Anem a resoldre una de les errades ortogràfiques que més abunden entre els estudiants.
.Per què?
Quan és pregunta s’escriu separat i amb accent obert.
Ex:
-Per
què no vens? (interrogativa directa)
Quan té un sentit interrogatiu també l’escrivim separat i amb
accent obert, atès que, equival a l’anterior. Equival a un pronom relatiu.
-No
acabo d’entendre per què ho fas. (Interrogativa indirecta)
.Perquè...
Quan és resposta a una pregunta o bé una explicació, l’escrivim junt
i amb accent obert. És una conjunció i té valor causal o final.
Ex:
-Vindré
a la reunió perquè ho vàrem acordar.
.El perquè
Equival a ‘el motiu pel qual’... per tant, és un substantiu.
Ex:
-Si
hagués descobert el perquè del seu retard potser no hagués dit res.
N.B. Per a reforçar
o bé ampliar:
Recorda
això...
Per què? Perquè...
Sempre
porta accent obert. I de ben segur que hauràs esmenat aquesta falta
ortogràfica per sempre.
També
pots llegir aquest petit article a l’entorn del perquè.
https://www.vilaweb.cat/noticies/perque-per-que-per-a-que-gramatica-jordi-badia/
(Imatge
extreta de: Vilaweb)
EXERCICIS:
1.
Realitza un esquema sobre els usos del per què.
2.
Escriu la partícula corresponent en cada oració sobre els usos del perquè.
A)
-___________ ho fas?
B)
-Ara entenia ________ va fer tard.
C)
-_________ de tot plegat és una
obra d’en Quim Monzó.
D)
-Ha caigut una forta tempesta _________ venia una gran nuvolada.
E)
– El __________ d’aquella situació era delicat.
F)
– Vull entendre __________ no vas estudiar suficient per a l’examen.
G)
– Va ésser convocat ________ havia de disputar un partit important.
3.
D’acord amb les errades de l’exercici 2, reflexiona per què has comès aquella
equivocació.
4.
Cerca cinc oracions on apareguin: perquè, per què, el perquè i esmenta’n la
seva funció.
5.
Autoavalua’t: com t’han sortit les activitats de la present fitxa? Has
millorat? Com?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada