Els signes
de puntuació són una mena de semàfors que regulen el trànsit de
paraules escrites en un text, i que en l’àmbit oral, es fa
mitjançant l’entonació i les pauses. Els signes de puntuació
permeten que un text sigui entenedor, que es pugui entonar d’una
manera adequada, i ajuden a evitar ambigüitats, és a dir, doble
interpretacions. D’aquí que sigui necessari i fonamental saber
puntuar correctament una oració o un text. Ara anem a veure els
diferents signes de puntuació que existeixen i els seus usos.
LA
COMA ( , )
.Separa
els vocatius, els mots que s’empren per a cridar algú o
dirigir-s’hi de la resta de l’oració.
Ex:
-Mare, em
podries fer l’entrepà per dinar?
-Escolta,
noi, et pots comportar.
.Separa
els elements en una enumeració, excepte quan apareixen les
conjuncions i, ni, o:
Ex:
-M’encanten
les magranes, el raïm i les figues.
-Podies
aprovar, no presentar-te a l’examen o podies suspendre.
.S’escriu
abans de la conjunció i si no hi ha coordinació amb l’element
anterior.
Ex:
-Per a la
cursa, va portar l’aigua, i el rellotge amb cronòmetre.
-S’esforça
per aprendre a parlar anglès i francès, i no ho logra amb l’italià.
.Els
aclariments i les explicacions s’escriuen entre comes dins de
l’oració.
Ex:
-Aquell
vespre, el jugador d’escacs estava tan cansat, que va acabar cedint
la partida.
-El padrí,
tot content, va rebre el seu nét.
.Separa
els pleonasmes, és a dir, les repeticions d’un element de l’oració
i un pronom al qual s’hi refereix.
Ex:
-No me’n
recordo, de mirar la sèrie.
-No el vaig
trencar, el vidre.
.Escrivim
una coma quan s’omet el verb en una oració.
Ex:
-El pare
era una gran persona, i el seu fill també.
-Jo
llegeixo un llibre d’aventures, i ella, d’amor.
.Emprem
una coma davant de les conjuncions però
i sinó.
Ex:
-Ho
admeto, però no m’ho acabo de creure.
-En Quim no
és de Tarragona, sinó de Lleida.
.Escrivim
una coma darrere de les locucions conjuntives i adverbials: no
obstant això,
per tant, ara bé, en
efecte, és a dir, en fi...,
sempre que es posicionin al davant de l’oració.
En canvi, quan apareixen al mig de l’oració, s’aïllen amb una
coma al davant o un punt i coma, i una coma quan van al darrere.
Ex:
-No obstant
això, va insistir en preparar-se el B2.
-Estic
motivada, és a dir, amb ganes de realitzar coses.
.Els
complements circumstancials de temps, així com els de lloc, manera,
finalitat, causa i condició, entre d’altres, que encapçalen
oracions i que moltes vegades van separats per una coma de la resta
d’oració.
Ex:
-En ser-hi,
es va disculpar per arribar tard.
-Després
de poder agafar l’avió, va quedar-se més tranquil·la.
Per un
altre costat, a més dels casos que hem vist, la coma s’empra en
molts altres casos, com per exemple, per indicar una pausa breu en un
discurs. Tanmateix, cal recordar que mai
posarem una coma en els casos següents:
-Entre el
subjecte i el verb d’una oració.
-Entre el
verb i els seus complements verbals.
EL PUNT
( . )
El punt
serveix per indicar una pausa major en la llengua escrita, i que es
correspon amb el final d’una oració amb sentit complet. Emprem el
punt al final d’una oració que no s’enllaça mitjançant cap
nexe amb l’oració que la segueix. Després d’un punt sempre cal
escriure en majúscula.
Ex:
.La mare es
va despertar ben d’hora. Posteriorment, es va vestir i va esmorzar.
Per un
altre costat, quan trobem que la relació
entre dues oracions està allunyada, perquè hi ha un canvi de tema o
es passa a un altra pensada, llavors cal emprar el punt i a part.
Finalment, per acabar d’escriure un text
emprarem un punt obligatori, el punt final.
EL PUNT
I COMA ( ; )
El punt i
coma serveix per indicar una pausa mitjana, i la trobaríem entre la
coma i el punt. S’empra en els casos següents:
.Separa
enumeracions llargues que ja contenen comes.
Ex:
-Van
viatjar per Roma, Itàlia; París, França; i Londres, Anglaterra.
.Separa
oracions molt vinculades pel significat. El podem intercanviar per un
punt.
Ex:
-Va ser
llavors quan vaig presenciar el crim; de sobte, el cos se’m va
paralitzar.
ELS DOS
PUNTS ( : )
Emprem els
dos punts en els casos següents:
.Abans
d’una enumeració:
Ex:
-Dins de
l’armari hi van aparèixer: llibres, llapis, gomes i retoladors.
.Abans
d’un exemple:
Ex:
-Per
exemple: el formatge, la mantega i el mató, entre d’altres,
deriven de la llet.
.Abans
d’una conseqüència:
Ex:
-El fet
d’haver de buscar pis: va fer que no pogués estudiar més anglès.
.Davant
d’una citació:
Ex:
-La
professora va dir: «Em sembla que aquest trimestre l’alumnat ha
treballat més».
ELS
PUNTS SUSPENSIUS ( ... )
Són tres
punts seguits que serveixen per indicar que:
.Una
oració està incompleta.
Ex:
-Sempre he
estat satisfet del meu esforç, emperò de vegades...
.Quan hi
ha una interrupció dins del discurs.
Ex:
-És una
persona amb molt bon cor... que hauria de tenir més sort a la vida.
.Quan
una enumeració està incompleta.
Ex:
-Els mesos
de l’any són dotze: gener, febrer, març, abril, maig...
En aquest
darrer cas, els punts suspensius poden intercanviar-se per un etc.,
però mai si cal optar pels punts suspensius o per l’etc.
LES
COMETES (« »)
Emprem les
cometes en els següents casos:
.En les
citacions.
Ex:
-La meva
germana va deixar anar: «No entenc per què no vas venir».
.En els
títols d’articles, de cançons, de col·leccions de llibres, de
discos...
Ex:
-La cançó
«Born to run» del 1975 és de Bruce Springsteen.
.En els
mots estrangers i en els barbarismes.
Ex:
-Després
del partit el jugador va dir que hi havia «tongo».
.Quan
emprem un mot de manera irònica o amb un doble sentit.
Ex:
-El noi va
estar molt «amable» amb el venedor de tiquets.
.Quan
usem un mot amb el seu sentit lingüístic. Ús metalingüístic.
Ex:
-«Alt» és
un adjectiu.
Actualment,
en els textos impressos les cometes s’han substituït per la
cursiva, a excepció de les citacions i els usos irònics. Per tant,
les cometes s’usaran més quan escrivim a mà. Els títols dels
llibres quan s’escriuen a mà poden anar subratllats o entre
cometes, i quan s’escriuen en format imprès es poden posar entre
cometes o en cursiva.
EL SIGNE
D’INTERROGACIÓ ( ? )
El signe
d’interrogació sempre es col·loca al final d’una pregunta
directa. Si la pregunta s’allarga més d’una línia, per tal que
el/la lector/a ho vegi i pugui donar l’entonació pertinent, el
posarem també al davant.
Ex:
.T’ha
agradat el llibre?
.¿Què li
havia donat en Jordi a la Maria i que s’havia oblidat en marxar de
pressa cap a casa i camí del seu institut avui a les vuit?
EL SIGNE
D’ADMIRACIÓ O D’EXCLAMACIÓ ( ! )
Serveix per
indicar que una oració és exclamativa o admirativa. També s’empra
en oracions imperatives, és a dir, les que expressen ordre o
prohibició.
Ex:
-Podies
esforçar-te més!
S’aconsella
únicament fer servir els signes d’interrogació i d’exclamació
al final de les oracions, per tant, posar-los a inici d’oració, si
aquesta no és molt llarga, és a dir, que abasti més d’una línia,
serà incorrecte.
Després
del signe d’interrogant o d’exclamació sempre haurem d’escriure
en majúscula.
.Els
signes de puntuació sempre es col·loquen durant l’escriptura del
text, mai abans, ni després.
Adaptat
de:
(DIVERSOS,
2010. Llengua
catalana i literatura
2n
ESO,
Editorial Teide, Barcelona)
Ampliació:
Josep
Maria Corretger
(Imatge
extreta de: Google
imatges)
EXERCICIS:
1.
Digues quina és la utilitat dels signes de puntuació.
2.
Esmenta en una línia un ús destacat de:
.Els
dos punts:
.Els
punts suspensius:
.Les
cometes:
.El
signe d’interrogació:
.El
signe d’exclamació:
3.
Esmenta si són certes o falses les següents afirmacions:
.Podem
escriure minúscula després d’un signe d’exclamació.
.Els
punts suspensius no equivalen a un etc.
.Davant
d’una citació podem escriure els dos punts i també les cometes.
.Una
paraula emprada irònicament la podem escriure en cursiva o entre
cometes.
.Si
l’oració és curta, podem escriure un signe d’admiració al
davant per indicar que és exclamativa.
4.
Corregeix les afirmacions de l’activitat 3 que siguin incorrectes,
de tal manera, que siguin correctes.
5.
Cerca un petit fragment narratiu i que contingui signes de puntuació
i assenyala’n l’ús corresponent.
6.
Anomena els dos usos incorrectes de la coma.
7.
Revisa i corregeix quan calgui els signes de puntuació de les
següents oracions:
.La
professora, es queixa del teu mal, comportament
.Vés
amb compte; amb l’esglaó.
.T’has
d’arriscar a saltar;
.No
m’acostumo... al nou horari.
.Pensava
en ella; dia sí i dia, també.
8.
Crea una gamificació per tal de treballar els signes de puntuació.
9.
Puntua el següent fragment etret de «Senyoria» (1999) de Jaume
Cabré.
L’home
va sortir de la cel·la i el va deixar a les fosques el pas de la
clau pels dos forrellats porta de reixes i porta de fusta va ser
ràpid però fet sense convenciment i l’Andreu ajagut a terra i
repenjat contra la paret va pensar per primer cop de manera seriosa
en la fugida però de seguida es va posar a riure era a les fosques
completament a les fosques no tenia ni idea cap on havia
d’encaminar-se no sabia amb quantes portes i quants guardians
s’hauria de topar quants murs i reixes havia de superar i gairebé
no es podia moure de baldat com estava
Jo
no la vaig matar va dir com a conclusió
Va
sentir un fregadís dins de la cel·la devia ser una rata i el
retruny de la clau al pany devia ser l’escarceller decididament no
es veia amb cor d’intentar res que s’assemblés a una fugida
10.
Com marquem els signes d’interrogació en la cadena parlada?
11.
Completa les següents
afirmacions:
.La
coma no ha de separar mai ____________________________.
.El
punt indica el __________________________.
.Els
dos punts precedeixen ______________________.
.Els
punts suspensius indiquen que _______________________.
.El
signe d’exclamació s’usa en oracions _____________________.
12.
La mala puntuació en un text fa que aquest no s’entengui. Són
molts els alumnes que no puntuen o no ho fan de manera correcta, això
fa que molts textos no transmetin bé el seu missatge. Reflexiona
sobre els teus errors de puntuació en l’escriptura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada