.Per
què?
1.
S’empra quan és pregunta, interrogativa directa o bé,
interrogativa indirecta, és a dir, apareix en una oració,
com si fos una pregunta, ja que, té força interrogativa, però que
no porta sense símbol d’interrogació al final. Aquest “per què”
equival a ‘per quina raó’.
Ex:
-Per
què no em dius com t’ha anat l’examen?
-Si
m’expliques per què potser trobarem una solució.
2.
També equival a ‘pel qual’, ‘per la qual’, ‘pels quals’
o ‘per les quals’. Opera com si fos un pronom relatiu.
Ex:
-Aquest
és el disc per què esperaven tant.
-Avui
m’han explicat les raons per què el futur dels reproductors de
DVD’s perillen.
.Perquè:
Aquest
«perquè» sempre s’escriu junt i amb accent.
1.
Indica explicació o causa. Equival a ‘ja que’.
Ex:
-No
puc venir d’hora perquè he d’ajudar a la mare.
-Anirem
al concert de Els Amics de les Arts perquè la música ens fascina.
2.
Marca finalitat. Significa ‘a fi que’, ‘amb la finalitat que’,
‘per tal que’.
Ex:
-Va
marxar perquè no volia fer tard.
-Comprà
el regal perquè la seva germana no es quedés sense.
3.
És un equivalent de raó o motiu quan va acompanyat d’un article.
Funciona com a un substantiu.
Ex:
-Mai
vaig entendre el perquè de la seva excusa.
-Si
m’hagués explicat el perquè de les coses, de ben segur, que
hauria estat comprensiu.
.Per
a què:
!El
“perquè” i el “per què” és una de les faltes més
habituals en llengua catalana.
Tot
i que no comporta cap problema, ens hi aturem un moment.
-
És equivalent a ‘per a quina finalitat’. Com al “per què”, introdueix oracions interrogatives directes (?) i indirectes (sense signe).
Ex:
-Per
a què necessites aquell llibre?
-T’havia
comentat per a què usava la cinta adhesiva?
¡Té
un matís semblant al “per què” interrogatiu:
Ex:
-Per
a què passes a net tants apunts? (‘Per a quina finalitat…?’)
-Per
què no ajudes més als pares? (‘Per quina raó…?’)
2.
És un equivalent de “per al qual”, “per a la qual”, “per
als quals” o “per a les quals”.
Per tant, actua com a un pronom relatiu. Aquest
cas no és tan habitual.
Ex:
-La
casa per a què comprava el material administratiu ha fet fallida.
(=’per
a la qual’)
-La
carrera per a què estudies ha augmentat la nota de tall per
accedir-hi. (=’per a la qual’)
!!Recorda
la present regla per tal d’interioritzar el fonamental d’aquesta
fitxa:
Per
què? Perquè... «El perquè de tot plegat» és una obra de Quim
Monzó.
!!Alerta
amb el barbarisme. El mot “quebrar” amb el sentit de desaparèixer
no existeix en català, cal utilitzar mots alternatius o expressions
com “fer fallida”.
(Material
consultat: Optimot)
(Imatge
extreta de: todocoleccion.net)
!!EXERCICIS:
-
Realitza un mapa conceptual sobre “els perquès”.
-
Redacta dues oracions amb : “per què”, “perquè”, “el perquè”, “per a què”.
-
Cerca informació sobre les normes ortogràfiques del “porque” en castellà i formes similars i compara-les amb les catalanes. Això serà la base per evitar aquesta falta.
-
Cerca en diferents llibres, textos o per la xarxa un total de sis “perquè”, “per què”, “per a què”, “el perquè”, i esmenta de quina classe són. No t’oblidis de referenciar d’on els has extret.
-
Proposa un exercici creat per tu per treballar el “perquè”.
-
Esmenta quin valor tenen “els perquès” dins de les oracions següents:
-Ara
entenc perquè li agrada tant llegir.
-Per
lògica va extreure el perquè de l’accident.
-En
totes les coses hi havia un perquè.
-Per
què has esperat tant per dir-m’ho?
-Em
sembla que sé per què de vegades no dorm bé en Miquel.
-
“El perquè de tot plegat” és un llibre molt conegut de contes de Quim Monzó. Segur que tenir-lo en la memòria t’ajudarà a escriure bé aquest “el perquè”, però quin valor té? A què equival? Redacta’n cinc oracions.
-
Fòrum: on t’equivoques amb el “perquè”, “per què”, “per a què”, “el perquè”? Per què? Com pots abolir aquest error? T’ha ajudat la fitxa ortogràfica a millorar en el teu aprenentatge? Com?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada