És
un dels gèneres periodístics informatius que consisteix en
realitzar un estudi monogràfic sobre un tema, a més, de
sensibilitzar el lector sobre el tema que es tracta. Hi ha
reportatges de tipus oral i d’altres escrits. Els reportatges orals
es transmeten via ràdio i televisió. Els reportatges escrits els
podem trobar a través de la premsa, sobretot diaris, revistes,
suplements del cap de setmana (setmanaris), entre d’altres.
El
reportatge és un dels gèneres informatius més complexos. Dins del
reportatge podem trobar inclosos: mapes, fotografies, gràfics,
entrevistes, imatges, exemples, anècdotes, sons, opinions,
preguntes, citacions... Aquests recursos poden variar o adaptar-se
segons si són de caire oral o escrit.
Pel
que fa a les característiques, els temes que es tracten en els
reportatges poden estar més o menys d’actualitat, o immediatesa
informativa. El reportatge es diferencia de la notícia perquè és
més extens, complet i complex.
Com
s’estructura un reportatge?
Dins
d’un reportatge podem trobar tres parts essencials:
.El
títol: es recomana que sigui curt, suggerent i atractiu.
Tot i atraure l’atenció de l’oient ha de ser fidel a la
informació que tracta.
.L’entrada
o lead:
cal que cridi l’atenció del lector o oient. Acostuma a tenir unes
dues-centes paraules i és la part on s’avança allò fonamental
del tema. És una síntesi de la notícia. De vegades, pot no
aparèixer al reportatge.
.El
cos: respon a les preguntes: què, qui, quan, on, per què,
com. Està organitzat per paràgrafs, i aquests paràgrafs sovint van
encapçalats per un subtítol, per tal d’endreçar i pautar més la
informació. Conté la part més destacada del reportatge: les dades,
xifres, els testimonis entrevistats, material gràfic, infogrames...
les opinions, valoracions dels individus que hi intervenen a més de
la del propi periodista.
Característiques
lingüístiques del reportatge
.El
llenguatge
-Ús
de la 1a i 3a persona.
-Creativitat
en el llenguatge.
-Combinació
de textos de tipologia diferent: descriptius, expositius,
conversacionals.
-Ús
de sinònims.
-Ús
d’imatges vinculades al reportatge.
.Objectivitat
-Precisió
lèxica: lèxic més general en els textos divulgatius i més
especialitzat en els científics.
-Objectivitat,
claredat.
.Coherència
textual
-Desenvolupament
per paràgrafs.
-Ús
de connectors d’ordre i progrés, connectors causals (ja que,
perquè, atès que, com que...), finals (perquè, a fi que...),
condicionals (si,, sempre que...), concessives (malgrat que, tot i
que, altrament...), consecutives (doncs, per tant...), adversatives
(però, no obstant això, tanmateix...)
.Recursos
estilístics
-Empra
recursos retòrics per potenciar la creativitat i l’interès.
De
caire:
.Fonètic:
sobretot en els mitjans audiovisuals, per a cercar la ironia, la
sorpresa o el contrast.
.Morfosintàctics:
amb ús d’enumeracions, repeticions,
interrogacions retòriques, hipèrbatons (alteració de l’ordre
gramatical en els mots).
.Semàntics:
ús del sentit figurat, la comparació, la metàfora, la metonímia,
entre d’altres.
Tipologia
dels reportatges
Podem
trobar dos tipus de reportatges:
.L’objectiu:
Tracta
la informació donada: esdeveniments, dades, fenòmens, fora de les
reflexions i sentiments de la persona que ho redacta i observa.
Informa, descriu els fets. Completa la informació amb valoracions
dels protagonistes o testimonis. També inclou xifres, dades,
aportació de fotografies, esquemes o d’altres informacions
gràfiques.
.L’interpretatiu:
Combina la visió objectiva amb la d’opinió a les persones
entrevistades o del periodista. Els fets descrits s’acompanyen amb
judicis de valor del mateix periodista. El periodista fuig de
l’objectivitat i aporta un grau de subjectivitat al tema. El
reportatge interpretatiu va néixer als Estats Units durant els anys
seixanta, conegut com a «periodisme d’investigació». Després de
la investigació, el periodista aporta la seva conclusió
fonamentades amb les informacions recollides.
Classificació
dels reportatges
Segons
allò que sobresurt més dins del reportatge, els podem classificar
en:
.D’esdeveniments:
presenten les dades per interès.
.D’acció:
on el reporter és el principal protagonista. El lector rep la
informació amb un ordre temporal. Acostumen a incorporar aspectes
d’interès humà, sentimental, de caire més dramàtic.
.Gràfic:
on la fotografia porta la veu cantant. Els trobem en
revistes especialitzades o setmanaris.
.Temàtic:
el trobem en programes de televisió.
És un reportatge de prestigi. Rep del nom de documental. Presenten
temes amb un marcat interès general, poden tractar diferents
tipologies, acuració pel que fa al tractament del tema, aporten
informació nova, així com també poden actuar com a denúncia, i
sobretot, tenen la finalitat de fer arribar a l’oient aquesta
informació.
Com
s’elabora un reportatge?
1.
Investigació:
Cal
cercar la informació, i alhora ha de ser completa i cercar d’altres
fonts per tal de contrastar les dades i que siguin fiables.
2.
Organitzar la informació:
Abans
de posar-se a redactar la informació cal escollir els aspectes més
destacats i endreçar la informació. També es poden introduir
representacions gràfiques, fotografies i recull de testimonis. Mai
es pot emprar tota la informació que tenim.
3.
La redacció:
.Presentació
o introducció del tema que tractarem. Cal usar un llenguatge de
registre estàndard.
.Desenvolupament:
també anomenat cos. En aquesta part trobem l’opinió del
periodista sobre el tema investigat, l’analitza, en dona detalls.
S’hi veu la precisió, ritme, correcció. Serà convenient posar
una especial atenció en aquesta part.
.La
presentació de la informació: s’han d’escollir bé les imatges
emprades, vídeos, fragments de veu.
-Per
ampliar o reforçar continguts sobre el reportatge:
Fonts
consultades:
Lic Urgell
(Material adaptat de: DIVERSOS, Llengua
catalana i literatura. 3r ESO, Editorial
Teide, Barcelona, 2007)
(Imatge extreta de: yorokobu)
EXERCICIS:
1.
Defineix amb les teves paraules que entens per reportatge.
2.
Explica les diferències entre un reportatge, un documental i una
notícia.
3.
Cerca un reportatge en format paper o digital i analitza’n les
principals característiques.
4.
Completa:
El reportatge és un __________
_____________ que trobem sobretot en format paper, emperò que també
podem trobar en format __________. Hi ha diferents tipologies de
reportatges: ____________, _____________, ______________ i
______________. Abans de començar la redacció d’un reportatge cal
____________ i sobretot ___________ la informació trobada amb
d’altres ___________.
5.
Realitza un esquema sobre allò essencial que cal recordar sobre el
reportatge.
6.
Investiga i redacta un reportatge sobre un tema que t’encanti. No
t’oblidis d’afegir fotografies, gràfics i similars.
7.
Inventa una gamificació per tal de treballar el reportatge a l’aula.
8.
Fes de periodista i explica en una exposició de cinc minuts un
reportatge que hagis realitzat sobre un tema d’actualitat que pugui
interessar.
9.
Fòrum: quin tipus de reportatges t’agrada llegir més i per què?
I documentals?
10.
Autoavalua’t: què és allò que et servirà per al món real sobre
el reportatge? Sabries esmentar on es poden trobar reportatges?
Esmenta noms de revistes o publicacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada