Aquest
és un reportatge extret del diari Ara i que fa referència a la
figura del poeta Joan Brossa en motiu del centenari de la seva
naixença i que coincideix amb el vintè aniversari de la seva mort.
És un reportatge extens que focalitza amb tot allò que cal saber
sobre aquest gran poeta, dramaturg i artista plàstic català.
El ‘poema’ Joan Brossa
fa 100 anys
(A la imatge: Joan Brossa)
Jordi
Nopca Diari Ara, 19 de gener del 2019Iconoclasta, hiperactiu i compromès, l’escriptor va publicar una setantena de llibres i desenes de peces teatrals, i va concebre centenars de poemes visuals i objectuals. Revisem la seva obra ingent de la mà de Josep Maria Mestres Quadreny i Pere Portabella, que van col·laborar amb Brossa, d’estudiosos de la seva obra -el cas de Glòria Bordons, Jordi Coca i Manuel Guerrero-, i d’Eduard Escoffet, que prepara una exposició sobre l’autor
Joan
Brossa
considerava
la poesia -i, per extensió, la creació-“una aventura oberta”.
Cada poema era una petita
o gran investigació que
es proposava resoldre a través d’un text, visualment o a través
d’una proposta escènica. Un cop se’n sortia, passava a la
següent. Així va treballar durant més de cinc dècades d’una
productivitat excepcional, que va arrencar amb La
bola i l’escarabat el
1941, i es va tancar amb Sumari
astral,
publicat poc després de la seva mort, el 1999.
“Un
poeta és un mag i un mag ha de ser un poeta perquè funcioni.
La
capacitat de sorpresa em sembla fonamental”,
explicava el 1988 en una entrevista amb l’artista Pepe
Espaliú.
Els trucs de Brossa li permetien fer que una pistola disparés un
poema, que la “roda espanyola” fos quadrada -simbolitzant
l’immobilisme del país- o que un exèrcit de paneroles acabés
ocupant les parets sagrades d’un museu. Brossa és un autor
subversiu de cap a peus, un creador de primer nivell, dins i fora
dels llibres, a dalt i a baix de l’escenari: potser, al capdavall,
més que un poeta, l’autor ha estat un poema. El
dia del seu centenari, els seus versos, escrits o visuals, continuen
creixent, diversos i inaferrables.
“La
intel·ligència de Brossa era extraordinària -explica Manuel
Guerrero,
assagista, traductor i comissari de l’any dedicat a commemorar el
centenari de l’autor-. Tenia una curiositat infinita per les coses,
fossin complexes o senzilles. I mai no treballava només des d’un
sol registre. Recordo que una vegada vam anar a la Filmoteca a veure
El
mirall,
d’Andrei
Tarkovski,
i poc després va escriure’n una sextina. Al mateix temps que la
feia exposava obres visuals en galeries com la Taché i la Joan
Prats”.
POESIA A TRES BANDES
Parlar “a partir del silenci”: calendari de publicacions
“Brossa
va ser un autor prolífic, va deixar uns 70
poemaris que ocuparien dos volums d’unes 800 pàgines cadascun”,
diu Glòria
Bordons,
una de les grans estudioses de l’autor: hi va dedicar la tesina i
la tesi, n’ha publicat antologies indispensables, com ara A
partir del silenci (Galàxia
Gutenberg, 2000), n’ha comissariat exposicions, n’ha rescatat
inèdits -entre els quals hi ha El
dia a dia (Edicions
62, 2007) i el
díptic Gual
permament / Mapa de lluites (Rata,
2017)-
i forma part de l’equip directiu de la Fundació
Brossa,
que des del 1999 treballa per divulgar el llegat de l’autor. “El
primer dels volums de l’obra poètica completa estava preparat i
havia de sortir a Edicions 62, però finalment es van fer enrere
-explica-. Aquesta setmana m’he reunit amb Ester
Pujol,
d’Enciclopèdia Catalana, i em va dir que la intenció seria
reprendre
el projecte. La
decisió, però, encara no és ferma”.
En
paral·lel, el projecte de publicació de la poesia escènica, que va
començar el 2012 amb Al
voltant de Dau al Set,
ja compta amb quinze volums. Aquest 2019 han de sortir els set que
falten. “Brossa deia: «L’actor ha d’enraonar a partir del
silenci»”. Ni el públic ni els actors estan acostumats a un
teatre com el seu, que parteix de textos que són poesia -sintetitza
Bordons-. La representació és complicada, sobretot les obres
llargues”. “També aquest 2019, a l’abril, apareixerà
tota l’obra visual de Brossa catalogada -explica
Manuel Guerrero-. Se n’ha ocupat la Fundación Azcona”. Entre les
noves publicacions destacades sobre Brossa hi ha dos assajos: Brossa,
escarnidor i burleta,
d’Arnau
Puig,
que Comanegra publicarà al març, i Joan
Brossa: ara i aquí,
de Carles
Rabassa,
a Angle, al setembre.
ELS ORÍGENS DE L’AUTOR
Algol i Dau al Set, primeres avantguardes de la postguerra
“Un
home esternuda. / Passa un cotxe. / Un botiguer tira la porta de
ferro avall. / Passa una dona amb una garrafa plena d’aigua. / Me’n
vaig a dormir. / Això és tot”. Un
home esternuda és
un dels poemes més representatius d’Em
va fer Joan Brossa,
publicat per Cobalto el 1951, en què l’autor dissecciona la
realitat més grisa de la postguerra barcelonina fent possible, en
paraules de Pere Gimferrer, “la superació del cercle viciós que
feia de l’avantguardisme i el realisme dues tendències
irreconciliables”.
Nascut
el 19 de gener del 1919 a Barcelona, Brossa tenia llavors 32 anys.
Havia entrat en contacte amb el món de l’art a través de J.V.
Foix i Joan Miró,
i a mitjans de la dècada dels 40 havia format part del grup Algol
-acompanyat d’Arnau
Puig, Modest Cuixart, Joan Ponç, Antoni Tàpies i Joan Josep
Tharrats-,
precedent de Dau al Set. Són d’aquest període els Sonets
de Caruixa (1949),
en què escrivia: “El vent lluita per ésser flor, la flor / per
ésser papalló, el papalló / per ésser peix, el peix per ésser
jo, / jo, l’Arrel de la Creació”. Molts anys després, Tàpies
explicava a Pedro
G. Romero,
tal com recorda al catàleg de Poesia Brossa, exposició que va comissariar juntament amb Teresa Grandas el 2017,
que encara el sorprenia “la intel·ligència de Brossa”. “Des
d’allà baix -deia l’artista, apel·lant als orígens humils de
l’autor- va
emergir i ens va parlar a la cara, amb el seu tuteig descarat i la
seva mania pels ous i la truita.
Un
poeta del poble, sí, de les classes populars.
És el poeta més radical que ha donat la llengua catalana”.
UN HOME CORDIAL
Els enemics del poble són els “militars, capellans i banquers”
“Va
ser a partir d’una exposició sobre Dau al Set, l’any 1952, que
vaig conèixer en Joan”, explica Josep
Maria Mestres Quadreny.
En aquells moments, el que acabaria sent un dels exponents més
significatius de la música contemporània del país tot just acabava
els estudis de química a la Universitat de Barcelona. “Ja havia
deixat els estudis musicals perquè un dia que em coincidien un
examen de química i un altre de música el director del conservatori
m’havia dit que no es podien estudiar dues carreres a la vegada si
una d’elles era música -recorda ara, des de casa seva, a l’estudi
on té la biblioteca musical-. D’aquella exposició de Dau al Set
em
va cridar l’atenció l’única obra que hi havia de Brossa.
Durant el franquisme, l’únic que veies eren bodegons, senyores
sempre vestides, paisatges i marines: el que feia Brossa era molt
diferent. Un dia, xerrant amb en Joan Ponç, em va recomanar que
l’anés a veure”.
Joan Brossa, el millor poeta de la crisi
Brossa
tenia llavors un estudi al carrer Alfons XII, a prop de la plaça
Molina. “Era
un
home d’una gran cordialitat -diu
Mestres Quadreny-. A la primera trobada vaig reconèixer que no
coneixia gaire poesia, perquè al batxillerat m’havien engiponat
una pila d’autors castellans que no m’agradaven. Mai no m’havien
parlat de Lorca, això m’indignava. Brossa
em va dir que el poeta català més gran era Verdaguer, encara que el
fet que fos capellà no li permetia enlairar-se.
Brossa deia que els grans enemics del poble eren els militars, els
capellans i els banquers”.
A
Pim-Pam-Pum,
recollida al volum Poesia
escènica 1966-1978 (Edicions
62, 1983), Brossa hi fa aparèixer un matrimoni burgès -objecte de
les seves burles-, una stripper
que
fa el número habitual i “un militar immòbil amb el pit ple de
creus i medalles i amb la mà esquerra recolzada al sabre”: les
condecoracions li van caient una per una fins que s’abaixa el teló.
“Brossa deia que les coses més importants s’aprenen però no
s’ensenyen”, diu Mestres Quadreny. Gràcies a Brossa i Miró, el
compositor va adonar-se que “l’expressió artística en
llibertat” era fonamental. Des de l’òpera de cambra El
ganxo (1959),
els dos artistes van
col·laborar en una vintena de projectes,
entre els quals hi ha l’obra de teatre musical Satana
(1960),
el ballet Roba
i ossos (1961),
la Suite
bufa (1966),
“que es va estrenar amb un gran èxit al festival Sigma de Bordeus:
el públic demanava un bis complet, però era impossible fer-lo”
-recorda Mestres Quadreny-, i l’òpera en tres actes Cap
de mirar (1991).
“La nostra intenció era capgirar
l’òpera tradicional-explica-.
Encara no s’ha estrenat mai, i ara mateix el Liceu té una proposta
que ha de decidir si tira endavant o no”.
CINEMA I TEATRE
Lucidesa, contundència i “idees ingràvides com el plàncton”
“Brossa
era un
bon cinèfil, però no sabia com funcionaven les càmeres. Carles
Santos era
compositor, però tocava sense partitura. Jo era el cineasta, però
que no explicava arguments a les pel·lícules”.
Pere
Portabella explica,
des del seu despatx de la rambla Catalunya -on encara treballa cada
dia, a punt de fer 90 anys-, la relació artística amb Brossa, que
va arrencar a finals dels 60, amb No
compteu amb els dits(1967),
i va continuar amb tres projectes més, Nocturn
29 (1968),
Umbracle
(1970)
i Vampir
cuadecuc (1971).
“A principis d’aquella dècada va començar la meva impugnació
dels codis existents produint Viridiana,
de Luis Buñuel [1961], que va guanyar la Palma d’Or de Canes i va
ser una
autèntica commoció -diu-.
Se’ns va titllar d’anticlericals i infames”. La proximitat de
Portabella amb els moviments d’avantguarda el va portar fins a
Brossa. “Treballàvem a partir d’idees, mai des d’un guió
-reconeix-. Les idees són ingràvides com el plàncton, es belluguen
suaument a través d’unes formes no explícites”.
Tot un any per redescobrir i redefinir el llegat del poeta. Un inici ple d’“imaginació poètica”
Ahir
el comissari de l’Any Brossa, Manuel Guerrero, va recordar que la
commemoració -que la Generalitat aprovarà dimarts al Consell
Executiu- no compta encara amb un pressupost, cosa que obliga els
organitzadors a treballar des de la “imaginació poètica”.
Potser per aquest motiu el tret de sortida de l’efemèride és una
lectura pública avui a les 17 h a la Fundació Joan Brossa, on es
llegiran un centenar de poemes de l’autor repassant la seva
fructífera trajectòria.
Tres
exposicions
Al
maig, la nova seu de la Fundació inaugurarà l’exposició 'Joan
Brossa i la poesia experimental', comissariada per Eduard Escoffet.
“L’objectiu és posar Brossa en relació amb el context
internacional -diu Escoffet-. Vull que s’hi pugui veure molta
poesia visual, feta entre el 1946 i el 1980, aproximadament. Serà
una mostra laberíntica”. Dues exposicions que itineraran per
diverses localitats catalanes són 'A escena. Personatges brossians'
i 'Joan Brossa. Escolteu aquest silenci', comissariades per Judith
Barnés i Glòria Bordons.
Segon
simposi universitari i un cicle de diàlegs
'Els
arbres varien segons el terreny' és el títol del Segon Simposi
Internacional Joan Brossa, que organitza el grup Poció. Poesia i
Educacióde la Universitat de Barcelona. Se celebrarà els dies 7 i 8
de novembre. En la programació destaca també el cicle de diàlegs
'Ens va fer Joan Brossa', que des de la Fundació presentarà
converses entre Arnau Puig i Jordi Marrugat (25 de febrer), Glòria
Bordons i Josep Pedrals (8 d’abril), Vicenç Altaió i Eduard
Escoffet (10 de juny) i Pilar Parcerisas i Teresa Grandas (28
d’octubre), entre d’altres.
Un
nou festival
El
13 de setembre s’inaugurarà el festival Poesia i Art en Acció,
una proposta coordinada per Maria Canelles que durarà fins al mes de
desembre i es farà a la Fundació Joan Brossa. Amb la intenció
d’internacionalitzar la poesia visual i objectual de
l’autor,l’exposició Poesia Brossa, que es va poder veure al
MACBA el 2017, viatjarà a diverses ciutats de l’Amèrica del Nord
i l’Amèrica del Sud. També s’estrenarà Brossa, un nou
documental sobre el poeta, dirigit per Sergi Guix i Eduard Miguel i
amb música original de Cabo San Roque.
Brossa
en escena
Entre
les propostes teatrals sobre l’autor hi ha programades tres
lectures dramatitzades de 'La sorra i l’acadèmia', 'La jugada' i
'El rellotger'. També hi ha prevista la producció de l’espectacle
'Laberint striptease', amb dramatúrgia de Marc Rosich i direcció de
Roberto G. Alonso. L’escriptor Lluís-Anton Baulenas s’ha
encarregat de fer una dramatúrgia a partir de poemes de revolta de
Brossa, amb Mònica Van Campen i Oriol Tramvia: 'Brossa enrabiat',
que es podrà veure del 7 al 17 de març a l’Escenari Brossa.
Portabella
recorda que “la lucidesa i la contundència de Brossa a l’hora
d’emetre les seves opinions eren espectaculars i a la vegada
temibles”. I afegeix: “La implicació personal i la seva
subjectivitat sense cap mena de pudor li atorgaven autoritat i
força”.
LA REVOLTA BROSSIANA
“Ser home és, es vulgui i no, viure sota el domini de la política”
Brossa
ha estat un autor tan influent com discutit en la seva generació.
Quina empremta ha deixat en escriptors més joves? Jordi
Coca va
ser dels primers que s’hi van apropar, quan tenia 20 anys. Era el
1967. “El primer que en vaig llegir va ser Em
va fer Joan Brossa,
i no vaig entendre gran cosa,
però
gràcies al pròleg de João Cabral de Melo vaig adonar-me que
l’avantguarda es podia relacionar amb actituds d’esquerres”,
explica. La descoberta de Brossa va significar “entrar en un
territori totalment nou”, que va detallar al primer assaig que es
va escriure sobre el poeta, Joan
Brossa o el pedestal són les sabates
(Pòrtic,
1971). “Ensiola el reedita aquesta primavera, en el format que va
aparèixer el 1992, on hi havia dues entrevistes inèdites”, avança
Coca, que també
ha
afegit un nou pròleg.
“Tot i que em va canviar la vida coneixe’l, mai no he tingut la
temptació de seguir el seu camí -admet-: jo soc novel·lista, i ell
sempre m’ho retreia, encara que ho fes amb sentit de l’humor”.
També
el poeta
Eduard Escoffet,
encarregat
de comissariar una de les exposicions de l’Any Brossa,
defensa el valor de l’autor. “És un dels grans poetes
experimentals del segle XX -diu-. Ha estat important en la
historiografia però també ha estat popular. El preu que n’hem
hagut de pagar és el d’una simplificació de la seva obra. Brossa
és
un autor ric en imatges, no és només un joc, un enginy o una befa.
Tampoc l’hem d’aïllar del context internacional: s’inscriu en
una avantguarda poètica que a partir de la Segona Guerra Mundial va
transformar els formats”. Escoffet el col·loca al costat d’autors
com Bob Cobbing, Ian Hamilton Finlay i Felipe Boso. “La revolta que
representa la poesia de Brossa en la societat i en l’àmbit
literari s’ha descafeïnat, i cal no oblidar-la”, afegeix. Coca
coincideix en aquesta afirmació, i Pere Portabella la comparteix amb
matisos: “Ni Brossa ni jo vam militar mai en cap partit polític,
però jo estava ficat en l’Assemblea de Catalunya, vaig ser
detingut i vaig ser diputat al Parlament i senador a Madrid.
L’actitud
crítica de Brossa existia: anava en contra de la dictadura i els
totalitarismes, però ho feia des de la seva obra”.
El
mateix Brossa reflexionava sobre el seu compromís el 1988: “Ser
home és, es vulgui o no, viure sota el domini de la política. Les
circumstàncies en què em va tocar viure van ser de les més dures
que es puguin donar. La
meva lluita es lliurava en dos fronts: en el polític, pel fet
d’escriure en català, la meva llengua materna, i en l’estètic,
per la naturalesa experimental del meu treball”.Vint
anys després de la seva mort, alguns dels seus poemes tenen encara
una gran vigència,com
és el cas d’Askatasuna:
“La gent no s’adona del poder que té: / amb una vaga general
d’una setmana / n’hi hauria prou per a ensorrar l’economia, /
paralitzar l’Estat i demostrar que / les lleis que imposen no són
necessàries”.
(Imatges
extretes de: El cultural, MACBA, Serpis)
EXERCICIS:
1.
Explica per què penses què és un reportatge i no un altre gènere.
2.
Comenta en què consisteix aquest article. Realitza una breu
ressenya.
3.
Quines són les principals característiques que conté un
reportatge?
4.
Crea un cartell per a un festival musical que es faci al teu barri.
5.
Realitza una presentació digital sobre Joan Brossa.
6.
Cerca un reportatge en el format que vulguis i realiza’n un petit
comentari.
7.
Fòrum: quin tipus de reportatges t’agrada llegir en premsa o en
format digital? Raona la teva resposta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada