Us acostem algunes errades que veiem una i altra vegada en textos escrits, esperem que us ajudin a millorar en l’escriptura!
.Redacta oracions curtes i evitaràs errors de concordança entre
el subjecte i el predicat, atès que, que el subjecte queda
molt endarrerit del verb.
.Una oració sempre comença en majúscula i finalitza amb un punt.
Moltes
persones s’obliden d’acabar les oracions amb un punt.
.Dins de la mateixa oració no es pot parlar de dues coses que no
tenen a veure entre elles, sinó que caldrà separar-les, mitjançant
un punt i coma o fins i tot, un punt i a part.
Ex:
-L’equip
entrenava per a ser millor i ascendir de categoria, també estaven construint un
pavelló per a practicar esport.
[Aquestes
dues oracions no tenen res a veure. Cal separar-les amb un punt i coma, perquè
tracten dues coses totalment diferents: l’equip i un pavelló, i si cal, amb un
punt i a part].
.Puntua correctament el text. Sempre hi ha d’haver comes i
punts. Si no aguantes la
respiració llegint, vol dir que allí hi falta una coma. Un paràgraf sense comes
no serà correcte.
.Escriu oracions amb la següent estructura: subjecte + verb +
complements.
.El subjecte sempre concorda amb el verb en gènere, nombre i
persona.
.Ortografia: revisa les normes d’accentuació, l’accent diacrític
i l’escriptura de la conjugació verbal abans de redactar el text.
.Millora
el text cercant sinònims i evitant la repetició de paraules. Una paraula no es
pot repetir més de dues vegades!
.Pensa i escriu un títol que sigui original i que ningú posaria. El corrector es cansa sempre de llegir el
mateix títol.
.Evita les ambigüitats, és a dir, oracions que
tenen dos sentits i on no es veu clarament a què es refereixen. Caldrà afegir
més informació per a evitar-les.
Ex:
-El
pare va agafar el gat (ambigua).
1.
L’animal.
2.
L’eina del cotxe per a reparar la roda.
-El
pare va agafar el gat per a arreglar el vehicle (correcta).
.Plasma una estructura textual: introducció, desenvolupament, desenllaç.
.Empra connectors textuals: t’ajudaran a
connectar les oracions.
.Separa els paràgrafs i les línies de manera que en faciliti la
seva lectura i no saturi.
.Els noms de ciutats, països, rius, muntanyes, llocs, s’escriuen
amb la primera lletra en majúscula.
.S’escriuen entre cometes: els títols dels llibres, revistes,
diaris, discos, obres de teatre, pel·lícules, sempre quedarà
millor a la lletra cursiva.
.No escriguis sense revisar les paraules al diccionari ortogràfic
i al diccionari de verbs. Els minuts que tindrà el corrector de
feina seran els que perdràs de puntuació.
.Realitza un esborrany abans de redactar el text definitiu. És
a dir, un text on pots realitzar ratlladures i canviar mots.
.Revisa dues o tres vegades el text que has escrit abans de
lliurar-lo. No es pot escriure tal com raja, és a dir,
el primer que ens ve al cap i posar-ho: cal veure a qui ens adrecem, el
registre que utilitzarem, entre d’altres.
.Fes una bona presentació: document
sense doblecs, taques d’oli, ratlladures, i similars.
.Per a escriure bé és necessari molta lectura, escoltar
programes de ràdio i televisió en català, treballar els sinònims,
i si cal, revisar una ortografia, atès que, com dic sempre: “El vocabulari no
vindrà cap a tu, si no fas això, hauràs d’anar a cercar-lo”.
.Per a cercar informació sobre un tema, primer consulta
diferents pàgines o llibres, contrasta la informació i posteriorment,
llegeix-la, simplifica-la i resumeix-la. Mai
facis un copia i enganxa. A més, la informació, així com també les imatges
tenen drets d’autoria.
.Si has de realitzar un treball, cita les fonts consultades i
d'on has extret les imatges.
.No s’aprèn a escriure d’un dia per l’altre. Cal treballar-ho: lectura, pràctica d’escriptura,
cercar idees en premsa o revistes. Comença escrivint sobre temes que t’agradin. Pots escriure un diari personal, per exemple, on expressis les teves emocions i sentiments cada quan creguis convenient.
(Imatge
extreta de: Vikipèdia)
EXERCICIS:
1.
Esmenta quins d’aquests aspectes citats en la present fitxa realitzes malament
i per què.
2.
Redacta quatre oracions que tinguin ambigüitats i soluciona-les.
3.
Cerca en un text una oració llarga i simplifica-la en una línia.
4.
Comenta el present cas pràctic: el docent encomana cercar informació sobre un
escriptor i l’alumne presenta en un document en format Word un copia i enganxa
del que hi havia a Vikipèdia.
5. Com resoldries... en un text apareix més de cinc vegades els mots: va veure, perquè.
6.
Realitza la concordança entre el subjecte i el verb de les següents oracions.
A)
-La mare ____________ (comprar) roba al mercat.
B)
-El meu cosí ____________ (pintar) l’habitació.
C)
-Les fortes pluges __________ (facilitar) que s’omplin els pantans.
D)
-Aquells dos nois ___________ (aprofitar) la tarda per a realitzar deures.
7. Revisa els textos o redaccions que tinguis escrites i corregides. Aporta una errada real que hagis realitzat i aparegui en aquesta fitxa.
Posteriorment, comenta l’error que vas realitzar, i com hauria de ser la forma
correcta.
8.
Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sorgit les activitats d’aquesta fitxa.
T’ha ajudat a millorar? Com?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada