«Scaramouche»
és el nou musical sorgit de la factoria de Dagoll Dagom. Ha estat un
musical molt pensat i treballat per escenificar després del ja mític
«Marc i cel». Qui vagi a veure’l in situ, ho podrà verificar:
grans decorats imitant els antics palaus de l’època, cases amb
petites plataformes que permeten moure a Scaramouche amb més
agilitat i similars. Tot molt ben cuidat, fins al mínim detall i
plasmat amb perfecció, tanta, que els decorats semblen reals, i
sinó, fixeu-vos amb les parets del palau. A més, de tot això, cal
sumar la magnífica i entretinguda interpretació dels personatges,
que han hagut d’exercitar-se com uns bons professionals de
l’esgrima i del cant. Visualitzar l’obra ha estat un fet
grandiloqüent, excel·lent, ple de divertiment, de les accions i
reaccions de l’emperador i de l’espadatxí Scaramouche. Aquest
darrer es mou per l’escenari com si fos una serp, una espècie de
joglar, ara defuig el seu antagonista deixant-se baixar per una
plataforma de la planta d’una casa, o d’alguna altra manera, i
sempre acompanyant-se d’alguns diàlegs que cerquen la comèdia.
L’acció
de la trama se situa l’any 1789, en el primer any dels deu que durà
la Revolució Francesa. El marquès de l’Echalonne practica esgrima
i els revolucionaris, via Louis es burlen d’ell fent-li arribar una
escarapel·la (insígnia en forma de disc que es posava a la part més
visible del capell) i el desafien. Els pares d’Olympia deuen mil
lluïsos al marquès i aquests li lliuraran la filla per tal que s’hi
casi i així sufragar els deutes. El marquès exhibeix Olympia com si
fos un trofeu, però ella no el desitja, el seu matrimoni només serà
un document. Mentrestant, condemnen a mort un camperol per matar un
faisà. Louis explana a Olympia que va ser separat del seu germà
bessó en néixer i empresonaren el seu pare, Dégeon, filòsof del
poble. Mai més en va saber res. Louis i Olympia estan enamorats. El
país segueix en la misèria. Mentre el marquès de l’Echalonne rep
la notícia que qui
ha mort turmentat no ha estat el camperol, sinó el guardabosc. Li
fan arribar la nova que per obra de Scaramouche, el guardabosc ha
estat alliberat i intercanviat per un membre de la cort. En saber-ho,
el marquès esclata d’enuig i posa preu al cap de Scaramouche
després de rebre dos atacs en un dia, cinquanta lluïsos d’or. El
marquès es pregunta qui és Scaramouche, el personatge de la
Commedia dell’arte, reencarnat en un personatge de carn i ossos que
defensa el poble. Els mateixos personatges de la comèdia de l’art:
Brighella, Zanni, Colombina, Puccinella entre d’altres, prenen el
protagonisme parlant de la màscara i del seu paper dins de l’obra.
Convé que ens aturem un moment a la comèdia de l’art per entendre
millor l’obra.
La
Commedia
dell’arte o
comèdia de l’art italiana era un tipus de teatre popular que
nasqué a mitjan del segle XVI a Itàlia i que es conservà fins a
principis del segle XIX. Es caracteritzava per emprar elements del
teatre literari del Renaixement italià i el mesclava
amb tradicions carnavalesques: màscares, vestuari, així com també,
recursos mímics i petites habilitats acrobàtiques. Aquestes obres
tenien un argument
molt senzill i acostumaven a relatar aventures i vivències de
parelles d’enamorats davant de l’oposició familiar. Les
intrigues, mims i acrobàcies corrien
a càrrec dels «zanni» (criats), representats per personatges com
els arlequins, la seva xicota Colombina, l’astut Brighella, el
maldestre Polichinela o el rústic Truffaldino. Alguns d’aquests
personatges apareixen representats a «Scaramouche», distraient el
públic amb alegria
i bromes contínues, per donar més joc a la trama que en aquell
moment es manté en espera. La comèdia de l’art (Commedia
dell’arte)
fou emprada per autors clàssics com Shakespeare, Lope de Vega,
Molière, entre d’altres.
Aquest
gènere teatral desaparegué al segle XIX, emperò
tingué una mica més de continuïtat amb la pantomina, una
espècie de teatre de mim, on els actors i actrius no s’expressaven
mitjançant paraules, sinó fent gestos i moviments de la cara i el
cos.
També
el podem trobar en el
melodrama d’estereotips i els pallassos.
L’obra
segueix amb una noia de tretze anys que és venuda pel seu propietari
a un capellà per tal que l’eduqui i aquest pretén aprofitar-se
d’ella sexualment, tanmateix, per sort, Scaramouche la deslliura
del mal. Temps en què les dones pateixen un destí fatal: dedicar-se
a tenir fills, a ésser monges o a exercir de dona pública.
El
poble de França pateix gana i és castigat per una noblesa ferma que
actua de manera autoritària i injusta. Mentre el marquès s’atipa
al seu palau, d’altres moren de fam. Us sona d’alguna cosa la
cançó? Els ciutadans del poble comencen a instigar un inici de
revolta. El musical «Scaramouche» focalitza la trama en la història
dels dos germans bessons separats des de ben petits: René i Louis.
El René és un jove amb talent que viu en una companyia de teatre de
comèdia de l’art, i a la vegada és amant de Camila, una jove
actriu, molt atractiva i sensible. Per un altre costat, apareix
Louis, que ha estat adoptat pel Marquès de l’Echalonne,
s’encarrega de la biblioteca del palau i està enamorat d’Olympia,
que de fet és la promesa del marquès, dona fascinada pels llibres.
Personatge que sempre defensa els drets de la dona, inspirat en
Olympe de Gouges.
És
a París on confluiran els nostres protagonistes. Olympia
es casarà a Versalles amb el marquès, així els seus pares pagaran
els deutes amb ell; René actuarà amb la seva companyia teatral i en
darrera instància, el
poble aconseguirà la llibertat, la igualtat i la fraternitat, lema
de la Revolució francesa,
desitjada quan es faci amb la Bastilla. Dins
d’aquest context, apareixerà Scaramouche, una mena d’Anonymous,
personatge emmascarat que lluitarà en favor del poble, desafiarà el
marquès i s’enfrontarà als
aristòcrates.
Camila,
actriu de la companyia de comèdia teatral vol treure suc del marquès
i així li faciliti el seu camí a la fama i actuació en un gran
teatre, al Petit Palais, però el marquès pretén fer-se amb els
seus favors. Scaramouche l’allibera i desperta el còlera del
marquès. En una de les escenes més divertides gràcies als efectes
sonors. El marquès combat a espases amb Scaramouche, el fereix i li
treu la màscara, es pensa que és en Louis i és traït, quan de
fet, és el seu germà bessó René. Scaramouche després d’ésser
ferit pel marquès, s’amaga dins d’una companyia de comèdia
teatral. Aquests darrers, durant segles havien estat enterrats fora
dels cementiris amb els que se suïcidaven. No eren considerats
d’església. La noia de tretze anys explica a Camila perquè René
(Louis) ja no l’estima, de fet, és el seu germà bessó, cosa que
no sap.
Camila
veu que Louis i Olympia estan enamorats. Els germans René i Louis es
troben en la tragèdia. René està ferit de mort pel marquès i
clama venjança al seu germà bessó, que a més ha de preservar el
secret de qui era Scaramouche. Finalment, René mor i Louis rep
l’herència de la màscara. Scaramouche i el seu mestre d’esgrima
planegen un assalt per alliberar Olympia del casament.
El
segon acte s’inicia amb l’ultimàtum que llança el marquès
d’Echalonne sobre Olympia, que res impedirà l’enllaç, a més de
deixar-la sense els llibres de la biblioteca que li han aixafat el
cap. Posteriorment, la futura parella assisteixen al teatre a la
representació d’una obra teatral supervisada pel marquès abans
del seu casament amb Olympia a Versalles, però aquesta representació
és aturada per Scaramouche, l’home emmascarat. Aquest confessa el
secret al seu pare Dégeon. El marquès és vençut i empresonat. El
poble aconsegueix la somiada llibertat.
La
gènesi de l’obra rau en la insistència d’Albert Guinovart,
pianista i compositor que era un apassionat pels films i novel·les
de capa i espasa, així que convencé a Anna Rosa Cisquella i a Joan
Lluís Bozzo, ànimes de la companyia Dagoll Dagom per continuar amb
l’obra que havia d’agafar el relleu de l’exitós «Mar i Cel»,
dramatització que ha tingut un milió i mig d’espectadors al llarg
de les seves quatre temporades al llarg de 26 anys. «Scaramouche»
és una obra que s’inspira com hem explanat en la Commedia
dell’arte, però també en la comèdia dels errors de William
Shakespeare. Ara, tot s’amaga sota el poder de la màscara, com
passa als nostres dies amb l’Anonymous.
La
principal missió que té el nostre protagonista, Scaramouche, és
restituir les petites empreses que porta a terme l’emperador, com
per exemple, forçar a una noia de la cort a casar-se amb ell quan
realment no l’estima i a donar suport als desvalguts, una mena de
precedent de superheroi. Emperò, qui és realment Scaramouche i d’on
prové?
El
nom deriva del francès, però el terme originari dimana de l’italià
Scaramuccia. Scaramouche és un personatge de ficció que ha
estat sorgit de la Commedia dell’arte. El significat del mot vol
dir ‘petita i ràpida lluita’. S’inspira en el capità, «il
capitano», que en castellà seria «el capità Matamoros» de la
comèdia de l’art, d’aquí que vesteixi tot negre,
atès que, que
aquest era el color de l’uniforme
de palau dels espanyols que estaven a Nàpols.
Rafael
Sabatini (1875-1950) escrigué la novel·la «Scaramouche» (1921),
obra que marcà la seva carrera com a escriptor. D’aquí que al seu
epitafi hi podem trobar la primera frase que apareix en la coneguda
novel·la: «Va néixer amb el talent de fer riure i comprenent que
el món estava boig».
Una
de les frases més interessants sorgides d’un personatge de l’obra
i que resumeix el que patia el poble durant la Revolució Francesa,
que a la vegada, no trobava solució a les dificultats viscudes és:
«Els
que estem a baix sempre serem esclaus. Val més que ens hi anem
acostumant».
Així
és «Scaramouche», una obra fascinant al llarg de dues hores i
vint-i-dos minuts, on s’entrellacen petits diàlegs cantats que no
carreguen gens ni mica, sinó que n’exalcen l’obra i són
senzills de seguir. Un dramatització on sobresurt
l’habilitat dels tramoistes en cada canvi d’escena, que es
produeix a l’instant, amb
imminència, determinada
per la gràcia dels personatges, així
com també s’enalteix
el
treball de l’orquestra que ratlla l’excel·lència. «Scaramouche»
és la nova meravella de la companyia Dagoll Dagom, la
nova joia, una
producció ben encertada, magnificent, una representació apta per a
tots els públics i on passareu una abellidora estona. Per
Scaramouche!
Josep
Maria Corretger Olivart
Gener del 2018
(Crèdits
fotogràfics: Dagoll Dagom)
Fitxa
teatral:
Any:
2016
Llibret
i direcció: Joan Lluís Bozzo
Lletres
i cançons: Joan Lluís Bozzo, David Pintó i Joan Vives
Repartiment:
Toni Viñals, Ana San Martín, Mireia Mambo, Ivan Labanda, Jordi
Coromina, Clara Moraleda, Albert Mora, Frank Capdet, Pitu Manubens,
Anna Alborch, Josep Ferrer, Jan Forrellat, Eduard Mauri, Lucía
Torres, Cristina Murillo, Mireia Dolç, Neus Pàmies, Marcel Clement.
Música
i orquestració:
Albert Guinovart. 20
músics.
Direcció
musical: Joan Vives
Producció
executiva i gerència: Anna Rosa Cisquella
Data
d’estrena: 29 de setembre del 2016
Lloc:
Teatre Victòria, Barcelona
!!EXERCICIS:
1. Qui és Scaramouche? Quins són els seus propòsits?
2. D'on prové aquest personatge?
3. El personatge Scaramouche et recorda a d'altres personatges de ficció o reals? Quins?
4. Què és la Commedia dell'arte?
5. Esmenta una obra teatral on dos bessons siguin els protagonistes. Si cal ajuda't de la xarxa.
6. Opinió 1: has vist l'obra teatral "Scaramouche"? Què t'ha semblat?
7. Opinió 2: alguna vegada has anat al teatre a veure un musical? Quin? Et va agradar o penses que són complicats de seguir?
8. Opinió 3: vas al teatre? T'agrada o prefereixes el cinema? Què en penses?
9.Opinió 4: has vist alguna obra de la companyia Dagoll Dagom? Quina? Et va agradar? Raona les teves respostes.
10. Esmenta el nom de la darrera obra teatral que has vist i comenta de què tractava.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada