La
partícula «si» sovint ens comporta una sèrie de dubtes, si la
partícula en qüestió porta accent o no en una oració. Per tenir
clar aquest dubte caldrà anar a revisa la llista de paraules de
l’accent diacrític. Ho veiem!
.Sí:
.S’accentua
únicament quan és un adverbi d’afirmació.
Ex:
-Què
podràs anar a comprar pa? Sí, hi aniré.
-Podràs
estudiar per la tarda? Crec que sí.
.Quan
implica una afirmació.
Ex:
-Sí,
ja ho sabia. Vaig escoltar-ho a les notícies.
-Em
va donar el sí, però encara dubtava.
Aquest
«sí» s’accentua atès que és afirmació, la interrogació
necessita una resposta de «sí» o «no».
.Si:
.No
porta accent quan té funció de condició, és a dir, «si no faig
allò...», «si no fos per...», una part de l’oració està
subordinada a una cosa anterior i que podem no saber o al que vindrà
després.
Ex:
-No
sé si em menjaré el gelat.
-Si
que has arribat d’hora.
.Quan
és un pronom reflexiu o recíproc.
Ex:
-Es
mira a si mateix.
-En
Martí sempre parla de si mateix.
.La
nota musical «si».
Ex:
-Aquell
pianista no recordava la nota si.
-L’escala
musical fa do, re, mi, fa, sol, la, si, do.
.Amb
el significat «d’interior».
Ex:
-Visqué
en el si d’una família honrada.
-En
el seu si individualitzat hi ha un cert egoisme.
!Poden
fer dubtar expressions com:
-Per
les tardes es connecten entre si.
Aquest
«si» tot i que pot sembla poc genuí en català, és correcte, a
més, es pot confondre amb un «sí» afirmatiu, de fet no ho és,
perquè la sentència no té resposta de «sí» o «no».
!L’expressió
en plural «sís»:
Quan
no es faci referència al numeral sis (6), «sís» s’accentuarà
perquè acaba en vocal més essa.
!Ara
pots ampliar informació clicant al següent enllaç:
(Imatge
extreta de: El País)
!!EXERCICIS:
1.
Realitza un petit resum sobre els usos de «sí» i «si».
2.
Escriu tres oracions amb «sí» i tres més amb «si».
3.
Cerca en un llibre o per la xarxa telemàtica quatre oracions amb
«sí»/«si» i reflexiona sobre si són correctes o no i el perquè.
4.
Subratlla la forma correcta de les següents oracions:
.(Si
/ Sí) puc venir vindré d’hora, sinó no m’esperis.
.Finalment,
et vas comprar el llibre? (Sí / Si) vaig fer-ho i amb molt de gust.
.No
es va adonar (si / sí) s’havia deixat el mòbil a casa.
.Les
germanes bessones es miraven entre (sí / si).
.(Sí
/ Si) no fos per tu no m’hauria enamorat de nou.
.Vota
pel (sí / si) a la democràcia.
.En
aquelles reeleccions van haver-hi molts (sís / sis) favorables a la
proposta.
.A
veure (sí / si) puc anar a fer-me una neteja de toca.
5.
Crea una gamificació per treballar el «sí» i el «si» a l’aula,
emperò, no la resolguis, que ja ho farà algú altri.
6.
Explica quina és la teva estratègia per tal d’escriure
correctament el «sí» i el «sis».
7.
Cerca quatre cartells on aparegui «sí» o «si» i medita si són
correctes o no i per què.
8.
Autoavalua’t: com t’han sortit els exercicis d’aquesta fitxa?
Què t’ha costat més d’entendre i per què? Què has de recordar
i que et serà útil per al dia de demà?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada