dimarts, 8 de febrer del 2011

Els connectors per estructurar idees. Adreçat a tot l'alumnat.


Aquests connectors són bàsicament les conjuncions de la gramàtica tradicional. Serveixen per establir relacions logico-semàntiques entre les frases i, per tant, encadenen les informacions que hi apareixen. Així doncs, el fet que els connectors explicitin la relació semàntica que hi ha entre les diferents oracions facilita la interpretació del text. D'altra banda, també podem afirmar que aquest tipus de connectors posen de manifest relacions de coherència entre les idees, ja que en els casos en els quals hi ha més d'una interpretació possible, el connectors textuals concreten i expliciten la relació semàntica adequada en aquell context determinat.


Els diferents tipus de connectors que existeixen per estructurar les idees:

. Per indicar causa:

Perquè (+ v. ind.), vist que, a causa de / que, a raó de, ja que, puix que*, gràcies a / que, per culpa de, car*, com que, a força de, atès que, considerant que, a còpia de...

. Per indicar conseqüència:

En conseqüència, a conseqüència de, per consegüent, per tant, així és que, cosa que, de manera que, per aquest fet, per això, doncs...

. Per indicar condició:

A condició de / que, en cas de / que, amb que, si, només de / que, posat de / que...


. Per indicar finalitat:

Perquè (+ s. subj.), per tal de / que, a fi de / que, la finalitat del qual, amb l'objectiu de / que...


. Per indicar oposició:

En canvi, ans (al contrari)*, no obstant, ara bé, en contra, amb tot, al contrari, nogensmenys*, tanmateix...


.Per indicar objecció:

Encara que, mal que, malgrat de / que, baldament, per bé que, tot i que...

*Connectors més cultes i poc habituals avui dia.


!! EXERCICIS:

-Redacta quinze oracions en les quals utilitzis connectors de la fitxa i digues de quina tipologia són.

-Cerca un text per internet o en un llibre en el qual apareguin deu connectors d'aquesta fitxa i enganxa'l.

4 comentaris:

jingjing ha dit...

!! EXERCICIS:-Redacta deu oracions en les quals utilitzis connectors de la fitxa i digues de quina tipologia són.


1. Avui no ha vingut a la classe, perquè està malalt. (perquè = per indicar causa)


2. Tinc moltes coses per fer, per això, no puc sortir. (per això = Per indicar conseqüència)


3. M'ha dit la meva mare que si trec un vuit en l'examen de català, em donarà deu euros.
(si = Per indicar condició)


4. Li he comprat una llibreta per tal que utilitzi.
(per tal que = Per indicar finalitat)


5. A la meva tia no li agrada gens menjar fruita, en canvi, el meu oncle li agrada molt.
(en canvi = Per indicar oposició)


6. Ella no sap res d'anglès, encara que ha estudiat molt.
=(encara que = Per indicar objecció)


7. Com mai escolta al professor en la classe, llavors, es quedi suspès aquest trimestre.
(llavors = mai escolta a les lliçons)


8. Hi vam anar amb cotxe ja que era molt lluny.
(ja que = Per indicar causa)


9. Ensenyo els exercicis fets a la professora perquè m'ho corregeixi.
(perquè+dubj = Per indicar finalitat)


10. Com que mai l'he vist, no sé ni d'on és.
(com que = Per indicar causa)

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Jingjing!
Bona feina. Vull dir molt bé, segueix practicant que milloraràs.

N.B. La resta que participeu heu d'utilitzar connectors diferents a la persona que ha participat. Gràcies.

JM.

cristina mindiolaza ha dit...

!! EXERCICIS:-Redacta deu oracions en les quals utilitzis connectors de la fitxa i digues de quina tipologia són.

1. Estic malalta, no obstant, vaig a treballar (no obstant = indicar oposició)

2. Vaig apendre a força de molt estudiar ( a força de = indicar causa)

3. Per culpa d'aquesta pedra tinc el ull malament ( per culpa de = indicar causa)

4. Vaig anar baldament ( baldament = indicar objecció)

5. Ho vaig fer amb l'objectiu de rebre una recompensa ( amb l'objectiu de = indicar finalitat)

6. El meu germà va fer tot al contrari del que li va dir al meu pare ( al contrari = indicar oposició)

7. Va fer aixó a condició de rebre uns diners ( a condició de = indicar condició)

8. Te aixó a raó de una pallissa ( a raó de = indicar causa)

9. Va tenir un accident a conseqüència de la beguda ( conseqüència de = indicar conseqüència)

10. Vaig anar a comprar una blusa, en canvi, vaig comprar una faldilla ( en canvi = indicar oposició)

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Cristina!

Bona feina, l'exercici et qualifica 0'1 a la nota d'activitats.

Et corregeixo alguns errors ortogràfics:

aprendre (amb 'pr'), l'ull, indica (no és infinitiu en aquest cas, això.

La resta molt ben escrit.Si ho desitges pots anar fent més fitxes del blog.

Moltes gràcies.

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;