dilluns, 3 de desembre del 2018

Els complements del verb. El complement directe i el complement indirecte. Adreçat a tot l'alumnat


.Els complements del verb
El predicat d’una oració té com partícula més important el verb, que a la vegada és el nucli del sintagma verbal. El verb pot acompanyar-se per un o més sintagmes que complementen el nucli. Els sintagmes que depenen del verb i que el complementen de significació són els complements del verb.

Ex:
-La presidenta va rebre una carta de cada participant el mes passat.
Va rebre: nucli
una carta: complement verbal
de cada participant: complement verbal
el mes passat: complement verbal

Els complements del verb poden ser de sis tipus diferents:
-complement directe
-complement indirecte
-atribut
-complement predicatiu
-complement de règim verbal (o preposicional)
-complement circumstancial

. El complement directe
És l’objecte o la persona que rep la significació del verb transitiu (CD) i la completa. És un sintagma nominal, no porta preposició al davant.
Ex:
-Avui pinto els quadres. (CD)
-He comprat caramels a la botiga. (CD)

El complement directe únicament pot acompanyar-se de la preposició «a» en dos casos:

1. Davant d’un pronom personal fort:
Ex:
-T’he mirat a tu.

2. Davant de tots, tothom, ningú de manera opcional:
Ex:
-No va veure (a) ningú.


.Identificació del complement directe

El complement directe delimita el significat d’un verb. Per identificar-lo dins de l’oració cal comprovar que:
.El complement directe d’una oració activa fa la funció de subjecte pacient en l’oració passiva.

Ex:
-La professora va felicitar l’alumnat. (CD) oració activa
-L’alumnat va ser felicitat per la professora. (Subjecte pacient) oració passiva

.El complement directe es pot substituir pels pronoms febles següents:
1. Si el CD és determinat, se substitueix per el, la, els, les. Un complement directe és determinat quan comença per un article o un demostratiu.

Ex:
-Compraràs el llibre de matemàtiques? (CD determinat) ---- Sí, el compraré.
-Porta aquesta goma. (CD determinat) ----Porta-la.

2. Si el CD és indeterminat, se substitueix per en. Un complement directe és indeterminat quan no va introduït per cap determinant, o bé per quan comença per un numeral, un indefinit o un quantitatiu.

Ex:
-Tenen taronges? (CD indeterminat) ---- Sí, en tenen.
-Cerco un pis. (CD inderterminat) --- En cerco un.

3. Si el CD és neutre, el substituirem per ho. Un complement directe és neutre quan s’acompanya per això, allò o tota una oració.

Ex:
-He mirat allò. (CD neutre) ---Ho he mirat.
-Exigeixo que el perdonis. (CD neutre) --- Ho exigeixo.

4. Els pronoms em, et, es, ens, us poden fer la funció de CD.

Ex:
-Em miro al mirall. (CD)
-Us recordo molt bé. (CD)


.El complement indirecte

És qui rep la l’acció del verb. El complement indirecte expressa la destinació o finalitat de l’acció que expressa el verb. Si parlem de funcions, és un sintagma preposicional (Sprep) introduït per la preposició «a» o de vegades, «per a».

Ex:
-Van demanar excuses al president. (CI)
-Reclamen al Joan el nou llibre. (CI)

D’altra banda, en termes de pronominalització, el complement indirecte pronominalitza amb el pronom feble «li», si és singular i pel pronom feble «els», si és plural.

Ex:
-Els van demanar excuses.
-Li reclamen el nou llibre.



!Per ampliar o reforçar continguts pots clicar als següents enllaços:



(Adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura 2n ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2010)
(Imatge extreta de: Kaptest)


!!EXERCICIS:
1. Explica què és un complement del verb. Escriu un parell d’exemples.

2. Comenta la diferència que hi ha entre un CD i un CI a partir d’exemples.

3. Completa les següents oracions amb un CD.
-La mare ha cuinat...
-Els pintors dibuixaven...
-El meu gat té...
-Sopa de Cabra canta...
-La setmana passada somiava...

4. Passa a veu passiva les oracions actives i llavors, indica el complement directe de cadascuna.
-En Joan va escriure un llibre de poesia.
-El jutge va castigar el lladre pel robatori.
-El disc de la Marató de TV3 ha venut moltes còpies.
-Jugaran el partit de ping-pong passat demà.

5. Esmenta si els complements directes en negreta són determinats, indeterminats o neutres. Posteriorment, substitueix-los per un pronom feble.
-Aviat ens donaran les llibretes.
-Tenen molta cara.
-Portaràs això?
-Es menja les ungles.
-Van trobar el tresor a l’illa.
-Passa’m allò.

6. Escriu cinc oracions que continguin un CI, no t’oblidis de subratllar-lo.

7. Digues si són correctes o no aquestes oracions amb la preposició «a».
-He vist a l’àvia a la parada de bus.
-No he avisat a ningú.
-He dibuixat a en Martí.
-Em van escollir a mi.
-Avui han visitat al padrí a la residència.
-Comenta a en Pep la situació.

8. Realitza un resum sobre la pronominalització dins del CD i del CI.

9. Completa les següents oracions amb un CD i un CI.
-Nosaltres menjarem...
-L’Alba va demanar...
-L’alcalde reclama...
-Els premiats sol·liciten...
-Han pintat____________ a la ____________.

10. Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’ha sortit els exercicis sobre els complements del verb: CD i CD. Quines dificultats t’han sorgit i per què? Com les has solventat? Què has de recordar de la present fitxa i que et servirà per a l’escriptura?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;