dijous, 30 de juny de 2011

El molinet màgic. Un conte per a l'ESO.



EL MOLINET MÀGIC:


Conte tradicional de Noruega



Un capità intrèpit de vaixell recalà en un port de les costes noruegues per a realitzar negocis. Allí un comerciant li vengué uns blocs enormes de sal. El capità els carregà en la bodega del seu vaixell i es posà rumb cap a noves destinacions. Pel camí es desencadenà una tempesta que el féu aturar-se en un Illar gelat. Allí, per atoniment dels mariners i del mateix català, un vell mag molia grans blocs de pedra amb una màquina estranya, amb tan sols pronunciar: “Mol que moldràs”.




Tota la tripulació s’amagà darrere d’unes roques i esperà a què el mag finalitzés amb la seva cerimònia per a… robar-li el meravellós aparell. En plena nit, pujaren la màquina al vaixell i salparen sense ésser vistos. El capità estava tan content que no deixava de pronunciar les paraules màgiques per a què la màquina no deixés de moldre els blocs de sal.




Però després de diverses hores, la bodega del vaixell i la Roberta s’ompliren de sal, de tal manera que no s’hi cabia. I per molt que el capità inventava paraules per a deturar l’infernal aparell, aquest seguia “mol que moldràs”. Fins que hagueren d’abandonar el vaixell i deixar que s’enfonsés a les profunditats marines, on continua molent sal. No sabem si aquesta història és del tot vertadera. El cert és que és una sort que la mar sigui salada.




Extret de “Contes d’arreu del món » (n. 71) de Sofia Sánchez, editats per 20 minutos





!! EXERCICIS:


-Cerca en un diccionari el significat de tres paraules que desconeguis del text i redacta una oració amb cadascuna d'elles.




-Escriu un altre possible final per a aquest conte d'arreu del món.




-Ara posa't al paper del capità, com haguessis actuat?

dimarts, 28 de juny de 2011

Tauler i taulell. Dues paraules que confonem. Adreçat a tot l'alumnat.



'Tauler' i 'taulell' són dues paraules senzilles que sovint les intercanviem de context, és a dir, n'utilitzem una per l'altra, no perquè sí, sinó per la seva semblança, que fins i tot ens fa pensar que les utilitzem amb correcció, quan sovint no sempre és així. Val a dir que en algun cas, tots dos significats s'acosten.

Anem a revisar-les curosament. Amb roig un assenyalo els significats més corrents. Si observem les ascepcions del diccionari veurem que:

.'Tauler' pot tenir dos significats amb diverses ascepcions:



Tauler 1:

-Peça de fusta plana, llisa i de poc gruix, com un tauler de delineant, dibuix o pintura.

-Tauler d'escacs o de dames, també pot dir-se escaquer.

-Tauler d'anuncis o tauler d'avisos, on les institucions, empreses o entitats faran públiques informacions.

-Estructura plana d'un pont sobre la qual es col·loca el paviment transitable i que està situat sobre els arcs i les jàsseres.

-Element d'un pont que està formada pel sòl i la part horitzontal de l'estructura, col·locada sota la calçada que suporta.


Tauler/-a 2:


-Persona que té una taula de vendre llet, carn i altres productes.

-Taula de canvi de divises que tenien els bancs o caixes. Sobretot utilitzada durant els segles XV i XVI.

.En canvi, si realitzem una petita ullada als diferents significats de 'taulell':



Taulell:


-Taula estreta i llarga com la que hi ha a les botigues per a mostrar els gèneres als compradors, als bars i cafès per a servir-hi les begudes.

-Taula llarga damunt la qual un menestral treballa les coses del seu ofici. Taulell de sastre, de ferrer, de forner. Taulell de fènyer. Tot taller acostuma a tenir el seu taulell amb les eines per treballar.

-Taulell de cuina on hi ha per exemple els fogons.

-Rajola de València.


Sovint, la interferència d'altres llengües com el castellà encara ens dificulten l'ús correcte d'aquestes paraules. Així doncs:

-Taulell: generalment fa referència a una taula més o menys estreta i llarga. En castellà en diuen "barra", en la qual per exemple se servirien begudes, cafès. Per un altre costat, "tablero" i "mostrador" farien referència a la taula que tenen les botigues de qualsevol establiment i que mostren el gènere o productes que ofereixen.

-Tauler: peça de fusta que utilitza un enginyer o un delineant, i també eina per posar anuncis. En castellà "tabla" "tablero" o "tablón de anuncios".

.Finalment, no confondre amb 'taula':

Moble amb una peça de fusta plana i lliça i generalment de quatre potes que s'empra per menjar, escriure, dibuixar, jugar... però també pot ser per exemple una taula per fer surf, una taula d'una cuina, taula de control de comandaments, taula de divises (ja aparegut abans), taula de muntatge, taula de mescles, taula de redacció.


Ara que ja sabeu una mica més, observeu les dues imatges de la fitxa, em podríeu dir quin és el 'tauler' i quin el 'taulell'?


!! EXERCICIS:

-Redacta vuit oracions, quatre amb diferents ascepcions de la paraula 'tauler' i quatre amb 'taulell'. Intenta deixar ben clar el seu significat.

-Anomena cinc llocs on puguis trobar un 'tauler' i cinc més on puguis veure un 'taulell'. Al costat hauries de especificar l'ofici, si és el cas, que l'utilitza.


dimecres, 22 de juny de 2011

Exercicis ortogràfics. Adreçat a l'ESO.






L'editorial Cruïlla proposa un material didàctic molt interessant a nivell ortogràfic. La proposta és millorar l'ortografia de cadascú i reduir les faltes al vuitanta per cent. Són exercicis molt agraïts i que recomano a tot l'alumnat d'ESO per aquest estiu, una estoneta cada dia i millorareu el vostre català, també en podeu fer en castellà. Primer hauràs de registrar-te però és gratuït. Serà com jugar amb les paraules, us ho passareu molt bé i aprendreu.


Penseu que la tornada del curs estarà a la cantonada i heu de llegir força.


El link és el següent:





!! EXERCICIS:


-Escriu les paraules que has escrit bé i les que t'has equivocat i escriu una oració amb deu d'aquests mots.

dimecres, 15 de juny de 2011

El Retrum de Francesc Miralles. Adreçat a l'ESO.



El proppassat mes de maig a Cerdanyola del Vallès va tenir lloc la presentació de la segona part de Retrum, La neu negra, editat per Estrella Polar, de Francesc Miralles (1968), un escriptor prolífic i en progressió ascendent dins la literatura catalana actual, però també músic, traductor i assagista. En aquesta ocasió oferia un llibre adreçat a la gent jove, amb el rerefons del vampirisme, tant de moda en els nostres dies i amb subtemes com el suïcidi dins la gent jove, que fa ballar el cap a un dels principals protagonistes. Christian, el protagonista viu una història d’amor amb Alèxia, que té el seu destí com a principal incògnita, junts exerceixen una sèrie de rituals que seran imitats per una banda rival amb la qual lluitaran.

Francesc Miralles realitzà una petita xerrada-concert sobre el seu llibre, ben original, atès que estava amenitzada per dos músics, un guitarrista i una cantant i violinista, amb una entonació molt colpidora, fins i tot el mateix Miralles els acompanyava a les cançons, amb un híbrid de flauta i trompeta, la melòdica. Plegats formen el grup Nikòsia, que ha realitzat una banda sonora per al llibre Retrum, The long journey of wolves. La presentació de Retrum 2, juntament amb l’acompanyament musical, feren una perfecta banda sonora per a la vetllada literària. Miralles ens parlà d’alguns ingredients temàtics inclosos dins el llibre i que a nivell personal també el van influir, com el suïcidi d’un ser estimat, els seus viatges a l’estranger, els seus estudis de psicologia, anècdotes durant la realització del llibre, com per exemple, volien que el llibre fos completament negre i un senyor d’avançada edat es va encarregar de pintar els costats de les pàgines del llibre per tal que fos tot negre exteriorment parlant.

Miralles és un escriptor que ha publicat llibres d’autoajuda i diverses novel·les de ficció, com per exemple, Perdut a Bombai (2001), Una haikú per Alícia (2002), El somni d’Occident (2002), Cafè balcànic (2004), Jet Lag (2006), Barcelona blues (2004), Amor en minúscula (2006), Interrail (2007), El viatge d’Indigo (2007), El quart regne (2008) i entre elles Profecia 2013 (2008), amb ella vaig entrar en contacte amb el seu món, una obra que estava ambientada en el call jueu de Girona, Retrum: quan estàvem morts (2009). D’entre les de no ficció destaquen: Barcelona romàntica (2004), La Barcelona insòlita (2005), L’autoajuda al descobert (2006), Converses sobra la felicitat (2007), El laberint de la felicitat (2007), del qual n’és coautor amb Àlex Rovira, llibre traduït a deu idiomes; L’última resposta (2009) de nou amb Rovira.

Aquest nou valor de la nostra literatura donarà molt a parlar en els propers anys. Té afany en l’escriptura i dèria de novel·lista. No cal dir-ho, amb Retrum 2 arribarà a l’ànima dels més joves. Paraula.

Josep Maria Corretger

15 de juny del 2011


!! EXERCICIS:

-Llegeix un llibre de Francesc Miralles i redacta un petit resum de deu línies.

-Expressa la teva opinió sobre la bilogia de Retrum i el món dels protagonistes.

divendres, 10 de juny de 2011

Adverbis i locucions adverbials (2). Adreçat a tot l'alumnat.




D'entre els adverbis més coneguts destaquen:


abans, després, aviat, tard, mai, sempre, tothora, sovint, llavors, aleshores, alhora, ensems, encara, mentrestant, ja, enguant (aquest any), antany (anys enrere), ahir, avui, demà, l'endemà.



D'altra banda, si ens endinsem dins de les locucions adverbials de temps:


a punta de dia, a trenc d'alba, de matí, al matí, a migdia, havent dinat, a la tarda, cal capvespre, a l'hora baixa, abans-d'ahir, abans-d'ahir l'altre, demà passat, demà passat l'altre, demà passat no l'altre (típica del dialecte valencià), a hores d'ara, avui, ara com ara, d'aleshores ençà, avui dia, ara com ara, d'aleshores ençà, d'ara endavant, en endavant, com més aviat millor, al més aviat possible, de seguida, tot seguit, al cap de poc, de tant en tant, de tard en tard, de vegades, a vegades, a voltes, a deshora, a destemps.



D'altres locucions adverbials:



a més, a més a més, d'allò més, qui-sap-lo, fora mida, ultra mesura, pel cap alt, a tot estirar, pel cap baix, bé prou, ben bé, si més no, més o menys, si fa no fa.





-Cal tenir ben present que hi ha una sèrie de paraules invariables, és a dir, que no tenen plural:



massa, força, prou i gens.



Incorrecte: masses, forces, proutes.





-S'ha de diferenciar amb claredat:



tan: davant d'adjectius i adverbis. Equival al 'tan' castellà.



Ex: -És tan bon xicot en Lluís.



tant: equival al 'tanto' castellà.



Ex: -No mengis tant.



gairebé: quasi.



Ex: -Gairebé no arriba el primer a meta.





gaire bé: adverbi + adverbi.



Ex: -Els deures no els ha fet gaire bé.



!! EXERCICIS:


-Llegeix detingudament la fitxa i escriu deu oracions utilitzant adverbis o locucions adverbials.



-Redacta quatre oracions on aparegui 'massa', 'prou' i 'força' en sentit plural. Ex: -No té massa ganes de fer esport.



-Anota els adverbis d'aquesta fitxa que més utilitzes quan parles en català i explica el perquè. Quins has afegit al teu vocabulari particular?








dimarts, 7 de juny de 2011

Fitxa solidària amb tot el professorat de la pública i indignats.







Una imatge val més que mil paraules, diuen. Doncs, aquí van dues fotografies fetes per una companya de l'institut, Sara Reixach, i des d'aquesta fitxa vull expressar la meva solidarització amb tots els companys/es de professió.








També encoratjar a tothom a lluitar contra aquestes injustícies econòmiques i polítiques del riure que estan portant els nostres governs, i que ens encomanen el desencís laboral. Retallant els sous dels més febles i gent que treballa el millor que pot pel govern, per omplir-se les butxaques amb els diners dels reprimits. No oblideu que la gent té el poder, que clamava Patti Smith.








L'ensenyament públic mereix més prestigi i respecte, hi ha grans professionals. Suport als indignats d'arreu del país!








Per un ensenyament públic de qualitat!





Vocabulari automobilístic. Adreçat a tot l'alumnat.









Dins el món de l'automòbil hi ha moltes paraules mal utilitzades, qui no ha sentit dir alguna vegada "frenos", "embrague", "tubo de escape" per citar-ne algunes, doncs són incorrectes en català, en castellà no. Així com també que hi ha diverses paraules per fer referència a aquest mitjà de transport enlloc de repetir tant el mot:


cotxe, vehicle, transport privat... en són uns exemples.



!! EXERCICIS:


-Clica a sobre de la imatge perquè se t'ampliï i respectant l'ordre numèric esbrina el nom de cada part del cotxe. Et serà pragmàtic atès que les tens anotades a dalt.


-Relaciona les expressions A amb les expressions B.


-Amplia el vocabulari temàtic del cotxe amb lèxic que no aparegui dins aquesta fitxa. Mínim deu mots. Si no saps el seu significat anota'l al costat.


-Cerca elements del cotxe en aquesta sopa de lletres i anota'ls.




dilluns, 6 de juny de 2011

Roger Mas. El Calavera. Una cançó per a l'ESO.






Us presento una cançó ben actual del cantautor de Solsona, Roger Mas, amb un marcat to country. Les cançons sovint tenen paraules massa col·loquials o incorrectes gramaticalment parlant, per algun descuit del compositor que pot ser o no ser el cantant del tema. Les cançons també són una bona eina per aprendre una llengua i fer-ho com a un mer divertiment.








!! EXERCICIS:



-Escoltar tres vegades la cançó i escriure les paraules que falten.


-Cerca dues incorreccions ortogràfiques que hi hagi a la cançó. Si cal usa l'Optimot o algun altre tipus de diccionari telemàtic.


-Explica de què tracta la cançó de 4 a 6 línies.


-Busca al diccionari 5 paraules que desconeguis de la cançó i escriu el seu significat.


-Pensa un sinònim de: atrotinat, afany, enraolit, panteixant, cel·lular.


-Redacta una oració amb 5 paraules dels dos exercicis anteriors.


-Busca informació bibliogràfica i discogràfica de Roger Mas i redacta una explicació sis línies.



El Calavera



_______ la frontera al maleter

d'un Mercedes verd i ________,


la primera nit en un _______


la _______ sota el pont de la ciutat.



La tercera pensant el _____ fet


i la quarta ________ amb com _________,


mentre ____________ els budells


_________ el cel.




La nit ____________ els cecs


i les tempestes els lladres


no hi ha _______ si és prou ________.




I d'aquesta manera


__________ el Calavera


a saltar precs


i obrir __________.




La cinquena nit també ________,


l'adrenalina, però, té el seu _________,


al sisé camí no se ___________


i _______ la por del debutant.




La setena nit es va confiar


i, en sortí ____________ i _____________,


davant la _______ unida d'aquell forn de pa,


dos gendarmes i el blau _________.




La nit empara els _______


i les tempestes els lladres


no hi ha ______ si és prou _________.




I d'aquesta manera


van agafar el Calavera,


per saltar _______


i obrir ________.



Entrà a __________ enmanillat


remugant dins un cotxe _________,


la primera nit no va dormir res


i el vespre _________ ja era al carrer.


La nit _________ els ________


i les tempestes els lladres


no hi ha _________ si ___ ____________




I d'aquesta manera


va _______ el Calavera,


saltant ________


i obrint candaus.



Roger Mas, dins A la casa d'enlloc (2010)

dimecres, 1 de juny de 2011

Adverbis i locucions adverbials (1). Adreçat a tot l'alumnat.




L'adverbi és una classe gramatical que modifica el verb, adjectius i altres tipus d'adverbis.



Per exemple:



-És molt atractiu.



-Està ben lluny.





A nivell morfològic és una paraula que no presenta cap flexió, per tant, és invariable, però sí que té en molts casos plural:



Ex: tal vegada, de vegades, molt, molts, corrent, corrents. Però són comptats.




A nivell sintàctic l'adverbi té la funció de complement circumstancial (CC). Poden ser cc de lloc (a on?), de temps (quan?), de quantitat (quant?), de mode o manera (com?), d'afirmació (sí, també, evidentment), de negació (no, tampoc, gens), de dubte (potser, tal vegada). Ja els vàrem repassar en una altra fitxa del blog.




A nivell lèxic, l'adverbi més conegut és el de mode que acaba en -ment afegit a la forma femenina de l'adjectiu:



Ex: tranquil·lament, ràpidament, malament, sortosament...



-Adverbis de lloc: 1 paraula.



aquí, allà, amunt, avall, (a ) dalt, (a) baix, damunt, davall, davant, darrere, (a) dins, (a) fora, endins, enfora, prop, lluny, (a) sobre, (a) sota, endavant, endarrere, enlloc, pertot, arreu, enlaire, daltabaix, on.





-Locucions adverbials de lloc: formades per més d'un element.



a tot arreu, pertot arreu, al capdamunt, al capdavall, cap amunt, cap avall, cap aquí, cap allà, encà, enllà, a l'entorn, al voltant, pels volts, a mà esquerra, a mà dreta, al defora, de part de fora, al costat, a la vora, a tocar, dalt de tot, de dalt a baix, de (dalt, baix, fora, dins) estant.





És important saber diferenciar:





-Enlloc: a cap banda.



Ex: -De llibres, no n'hi havia enlloc.



-En lloc: en comptes de.



Ex: -En lloc d'anar-hi, vaig preferir fugir.





-Pertot: a tot arreu.



Ex: -Aquest curs he rebut premis pertot.




-Per tot: preposició + determinant.




Ex: -No he quedat amb la Júlia per tot el que em va dir.


N.B. Saps l'adverbi que se li atribueix al caragol?



!! EXERCICIS:



-Redacta vuit oracions utilizant un adverbi i una locució adverbial en cadascuna.




-Escriu quatres oracions dues amb pertot i dues amb per tot.




-Realitza un petit quadre esquemàtic on apareguin tots els complements circumstancials.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;