El
col·lectiu Ofèlia Dracs era un grup d’amics apassionats i
engrescat per l’escriptura que va formar-se a mitjan dels anys
setanta, el 1976, amb la finalitat de transportar el gaudi per la
literatura de gènere a l’àmbit català, que n’estava mancat, en
d’altres paraules, pretenien crear una literatura que no existia
fins aleshores, cercant quelcom diferent i pretenien que agradés a
tothom. En un temps on hi havia més persones que escrivien que no
pas que llegien. Hi havia continuïtat en l’activitat creadora,
emperò, el franquisme va aconseguir bloquejar els gèneres massius.
La novel·la havia esdevingut un gènere de les classes altes, dels
burgesos. Tampoc existia un gran públic ni grans empreses editorials
que facilitessin les publicacions. Amb tot aquest entorn sorgia
Ofèlia Dracs, una agrupació d’escriptors que va saber tractar
aventurar-se en el tractament d’uns gèneres literaris que fins
aleshores havien estat gairebé inexplorats en la literatura catalana
i gairebé inèdits per als lectors de les nostres contrades i nuclis
geogràfics. Des d’Ofèlia Dracs es proposaren una sèrie
d’objectius primordials: l’esmentat d’apostar pels gèneres
universals de la literatura popular, sobretot el gènere negre i de
facturació catalana, que únicament es coneixia per algunes obres de
Rafael Tassis, Manuel de Pedrolo o de Jaume Fuster. També van tenir
l’ideal de construir un públic lector en llengua catalana i ho
varen assolir. La majoria d’aquests autors van editar obres sobre
el fet narratiu i l’escriptura en algun moment de la seva vida,
cosa que ja deixava en evidència les seves pretensions, com per
exemple, Jaume Cabré, Isidre Grau. El mateix succeïa quan alguns
d’aquests escriptors d’Ofèlia Dracs: Jaume Fuster, Jaume Cabré,
Vicenç Villatoro es van associar amb el director de cinema Antoni
Verdaguer per tal de realitzar els guions de les pel·lícules: «La
teranyina» (1990) i «Havanera 1820» (1993), amb l’objectiu de
tractar un tema massiu, el d’aventures, per tal que el públic
gaudís i anés al cinema.
Ofèlia
Dracs fou iniciat per Miquel Desclot, Carles Reig, Pep Albanell,
Jaume Cabré i Joaquim Soler. Aquí rau la justificació de les
inicials de Dracs, que recull la primera lletra del cognom dels
autors que el posaren en funcionaven. Juntament amb aquests autors hi
participaren d’una manera més activa en Jaume Fuster, un dels
principals ideòlegs del grup d’autors, la Maria-Antònia Oliver,
amb qui es casaria i en Xavier Romeu.
Amb
els anys, i als Dracs anomenats s’hi s’afegiren Joan Rendé,
Joaquim Carbó, Vicenç Villatoro, Isidre Grau, Maria Antònia
Oliver, Jaume Fuster, Josep Maria Illa, Xavier Romeu, Quim Monzó,
Josep Lluís Segué, Antoni Serra, Joana Escobedo, Margarida Aritzeta
i Assumpció Cantalozella. D’aquests autors hi participaren de
manera més esporàdica: Quim Monzó, Josep Maria Illa, Xavier Romeu,
Carme Riera, i Joana Escobedo, que només hi romangueren durant els
primers anys. Assumpció Cantalozella i Roser Vernet entraren al
col·lectiu en la seva darrera etapa.
L’aventura
literària d’Ofèlia Dracs començà amb l’obra de caire eròtic
«Deu pometes té el pomer» (1980), que portava el títol d’una
cançó tradicional catalana i que guanyà el premi de novel·la
eròtica Sonrisa Vertical de l’editorial Tusquets el 1979, dotat
amb mig milió de pessetes. Aquell jurat format per Luis García
Berlanga, Jaime Gil de Biedma, Ricardo Muñoz Suay, Fernando Fernán
Gómez, Juan Marsé, Jorge Edward i Beatriz de Moura mai es va pensar
que premiava una agrupació d’escriptors. Justificaren el premi pel
valor de l’argot barceloní i el tractament de la sexualitat vulgar
i urbana de caire humorista en l’obra. Gràcies a la motivació del
guardó rebut, Ofèlia Dracs va continuar fent escola. Poc temps
després, seguiren amb la publicació d’altres obres i amb el
conreu d’altres gèneres com el misteri i el terror a «Lovecraft,
lovecraft» (1981), amb un homenatge a Joan Perucho inclòs, l’obra
consolidà el grup, que tingué la plena confiança de poder
continuar escrivint literatura de gènere sense cap connotació
negativa, posteriorment, vingueren la novel·la negra a «Negra i
consentida» (1983), on la intriga i el suspens n’eren els
protagonistes mitjançant el rerefons d’una tanguista en temps de
Franco com a requisit d’escriptura, format per deu escrits de
narració curta. Repleta de personatges estereotipats i l’ambient
típic d’aquestes novel·les. Un volum que com no, estava dedicat a
Manuel de Pedrolo.
L’originalitat d’Ofèlia Dracs rau en què
realitzava contes de gènere negre amb autors de casa, a diferència
de Pedrolo, que traduïa les novel·les d’autors nord-americans i
les barrejava amb obres seves i algun autor més d’aquí dins de la
mítica col·lecció «La cua de palla». A «Ofèlia a les tres»,
narració dins de «Negra i consentida», Jaume Fuster hi incorpora
un personatge femení anomenat Ofèlia Dracs on es permet jugar amb
el lector. Alguns títols d’aquest volum remeten a clàssics del
gènere. D’altres autors/es en la incorporació d’algun
personatge estableixen un vincle amb algun protagonista d’alguna
novel·la pròpia passada o fins i tot, futura. La publicació de
l’obra «Negra i consentida» va portar a la idea de La Magrana
d’editar la col·lecció «La Negra» amb la col·laboració de
gran part d’autors d’Ofèlia Dracs, d’altres de catalans i
barrejar-ne alguns d’estrangers juntament amb d’altres
tendències: novel·la enigmàtica, d’espionatge o psicològica.
«La Negra» va arribar a publicar seixanta-dues novel·les d’entre
les quals, n’hi havia trenta-nou d’autors catalans. És l’època
en què Andreu Martín començà a escriure en català. A mitjan dels
anys noranta la col·lecció desaparegué; Ofèlia Dracs retornà amb
un volum, ara dedicat a la ciència-ficció intitulat «Essa Efa»
(1985), dotze històries curtes sorgides de l’imaginari del
col·lectiu donaven pas a la literatura de tema gastronòmic, on
s’explicava un àpat amb rerefons bíblic dins de cada narració a
«Bocato di cardinali» (1985), l’obra fou finalista del premi La
Odisea, i finalment, aparegué la que seria la darrera obra
publicada, «Misteri de reina» (1994), una mena de comiat on
s’entrellaçaven diversos gèneres i on el tema que més abundava
era el de novel·la històrica.
Amb els anys, Ofèlia Dracs va anar
conreant els principals gèneres narratius amb magnificiència i
posar la narrativa catalana a l’alçada de la del nivell europeu.
«Misteri de reina» arribà després d’uns anys de silenci, i de
perdre alguns autors pel camí: Xavier Romeu, només apareix al
primer llibre, va morir en accident de cotxe. Llavors, la resta
d’autors/es es van anar desanimant i, tot i obrir camí, ho van
deixar estar. Els membres del col·lectiu Ofèlia Dracs mai arribaren
a pensar en l’èxit que arribaria a tenir la seva iniciativa. A
mesura que ja havien fet diversos volums, ja ho trobaven com a un fet
monòton i van preferir escriure les obres que volien i pel seu
compte, començar a professionalitzar-se com a escriptors.
En
Joaquim Carbó en una entrevista per a La Local, Ràdio Tiana en els
darrers anys afirmà sobre el col·lectiu Ofèlia Dracs:
«Escrivíem
relats curts perquè érem molta gent. Els Dracs inicials van
començar a escriure una novel·la, un capítol cadascú. Al segon no
li va agradar que va escriure el primer autor, Carles Reig, i va
posar els protagonistes en un hotel i va matar-los a tots amb una
bomba. Així va començar una nova novel·la. El tercer autor ja no
ho va trobar tan coherent. En escriure «Deu pometes té el pomer»,
es va acordar que cadascú havia d’escriure un relat al seu aire
pel seu compte».
En
català hi havia d’haver tots els registres literaris, actitud de
vindicació de tots els gèneres, on per cert, no eren experts. Va
ser un moviment d’escriptors reeixit. Es trobaven, sopaven i es
divertien fent literatura. Escrivien articles dins de «El correu
català», el «Te de l’Ofèlia» escrit, a «El Noticiero
Universal» i també a «La Vanguardia», i a «El País», dins del
quadern a «Ofelioteca», crítica de llibres que no existien a costa
de fer sorna literària. En Joaquim Carbó era el més gran
d’aquesta colla.
La
mort d’en Jaume Fuster i la
d’en Joaquim Soler va
espatllar noves trobades entre aquests escriptors. En tenir tres o
quatre baixes, ja no tenia sentit realitzar-ne
cap més. Que
quedi constància que no
van deixar d’escriure per desavinences entre ells, sinó
que plegats s’ho passaven d’allò més bé.
Com glossà, Joaquim
Carbó: «Ara el llibre
que hom vol llegir en català el pot trobar en qualsevol llibreteria
i no com succeïa en d’altres èpoques». Ofèlia
Dracs fou el col·lectiu
de més durada en llengua catalana, a pesar d’altres intents.
Altrament,
Ofèlia Dracs va ser valent de portar a bon port una aventura
d’aquesta magnitud amb atreviment, per tal de posar la literatura
catalana en la posició que mereixia. L’origen d’aquesta
agrupació d’escriptors es forjà durant el franquisme, on alguns
d’ells escrivien articles d’opinió en publicacions com el
setmanari «Canigó», on tenien l’objectiu de fer arribar la
cultura catalana als lectors. També es trobaven de vegades de manera
informal per tractar temes a l’entorn de l’art, música i cultura
sota el nom de Trencavel. Dins d’aquest col·lectiu primerenc hi
podíem trobar: Jaume Fuster, Pep Albanell, Joaquim Soler, Xavier
Romeu, Joan Rendé, Guillem-Jordi Graells, Biel Mesquida i Oriol Pi
de Cabanyes. Aquesta agrupació estigué activa entre 1974 i 1976.
Seguidament del defalliment de Trencavel, tornaren a la càrrega amb
el pseudònim d’Ofèlia Dracs. Segons Joaquim Soler: «Ofèlia
Dracs va ser fruit d’un pacte. Tot això ho atribueixo al fet
generacional. Sense ser un col·lectiu estructurat, tingué un
conjunt de coses en comú, inclús un component sociopolític». El
col·lectiu durà catorze anys, i publicà sis llibres de contes
enclaustrats per diferents temàtiques i que sorgien després que
algú els hagués fet circular per escrit o durant el transcurs d’un
sopar, com glossava Joaquim Carbó. Per això s’anà creant una
literatura de caire lliure, que a més de ser un repte, cercava com a
única pretensió l’entreteniment.
Com
treballava aquest grup d’escriptors/es? Segons Maria-Antònia
Oliver cada autor/a escrivia un conte que enviava de manera anònima
a la coordinadora del col·lectiu, Montserrat Bayà. Llavors, en el
proper sopar en què quedaven, llegien els contes en veu alta sense
saber qui els havia escrit, tanmateix, de vegades, podien descobrir
qui era per la seva manera d’enfocar els fets.
Les
obres publicades per Ofèlia Dracs es traduïren al castellà,
francès, portuguès i italià. Quedaren dins del tinter noves obres
col·lectives de gènere a l’entorn del color rosa o dels trens. Se
sap per Vicenç Villatoro que en quedà una d’escrita i inèdita
sobre la primera temàtica esmentada.
Segons Jaume Fuster, l’atreviment de les obres ragué,
en què s’amagaven darrere d’un col·lectiu en lloc de ser un
únic autor i llençar-se al buit. La
mort de diversos membres del col·lectiu com Xavier Romeu, Jaume
Fuster o Joaquim Soler en feren impossible la seva continuació.
Ofèlia Dracs havia aconseguit el seu objectiu inicial, crear una
literatura de gènere de qualitat, amb autors que pocs anys després
serien els abanderats de la literatura catalana contemporània,
nascuts a les acaballes
dels anys quaranta i cinquanta,
i el que potser era
més essencial, havien omplert un buit i creat un amor i passió per
«aquesta nova literatura que ells havien creat» entre els lectors.
Ho havien aconseguit,
escriure en català amb
naturalitat i sobre temes diversos i que va despertar vocacions. A
la vegada fou un camí d’aprenentatge per a alguns escriptors/es i
que més endavant destacarien en alguns d’aquests gèneres.
La
iniciativa del col·lectiu Ofèlia Dracs va promoure d’altres
iniciatives similars com la dels Germans Miranda, un altre pseudònim
sota el qual s’amagaven Pep Bras, Carles Capdevila, Xavier Cassadó,
David Cirici, Piti Español, Jordi Galceran, Enric Gomà, Guillem
Martínez, Manel Bonany, Gerard Prohias, Jordi Puntí, Jordi Serra,
Matthew Tree i també puntualment, Albert Om i Toni Soler. Plegats
escrigueren les obres: «Aaaaaahhh... dotze contes eròtics» (1998),
«El Barça o la vida» (1999), «Tocats d’amor» (2000), «Contes
per a nenes dolentes» (2001), «La vida sexual dels germans M.»
(2002) i «Adéu, Pujol! Deu relats d’huor sobre el final d’una
època» (2003). Paral·lelament, van sorgir les Germanes Quintana el
1999 amb: Mercè Sàrrias, Eulàlia Carrillo, Carmen Abarca, Adelaida
Perillós, Gisela Pou, Jo Alexander, Care Santos, Isabel Núñez,
Isabel Olesti, Eva Piquer, Míriam Iscla, Mercè Ubach, van
ser els més més coneguts i reeixits. Es
vulgui reconèixer més o menys, cal tenir ben present tot el que féu
Ofèlia Dracs com a col·lectiu per a la literatura catalana
contemporània i per als lectors dels anys vuitanta i noranta,
sobretot posant de moda els gèneres literaris en la nostra llengua.
Una cosa queda ben clara,
ells foren els primers. No
els faltaran homenatges.
Josep
Maria Corretger Olivart
Març-abril del 2019
WEBGRAFIA:
-Entrevista
a Joaquim Carbó, realitzada per Àlex Ramis. Dins La Local. Ràdio
Tiana. 18 de gener del 2016.
-Martín
Escribà, Àlex, »El col·lectiu Ofèlia Dracs i la novel·la
negra», dins revista Catalunya, n.295, 2016.
-ca.wikipedia.org
(Imatges extretes de: El PuntAvui, TodoColección, Edicions 62, Tres i Quatre)
EXERCICIS:
1. Explica qui era Ofèlia Dracs i en què consistia.
2. Quines foren els objectius que es marcà Ofèlia Dracs dins de la literatura catalana? Per què?
3. Quantes obres va editar Ofèlia Dracs i quines?
4. Escull un conte d'algun dels llibres d'Ofèlia Dracs, esmenta el seu títol i comenta de què tracta.
5. Realitza un petit treball d'investigació sobre algun col·lectiu d'escriptors que escrigui sota un pseudònim en la literatura catalana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada