dimarts, 10 de novembre del 2015

Ens aturem a l'adjectiu. Adreçat a tot l'alumnat

Per a abreujar els ordinals només cal afegir al nombre la darrera lletra de l'ordinal expressat en lletres, si és en singular, i les dues darreres si és en plural, i s'ha d'escriure amb el mateix tipus de lletra (no amb superíndex): 1r, 1a, 1rs, 1es; 2n, 2a, 2ns, 2es; 3r, 3a, 3rs, 3es; 4t, 4a, 4ts, 4es; 5é, 5a, 5ns, 5es; i així successivament.

L' adjectiu és una paraula variable que té un variabilitat en el gènere i nombre: noi, noia, curts, curtes.

Formació del gènere i del nombre

La majoria d’adjectius tenen una forma per al masculí i una altra per al femení. Són els adjectius de dues terminacions. En el plural també tenen formes diferents per a cada gènere.

a)      Presenten quatre formes:

SINGULAR
PLURAL
MASCULÍ  à  FEMENÍ
MASCULÍ à FEMENÍ
+A
Prim à Prima
Verd à Verda
Tebi à Tèbia
Ambigu à Ambigua
Estupend à Estupenda
+S  à +ES
Prims à Primes
Verds à Verdes
Tebis à Tèbies
Ambigus à Ambigües
Estupends à Estupendes


b)     Tot sovint, es poden produir modificacions. Per exemple:

C à qu
Inic
Iniqua
Inics
Iniqües
G à gu
Llarg
Llarga
Llargs
Llargues
L à l·l
Nul
Nul·la
Nuls
Nul·les
T à d
Eixerit
Eixerida
Eixerits
Eixerides
U à v
Gasiu
Gasiva
Gasius
Gasives
Eu à ea
Ateu
Atea
Ateus
Atees

c)      Els adjectius acabats en –s, -ç, -x, -ix, -tx formen el plural masculí amb la terminació –os:

-s
Pagès
Pagesa
Pagesos
Pageses
Dolç
Dolça
Dolços
Dolces
-x
Annex
Annexa
Annexos
Annexes
-ix
Coix
Coixa
Coixos
Coixes
-tx
Gavatx
Gavatxa
Gavatxos
Gavatxes

Els adjectius acabats en –s poden seguir un d’aquests dos models:

Gris grisa grisos grises Gras grassa grassos grasses

d)     Els adjectius acabats en –sc, -st, -xt, -ig tenen doble forma de plural masculí:

-sc
Fosc à Foca  Foscs o Foscos à Fosques
-st
Honest à Honesta  Honestos o Honestos à Honestes
-xt
Mixt à Mixta  Mixtos o Mixtos à Mixtes
-ig
Boig à Boja   Boigs o bojos à Boges

Lleig àLletja àLleigs o lletjos àLletges

Adjectius d’una terminació:

Hi ha adjectius que tenen una mateixa forma per al masculí i per al femení. Són els adjectius d’una terminació:

a)      Presenten dues formes:

Acabats en:
Singular
Plural
Excepcions
-ble
Amable
Feble
Possible
Amables
Febles
Possibles

-al
-el
-il
Igual
Fidel
Difícil
Iguals
Fidels
Difícils
Mal, anòmal, paral·lel, tranquil...
-ar
-or
Escolar
Superior
Escolars
Superiors
Avar, rar, incolor...
-ant
-ent

Amargant - Elegant
Prudent
Obedient
Amargants-Elegants
Prudents-Obedients
Sant, atent, content, valent, lent...
-a
Persa
Agrícola
Perses
Agrícoles

-e (àtona)
Alegre
Jove
Tènue
Alegres
Joves
Tènues
Negre, apte, culte, agre, còmode...
-me
-ne
aire
Inerme
Solemne
Xerraire
Inermes
Solemnes
Xerraires



b)      Els adjectius acabats en –aç, -iç, -oç tenen una sola terminació en singular, però dues en plural:


Singular
Plural

Masculí. Femení
Masculí, Femení
-aç
Capaç
Capaços / Capaces
-iç
Feliç
Feliços / Felices
-oç
Precoç
Precoços / Precoces



(Material adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO, Editorial Teide, Barcelona)

(Fitxa realitzada per: Noemí Fernández)

(Imatge: www.xtec.cat)


!!EXERCICIS:

1. Escriu en plural els sintagmes següents:

El meu amic anglès à             
Un pic antic à 
Una boca xica à  
La clínica principal à             
Una fàbrica groga à   
El peix mallorquí à    
Un nus mariner à       
Un cas difícil à          
Una euga poruga à

2. Completa les expressions amb la forma adequada dels adjectius destacats.


Un jersei ample - una bota à                       
Un tuf pestilent - una olor à
Un problema difícil - una situació à             
Un orador culte - una professora à   
Un nen obedient - una nena à                     
Un esforç inútil - una dedicació à 
Un cafè doble - una partida à                     
Un home dèbil - una dona à             
Un problema simple - una solució à  
Un plat picant - unes salses à            
Un ofici solemne - una missa à                   
Un negoci fraudulent - una acció à  
Un país lliure - una societat à                     
Un home prudent - una dona à         
Un poble tranquil - una vila à                     
Un so tènue - una claror à


3. Completa la taula següent:

MASCULÍ SINGULAR
FEMENÍ SINGULAR
MASCULÍ PLURAL
FEMENÍ PLURAL
Vermell
vermella
vermells
Vermelles
Nul


Nul·les
Dur



Trist

Tristos/trists

Antic
Antiga


Culte



Directe


Directes
Gros
Grossa


Tendre

Tendres

Marroquí




4. Els adjectius acabats en s fan el plural masculí afegint os. Classifica els següents adjectius segons si sonen i s’escriuen com grassos (ss, essa sorda) o bé com pagesos (s, essa sonora).


Com grassos
Com pagesos
Gris


Perillós


Religiós


Gros


Espès


Submís


Llis


Rus


Meravellós


Curiós



5. Completa la següent taula:

agre
agra
agres
agres
amable



amargant



annex



antic



audaç



avar



avorrit



baix



blanc



blau



boig



bonic



capaç



cec



complex



comú



covard



content




6. Completa aquestes expressions amb la forma de l’adjectiu adequada.

És un moble molt antic. / És una casa molt.  
És un jove de pèl-roig. / Té una capa.
Fa un dia lleig. / Va dir una paraula.
És un nen orfe. / És una nena.
S’ha fet mal al peu esquerre. / S’ha trencat la cama.
Deixa-ho per a un altre dia. / Deixa-ho per a una  setmana.
És un individu europeu. / La població  no creix.

7. Completa aquestes frases amb la forma de l’adjectiu que correspongui d’acord amb la concordança que ha de mantenir amb el nom. Escriu les solucions en els espais buits.
He agafat dues llibretes  (groc).
Hem fet dos pous molt  (fondo).
En algunes platges la gent es banya  (nu).
M’agrada la carn gairebé  (cru).
Les habitacions interiors són més aviat  (fosc).
La directora de personal és una persona  (exigent).
Aparca a mà  (esquerre).
En Narcís duia uns pantalons i una camisa  (blau).
En aquella zona hi ha unes cases i uns xalets  (esplèndid).

8. Omple els espais de les frases de més avall amb la forma adequada dels adjectius següents, d'acord amb el sentit de cada frase:
còmoda      calenta      comuna      difícil      dolça      perenne

a) L’alzina és un arbre de fulla ____.
b) En Pere es banya amb aigua _______.
c) Tinc una butaca molt ______.
d) Els dos germans viuen junts: fan vida ________.
e) Aquesta és una activitat _________.
f) Els peixos del llac són d’aigua ________.

9. Completa les frases. Escriu la forma adequada dels adjectius d’acord amb el sentit de cada frase.

   agra      audaç      elegant      terrible      tranquil·la      xerraire   

Principio del formulario
M’he comprat una jaqueta molt _________.
La llet s’ha tornat _________.
La Neus no parla gaire; és una noia poc _________.
Aquella nit hi havia una mar __________.
La seva presència va atemorir la població; era una amenaça ________.
El seu atreviment li va permetre prendre una decisió molt __________.

dimecres, 4 de novembre del 2015

Una llambregada als determinants. Adreçat a tot l'alumnat


El determinant és una paraula que va davant del nom per presentar-lo (un llibre), identificar-lo (aquesta jaqueta) o quantificar-lo (quatre ratolins)

Des d’un punt de vista sintàctic, els determinants funcionen com a especificadors dels noms i hi concorden en gènere i nombre.

Classificació dels determinants

D
E
F
I
N
I
T
S
Tipus
Elements
Exemples
articles
el, la, els, les
el niu
demostratius
aquest, aquesta, aquests, aquestes
aqueix, aqueixa, aqueixos, aqueixes
aquell, aquella, aquells, aquelles
aquest pont
aqueixa ciutat
possessius
àtons
(1 posseïdor)
mon, ma, mos, mes, ton, ta, tos, tes, son, sa, sos, ses
ton pare, mes cosines
possessius
tònics
(1 posseïdor)
el meu, la meva/meua, els meus, les meves/meues
el teu, la teva/teua, els teus, les teves/teues
el seu, la seva/seua, els seus, les seves/seues
les meves butxaques
(més d’1 posseïdor)
el nostre, la nostra, els/les nostres
el vostre, la vostra, els/les vostres
llur (el seu, la seva), llurs (els seus, les seves)
llurs fills
I
N
D
E
F
I
N
I
T
S
indefinits
un, una, uns, unes
algun, alguna, alguns, algunes
altre, altra, altres
tal, tals
cert, certa, certs, certes
mant, manta, mants, mantes
qualsevol, qualssevol
qualsevulla, qualssevulla
cap
cada
tot, tota, tots, totes
diversos, diverses
ambdós, ambdues
mateix, mateixa, mateixos, mateixes
sengles
algun problema
manta vegada
qualsevol llibre
cada arbre
ambdós amics
el mateix llibre
sengles cistells
Q
U
A
N
T
I
F
I
C
A
D
O
R
S
numerals
cardinals
ordinals
partitius
multiplicatius
col·lectius

un, una; dos, dues; tres, quatre… vint-i-cinc
primer, segon, quart, cinquè, desè, onzè, trenta-setè
mig, terç, quart, cinquè…
doble, triple, quàdruple, quíntuple, sèxtuple…
parell, dotzena, centenar

dues patates
el setè cel
mig formatge
doble significat
un parell de guants
quantitatius
massa, força, que
prou (de), més (de), menys (de), gens (de)
bastant (de), bastants (de)
gaire (de), gaires (de)
quant, quanta, quants, quantes
tant, tanta, tants, tantes
molt, molta, molts, moltes
poc, poca, pocs, poques
massa mandra
prou de violència
bastants llibres
gaire gent
quantes coses
tants amics
molta gana
pocs amics
interrogatius
quin, quina, quins, quines
Quin dia arriba?
Quina hora és?
exclamatius
quin, quina, quins, quines
Quina professionalitat!
Quines idees que té!


Atenció!!!!

Escrivim guionet:

-Entre les desenes i les unitats (D-U): trenta-u, setanta-tres…

-Entre les unitats i les centenes (U-C): dos-cents, vuit-cents…

-El femení de dos és dues:

-*dos noies (incorrecte)
-dues noies (correcte)

N.B. En parlars nord-occidentals podeu sentir en l'oralitat "dos noies", emperò és incorrecte.


.L’abreviatura dels ordinals es fa de la manera següent: 

-En singular s’hi posa només l’última lletra: 1r/1ª, 2n/2ª, 3r/3ª…


-En plural s’hi posen les dues últimes lletres: 1rs/1es, 2ns/2es, 3rs/3es…



(Realització: Noemí Fernández)

(Adaptat del llibre d’aula: DIVERSOS, (2012). Llengua catalana i literatura. Batxillerat 1, Cruïlla, Barcelona)



!!EXERCICIS: 

1. Subratlla les paraules que són determinants.


Aquesta
Xiquet
Les seues
Tres
Lleig
Les
Anava
Poques
Alguna 



2. Completa amb el determinant demostratiu o possessiu que convingui.

-____________________ senyora és la ____________________ mare.

-Veus _________________ home que hi ha allà? És el _________________ avi, el de la Sandra.

-__________________ diners serviran per comprar el ___________________ berenar, per a mi.


3. Marca les paraules que són demostratius:


El nostre
Aquelles
La
Aquell
Aqueixa
Poques



4. Completa amb un determinant demostratiu.

- ____________________ porta d’aquí esta tancada, haurem de sortir per l’altra.

- M’agraden ____________________ sabates d’allà darrera.

- ____________________ nois d’aquí al costat són molt amables.

- No veig ____________________ rètol d’allà, em pots dir què hi posa?




5. Quines paraules que són possessius?


Prou
La nostra
Els seus
El teu


6. Escriu el possessiu correcte

Noemí  va estudiar a casa den Pau. Quan arriba, deixa l’abric al penjador. Però quan hi torna per anar-se’n, no el troba.

N- Has vist __ abric?

P- No. Que no és al penjador?

N- No. Al penjador només hi ha ___ americana.

P- ___ americana? Si que es estrany. Jo l’havia deixada a __ habitació.

N- Potser __ mare o ___ pare l’han posada ací.

P- No __ pares se n’han anat fora. Només hi ha ___ germanes.

N- Així, doncs, potser ___ germanes sabran on és ___ abric.

G- El tenim a ___ habitació.

P- A __ habitació?

N- Si que es estrany! Per què ho han portat a __ habitació.


7. Completa el següent text.

En __ país molt llunyà i petit, i en temps més llunyà encara, vivia __ pescador que tenia una barca molt vella. __ dia s’aixecà prest, prengué __ cafè amb un pastís, agafà __ seu cabàs i sortí a __ mar en __ seva barca, amb __ intenció de tornar a casa amb un bon grapat de peixo.
Quan fou en mig de __ mar, estengué __ xarxa i esperà tranquil. Sentir __ pes dels animals que hi eren atrapats, mentre pensava: “Que bé s’està a __ mar, de matinada, veient __ sol que s’encén”.

8. Escriu verdader o fals:

.Els determinants que determinen e gènere i el nombre del substantiu són els numerals.

.Les paraules que funcionen com a determinants concreten el substantiu.

.L’article “les” esta en femení singular.


9. Substituïu, en aquestes frases, el possessiu el seu i variants per llur i llurs, sempre que això sigui possible.

1. Els egipcis veneraven els seus reis, els faraons, com a déus.

2. Els sol·licitants hauran d’aportar la seua documentació en un termini màxim de trenta
dies naturals, comptadors a partir de la data d’avui.

3. La meua germana ha portat els seus fills a l’odontòleg.

4. Una vegada més, els votants han demostrat que les seues preferències es divideixen
gairebé a parts iguals entre els dos principals partits.

5. Ramon i Albert usen el seu propi codi de senyals per a comunicar-se entre si.


10. Ompliu els buits de les frases següents amb els demostratius que hi falten:

1. .......... matí he sentit per la ràdio que pel maig vindrà Bruce Springsteen.

2. .......... grup musical que actuà l'estiu passat torna .......... mes.

3. Espera que .......... vesprada fara millor temps.

4. .......... vesprada a l'illa va ser el millor de tot el viatge.

5. Ja hem escoltat .......... cinta massa vegades. Per què no poses .......... altra que et
vaig gravar?

6. .......... llibre que tens a les mans, me'l regalà Albert.

7. .......... carta és de Roser; l'he rebuda .......... matí.

8. No puc donar-te .......... informació que em demanes. Ho sent, però .......... no
puc fer-ho.




dimarts, 3 de novembre del 2015

La meva paraula preferida (42). "Afanar". Adreçat a tothom


.Afanar:

Furtar. Robar d'amagat, sense violència ni intimidació.

-Li van afanar tota la fruita de la finca.

-Aquell vespre els lladres no tingueren temps d'afanar les joies de la seva llar.



.Justificació:

Paraula molt poc usual i interessant de conèixer per tal de parlar d'una manera més culta i no tots emprant el mateix vocabulari.


.Per cert, sabeu què és la cleptomania?

És la propensió malaltissa a robar.

I el cleptòman/a?

La persona que pateix la cleptomania.


(Imatge extreta de: libraroston.spaceblog.com.br)

(Font: DIEC2)



!!EXERCICIS:

1. Redacta vuit oracions amb el verb 'afanar'.

2. Cerca quatre sinònims de la paraula "robar". Si algú ha participat en aquesta fitxa no es poden repetir.

3. Escull la teva paraula preferida d'aquest mes i argumenta el perquè de la teva elecció.

4. Opinió: quin és el teu sistema per aprendre noves paraules? Explica'l.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;