dijous, 15 de març del 2012

Quatre frases fetes (12). Adreçat a tot l'alumnat.


.Remenar les cireres:

Donar les ordres en algun lloc o situació, manar, dirigir.

Ex:

-Al final, l'encarregat de l'empresa és qui remena les cireres.



.Ser un escarràs de feina:

Ésser molt treballador.

Ex:

-Avui dia, encara hi ha individus que són escarràs de feina.



.Ser agafat amb els pixats al ventre:

Agafar desprevingut quan et diuen quelcom, no pots gairebé reaccionar.

Ex:

-Normalment, quan et donen una mala notícia t'agafen amb els pixats al ventre.



.Sortir amb un ciri trencat:

Canviar de conversa.

Ex:

-Hi ha persones que tenen habilitat per sortir amb un ciri trencat quan el tema no els interessa.


(Adaptades de: http://learn-catalan.wikidot.com/)

(Imatge extreta de: bonplat.cat)


!!EXERCICIS:

-Redacta tres oracions amb cadascuna de les següents frases fetes.

-Crea una petita narració de cent paraules on apareguin les quatre frases fetes.

-Cerca i aporta quatre frases fetes que consideris interessants de conèixer i anota el seu significat.

dimecres, 14 de març del 2012

Paraules planes controvertides. Adreçat a tot l'alumnat.


Hi ha una sèrie de paraules planes que ens fan cometre molts errors ortogràfics, concretament d'accentuació. Aquestes paraules porten o no porten accent segons s'escriuen en singular o en plural. L'alumnat sovint confon les dues formes i té per costum accentuar-les totes dues, sense aplicar la lògica gramatical, la norma d'accentuació.

Anem a conèixer-les:

fenomen
fenòmens

origen
orígens

examen
exàmens

vertigen
vertígens

N'hi ha més, són les paraules planes que en singular acaben amb -en (sense accent) i en plural amb -ens (amb accent), perquè la regla diu que si acaben amb -en no s'accentuen i si no acaben amb -en o -in sí.

Les paraules planes tenen la síl·laba tònica a la penúltima síl·laba. Per exemple:

casa, pansa, físic.

S'accentuen quan acaben en vocal, -as, -es, -is, -os, -us, -en, -in. A diferència del castellà, que diu en -n o -s, una regla més general, en canvi, el català la fa més específica.


Pots ampliar informació a:

http://www.uoc.edu/serveilinguistic/criteris/ortografia/accentuacio.html


(Imatge extreta de: directe.cat. Quadre art de la terra estelada)


!!EXERCICIS:

-Cerca quatre paraules més on succeeixi el mateix cas.

-Anota deu paraules que en català pronunciem malament per influència del castella, de l'estil: olimpíada.

-Redacta una oració amb cadascuna de les paraules de l'exercici anterior.

Passem una mica de por. Adreçat a L'ESO.


L’home llop
Un dia cap a mitjans del segle XVIII un noi jove decideix anar a visitar la seva tia que vivia en un poble lluny. L’havia convidat molts cops i al final acceptà. Per arribar-hi calia agafar el tren. Era un trajecte de dues hores i es comprà el diari per passar l’estona.

Quan baixa del tren no veu ningú esperant-lo a l’estació. Cap carro –no hi havien cotxes- ni cap persona, tot estava fosc –no hi havia electricitat. Fins i tot mirant en direcció al poble estava fosc. Com que feia fred i tenia una mica de por, no sabia què fer. Ell tot sol en anar a casa de la seva tieta es perdria, i no el trobarien. De cop s’encén un llum dins l’estació. Tot content entra. Hi ha un home assegut d’esquena a la porta. Va vestit de llenyataire, i té uns braços molt llargs. El noi saluda però no contesta ningú. Torna a saludar i silenci. Decideix seure prop de la xemeneia a llegir una mica més el diari. Al cap d’una bona estona, el llenyataire se li ha posat al costat sense ni ell adonar-se’n i pregunta al noi si al diari no parla sobre les coses que estan passant al poble. Com que li ha agafat calor el noi obre la finestra i un cop d’aire apaga el llum. Només estan il.luminats pel foc de la xemeneia.

El llenyataire era un home de celles molt espesses, esquena geperuda, braços que li arriben gairebé al terra i ulls grocs.

El noi respon que no.

-Doncs n’hauria de parlar, -li replica el llenayataire. Resulta que una nit de lluna plena van trobar mort un be. Tenia tot el coll obert. Les marques eren d’un llop, i es pensaven que es tractava d’un que s’havia escapat de la resta dels seus companys. Després de 30 dies va tornar a passar. Aquest cop la víctima fou el pastor. Les mateixes marques, i el coll igual. La gent ja estava més que enfadada. No era el mateix perdre un animal que una persona.

Tots els casos van aparèixer sempre coincidint amb la lluna plena. Les altres víctimes foren el metge, un matrimoni i una noia que va anar a buscar aigua a la font. Ara s’han organitzat grups de gent que busquen el responsable. Porten escopetes, i ja li han disparat algun tret. Han aconseguit unes bales especials.

(Les de plata serveixen per matar homes-llop).

-Però no han demanat ajuda a la policia? -pregunta el noi.

-No els cal. Ja saben a qui busquen. En les empremtes que deixa es veu que sempre és el mateix, perquè li falta un dit de la pota dreta del davant. Totes les dones i les criatures s’han tancat a casa, mentre els homes busquen el culpable. Ja s’acosten cap aquí.

El noi comença a tenir por i intenta tancar la finestra que abans havia obert.
Demana ajut al llenyataire i aquest des de darrera fa força per tancar-la. Però el noi veu alhora que li falta un dit de la mà dreta. No va tenir temps ni de cridar!!!!

Resum extret de:
FAULKNER,William. Contes de fantasmes relatats per William Faulkner.
Barcelona : Destino.

(Text extret del blog: win.memcat.org/telemat/contes/conte11.htm)
(Imatge de: canperescultura.blogspot.com)

Sobretot no us espanteu abans d'hora, ara anem a treballar una mica.

!!EXERCICIS:
-Llegeix aquest petit conte sobre L'home llop i realitza un petit resum.
-Saps què és una narració de por? Quins ingredients ha de tenir per a què sigui d'aquest gènere?
-Cerca elements dins aquest conte que formin part del gènere del terror.
-Sents passió per les narracions de por? Per què? Has vist alguna pel·lícula de por?
-Busca per internet el nom de tres autors catalans que hagin escrit contes o novel·les de terror, anota el nom de la seva obra i l'any d'edició.
-Fes la recerca d'una conte o d'una petita narració per internet i anota-la aquí. També has d'anotar el nom de l'autor i el títol. Recorda't de citar la font -pàgina we- d'on l'has extret.
-Explica una història que sigui real en la qual hagin apareguts elements de terror: fantasmes, esperits, objectes que es belluguen, sorolls, visions d'alguna cosa...
Us anoto un exemple de fet real, però recordeu que l'heu d'explicar vosaltres.
-Realitza un dibuix terrorífic que amenitzi la narració que acabes d'explicar.


dimarts, 13 de març del 2012

Potser o Pot ser. Adreçat a tot l'alumnat.



-Cauen algunes gotes d'aigua, potser plourà.

La veieu clara aquesta oració, o penseu que és amb 'pot ser', reflexionem una mica.

Aquest és un dubte que sovint ens fa ballar el cap. Per molt clar que ho tinguis, hi ha alguna oració que et pot fer rumiar una mica quin és dels dos. Anem a veure'ls ràpidament.


.Potser:

És un adverbi que indica una possibilitat d'allò que estem dient. Equivaldria per exemple a: "a la millor".

Ex:

-Potser es decidirà a casar-se algun dia.
-Si no ve d'hora, és que potser li ha sortit algun imprevist.
-Sobre la cursa d'aquest diumenge, potser té opcions de victòria.


.Pot ser:

És una estructura formada per l'auxiliar 'pot' i el verb 'ser'. Significa si allò 'realment és o no és', recordem que hi ha el verb 'ser', principal diferència del 'potser'.

Ex:

-Això pot ser benvingut si el govern actua a temps.
-Tal com tu ho expliques, això no pot ser viable de cap de les maneres.
-Pot ser que en alguna guia telefònica trobis el telèfon que cerques.


(Imatge extreta de: filantprim-josepmanel.blogspot.com. Autor: Joan Manel Vidal)


!!EXERCICIS:

-Redacta deu oracions amb 'potser' i deu més amb 'pot ser'. Rumiate-les bé i mira de no equivocar-te. Arribarà un moment que acabaràs dubtant, ja ho veuràs.

-Aporta cinc paraules o estructures de paraules com les d'aquesta fitxa i que puguin confondre's i anota el seu significat. Si és necessari realitza una recerca per internet.

-Escriu tres oracions amb cadascuna de les paraules de l'exercici anterior.

Comprensió lectora: El mòbil del crim. Adreçat a tot l'alumnat.


El mòbil del crim

Al Segrià acaben de documentar una mutació digital de l'estupidesa humana, detectada des de fa mesos en altres indrets com els Estats Units o Israel. La seqüència és simple. Dimecres passat un veí d'Alcarràs es va deixar el cotxe obert i algú li va robar el telèfon mòbil. Un iPhone. Al cap d'unes hores va rebre un correu electrònic amb un primer pla de la cara del lladre. El propietari de l'iPhone sostret va facilitar, diligent, la imatge als Mossos d'Esquadra i aquests, només veure-li la fesomia, ja el van identificar com un dels seus clients habituals: Fode M, 35 anys, origen algerià i antecedents per robatori.

L'endemà mateix el van detenir. Si això fos el resum d'una novel·la policíaca potser caldria explorar la solució a un enigma com ara: qui va enviar el correu electrònic delator? Doncs ningú. Es va enviar sol. L'iPhone robat contenia una aplicació que fa una fotografia frontal quan algú introdueix un codi de desbloqueig erroni i l'envia automàticament al correu electrònic indicat. Apple ofereix programes que permeten geolocalitzar aparells perduts (o robats), però sense fotos. D'aplicacions fotopispaires n'hi ha més d'una, totes de pagament: iGotYa (ja te tinc) o IcaughtU (t'he enxampat). La botiga Apple no les admet, de manera que cal buscar-les a la xarxa, i així ho devia fer el veí d'Alcarràs. Apple desaconsella instal·lar a l'iPhone aplicacions comprades a tercers fora de l'App Store amb un pretext (no en pot garantir la seguretat) i una amenaça (poden malmetre l'aparell), però ja s'entén que no els fa cap il·lusió perdre el monopoli de la seva botiga. La qüestió és que l'alcarrassí espoliat de mòbil la hi tenia i Fode M. passa a la història catalana de la delinqüència com el primer lladre de mòbils enxampat per la cara al nostre país.

Després d'anys de novel·les, pel·lícules i sèries televisives protagonitzades per polis i lladres és improbable que cap malandrí no sàpiga que s'ha de posar guants per no deixar empremtes digitals. Els avenços de les tècniques forenses, presidides per la paraula frotis, també deuen haver previngut els espanyaportes d'escopir, menjar o evacuar substàncies orgàniques als escenaris dels seus crims. A partir d'aquesta detenció al Segrià segur que correrà la veu en els ambients de saltaparets i tots plegats introduiran al manual de bones pràctiques delictives posar-se un passamuntanyes abans de seure a manipular un mòbil robat. La detenció d'en Fode ha suscitat tot tipus de comentaris. Un dels més recurrents és el desig de veure la foto que el mòbil robat va enviar automàticament. No tant per identificar-lo sinó per veure si té cara d'enze o quina cara fa mentre intenta desxifrar el número secret del mòbil que acaba de robar. Deu treure la llengua? Que potser somriu? Fa cara de concentrat? L'estupidesa humana és il·limitada i per això s'adapta a les múltiples possibilitats de desenvolupar-se que ofereix cada època.

No he trobat la foto d'en Fode, però he vist un munt de presumptes malandrins nord-americans fotografiats mentre manipulen el mòbil que han robat i fan la cara que fan. L'únic interès és que es tracta dels primers espècimens enxampats in fraganti per no haver-se apuntat en el seu dia al pertinent curset de formació sobre la importància de les TIC en les noves maneres de perseguir la delinqüència. Si el jutge Garzón les hagués conegut potser, en comptes d'ordenar escoltes, hauria regalat mòbils als imputats en el cas Gürtel. Seria molt demanar versions d'iGotYa o IcaughtU per capturar pantalles en les operacions fraudulentes dels múltiples casos de corrupció?

Màrius Serra. La Vanguardia. Dimarts, 28 de febrer de 2012


(Imatge extreta de: juanmalaret.wordpress.com)


!!EXERCICIS:

1. Realitza un resum de 80 a 100 paraules del text El mòbil del crim.

2. Escriu un sinònim de:

Fesomia, Espoliat, Presidides, Il·limitada.


3. Explica el significat d’aquesta frase dins del text en un màxim d’UNA LÍNIA.

“L'únic interès és que es tracta dels primers espècimens enxampats in fraganti per no haver-se apuntat en el seu dia al pertinent curset de formació”.


4. Què opines de la següent notícia. Ara pots realitzar un text de cent paraules sobre les noves tecnologies aplicades a la seguretat ciutadana, com per exemple els mòbils. Penses que són un bon recurs per sobreviure en algunes situacions, com ara un segrest o la localització d'algú via una senya de satèl·lit? Les màquines són més intel·ligents que les persones?

dilluns, 12 de març del 2012

"Benvolgut" de Manel. Adreçat a tot l'alumnat.


Escoltant Manel ens ho passarem bé. Grup musical que ja s'ha guanyat el públic dins el panorama català. Us deixo una de les seves grans cançons. Una escolta val més que mil paraules! Aquí us adjunto el link per a fer l'exercici:


http://www.youtube.com/watch?v=irrPUyetKoA


!!EXERCICIS:

-Escriu les paraules que manquen escoltant tres cops la cançó. Es tracta d'escoltar-la i no de cercar les solucions, sinó no aprendrem. Recordeu: errare humanum est!



Benvolgut, __________ suposar
que, malgrat que no _______ gaudit de presentació oficial,
més o menys, així com jo, estàs _________
de la meva __________, de les coses que faig.

Benvolgut, jo ho reconec, què hi faré, ______ de mi,
no és que siguis cada tarda el meu tema preferit,
vostres són les _______ que ningú ja complirà,
vostres les nits que els ________ no paraven de sonar.
Però sí que et vaig veient en _____ que al final no et vas _____
i alguns quina meravella, i alguns que mai ______ prou lluny,
benvolgut, i en un _______ que fa sola caminant
i en aquella foto antiga oblidada en un ______:
heu parat una furgoneta aprofitant la vista ________d’una ciutat.
Tu assenyales ______ romànic d’una catedral i sou joves i forts!
I sentiu l’eternitat al vostre davant!
I, benvolgut, ni sospiteu que gent com jo
estem ________.

I que simpàtics que se us ____, i quin mal _____ fer,
i _________ -o ho intento- i ________ que comprenc
que encara avui, sense remei, tot ________ un segon
quan un amic, amb bona fe, pronuncia el vostre nom.

Però vull pensar que tot va bé i que no _______aquells temps,
que fins i tot en recordar no saps _______ però estàs content
i vas veient coses pel món que t’estan agradant tant
i agraeixes que entre els dos ________ ______ amagat.

Amagat en mentidetes, en dubtes emprenyadors,
en cada _______ fugaç d’una vida millor,
amagat en “som molt joves per tenir res massa clar”,
amagat en “no ____ què ___, però, nena, no puc respirar”.

Ai, benvolgut, que estrany si un dia et van fer mal
el meu amor, la meva sort, les meves mans
o el meu dit __________ la columna vertebral!
Benvolgut, que ha arribat i es vol quedar!
Ai aquests dits, no són ______, de gent com jo
que estava _______.

Benvolgut, ho deixo aquí, que ___ que ets un home ocupat.
Suposo que és moment ________ esperant
no haver-te _________ massa, no haver semblat un ____,
que la ____ ens acompanyi, ____, fins sempre, sort!

Per si un dia ens creuem ja ________, que em conec,
faré d’home ______, esperaré darrere dret
mentre tu li fas brometa, “veig que ara els busques alts”,
mentre tu et _________ com molt més elegant.
Farem adéu i marxarem i ella em dirà que _______ vell
i, pas a pas, ja estaràs tan _____
com el cretí que abans d’entrar a _______ li tocava el cul
_________contra els arbres del costat d’un institut.
Ai, pobrets meus, com _________espantat,
si entre els matolls, sortim tu i jo dient
“ei, aquí els senyors, estem esperant.
Xicots, aneu fent lloc,
que estem esperant”.


Manel dins 10 milles per veure una bona armadura (2011)

(Imatge extreta de: eldisparaletras.wordpress.com)



-Explica breument el tema de la cançó. De què tracta?

-Ara pots opinar. T'ha agradat la cançó? Per què? Escoltes música en català? Justifica la teva resposta.

-Si ho desitges pots redactar un text expositiu de cent paraules sobre el grup Manel o sobre la música en català. Et dono idees: t'agrada o no, escoltes més música anglesa, tenim o no grups de qualitat, sovint no valorem el que tenim i fem com al futbol -pensem que tot el forani és millor-.

Quatre frases fetes (11). Adreçat a tot l'alumnat.


.Fer un cop de cap:

Haver de decidir-se per una cosa o fet.

Ex:

-En Joaquim ha fet un cop de cap i finalment vindrà al cinema.



.Ficar el nas per tot arreu:

Ser un tafaner.

Ex:

-A cada poble hi ha persones que fiquen el nas per tot arreu.



.Haver-n'hi per a llogar-hi cadires:

Ser una cosa inusual, digna de presenciar, que surt de la normalitat, increïble.

Ex:

-Amb l'arbitratge que actualment estan realitzant alguns àrbitres de futbol, n'hi ha per a llogar-hi cadires.



.Posar fil a l'agulla:

Començar a fer una cosa, activitat, acció concreta.

Ex:

-Ha començat a posar fil a l'agulla perquè tot sigui com abans.



(Extretes i adaptades de: http://learn-catalan.wikidot.com)

(Imatge extreta de: with-hands.blogspot.com. Feta per Anna)



!!EXERCICIS:

-Redacta tres oracions amb cadascuna de les següents frases fetes.

-Escriu una petita narració de seixanta a vuitanta paraules on apareguint les quatre frases fetes.

-Afegeix quatre frases fetes que consideris interessants per tal que la resta de visitants les coneguin i anota el seu significat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;