L’abril
del 1914 fou el tret de sortida de la Mancomunitat de Catalunya.
Organisme que funcionà fins al setembre del 1923 moment del cop
d’estat de Primo de Rivera. Que féu disminuir la seva activitat,
fins a desaparèixer el 1925.
La
Mancomunitat estava constituïda per una federació voluntària de
les quatre diputacions de Catalunya. Dugué una destacada tasca a
nivell administratiu i sota el mandat, primer d’Enric Prat de la
Riba, i posteriorment amb Josep Puig i Cadafalch. L’objectiu de la
Mancomunitat era crear una sèrie d’infraestructures que pretenien
modernitzar Catalunya, parlem de la xarxa telefònica, les
carreteres, però també vetllava per l’ensenyament, les
biblioteques, així com de la sanitat.
Pel que fa
al vessant cultural, la Mancomunitat engegà la maquinària per crear
un sistema de biblioteques articulat, el primer de l’Estat, amb
biblioteques distribuïdes arreu del territori. L’encarregat de
redactar el projecte de creació de la xarxa de biblioteques fou
Eugeni d’Ors, intel·lectual, polític, escriptor, i membre del
Consell d’Investigació Pedagògica. La Mancomunitat aprovà el
projecte el maig del 1915. Aquesta empresa posava les bases del que
és el sistema de biblioteques d’avui dia, organitzades a través
d’una biblioteca central i des d’unes biblioteques que n’eren
dependents, per entendre-ho millor. Com si parléssim d’un àtom i
d’uns electrons que l’envolten. Estaven capitanejades per la
Biblioteca de Catalunya, que a la vegada fou biblioteca de l’Institut
d’Estudis Catalans, el 1907.
Fou Eugeni
d’Ors qui en un discurs eloqüent proposava com havia
d’organitzar-se el sistema de lectura pública del país, on
establia una biblioteca moderna i que tindria personal format al seu
càrrec. Altrament, Ors no fa més que adaptar el sistema de
biblioteca pública anglosaxona i se’l fa ben seu: amb seccions
infantils, serveis de préstec, entre d’altres.
De la ment
d’Ors surt la idea de l’Escola de Bibliotecàries, de qui hi
podrà accedir i de les matèries que rebran per dedicar-se a
l’estudi. En el seu discurs argumentà perquè les biblioteques no
s’havien pogut crear abans i que per posar-les en funcionament
s’havia creat primer la Biblioteca de Catalunya, que comandarà la
resta de biblioteques populars. El 1907 s’havia debatut la creació
d’una biblioteca nacional i de les biblioteques populars, en
entorns polítics i intel·lectuals. Debatien la tipologia de
biblioteca que necessitava la ciutat comtal: una biblioteca d’estudi
o públiques. Aquest debat adquirí força el 1910 amb Eugeni d’Ors
i Lluís Zulueta. Les biblioteques tant d’estudi com les públiques
eren una millora per a la població, així ho glossaven en els seus
escrits. Mentre que Ors reclamava una biblioteca de caire científic,
Zulueta apostava per les populars i d’aquesta manera facilitar als
obrers l’accés als llibres i cultura, perquè segons ell, mancaven
llibres especialitzats per als investigadors.
La polèmica
afluixà quan es creà la biblioteca de l’IEC, la llavor del que
seria la Biblioteca de Catalunya. Ors redactà «el projecte» el
1915 on explanava que la biblioteca nacional era la condició prèvia
a l’organització de les biblioteques populars. Les biblioteques
populars tindran la funció de realitzar justícia social, és a dir,
donar coneixements als que s’hi troben alienats, però seran tant
de cultura com d’erudició. Es dirigiran principalment a la
població mitjana que sap llegir i estima la lectura, així com també
a les persones cultivades i erudites dedicades al treball
intel·lectual, però que no poden accedir ni a les novetats de caire
científic ni a les fonts d’informació.
Per als
primers s’oferirà una sala de lectura i préstec de llibres, per
als segons, un servei de préstec amb la Biblioteca de Catalunya.
Constituiran una xarxa d’institucions dedicades a la lectura i
difusió de la cultura. Es dividiran en tres categories o graus
segons la importància de la densitat de la població i les
localitats on s’instal·lin. Segons el grau rebran un nombre de
llibres i pressupost per a adquirir-ne de nous. Totes les
biblioteques depenien de la Mancomunitat. Es crearan patronals locals
per ajudar a integrar les biblioteques dins el seu entorn. Les
biblioteques s’anaren desplegant pel territori català com fitxes
d’un tauler d’escacs.
Avui dia,
les biblioteques realitzen una gran tasca de divulgació del món de
la cultura amb tota mena d’activitats: promoció de la lectura,
presentació de llibres, exposicions, llegir la premsa, és una
manera per tal que tothom hi pugui tenir accés. Què faríem si avui
dia no existissin les biblioteques? Hom ho havia pensat? D’aquí
rau la lloable tasca de la Mancomunitat endinsant-se en un camí
conegut.
La
Mancomunitat de Catalunya a l’hora d’engegar el seu model de
biblioteques, s’inspirarà en el model de planificació urbà de
les biblioteques de les grans ciutats angleses i nord-americanes,
emperò, tindran com a base Catalunya i no únicament una ciutat.
El 1920
Eugeni d’Ors es veié obligat a dimitir i Jordi Rubió esdevindrà
el nou director de la Biblioteca de Catalunya, i crearà una Central
Tècnica per reforçar el sistema de biblioteques en xarxa: que
comprarà i distribuirà els llibres, elaborarà un catàleg únic,
recollirà estadístiques, i s’encarregarà de la publicació
d’anuaris, amb les memòries i els resultats de cadascuna de les
biblioteques.
Les
biblioteques segons Ors s’havien d’instal·lar en edificis propis
i construïts de nou. Així doncs, les biblioteques disposaran
d’espais per als diferents públics: infants i adults, també per
als diferents usos: sala de revistes, sala de lectura, dipòsit de
llibres, despatx de la bibliotecària, etc. Ara, els lectors podran
agafar els llibres lliurement dels armaris, ja que, les biblioteques
que existien disposaven d’armaris amb els llibres tancats en clau o
en un magatzem i calia demanar-los al responsable.
Un dels
instruments que facilità la gestió de les biblioteques i dels seus
usuaris fou el sistema de Classificació Decimal Universal (CDU). És
un sistema de classificació bibliogràfica que inclou totes les
disciplines del coneixement humà, així com la seva producció.
Aquest sistema fou desenvolupat a les acaballes del segle XIX per dos
juristes belgues, Paul Otlet i Henri La Fontaine, que a la vegada
eren els fundadors de l’Institut Internacional de Bibliografia,
tenint en compte la Classificació Decimal de Melvil Dewey. A partir
de l’any 1905 aquesta classificació s’ha anat retocant, ampliant
i actualitzant-se. En l’àmbit català, des de l’Institut
d’Estudis Catalans es va adoptar la classificació decimal de
llibres dins de la Biblioteca de Catalunya, i a la vegada, va ésser
la primera gran biblioteca de l’Estat Espanyol que va adoptar
aquest sistema. Més tard, Jordi Rubió i Balaguer, el 1920 va
adaptar el sistema de classificació decimal i el 1938, en una segona
ocasió. En anys posteriors, el seu fill, Jordi Rubió i Lois, en
modernitzà la classificació dues vegades, el 1976 i el 1982. El
sistema de classificació decimal va permetre ordenar els volums per
temàtiques i que els lectors localitzessin els llibres de manera
autònoma.
Ors
demanava que les biblioteques tinguessin una sala per fer
conferències i per realitzar activitats culturals. Ho veia com una
alternativa als casinos i mals hàbits de l’època. Havien de ser
edificis independents, nets, blancs, clars, decorats i amb bon
aspecte estètic. Calia emplaçar-les lluny i aïllar-les d’altres
edificacions, només envoltades d’aire i de vegetació. Així
doncs, les primeres biblioteques construïdes sota la direcció d’Ors
s’ubicaven fora de la població, en passejos o camins que portaven
a ermites i santuaris. Per Ors les biblioteques eren un temple de
cultura, de saviesa i on calia peregrinar per adquirir saber. Anys
després, això fou qüestionat per les mateixes bibliotecàries que
hi treballaven, ja que, dificultaven l’accés a les treballadores i
al públic en dies de fred, pluja o foscor.
Les
primeres biblioteques sota el mandat d’Ors es caracteritzaven per
un marcat estil neoclàssic, obra de Lluís Planas, arquitecte de la
Mancomunitat. Incorporaven elements d’arquitectura grega i romana:
columnes, escalinata d’accés, el frontis sobre la porxada
d’entrada, i dos templets circulars de fines columnes als dos
extrems de la façana. D’aquesta manera, hom identificava l’edifici
dins una població, i d’aquí que hagués d’ésser una edificació
diferent a la resta.
Segons Ors:
«El catàleg d’una Biblioteca Popular és un acte pedagògic, és
un instrument per educar i formar els lectors», per això, calia
escollir bé els llibres, els millors de cada especialitat i sense
errors. Volien elevar el nivell cultural de la població: s’escollien
majoritàriament autors clàssics, sobretot de la cultura catalana,
poca novel·la -per desconfiança- i feien censura d’alguns èxits
del moment.
Per Ors les
biblioteques tan sols podien acceptar donacions en metàl·lic i no
en espècies, no volia llibres desinteressats de particulars i que
tan sols acumulessin pols en els prestatges. Calia que els llibres
fossin en diferents llengües i per a diferents públics: en català
i castellà, o en francès, llengua poc coneguda pel públic en
aquell moment. Amenitzades amb diccionaris i gramàtiques del major
nombre de llengües, secció de premsa i revistes femenines de moda.
A partir del 1920 s’incorporaren els llibres per a infants amb les
millors obres que hi havia al mercat. També es podia accedir als
llibres especialitzats mitjançant la Biblioteca de Catalunya.
D’Ors
proposà l’Escola de Bibliotecàries per tenir personal
especialitzat que es responsabilitzés d’aquesta tasca. Només
volia personal femení per raons econòmiques i estètiques, perquè
les dones eren atractives, amables, netes, seductores i
economitzadores. Fins al 1976 no s’hi pogueren matricular alumnes
masculins. Les dones serien preparades en humanitat, cultura i
espiritualitat. Calia una edat mínima de disset anys i superar un
examen d’ingrés de coneixements generals. Els estudis duraven tres
anys. L’alumnat cursava assignatures d’humanitats, i assignatures
tècniques que combinaven teoria i pràctica. Es pretenia que les
dones tinguessin feines dignes.
Alhora, es
proposava formació contínua, reunint les bibliotecàries a les
vacances de Nadal un cop a l’any per posar-se al dia dins de
l’Escola de Bibliotecàries. Allí s’hi impartien conferències,
debatien qüestions tècniques, es visitaven altres centres
bibliotecaris i arxius, per facilitar el contacte humà entre elles.
Entre el 1918 i el 1924 es realitzà una reunió anual. El 1918 sortí
la primera promoció de bibliotecàries.
A partir
del juliol del 1915, es realitzà el primer concurs per a la
concessió de biblioteques. Llavors, el 1916 i 1917 continuaren. El
darrer fou el 1922. Es concediran vint-i-dues biblioteques fins a la
dissolució de la Mancomunitat, de les quals se’n construïren
vuit: Valls, Olot, Sallent, i les Borges Blanques (1918), Canet de
Mar (1919), El Vendrell (1920), Pineda, i Figueres (1922). Les bases
del concurs per ésser concedida una biblioteca exigien la cessió
d’un solar per part de l’ajuntament de la localitat de la la
petició, si s’acceptava, la Mancomunitat s’encarregava de la
construcció de l’edifici, dels fons de llibres i del personal.
L’ajuntament s’havia d’ocupar del manteniment i del personal no
bibliotecari. Aquest criteri, amb algunes modificacions segueix
encara vigent. Llavors, hi hauria uns patronats locals amb
representants polítics i culturals que també vetllarien per la seva
preservació.
Segons
Dolors Saumell, directora de la Biblioteca Pública de Tarragona, en
una conferència del 23 de maig del 2014 explanà que Enric Prat de
la Riba hi posà les idees i l’entusiame. Ors creà el sistema amb
el model de l’obra ben feta importat del Noucentisme, i Jordi Rubió
i Balaguer l’eficiència i la perdurabilitat del projecte.
Per tant,
seguint els criteris del Noucentisme: ordre, disciplina,
objectivitat, sentit pràctic es posaren les bases de les primeres
biblioteques, com clamà Antoni Dalmau, expresident de la Diputació
de Barcelona entre 1982 i 1987.
El procés
culturalitzador comportà l’obertura del procés de normalització
lingüística i la publicació de les normes ortogràfiques de
l’Institut d’Estudis Catalans el 1913. Com a dada, el 1920 a
Catalunya hi havia tres-cents trenta-un municipis on només es podia
arribar en carro o mula, això dificultava que hi s’hi construïssin
biblioteques.
El 1900 el
govern espanyol dedicava una partida ridícula a l’ensenyament i a
la cultura. El personal estava més dedicat a la conservació dels
volums que a la promoció de la cultura.
Les
biblioteques angleses i nord-americanes iniciaren la seva camada al
segle XIX, a tall d’exemple, Manchester al 1852, Birmingham al
1865, Boston al 1854, i Chicago al 1873. Tenien amplis horaris
d’obertura, per atendre millor al públic, les necessitats
educatives i de lectura de la comunitat, també uns espais propicis
per a infants i adults, oferiment d’activitats culturals formatives
i de promoció lectora, adquisició de tota mena de publicacions
periòdiques, organització de col·leccions, préstec individual, i
sobretot llibre accés als prestatges. Model que també inspirà el
govern espanyol, però que no prosperà per inestabilitat econòmica
i manca de calaix. Les biblioteques s’utilitzaven com a símbol
nacionalista. Els municipis i la societat civil reberen amb
entusiasme la creació de les biblioteques, i d’això ja en fa més
de cent anys. Les inauguracions estaven carregades de simbolisme,
nacionalitat, on hi participaven representants dels organismes i
estaments polítics i civils, així com del segon president de la
Mancomunitat, Josep Puig i Cadafalch, on també es lliurava una
bandera catalana a les bibliotecàries.
Els
intel·lectuals jugaven un paper important en el programa de la
Mancomunitat. A Catalunya els intel·lectuals s’implicaren en
tasques polítiques i institucionals vint-i-cinc anys abans que els
espanyols. Era una generació de pensadors que defensaven que la
política s’havia de fer des de les institucions: ajuntaments,
diputacions, Mancomunitat. D’Ors els anomenà «generació
noucentista». D’aquests destacà Josep Pijoan fins al 1910. Ell
criticava el raquitisme de la política cultural espanyola, coneixia
els esforços de la societat catalana a través dels ateneus, casals,
associacions i proposava catalanitzar les institucions polítiques,
sobretot els ajuntaments i les diputacions. Ell promourà el Congrés
Internacional de la Llengua Catalana (1906) i fou l’inspirador de
l’Institut d’Estudis Catalans (1907), de la Junta de Museus de
Barcelona i del primer projecte de la Biblioteca Nacional de
Catalunya.
Ors decidí
el fons d’obres inicial de les biblioteques i la decoració amb
pintures i ceràmiques de referents clàssics, ornada amb detalls
femenins i completada amb la col·locació d’una peixera.
Posteriorment, en la formació de les futures bibliotecàries hi jugà
un paper important el professorat que començà a realitzar classes.
Entre els formadors hi havia Lluís Nicolau d’Olwer, Carles Riba,
Eugeni D’Ors, Jordi Rubió, tots ells ensenyaven formació tècnica
i pràctica sobre les biblioteques.
L’agost
del 1917 traspassà Enric Prat de la Riba, i D’Ors perdé així el
seu principal valedor. Començaren les males relacions amb Josep Puig
i Cadafalch, que desembocaren al gener del 1920 amb la dimissió
d’Eugeni D’Ors de tots els càrrecs. Tasca que s’encomanà a
Jordi Rubió i Balaguer, que dirigí les biblioteques populars i amb
ell es creà la Central Tècnica i la redacció de les normes
estàndards de funcionament.
Jordi Rubió
i Balaguer mantindrà la gestió encetada per la Mancomunitat de
Catalunya en temps de la dictadura de Primo de Rivera, quan es
desmembren les vuit biblioteques que configuraven la xarxa. Llavors,
cada Diputació havia d’administrar les seves. Segons Jordi Rubió
i Balaguer, les biblioteques eren: «Pensades més per al públic que
per als llibres». Oferien lectura i cultura gratuïta, amb accés
per a tothom, un espai acollidor, horaris amplis i adequats, atenent
matins, tardes i festius, locals pulcres, bonics, amb lavabos,
calefacció, i mobiliari fet pel mateix patró. El públic era de
classes populars i treballadors, majoritàriament homes, ja que no
estava ben vist que les dones passessin l’estona llegint, d’aquí
que elles empressin més el préstec bibliotecari.
L’accés
a les places de biblioteques populars es realitzava a partir d’un
examen selectiu en acabar els tres cursos a l’Escola de
Bibliotecàries. D’Ors anomenà les bibliotecàries com a «les
missioneres de l’obra de la civilitat a Catalunya». Les primeres
bibliotecàries foren dones voluntarioses, que es desplaçaven a
poblacions allunyades de la capital, mal comunicades, i que sobretot
hi posaven gran dedicació.
Fins al
1938 s`havien creat vint-i-dues biblioteques. Amb la irrupció del
règim franquista el treball en xarxa s’acabà. Jordi Rubió i
Balaguer perdé tot els càrrecs i les biblioteques passaren a
dependre de les diputacions provincials. Durant el període de la
dictadura franquista també s’anaren obrint biblioteques, així el
1964 la Diputació de Barcelona inaugurà la número quaranta i no
fou fins als anys vuitanta que s’obrí la número cent. En els
nostres dies, podem trobar dues-centes setze biblioteques a la
Diputació de Barcelona i cent seixanta-dues a la resta de
províncies. Fent un total de prop de quatre-centes biblioteques
públiques amb qualitat, gran nombre de visites, i amb diversificació
d’activitats i serveis.
Entre 1918
i el 1925 Catalunya fou modèlic amb el servei bibliotecari. Les
bibliotecàries exercien una tasca callada, desapercebuda durant la
dictadura, treballant en locals mancats de condicions idònies. Als
anys seixanta, reprengueren la tasca de difusió de la cultura
catalana, amb nombroses activitats culturals. Actualment, amb
formació permanent, activitats de promoció de la lectura, clubs de
lectura, presentacions de llibres recent sortits al mercat. La
Biblioteca de Catalunya s`ha convertit en la Biblioteca Nacional de
Catalunya, que s’encarrega de recollir el testimoni de la història,
la cultura i la creació a Catalunya.
Són
infinitat de persones les que visiten les nostres biblioteques per
deixondir-se una bona estona envoltats de llibres i de paraules. Les
biblioteques són les benzineres del saber, de l’aprenentatge de
les paraules, de la cultura, de la civilitat, de la sociabilitat.
Algú ha pensat on aniríem si la Mancomunitat de Catalunya no hagués
posat el gra per a la seva creació. Segurament viuríem en un món
més injust, on únicament podrien llegir els adinerats, que no vol
dir els més intel·ligents, ara bé, algú, com s’ha fet en els
darrers anys, hagués ideat altres esplèndides iniciatives per a
complaure a tothom: rellegir i compartir llibres, el bookcrossing, i
similars. Ara, al cap de molt de temps després de la creació de les
primeres biblioteques a Catalunya, les homenatgem i ens congratulem
que segueixin instruint i construint el saber de les persones.
Josep Maria
Corretger Olivart
Desembre-gener
del 2018
(Fotografies extretes de: Google imatges)
Bibliografia:
-MAÑÀ,
Teresa (2014). Les biblioteques, un projecte d’èxit? Una mirada
100 anys després, Barcelona.
-MAÑÀ,
Teresa (2005). Les biblioteques populars de la Mancomunitat de
Catalunya, Pagès Editors, Lleida.
-SAN
SEGUNDO, Manuel, (adap.) (2016). Classificació Decimal Abreviada,
Aenor.
!!EXERCICIS:
1. Qui crea les primeres biblioteques a Catalunya? Quan i per què?
2. Què era la Mancomunitat de Catalunya i quines tasques va portar a terme? Han tingut repercussió en els nostres dies?
3. Què era l'Escola de Bibliotecàries? Per què portava aquest nom?
4. Qui va realitzar el projecte de les biblioteques? Quins propòsits tenia?
5. D'on van treure la inspiració per crear un model de biblioteques que funcionés a Catalunya?
6. Esmenta tres persones fonamentals dins la tasca de les biblioteques en els seus orígens a les terres catalanes. Què va portar a terme cadascú?
7. Descriu com era una biblioteca de fa cent anys a Catalunya.
8. Proposta: realitza un treball d'investigació sobre les biblioteques i el seu origen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada