dijous, 26 de juliol del 2018

La narrativa. L'estil directe i l'estil indirecte. Les rondalles

.La narrativa
Dins del gènere narratiu podem trobar la rondalla. Una rondalla és una història que hom narra per a una altra persona. Al qui li explica li han fet arribar, via oral i ara és ell qui la transmetrà per tal que perduri. Les rondalles acostumen a tenir un principis peculiars: “Deu fer molts anys d’acò”, a l’estil dels contes. Al principi de la narració hi acostuma a aparèixer la primera persona, el narrador. Més endavant, la resta de la narració s’explicarà en tercera persona. El narrador glossa tota mena de detalls i de diàlegs per fer més viu el relat. A través del relat, els personatges ens apareixen de dues maneres diferents.

.L’estil directe i l’estil indirecte
En els textos narratius els personatges s’introdueixen mitjançant dos estils:
  1. L’estil directe
És quan es reprodueixen de manera literal les paraules dels personatges. És a dir, amb forma dialogada.
Ex:
-Hola Joan, com estàs? –Digué la Maria.
-Jo, molt bé, i tu? –Respongué en Joan.
-Me n’alegro, celebro que estiguis animat.
  1. L’estil indirecte
És l’explicació del que diuen els personatges en veu del narrador. Justament, el contrari de l’estil directe.
Ex:
Era al vespre, quan la Maria per casualitat es va trobar en Joan i aquesta, li va preguntar com es trobava. En Joan li contestà que se sentia molt bé.

.La rondalla
Què és una rondalla? T’atreveixes a definir-la? És una narració de caire popular, sovint de transmissió oral, s’acostumen a explicar de pares a fills des de temps immemorials. Combinen elements de la fantasia amb d’altres de més reals, i s’amenitzen d’un argument senzill per tal que siguin entenedores. La majoria de vegades, tenen una vessant moralitzadora i en pots extraure un ensenyament. La seva finalitat és la d’entretenir els infants. En podem trobar de diverses tipologies: de caire fantàstic, humorístiques, edificants en el seu exemple, humanitzadores, entre d’altres.

(Adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura 2n ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2010)
(Imatge extreta de: patilainz i lectures1esogrevol)

!!EXERCICIS:
  1. Defineix amb les teves paraules què és una rondalla.
  2. Explica una rondalla que t’hagin traslladat els teus pares o padrins i encara la recordis.
  3. Comenta les diferències que hi ha entre l’estil directe i l’estil indirecte.
  4. Cerca un fragment d’estil directe i transforma’l en estil indirecte.
  5. Anota el nom de tres autors catalans que s’hagin encarregat de recollir rondalles.
  6. Completa:
Les rondalles s’han transmès per via _________. Contenen una mescla d’elements tant _________ com __________. El seu principal objectiu és transmetre un ___________ de tipus _________. Dins de les rondalles podem trobar dos estils, l’estil ________ en forma dialogada i l’estil ___________ on es glossa el que diuen els ____________.
  1. Posa-hi inventiva i crea una activitat per treballar la rondalla i els estils directe i indirecte.
  1. Autoavalua’t: comenta amb sinceritat com t’han sortit les activitats de la present fitxa. Amb quines dificultats t’has trobat? Com les has resolt? Amb què et quedes d’aquesta fitxa i que t’ha de servir per al teu dia a dia? Raona les teves respostes.














Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;