És
un espectacle a cavall de la recitació i la dramatització basat en el primer
poemari de l’autora lleidatana Núria Perpinyà publicat el 2023. Al llarg de
l’obra en forma dialogada i amenitzada d’acompanyament de teclats, es veu una estira
i arronsa entre una parella que tant se sent propera, com a diversos
quilòmetres de distància, que ens trasllada de l’amor al desamor en un tres i
no res, per un itinerari que passeja per arreu del món fins al darrer bri. Una
obra que s’acosta molt a aquella sèrie que s’emetia ara fa uns anys anomenada Escenas de matrimonio (2007-2010), sí,
perquè aquest és l’argument reiteratiu de l’escenificació, i que en certs
moments, et deixa una mica fora de lloc, i veient que un matrimoni sembla més
un contracte o bé una cosa passatgera, que no pas la convivència i l’enteniment
entre dues persones que es complementen i viuen plegades. A mesura que els dos
personatges protagonistes es transformen, Naia i Matthew, també van canviant
els cels de la Barcelona que els envolta, n’hi ha de més tapats, d’altres més
clars, tempestuosos... L’amor, com els núvols del cel, sorgeix i també es
desfà, i de fet, en certs minuts l’escenificació et deixa descol·locat, et
corprèn, en veure la partida d’escacs que hi ha en aquella parella i que si més
no, trobarem a la vida real. La realització va córrer a càrrec de Nurosfera amb
els següents protagonistes: direcció audiovisual per Òscar Sánchez; Núria
Casado i Pep Planas com a rapsodes reconeguts i Jordi Cano encarregat de la música. En tot
el recital s’hi plasma un domini del llenguatge de l’autora, amb neologismes,
onomatopeies, jocs de paraules, cites en diferents idiomes en moments
assenyalats, sobretot en francès. L’obra finalitza de manera irònica i deixant
una mica fora de lloc a l’espectador després del dilatat frec a frec de parella
constant, amb la següent afirmació:
“Senyors, en aquest llibre sempre ens estarem enamorant.”
Després de viure aquesta creació en primera persona, se’m fa present que en la vida amorosa no tot sons flors i violes, els mals moments també hi estan a la cantonada, que alguns matrimonis potser se suporten per conveniència, i que en certes parts del recital ens deixa atònits, amb un flux mental de... m’estic deprimint, perquè és com si un dels “dos enamorats” estigués a Boston i l’altre a Califòrnia, i que ens fa pensar que la passió és una cosa efímera, que si no rutlla, per què continuar?
Segur que després de visionar aquesta dramatització de
cinquanta minuts sense aturador se’ns desperta l’interès per alguna de les
obres de l’autora, amb vuit novel·les, tres obres de teatre, i una de poesia a
la seva esquena, una manera fascinant de redescobrir-la.
Josep Maria Corretger Olivart
Setembre del 2025
[Crèdits fotogràfics: Gencat Departament de Cultura]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada