dimarts, 17 de novembre del 2020

La poesia. Adreçat a l'ESO


A través de la poesia, és a dir, mitjançant el vers, expressem els sentiments, idees i emocions. El llenguatge poètic crea un vincle entre la forma i el contingut del poema. Per forma, entenem la disposició de les paraules en els versos i les combinacions dels versos en estrofes. Els poemes produeixen un efecte estètic per la seva significació, així com també, per la musicalitat que generen en ser llegits. La musicalitat és la suma del metre, el ritme i la rima.


.El metre

Qualsevol vers es caracteritza pel nombre de síl·labes i l’accent. En català, les síl·labes es compten fins a la darrera síl·laba tònica, encara que el vers finalitzi en paraula plana o esdrúixola.

A l’hora de comptar les síl·labes d’un vers, cal observar si hi ha vocals que estan en contacte, si això és dona, cal veure quin dels següents fenòmens es produeix:

-Sinalefa:

És quan es fusiona la vocal final d’una paraula i la primera de la següent, d’aquesta manera es pronunciaran en una sola síl·laba rítmica.

Ex:

Menjo amb deliri i neguit.

-Elisió:

És la supressió de la vocal final àtona d’un mot davant la vocal inicial d’un altre mot. Succeeix, per exemple, quan una vocal neutra a final de mot queda absorbida per la vocal següent, o bé quan dues vocals neutres es redueixen a una.

Ex:

Que es veu en la llunyania.

-Hiat:

És la pronunciació separada de dues vocals en contacte, l’última d’una paraula i la primera de la següent, que haurien de pronunciar-se en la mateixa síl·laba. Aquest fenomen apareix habitualment en la poesia medieval.

Ex:

Que havia viscut mil batalles.

La cesura és una pausa mètrica que trobem a l’interior d’un vers de més de vuit síl·labes. Aquesta divideix el vers en dues parts, i cadascuna s’anomena hemistiqui.


.Tipus de versos

Segons el nombre de síl·labes que té un vers, s’anomenen de la següent manera:

-Trisíl·labs: tres síl·labes

-Tetrasíl·labs: quatre síl·labes

-Pentasíl·labs: cinc síl·labes

-Hexasíl·labs: sis síl·labes

-Heptasíl·labs: set síl·labes

-Octosíl·labs: vuit síl·labes

-Enneasíl·labs: nou síl·labes

-Decasíl·labs: deu síl·labes

-Hendecasíl·labs: onze síl·labes

-Alexandrins: dotze síl·labes

N.B. Recorda que els versos hendecasíl·labs tenen 11 síl·labes i els alexandrins 12. Són els dos versos que causen confusió per la seva denominació als estudiants.


.El ritme

Tots els versos que apareixen en un poema tenen un efecte rítmic. Aquest ritme s’aconsegueix mitjançant la repetició successiva d’un element d’un vers: l’alternança de síl·labes tòniques i àtones, o amb l’ordre i la successió d’accents tònics, pauses o cesures en el vers.

Si ens fixem en el ritme accentual de la combinació de síl·labes, podem trobar els següents:

-Iambe: combinació de síl·laba àtona i tònica: A+T. Ex: se’n va per tu.

-Troqueu: combinació de síl·laba tònica i àtona: T+A. Ex: marxa ràpid.

-Dàctil: segueix l’ordre de síl·laba tònica-àtona-àtona: T+A+A. Ex: línia mètrica.

-Amfíbrac: combina la síl·laba àtona-tònica-àtona: A+T+A. Ex: abisme sinistre.

-Anapest: combina la síl·laba àtona+àtona+tònica: A+A+T. Ex: El cambrer respirà.

N.B. Empra una regla mnemotècnica per tal de recordar-ho:

Iambe, troqueu, dàctil, amfíbrac, anapest. (itrodaamana)

Iambe (AT), troqueu (TA), dàctil (TAA), amfíbrac (ATA), anapest (AAT).


.La rima

És quan trobem repetició total o parcial dels sons al final dels versos. Quan un vers té la mateixa sonoritat porta la mateixa lletra, i quan la té diferent, porta la lletra de l’alfabet nova que segueix i que no ha aparegut encara. Podem trobar dos tipus de rima:

-Assonant: (sons vocàlics)

Es repeteixen sons vocàlics al final de cada vers a partir de la darrera vocal tònica. S’indica amb una lletra en minúscula si són versos d’art menors (menys de nou síl·labes), i en majúscula si són d’art major (mínim nou síl·labes).

-Consonant: (sons vocàlics i consonàntics)

Quan coincideixen els dos últims sons vocàlics i consonàntics a partir de l’última vocal tònica. L’assenyalem amb les lletres de l’alfabet escrites en minúscula si són versos d’1 a 8 síl·labes, i en minúscula si tenen 9 o més síl·labes. Alerta! en castellà el verso alejandrino té 14 síl·labes.

N.B. Quan un vers no té rima és diu que és blanc o vers lliure.


(Material adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura. 3r ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2007)

(Ampliació: Josep Maria Corretger)

(Imatge extreta de: Betevé)

 

EXERCICIS:

1. Explica amb un exemple la diferència entre sinalefa i elisió.

2. Digues si són certes o falses les següents afirmacions:

-Un vers blanc té rima assonant.

-Els versos de catorze síl·labes són els alexandrins.

-En la musicalitat d’un poema hi intervenen el metro, el ritme i la rima.

-El ritme dàctil segueix la seqüència T+A+A.

-Hiat és quan s’uneixen dues vocals formant un diftong.

-Si una estrofa té la seqüència: A,B,B,a. Vol dir que tots els versos són d’art major.

3. Assenyala on es produeix la cesura en el present vers i justifica per què.

Mon desig s’enlaira al vol! Qui més ho volgués.

4. Compta les síl·labes mètriques dels següents versos del poema “El riu”, de Mercè Rodoreda.

Avar dels meus peixos rosa,

la fulla que el vent em posa

damunt el llom me l’enduc.

5. Realitza la rima de l’estrofa anterior. Compta les síl·labes, escriu la rima i digues si els versos són d’art major o menor.

6. Reforç i ampliació: cerca en un llibre o per la xarxa un poema i realitza la rima, esmenta si els versos són d’art major o menor, i assenyala una sinalefa, una elisió i un hiat.

7. Realitza un esquema d’aquesta fitxa de la poesia.

8. Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit les activitats sobre la poesia. Comenta les dificultats que t’han sorgit i per què. Com les has resoltes? Si un/a company/a de classe escriu aquí una cosa que no ha entès, i tu ho saps, li pots respondre.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;