divendres, 28 de juliol de 2017

Camps semàntics. Adreçat a l'ESO

Un camp semàntic és un conjunt de paraules que es troben relacionades entre elles ja que es refereixen a una mateixa realitat. Per exemple, els mots bolígraf, goma, llibreta, corrector… formen part del camp semàntic de l’escola; o tronc, muscle, malucs, cul… pertanyen al camp semàntic del cos humà.
Els mots que fan referència al cos humà es poden agrupar en camps semàntics més concrets: l’aparell circulatori (vena, artèria, jugular…), el sistema nerviós (cervell, cerebel, medul·la…), la musculatura (bíceps, tríceps, abdomen, bessons…)



HIPERÒNIMS I HIPÒNIMS
.Un hiperònim:
Prové de Hiper- forma prefixada del mot grec hypér que significa ‘sobre’, ‘damunt de’.
És la paraula que inclou dins el seu significat altres mots.
Ex:
vehicle inclou: cotxe, bicicleta, patinet, motocicleta…
Per tant, vehicle és l’hiperònim de cotxe, bicicleta, patinet, motocicleta…
L’hiperònim seria l’armari gran que inclou els calaixos (hipònims). Si imagineu l’armari ho entendreu molt bé.


.Un hipònim:
Prové de Hipo- forma prefixada del mot grec hypó, que significa ‘sota’, ‘en menys quantitat’, ‘en grau deficient o inferior’.
És un mot que té el significat inclòs dins del d’un hiperònim, d’aquí que sigui menys ampli. Així doncs, els mots bolígraf, goma, llibreta, corrector… són hipònims d’escola; o els mots cotxe, bicicleta, patinet, motocicleta… són hipònims de la paraula vehicle.




HIPERÒNIM
(Armari)




HIPÒNIM
(calaix)



En conclusió, podem dir que:
Vehicle és l’hiperònim de cotxe, bicicleta, patinet, motocicleta(L’ARMARI)
Cotxe, bicicleta, patinet, motocicleta… són hipònims de Vehicle. (ELS CALAIXOS)
!Per a saber més sobre aquest camp i ampliar el vostre vocabulari us recomano els diccionaris visuals, sobretot:
-Diccionari visual Duden, diccionaris de l’Enciclopèdia, Barcelona, 1994.


(Adaptació: Diversos, (2008). Llengua catalana i literatura, 2n ESO, Editorial Teide, Barcelona)
(Ampliació: Josep Maria Corretger)
(Imatge extreta de: lasoga.org)


!!EXERCICIS:
  1. Explica la diferència que hi ha entre un hipònim i un hiperònim.
  2. Cerca cinc mots que portin el prefix hiper- i cinc més que portin el prefix hipo-.
  3. Per a què serveixen els diccionaris visuals? Com ens poden ajudar?
  4. Destria els següents mots segons el seu camp semàntic: garatge, estanc i papereria, restaurant.
pneumàtic, segell, maitre, setrill, bacteria, diari, llumins, ganivet, embragatge, mecànic, ploma estilogràfica, tovalles, cambrer, grua, encenedor, postal, tovalló, gat.
  1. Escriu un hiperònim per a cada tirada de mots:
.baieta, fregall, recollidor, escombra…
.gandula, para-sol, crema, flotador…
.Quarto, parxís, escacs, Risk…
.cassola, ratllador, olla, paella…
  1. Pensa i escriu tres hipònims més per a cada tirada de paraules:
botiga: peixateria, fruiteria, fleca…
novel·la de gènere: d’aventures, policíaca, d’amor…
format musical: vinil, disc compacte, mp3…
eines: clau anglesa, clau de rosca, tenalles…
  1. Cerca l’especialista que…
.Té cura dels mals i malalties de la boca i de les dents.
.Té cura dels mals i malalties del cor.
.Té cura dels mals i malalties de l’aparell genital de la dona.
.Té cura dels mals i malalties dels ulls.
.Té cura dels mals i malalties mentals.
.Té cura dels mals dels ossos.
  1. Juguem a l’hipònim intrús. Assenyala l’hipònim que no correspon a la cadena.
.pa de motlle, croissants, pa de pessic, coca, forner, bastonets.
.sardana, jota, corda, vals, rock, twist.
.tifó, huracà, rem, ventada, cicló, cumulonimbus.
.arxiu, safata, punt de llibre, fotocopiadora, distribuidor, separador.
  1. Amplia el camp semàntic de fenòmens meteorològics cercant deu paraules hipònimes. Si cal ajuda’t del diccionari.
  1. Amplia el camp semàntic del món de la família cercant deu paraules hipònimes. Anota el significat de les desconegudes. Si cal ajuda’t del diccionari.
  1. Escull un camp semàntic que t’interessi d’alguna professió i cerca deu mots hipònims.
  1. Cerca el nom de deu hipònims de l’hiperònim eines i que puguem trobar en un taller.
  1. Inventa un exercici de vertader o fals amb cinc preguntes relacionades amb el tema del camp semàntic.
  1. Autoavalua’t: com t’han sortit els exercicis d’aquest tema? Amb quines dificultats t’has trobat i per què? Què pots fer per millorar-ho? Creus que aquest tema et serà útil en un futur? Com?



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;