dimarts, 23 de juliol del 2019

Els gèneres informatius. Adreçat a 3r d'ESO


Els gèneres periodístics de tipus informatiu tenen la finalitat de narrar uns fets tal i com han succeït. Aquests gèneres, la notícia i la crònica, ocupen la major part de l’espai dins de la premsa escrita i dels espais informatius dels mitjans audiovisuals, tant la ràdio com la televisió.
.La notícia és una explicació breu d’un fet que s’ha esdevingut fa poc, que a més, és d’actualitat amb el màxim d’informació, i que es transmetrà al quòrum lector o oients de manera objectiva. Aquest gènere respon a uns certs criteris: actualitat, immediatesa, novetat i proximitat.
.La crònica narra uns fets que es poden produir al mateix moment en què s’emet la transmissió. Té menys condicionants que els que envolten a la notícia. La crònica pot incorporar opinions personals del mateix periodista. D’aquí que la crònica sigui un gènere a mig camí del reportatge i l’article d’opinió. Ara ens fixem en la notícia.

LA NOTÍCIA
És el gènere informatiu més important, atès que, explica un fet actual i nou per al lector o per a l’oient. El periodista té la funció de narrar de manera objectiva, com si fos una persona que observa allò que s’ha produït. Per això, quan es redacta una notícia s’ha d’evitar emprar la primera persona del singular o del plural, perquè aquells fets no afecten a qui transmet la informació.
Dins del contingut d’una notícia es responen sis preguntes que corresponen a la informació vital que hi ha d’aparèixer. En el món periodístic reben el nom de 6W, perquè en termes generals, corresponen a les lletres inicials de les sis preguntes en anglès. Les veiem!
Qui (Who), Què (What), Quan (When), On (Where), Per què (Why), Com (How).

Parts d’una notícia
Tota notícia acostuma a contenir un titular, una entrada, un cos, una fotografia, un peu de fotografia, la signatura de l’autor/a i el lloc de redacció. Aquests elements apareixen ben ubicats dins de l’espai de les pàgines del diario on apareix la notícia, per tal de facilitar la seva lectura, visionat i captar l’interès del lector.
Els elements principals de la notícia són el titular, l’entrada i el cos.
.El titular
Té com a objectiu donar la informació de manera ràpida, concisa, fidel, clara sobre allò que s’ha esdevingut. El titular no pot contenir més de dotze paraules, i a més d’induir al lector a la lectura, ha de tenir un cos de lletra més gran a la resta de les parts de la notícia. Els títols poden tenir un caràcter més informatiu o més expressius.
.Avanttítol
És el títol que apareix abans del titular de la notícia. No totes les notícies tenen avanttítol.
.Subtítol
Lletres destacades a sota del títol amb un cos de lletra inferior. Sempre van abans de la notícia. Destaca o matisa quelcom del títol.
.L’entrada
També anomenada lead. És el primer paràgraf que trobem dins de la notícia. Resumeix el seu contingut perquè el lector conegui les idees bàsiques del que llegirà. Sovint, el periodista utilitza frases curtes, literàries o que atreguin l’atenció del lector. L’entrada s’ha de destacar de manera tipogràfica de la resta de les parts de la notícia. És recomanable que no tingui més de setanta paraules.
.Intertítol
Apareix dins del cos de la notícia i encapçala un o més paràgrafs. La seva funció és avançar sintèticament la informació continguda.
.El cos
S’estructura en forma de paràgrafs. És la part més extensa dins de la notícia. Completa la informació que anteriorment ha aparegut a l’entrada i a la qual s’afegeixen altres tipus d’informacions. El cos aporta informació nova, no continguda dins del lead, i també ha d’evitar repetició de dades ja aparegudes. Algunes vegades cal explicar els fets que han passat abans del succés per així entendre millor els fets, això s’anomena background. Desenvolupa les preguntes: Qui? Què? Quan? On? Per què? Com? 
.Destacat
Apareix dins del cos de la notícia. Acostuma a destacar alguna declaració d'alguna persona. També pot reproduir una part del text. Pretén captar l'atenció.
.Fotografia
En algunes notícies apareixen una fotografia o més d'una. En d'altres cap, és opcional.
.Peu de fotografia
Explicació que comenta la imatge de cada notícia.

Exemple de notícia real:
[Clica a sobre de la imatge per a ampliar-la]
(Material adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura. 3r ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2007)

(Ampliació: Josep Maria Corretger)

(Imatge extreta de: Vikipèdia, Mestre a casa)

EXERCICIS:
  1. Explica la diferència que hi ha entre una notícia i una crònica.
  2. Esmenta les principals parts que apareixen en una notícia i comenta-les breument.
  3. Per què una notícia ha de ser redactada de manera objectiva?
  4. Digues si són certes o falses les següents afirmacions:
.La notícia és la narració d’uns fets de manera subjectiva.
.La crònica sempre ha d’explicar uns fets ja passats.
.La notícia pot incloure opinions personals del periodista, la crònica no.
.Una notícia mai pot ésser explicada en primera persona.
.Dins d’una notícia sempre hi trobarem la resposta a les cinc preguntes clàssiques.
.L’entrada resumeix el cos de la notícia amb unes vuitanta paraules.
.El background consisteix en explicar uns fets que han succeït abans d’allò narrat a la notícia.
  1. Reescriu les afirmacions anteriors que siguin falses i fes que ara siguin correctes.
  2. Cerca una notícia en format paper o digital. Assenyala les parts de la notícia.
  3. En quina secció apareix la notícia i per què? Esmenta la seva datació.
  4. Resumeix la notícia per escrit i posteriorment, de manera oral.
  5. Respon a les preguntes: 6W. Què? Qui? Quan? On? Per què? Com? On?
  6. Pensa i escriu tres titulars de notícies que siguin de caràcter informatiu i tres més de caràcter valoratiu.
  7. Ara et toca a tu, imagina’t que ets la periodista. Escriu una notícia que hagi passat recentment sense oblidar-te dels principals elements: titular, entrada o lead, cos, signatura…
  8. Què és el destacat en una notícia?
  9. Comenta la diferència que hi ha entre el titular, l'avanttítol, el subtítol i l'intertítol.
  10. Què és una notícia sensacionalista? On les podem trobar i per què?
  11. Fòrum:.  t’agrada la feina de periodista? Per què? Creus que el fet de ser periodista ajuda en l’escriptura? Per què? Raona les teves respostes.
  12. Autoavalua’t: reflexiona, comenta les dificultats que t’han sorgit durant el treball d’aquesta fitxa sobre els gèneres informatius i esmenta com les has resoltes.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;