dimarts, 26 de març del 2019

El reportatge. Estructura. Característiques. Tipologia. Classificació. Elaboració. Adreçat a tothom


És un dels gèneres periodístics informatius que consisteix en realitzar un estudi monogràfic sobre un tema, a més, de sensibilitzar el lector sobre el tema que es tracta. Hi ha reportatges de tipus oral i d’altres escrits. Els reportatges orals es transmeten via ràdio i televisió. Els reportatges escrits els podem trobar a través de la premsa, sobretot diaris, revistes, suplements del cap de setmana (setmanaris), entre d’altres.

El reportatge és un dels gèneres informatius més complexos. Dins del reportatge podem trobar inclosos: mapes, fotografies, gràfics, entrevistes, imatges, exemples, anècdotes, sons, opinions, preguntes, citacions... Aquests recursos poden variar o adaptar-se segons si són de caire oral o escrit.
Pel que fa a les característiques, els temes que es tracten en els reportatges poden estar més o menys d’actualitat, o immediatesa informativa. El reportatge es diferencia de la notícia perquè és més extens, complet i complex.


Com s’estructura un reportatge?
Dins d’un reportatge podem trobar tres parts essencials:

.El títol: es recomana que sigui curt, suggerent i atractiu. Tot i atraure l’atenció de l’oient ha de ser fidel a la informació que tracta.

.L’entrada o lead: cal que cridi l’atenció del lector o oient. Acostuma a tenir unes dues-centes paraules i és la part on s’avança allò fonamental del tema. És una síntesi de la notícia. De vegades, pot no aparèixer al reportatge.

.El cos: respon a les preguntes: què, qui, quan, on, per què, com. Està organitzat per paràgrafs, i aquests paràgrafs sovint van encapçalats per un subtítol, per tal d’endreçar i pautar més la informació. Conté la part més destacada del reportatge: les dades, xifres, els testimonis entrevistats, material gràfic, infogrames... les opinions, valoracions dels individus que hi intervenen a més de la del propi periodista.


Característiques lingüístiques del reportatge

.El llenguatge
-Ús de la 1a i 3a persona.
-Creativitat en el llenguatge.
-Combinació de textos de tipologia diferent: descriptius, expositius, conversacionals.
-Ús de sinònims.
-Ús d’imatges vinculades al reportatge.

.Objectivitat
-Precisió lèxica: lèxic més general en els textos divulgatius i més especialitzat en els científics.
-Objectivitat, claredat.

.Coherència textual
-Desenvolupament per paràgrafs.
-Ús de connectors d’ordre i progrés, connectors causals (ja que, perquè, atès que, com que...), finals (perquè, a fi que...), condicionals (si,, sempre que...), concessives (malgrat que, tot i que, altrament...), consecutives (doncs, per tant...), adversatives (però, no obstant això, tanmateix...)

.Recursos estilístics
-Empra recursos retòrics per potenciar la creativitat i l’interès.
De caire:
.Fonètic: sobretot en els mitjans audiovisuals, per a cercar la ironia, la sorpresa o el contrast.

.Morfosintàctics: amb ús d’enumeracions, repeticions, interrogacions retòriques, hipèrbatons (alteració de l’ordre gramatical en els mots).

.Semàntics: ús del sentit figurat, la comparació, la metàfora, la metonímia, entre d’altres.


Tipologia dels reportatges

Podem trobar dos tipus de reportatges:

.L’objectiu:
Tracta la informació donada: esdeveniments, dades, fenòmens, fora de les reflexions i sentiments de la persona que ho redacta i observa. Informa, descriu els fets. Completa la informació amb valoracions dels protagonistes o testimonis. També inclou xifres, dades, aportació de fotografies, esquemes o d’altres informacions gràfiques.

.L’interpretatiu: 
Combina la visió objectiva amb la d’opinió a les persones entrevistades o del periodista. Els fets descrits s’acompanyen amb judicis de valor del mateix periodista. El periodista fuig de l’objectivitat i aporta un grau de subjectivitat al tema. El reportatge interpretatiu va néixer als Estats Units durant els anys seixanta, conegut com a «periodisme d’investigació». Després de la investigació, el periodista aporta la seva conclusió fonamentades amb les informacions recollides.


Classificació dels reportatges

Segons allò que sobresurt més dins del reportatge, els podem classificar en:

.D’esdeveniments: presenten les dades per interès.

.D’acció: on el reporter és el principal protagonista. El lector rep la informació amb un ordre temporal. Acostumen a incorporar aspectes d’interès humà, sentimental, de caire més dramàtic.

.Gràfic: on la fotografia porta la veu cantant. Els trobem en revistes especialitzades o setmanaris.

.Temàtic: el trobem en programes de televisió. És un reportatge de prestigi. Rep del nom de documental. Presenten temes amb un marcat interès general, poden tractar diferents tipologies, acuració pel que fa al tractament del tema, aporten informació nova, així com també poden actuar com a denúncia, i sobretot, tenen la finalitat de fer arribar a l’oient aquesta informació.


Com s’elabora un reportatge?

1. Investigació:
Cal cercar la informació, i alhora ha de ser completa i cercar d’altres fonts per tal de contrastar les dades i que siguin fiables.

2. Organitzar la informació:
Abans de posar-se a redactar la informació cal escollir els aspectes més destacats i endreçar la informació. També es poden introduir representacions gràfiques, fotografies i recull de testimonis. Mai es pot emprar tota la informació que tenim.

3. La redacció:
.Presentació o introducció del tema que tractarem. Cal usar un llenguatge de registre estàndard.

.Desenvolupament: també anomenat cos. En aquesta part trobem l’opinió del periodista sobre el tema investigat, l’analitza, en dona detalls. S’hi veu la precisió, ritme, correcció. Serà convenient posar una especial atenció en aquesta part.

.La presentació de la informació: s’han d’escollir bé les imatges emprades, vídeos, fragments de veu.


-Per ampliar o reforçar continguts sobre el reportatge:


Fonts consultades:

Lic Urgell


(Material adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura. 3r ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2007)

(Imatge extreta de: yorokobu)



EXERCICIS:

1. Defineix amb les teves paraules que entens per reportatge.

2. Explica les diferències entre un reportatge, un documental i una notícia.

3. Cerca un reportatge en format paper o digital i analitza’n les principals característiques.

4. Completa:

El reportatge és un __________ _____________ que trobem sobretot en format paper, emperò que també podem trobar en format __________. Hi ha diferents tipologies de reportatges: ____________, _____________, ______________ i ______________. Abans de començar la redacció d’un reportatge cal ____________ i sobretot ___________ la informació trobada amb d’altres ___________.

5. Realitza un esquema sobre allò essencial que cal recordar sobre el reportatge.

6. Investiga i redacta un reportatge sobre un tema que t’encanti. No t’oblidis d’afegir fotografies, gràfics i similars.

7. Inventa una gamificació per tal de treballar el reportatge a l’aula.

8. Fes de periodista i explica en una exposició de cinc minuts un reportatge que hagis realitzat sobre un tema d’actualitat que pugui interessar.

9. Fòrum: quin tipus de reportatges t’agrada llegir més i per què? I documentals?

10. Autoavalua’t: què és allò que et servirà per al món real sobre el reportatge? Sabries esmentar on es poden trobar reportatges? Esmenta noms de revistes o publicacions.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;