L’APRENENT
DE PIRATA
Conte
tradicional d’Anglaterra
El
Gran Ferotge, vell pirata de veu ronca, pota de pal, pegat a l’ull
i empipament permanent, solcava
els Mars del Sud amb la seva llardosa
nau, assaltant vaixells carregats d’or i diamants.
Un
matí, després d’un abordatge, el Gran Ferotge i la seva
tripulació anaren a celebrar els seus triomfs a port. Un xicot d’uns
deu anys, amb pedaç a l’ull, sabre al cinyell
i camisa de ratlles, s’atançà fins al Gran Ferotge i li digué:
-“Jo
també vull ser pirata, porta’m amb tu”.
El
vell pirata deixà anar una gran riallada i digué:
-“Si
no ets més que un caguerot
que no aixeca dos pams del terra. Els
meus homes són
forts i avesats a la duresa…”
El
xicot pujà al seu vaixellet i es posà a navegar. Una estona després
el vaixell del Gran Ferotge arribà a la seva alçada, i tota la
tripulació es mofà
de l’aprenent de pirata. El xicot, impregnat de ràbia, navegà tan
de pressa que aconseguí abastar
el vaixell del Gran Ferotge. S’enfilà
a la gran nau, i amb el seu sabre començà a fer petits forats a la
fusta. El Gran Ferotge provà d’espantar-lo: llançà canonades,
tirà aigua bullenta per la borda, virà
la nau a tota velocitat… emperò el xicot logrà allò que es
pretenia i la nau del Gran Ferotge va fer aigües. Els que
aconseguiren salvar-se serviren al seu capità, el Petit Ferotge, amb
gran devoció.
(Traduït
de: Cuentos
del mundo,
n.39, de Sofía Sánchez, dins 20 Minutos)
(Imatge extreta de: puertodetazacorte.blogspot.com i guachinchesparranderos.blogspot.com)
!!EXERCICIS:
- Realitza un petit resum d’aquest conte d’arreu del món.
- Cerca al diccionari quatre paraules que desconeguis d’aquest conte i anota el seu significat.
- Escriu un sinònim de quatre de les paraules assenyalades amb color taronja.
- Explica el significat de la següent frase feta dins el context del conte:
“són
forts i avesats a la duresa”.
- T’agraden els contes de pirates? Què t’ha semblat aquest? Digues la teva.
- Veus algun ensenyament aplicable a la vida real que es pugui extraure d’aquest conte?
- Crea un conte de cent paraules i pensa a posar-li un títol, on aparegui un pirata jove i un pirata que sigui gat vell.
- Com que en aquest conte hem treballat el món marítim, cerca deu paraules del camp semàntic del mar, dels vaixells o dels pirates.
- Escriu el nom de quatre obres amb el seu autor/a on apareguin pirates pel mig.
- Fòrum: Quins tipus de contes són els que més t’agraden? En llegeixes sovint? Justifica la teva resposta.
- Cerca quatre frases fetes que tinguin a veure amb el mar i anota el seu significat. Pots emprar Internet o els diccionaris per ajudar-te. Si algú ha participat en aquest exercici, no val a repetir-les.
- Inventa una activitat que es pugui realitzar a partir d’aquest conte. Posa-hi imaginació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada