.Els
complements del verb
El predicat
d’una oració té com partícula més important el
verb, que a la vegada és el
nucli del sintagma verbal. El verb pot acompanyar-se per
un o més sintagmes que complementen el nucli. Els sintagmes que
depenen del verb i que el complementen de significació són els
complements del verb.
Ex:
-La
presidenta va rebre una carta de cada participant el mes passat.
Va rebre:
nucli
una carta:
complement verbal
de cada
participant: complement verbal
el mes
passat: complement verbal
Els
complements del verb poden ser de sis tipus diferents:
-complement
directe
-complement
indirecte
-atribut
-complement
predicatiu
-complement
de règim verbal (o preposicional)
-complement
circumstancial
.
El complement directe
És
l’objecte o la persona que rep la significació del verb transitiu
(CD) i la completa. És un sintagma nominal, no porta preposició al
davant.
Ex:
-Avui pinto
els quadres. (CD)
-He comprat
caramels a la botiga. (CD)
El
complement directe únicament pot acompanyar-se de la preposició «a»
en dos casos:
1.
Davant d’un pronom personal fort:
Ex:
-T’he
mirat a tu.
2.
Davant de tots, tothom, ningú de
manera opcional:
Ex:
-No va
veure (a) ningú.
.Identificació
del complement directe
El
complement directe delimita el significat d’un verb. Per
identificar-lo dins de l’oració cal comprovar que:
.El
complement directe d’una oració activa fa la funció de subjecte
pacient en l’oració passiva.
Ex:
-La
professora va felicitar l’alumnat.
(CD) oració activa
-L’alumnat
va ser felicitat per la
professora. (Subjecte
pacient) oració passiva
.El
complement directe es pot substituir pels pronoms febles següents:
1.
Si el CD és determinat, se
substitueix per el, la,
els, les. Un complement
directe és determinat quan comença per un article o un demostratiu.
Ex:
-Compraràs
el llibre de matemàtiques?
(CD determinat) ----
Sí, el compraré.
-Porta
aquesta goma. (CD
determinat) ----Porta-la.
2.
Si el CD és indeterminat, se substitueix per en.
Un complement directe és indeterminat quan no va introduït per cap
determinant, o bé per quan comença per un numeral, un indefinit o
un quantitatiu.
Ex:
-Tenen
taronges? (CD
indeterminat) ---- Sí,
en tenen.
-Cerco
un pis. (CD inderterminat)
--- En cerco un.
3.
Si el CD és neutre, el substituirem per ho.
Un complement directe és neutre quan s’acompanya per això,
allò o tota una oració.
Ex:
-He
mirat allò. (CD neutre)
---Ho he mirat.
-Exigeixo
que el perdonis. (CD
neutre) --- Ho exigeixo.
4. Els
pronoms em, et, es, ens, us poden fer la funció de CD.
Ex:
-Em
miro al mirall. (CD)
-Us
recordo molt bé. (CD)
.El
complement indirecte
És qui rep
la l’acció del verb. El complement indirecte expressa la
destinació o finalitat de l’acció que expressa el verb. Si parlem
de funcions, és un sintagma preposicional (Sprep) introduït per la
preposició «a» o de vegades, «per a».
Ex:
-Van
demanar excuses al president. (CI)
-Reclamen
al Joan el nou llibre. (CI)
D’altra
banda, en termes de pronominalització, el complement indirecte
pronominalitza amb el pronom feble «li», si és singular i pel
pronom feble «els», si és plural.
Ex:
-Els van
demanar excuses.
-Li
reclamen el nou llibre.
!Per
ampliar o reforçar continguts pots clicar als següents enllaços:
(Adaptat
de: DIVERSOS, Llengua
catalana i literatura 2n ESO,
Editorial Teide, Barcelona, 2010)
(Imatge
extreta de: Kaptest)
!!EXERCICIS:
1.
Explica què és un complement del verb. Escriu un parell d’exemples.
2.
Comenta la diferència que hi ha entre un CD i un CI a partir
d’exemples.
3.
Completa les següents oracions amb un CD.
-La
mare ha cuinat...
-Els
pintors dibuixaven...
-El
meu gat té...
-Sopa
de Cabra canta...
-La
setmana passada somiava...
4.
Passa a veu passiva les oracions actives i llavors, indica el
complement directe de cadascuna.
-En
Joan va escriure un llibre de poesia.
-El
jutge va castigar el lladre pel robatori.
-El
disc de la Marató de TV3 ha venut moltes còpies.
-Jugaran
el partit de ping-pong passat demà.
5.
Esmenta si els complements directes en negreta són determinats,
indeterminats o neutres. Posteriorment, substitueix-los per un pronom
feble.
-Aviat
ens donaran les llibretes.
-Tenen
molta cara.
-Portaràs
això?
-Es
menja les ungles.
-Van
trobar el tresor a l’illa.
-Passa’m
allò.
6.
Escriu cinc oracions que continguin un CI, no t’oblidis de
subratllar-lo.
7.
Digues si són correctes o no aquestes oracions amb la preposició
«a».
-He
vist a l’àvia a la parada de bus.
-No
he avisat a ningú.
-He
dibuixat a en Martí.
-Em
van escollir a mi.
-Avui
han visitat al padrí a la residència.
-Comenta
a en Pep la situació.
8.
Realitza un resum sobre la pronominalització dins del CD i del CI.
9.
Completa les següents oracions amb un CD i un CI.
-Nosaltres
menjarem...
-L’Alba
va demanar...
-L’alcalde
reclama...
-Els
premiats sol·liciten...
-Han
pintat____________ a la ____________.
10.
Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’ha sortit els exercicis
sobre els complements del verb: CD i CD. Quines dificultats t’han
sorgit i per què? Com les has solventat? Què has de recordar
de la present fitxa i que et servirà per a l’escriptura?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada