Després
d’haver estat corrector per segon cop de les proves de 4t
d’ESO de les Competències Bàsiques (2015 i 2018), he realitzat un
top de faltes amb les més corrents i usuals que he visualitzat als
textos i que espero que no es repeteixin i que us ajudin en el
redactat de textos.
FALTA ------------------------------------------------CORRECCIÓ
És menjaran
---------------------------es menjaran (= «se» castellà, per tant,
no s’accentua)
faràn-------------------------------------faran
(no s’accentua perquè és aguda i acaba en -an)
podriem---------------------------------podríem
(hi ha un hiat. Revisa els temps verbals)
tinc que / tinc
de-----------------------he de / d’
extranya---------------------------------estranya
(confusió amb la llengua castellana)
per
el-------------------------------------pel (cal per la contracció. I
no «por el...» castellà)
perquè?----------------------------------per
què? (interrogatiu)
per
que-----------------------------------perquè (resposta i explicació)
lo
que------------------------------------el que
(«Lo que» és una construcció no normativa.
S’admet en àmbits informals)
en el
que---------------------------------en el qual (construcció
correcta)
fagis--------------------------------------facis
(«fagis» és incorrecte, emperò s’usa a nivell col·loquial)
de
que------------------------------------de què (sempre que no puguis
escriure únicament «que»)
peró---------------------------------------però
(sempre amb accent obert)
aixó---------------------------------------això
(sempre amb accent obert)
demés-------------------------------------els
altres («demés» és un castellanisme)
tú------------------------------------------tu
(en català no s’accentua)
molt
millor-------------------------------millor (ja indica que no és
paupèrrim, sobra el «molt»)
hi
han--------------------------------------hi ha (sempre en singular.
No existeix «hi han» en català)
una altre
persona-------------------------una altra persona (han de concordar
els tres mots)
per un altre
banda------------------------per una altra banda (han de concordar
els tres mots)
a la
que--------------------------------------a la qual («a la que» no
és una construcció vàlida)
es
sent----------------------------------------se sent (cal evitar la
cacofonia de la essa. Mal so)
a qué / en
que--------------------------------a què / en què (preposició +
què, el «què» amb accent)
!!Aquestes faltes han estat extretes de les proves de competències bàsiques i han estat les més sovintejades.
(Fotografia: Josep Maria Corretger)
!!EXERCICIS:
1.
Recull i aporta aquí les faltes que has realitzat a la darrera
redacció de català i escriu en una columna a l’esquerra cada
falta i a la dreta la seva correcció, com apareix a la fitxa.
2.
Explica les normes d’accentuació amb exemples.
3.
Cerca els verbs «cantar», «córrer», «dormir», «estudiar» i
«canviar». Subratlla amb color roig les formes accentuades, amb
groc les formes amb dièresi, amb color verd les formes amb doble
essa i amb blau les formes amb ve baixa.
4.
Clica a l’enllaç:
que
tracta sobre la morfologia dels pronoms relatius i realitza un petit
resum d’allò que cal que tinguis present a l’hora de redactar.
5.
Revisa les 15 paraules de l’accent diacrític i anota les que més
et fan equivocar.
6.
Opinió: per què realitzes faltes ortogràfiques? Coneixes les
normes ortogràfiques? Quines faltes a costumes a fer més sovint i
per què?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada