divendres, 26 de juliol del 2019

L'Humanisme. Bernat Metge. Adreçat a 3r d'ESO


L’HUMANISME
És un corrent de pensament que focalitza el seu pensament en l’ésser humà. Aquest moviment comportarà des de les acaballes del segle XIV i al llarg del segle XV, diversos canvis en els costums, les institucions de govern i sobretot, i el que és més important, la manera de concebre el món.
Fou amb el pas de l’edat mitjana al Renaixement que s’esdevingueren una sèrie de canvis destacats en la història del pensament, perquè l’ésser humà havia adoptat una nova actitud davant de la vida, que deixava de banda el teocentrisme, és a dir, Déu com a centre de l’Univers, per l’humanisme, ara l’home seria el centre de tot, tenint en compte també el que podia comportar. Així doncs, el dogmatisme religiós i polític de l’edat mitjana va anar deixant pas a una actitud més desconfiada i sobretot fonamentada en la raó. Per un altre costat, l’humanisme també implicava un coneixement dels autors clàssics, perquè eren els models estètics que calia seguir.
La Cancelleria reial va ésser el primer centre humanista a Catalunya. Era la institució oficial que s’encarregava de redactar els documents reials. El primer humanista fou Bernat Metge.

BERNAT METGE
VIDA
Nascut a Barcelona, es desconeix amb exactitud l’any exacte, tot i que, fou entre 1340 i 1346. Metge introduí les idees humanistes a Catalunya. Treballà com a funcionari de la Cancelleria reial i de secretari del rei Joan I. El 1396 el rei Joan I va morir sobtadament, i en unes circumstàncies estranyes, sense haver-se pogut confessar, això va provocar l’encarcellament de Metge i d’altres funcionaris de la Cancelleria, que foren acusats de diverses irregularitats i d’estar involucrats en la mort del monarca. Uns mesos després, Metge fou alliberat, i tornà a treballar a la Cancelleria fins que morí el rei Martí I l’Humà el 1410. Bernat Metge traspassà el 1413 a Barcelona.



OBRA
A conseqüència de la seva estada a la presó, i ja alliberat, Metge va decidir escriure “Lo somni” (1399), una obra de to humanista on volia demostrar la seva innocència de les acusacions que es varen formular sobre ell i els seus companys de treball. A l’obra es veuque Metge es presenta com un individu que és perseguit per culpa de l’enveja. Dins de “Lo somni”, s’hi mostra un diàleg que mantenen Metge i el rei Joan I, que se li apareix en somnis, sobre diversos temes com la naturalesa de l’ànima, l’amor i les dones. La finalitat de l’obra era tant de poder defensar-se de les acusacions, com de guanyar-se la confiança del nou monarca i així, poder tornar a treballar dins de la Cancelleria reial.
L’obra “Lo somni” està formada per quatre llibres:
El primer mostra l’escepticisme sobre la immortalitat de l’ànima.
El segon formula preguntes al rei sobre les causes de la seva mort sobtada.
El tercer és un relat en forma de burla ridiculitzadora, sobre les passions, maneres de viure i comportaments de les dones.
El quart és un elogi a les dones, sobretot a la mare del successor Martí I, Elionor de Sicília.
Amb l’escriptura de “Lo somni”, Metge va aconseguir els seus objectius, perquè aviat va tornar a ocupar un càrrec de confiança de la mà del rei dins de la Cancelleria reial. D’altres obres de Metge foren:
Sermó”: on realitza una paròdia dels sermons que es feien en aquella època.
Medecina apropiada a tot mal”: on escriu una recepta mèdica en to satíric adreçada a un amic que també va ésser empresonat com ell de manera injusta.

(Material adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura. 3r ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2007)

(Imatge extreta de: Sapien, Biografías y vidas, Amazon)

EXERCICIS:
  1. L’Humanisme va suposar un canvi en la manera de pensar en la societat, quin és i per què es va produir?
  2. Què era i quina era la principal funció de la Cancelleria reial?
  3. Bernat Metge va escriure “Lo somni”, per què?
  4. Comenta breument el contingut principal d’un dels quatre llibres “Lo somni”.
  5. Llegeix aquest fragment del llibre “Lo somni” i comenta’l. Finalment, respon a les preguntes següents: a quin llibre pertany de l’obra? Sobre què dialoguen Metge i el rei Joan I? Qui són els dos personatges mitològics què apareixen i per què? Explica el significat de quatre paraules que desconeguis del text.
Poc temps ha passat que estant en la presó, no per demèrits que mos perseguidors e envejosos sabessen contra mi, segons que después clarament a llur vergonya s’és demostrat, mas per sola iniquitat que m’havien, o per ventura per algun secret juí de Déu, un divendres, entorn mija nit, estudiant en la cambra on jo havia acostumat estar, la qual és testimoni de les mies cogitacions, me venc fort gran desig de dormir, e llevant-me en peus passegé un poc per la dita cambra; mas sobtat de molta son, covenc-me gitar sobre lo llit, e sobtadament, sens despullar, adormí’n, no pas en la forma acostumada, mas en aquella que malalts o famejants solen dormir.
Estant així, a mi aparec, a mon vijares, un hom de mija estatura, ab reverent cara, vestit de vellut pelós carmesí, sembrat de corones dobles d’aur, ab un barret vermell en lo cap. E acompanyaven-lo dos hòmens de gran estatura, la u dels quals era jove, fort bell e tenia una rota entre les mans; l’altre era molt vell, ab llonga barba e sens ulls, lo qual tenia un gran bastó en la mà. E entorn de tots lo dessús dits havia molts falcons, astors e cans de diversa natura, qui cridaven e udolaven fort llejament.
E quan haguí ben remirat, especialmente lo dessús dit hom de mija estatura, a mi fo vijares que veés lo rei En Joan d’Aragó, de gloriosa memòria, que poc temps havia que era passat d’aquesta vida, al qual jo llongament havia servit. E dubtant qui era, espaordí’m terriblement. Lladoncs ell me dix:
-Llunya tota paor de tu, car jo són aquell que et penses.
Quan jo l’oí parlar, coneguí’l tantost; puis tremolant diguí:
-Oh senyor! Com sóts vós ací? E no morís l’altre dia?
-No morí –dix ell-, mas lleixí la carn a la sua mare, e retí l’esperit a Déu, qui el m’havia donat.
-Com l’espirit? –diguí jo-. No puc creure que l’espirit sia res ne puixa tenir altre camí sinó aquell que la carn té.
-E doncs, què entens –dix ell- que si ajo? No saps que l’altre dia passé de la vida corporal en què era?
-Oït ho he dir –responguí jo-, mas ara no ho cresec, car, si fóssets mort, no fórets ací; e entén que sóts viu. Mas la gent ho diu per tal com ho volria, car totstemps s’alegra de novitats e especialmente de novella senyoria; o per alguna baratería que vol fer, ha més en fama que sóts mort.
-La fama –dix ell- és vera que jo he pagat lo deute a natura; e lo meu espirit és aquest qui parla ab tu.
-Vós, senyor, me podets dir què us plaurà; mas, parlant ab vostra reverència, jo no creuré que siats mort, car hòmens morts no parlen.
-Ver és –dix ell- que els morts no parlen; mas l’espirit no mor, e per consegüent no li és impossible parlar.
Bernat Metge, fragment de “Lo somni” (1399)
  1. Amb quines dificultats t’has trobat per entendre el fragment de “Lo somni” de l’exercici 5? Per què?
  2. Quin significat tenen els mots següents dins del text?
totstemps, barateria, juí, cogitacions, a mon vijares, gitar, d’aur, rota, espaordí’m, paor, tantost, car, puis, puixa.
  1. Cerca per Internet un fragment d’un document antic escrit en llengua catalana en format imatge o pdf. Intenta llegir i entendre el seu missatge. Posteriorment, passa’l a català actual.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;