El problema en l’escriptura de la essa sorgeix perquè té dues pronunciacions, la sonora [z] i la sorda [s]. Quan les cordes vocals vibren és sonora i quan no vibren és sorda.
Ex:
Tassa
[s], casa [z], raça [ç], alzina [z], cent [s]
Els
sons de la essa sorda i la essa sonora estan representats per diferents
grafies:
|
SO |
GRAFIA
O DÍGRAF |
EXEMPLES |
ESSA
SONORA |
[Z] |
S, Z |
Presa, colze |
ESSA
SORDA |
[S] |
S, SS, C, Ç, SC |
Sopa, passió, cacera, cançó, piscina |
.Ortografia de la essa sonora
Quan
hem d’escriure S o Z?
S |
.Entre vocals |
Museu,
oasi, vellesa |
.En els derivats de dins, fons, trans |
Endinsar,
transistor, enfonsar |
|
Z |
.Darrere consonant |
Salze,
quinze, dotze, guitza |
.A inici de mot |
Zoo,
zinc, zero, zum-zum |
|
.Entre vocals: 1.
En alguns
mots d’origen grec |
Topazi,
amazones, trapezi, ozó |
|
2.
En altres
mots d’origen estranger |
Neozelandès,
magazín, attrezzo, jazz, puzzle |
Atenció amb la
pronúncia:
.Les esses finals de mot seguides d’un mot que comença per vocal
es pronuncien sonores [z]:
Essa
sonora [z]: el [z] arbres; el [z]ous; el [z]avis.
.Hi ha alguns mots que es pronuncien erròniament amb essa sorda
i s’han de pronunciar amb essa sonora:
Anàlisi, anestèsia, dosi, episodi,
gasa, medusa, oasi, parèntesi, fase, tesi, paisatge, Àsia. |
.Hi ha mots que fan el plural amb essa sorda i d’altres amb essa
sonora:
Congrés
– congressos
Pagès
– pagesos
Ortografia de la essa sorda
El
so de la essa sorda [s] es representa amb les grafies que veuràs al quadre:
.Les grafies s i ss s’escriuen de la manera següent:
S |
.En qualsevol posició menys entre vocals |
Soca,
pas, pensa |
.En el segon mot d’un compost o després dels prefixos com a-,
ante-, foto-, mono-... |
Asocial,
antesala, antisèptic, antisocial, fotosíntesi, monosíl·lab, para-sol |
|
SS |
.Entre vocals |
Massapà,
mosso |
.Alguns mots realitzen el femení en –essa:
Comte
– comtessa; metge – metgessa; déu – deessa; baró – baronessa; duc – duquessa;
baró – baronessa; hoste – hostessa; abat – abadessa; alcalde – alcaldessa.
Excepció:
Marqués
– marquesa; príncep – princesa.
.Les grafies c i ç s’escriuen d’acord amb aquestes regles:
C |
.Davant de e, i |
Cacera,
felicitat |
Ç |
.Davant de a, o, u |
Plaça,
plançó, forçut |
.A final de mot |
Fugaç,
precoç, feliç, lluç |
Cal posar atenció a les grafies següents:
.Els sufixos -ença i
-ança s’escriuen amb ç:
Complaença,
prometença, esperança.
Els
casos com pensa, defensa... no s’escriuen amb ç perquè no contenen cap sufix.
.En alguns mots s’escriu
-sc-:
Ascensor,
ascendir, conscient, ressuscitar, escena, escenografia.
N.B. Podeu ampliar o reforçar continguts en el present vídeo:
https://www.youtube.com/watch?v=VWP9zgCnKMg
[Material
adaptat de: DIVERSOS (2023). Situacions. Llengua Catalana i Literatura 2.
Llibre de consulta, Vicens Vives, Barcelona]
[Imatge
extreta de: La classe de Gaspar]
EXERCICIS:
1.
Esmenta una regla de quan escrivim essa i una altra de quan escrivim zeta. Posa
almenys dos exemples de cada.
2.
Escriu s, z, ss, c, ç, sc segons on calgui.
Col_e,
endin_ar, pu__le, maga_ín, _inc (mineral), guit_a, plan_ó, pi_ina, _al_e,
pa__ió, epi_odi, pai_atge, anti_ocial, ma__pà, llu_, pla_a, a_ensor, re_u_itar,
mono_íl·lab, _oca (tronc).
3.
Cerca la paraula escrita amb s, z, ss, c, ç, sc d’acord amb la seva definició.
a)
Arbre nou destinat a ésser trasplantat.
b)
Pasta feta amb ametlles moltes i sucre i cuita al forn.
c)
Que madura abans del temps normal, que apareix massa aviat; prematur.
d)
Substància
química que inhibeix la proliferació de microorganismes i n’impedeix l’acció
patògena, sense perjudicar sensiblement els organismes superiors.
e)
Estri per a resguardar-se del sol, anàleg a un paraigua, del qual es diferencia
especialment per la qualitat de la tela.
f)
Aluminosilicat hidratat amb fluor, mineral que cristal·litza en el sistema
ortoròmbic.
g)
Onomatopeia amb què hom designa una bonior, una remor sorda i continuada.
h)
Varietat de música afroamericana, d’origen popular, fonamentada en gran part en
la improvisació, que es caracteritza per una polirítmia molt marcada i
sincopada.
4.
Per què marquesa s’escriu amb una essa i comtessa amb dues? Raona-ho
fonèticament.
5.
Subratlla la forma correcta de les següents parelles.
Antissocial
/ antisocial moso /
mosso precòs
/ precoç
Resucitar
/ ressuscitar monosílab
/ monosíl·lab una tesi /una tesis
Dozi
/ dosi
esperanza / esperança
enfonzar / enfonsar
6.
Inventa un exercici per a treballar les grafies s, z, ss, c, ç, sc, emperò no
el resolguis, que ja ho farà algun altre alumne.
7.
Principalment en quina lletra s’escriuen els noms que provenen del grec antic?
Posa exemples.
8.
Pensa i escriu cinc mots que finalitzin amb -esa i cinc més amb -essa.
9.
Realitza una fotografia d’un cartell, rètol o anunci que contingui una errada
en alguna d’aquestes grafies: s, z, ss, c, ç, sc.
10.
Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit les activitats de la present
fitxa. Quines dificultats t’has trobat? Com les has resoltes?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada