dijous, 25 de setembre del 2025

Per reduir les faltes ortogràfiques: el gràfic de faltes. Adreçat a tothom

.Què és i per a què serveix?

És una graella feta en un foli en blanc o quadriculat que serveix per a registrar les faltes ortogràfiques que s’han realitzat en les activitats corregides de la matèria de català.


.Quines activitats hi registrarem?

Hi anotarem el nombre de faltes ortogràfiques de les activitats lliurades pel professor/a i corregides, principalment, les dels exàmens, dictats, i redaccions.


.Realitzem el gràfic de faltes

1. Agafa un foli, posa’l en horitzontal i amb un regle traça una ela agafant gairebé la totalitat del full.

2. A la columna vertical anota cada cinc centímetres una ratlleta més forta, així fins a 50, que seran 50 faltes. Llavors, marca les 4 ratlletes més petites que estaran dins de cada sector de cinc centímetres.

3. A la ratlla de sota i en horitzontal, anota al principi 1r TRIMESTRE, per la meitat, 2n TRIMESTRE, i cap a la tercera part de la línia, 3r TRIMESTRE.

4. En un marge de 2 centímetres, anotaràs un ratlleta vertical, i a sota, el nom de l’activitat corregida, i just al davall, la data de lliurament, per exemple:

Descripció

15-9-2025

5. Posteriorment, amb puntets sortits des del número de la falta en horitzontal, aniràs a cercar els puntets verticals sortits del nom de l’activitat. Quan es trobaran posaràs un puntet.

6. Finalment, des del número de les faltes i amb bolígraf o retolador roig cercaràs el punt, i amb un regle crearàs la ratlla.

 


[Clica a sobre de la imatge per a ampliar-la]

.Com ho farem?

L’alumne rebrà l’activitat corregida i amb les faltes assenyalades (subratllades) per tal que cerqui la correcció, o bé corregides. Prèviament, les corregirà a la llibreta si són de l’examen, ja que s’ha de lliurar de nou minuts després, o a sota l’activitat si és retornada en dues columnes el següent dia de classe.

S’anotarà el nombre total de faltes d’aquella activitat i que ja et donarà el professor. A la columna de l’esquerra posaràs FALTA i escriuràs la falta, llavors, amb una fletxa llarga, aportaràs la correcció d’aquella paraula. Sempre un mot sota l’altre. Et deixo amb un exemple!

FALTES

N. total: 8 faltes

FALTA                                                                                                      CORRECCIÓ

Desde -----------------------------------------------------------------------------------des de

Tenia que -------------------------------------------------------------------------------havia de /d’

 

N.B. Les faltes de puntuació s’hauran de corregir copiant l’oració sencera. S’hauran d’introduir al gràfic de faltes perquè computen com a falta.


.Anem al gràfic de faltes

Quan hàgim finalitzat la correcció de les faltes de l’activitat rebuda, les aportarem al gràfic de faltes. Allí hi haurà totes les activitats corregides pel professor introduïdes.


.Quina és la seva funció?

El professor abans de realitzar una activitat escrita et demanarà revisar totes les faltes d’ortografia corregides per a què no es tornin a repetir. Finalment, en un dia concret, et demanarà el gràfic de faltes per a visionar la teva evolució ortogràfica, si millora o bé empitjora i perquè. Si l’activitat es porta a terme correctament, reduiràs les teves faltes ortogràfiques.


.Revisa el text abans de lliurar-lo

Després de diverses activitats lliurades i rebudes corregides, t’adonaràs que moltes faltes ortogràfiques es van repetint, i que les realitzes perquè no t’hi fixes el suficient.

Per exemple, són faltes habituals:

Es (verb ser) o és (pronom), per què (explicació), habia, tinc que, sudadera, fútbol.

[Imatge del joc extreta de: Walmart]


EXERCICIS:

1. Realitza el teu gràfic de faltes.

2. Corregeix les faltes amb dues columnes tal i com s’aporta a la fitxa.

3. Aporta 5 faltes ortogràfiques realitzes en català i justifica el perquè del teu error.

4. Fòrum: t’ajuda el gràfic de faltes a millorar en l’ortografia? Per què?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;