divendres, 24 de maig del 2024

T'ajudem a reduir les faltes d'ortografia (12). La forma Què. Adreçat a tothom

La conjunció Que ens porta la confusió de quan porta o no accent. Doncs és ben senzill escriure-la bé si un s’hi posa. Ho veiem!

Què:

1. L’hem d’accentuar quan equival a ‘Quina cosa’.

Ex:

-No sabia què portaria (No sabia quina cosa portaria).


2. En la construcció Preposició + què:

En què, a què, amb què, sobre què, de què (no sempre serà correcta).

Ex:

-En què quedem?

-No confio en la persona amb què ha vingut.

 

N.B. Pel que fa a la construcció DE QUÈ...

1. Veure si podem traure la preposició DE. Si es pot elidir, llavor el QUE no s’accentua.

Ex:

-Tinc el pensament de què no aprovaré (incorrecta).

-Tinc el pensament que no aprovaré (correcta).

-Em vaig oblidar de què havia d’anar a comprar (incorrecta).

-Em vaig oblidar que havia d’anar a comprar (correcta).


2. Si no és possible, el DE QUÈ és correcte.

Ex:

-De què tracta el film?

-És interessant l’argument de què tracta la novel·la.

 

En resum...

Per a oblidar-se per sempre d’aquest error a cavall de l’ortografia i de la gramàtica, recorda el següent:

Què = ‘Quina cosa’

Preposició + què

 

(Imatge extreta de: Billiken)


EXERCICIS:

1. Quan s’accentua QUÈ?

2. Redacta dos exemples amb QUÈ i dos més amb PREPOSICIÓ + QUÈ.

3. L’estructura DE QUÈ és correcta en català? Per què? Raona-ho a partir d’exemples.

4. Aporta quatre oracions on el DE QUÈ sigui incorrecte en català.

5. Corregeix les oracions que has escrit a l’activitat 4.

6. Quines de les següents oracions són incorrectes i per què.

A) No sabia de què anava la cosa.

B) Espero de què no s’acabi aquí.

C) Entenem de què versaria el quadre.

D) En que pensaves?

E) Sobre què realitzaràs el Treball de Recerca?

7. Fòrum: realitzes l’errada del QUÈ i l’escrius sense accent? Per què? Has resolt l’errada? Com ho has fet?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;