Aquesta
és una falta que es fa moltíssim en català, total, per no
fixar-s’hi una mica. Ens hi aturem uns minuts per tal de corregir
aquest error i no fer-lo mai més. Amb una mica de sentit comú ho
aconseguirem!
.És:
és del verb ser. I equival a «es»
castellà.
Ex:
-La
Marta és simpàtica.
(La
Marta es simpática.)
-La
casa propera a l’institut és gran.
(La
casa próxima al instituto es grande.)
!Per
tant, sempre que en traduir aquest «és» al castellà pugueu dir
«es», llavors, és una forma conjugada del verb «ser» i l’hem
d’accentuar.
Es:
és un pronom. És a dir, substitueix un
nom. Es tradueix per «se» en castellà.
Ex:
-Es
pentina amb rapidesa.
(Se
peina con velocidad)
-Es
va llençar de cap a la piscina.
(Se
tiró de cabeza en la piscina.)
!Per
tant, sempre que puguem traduir «es» al castellà per «se», vol
dir que serà un pronom i que no portarà accent, ja que el subjecte
pot trobar-se proper al pronom o bé serà el·líptic i no
apareixerà dins de l’oració, sinó que l’haurem de cercar a
fora, i estarà delimitat per la forma pronominal «es» que ens
donarà pistes de qui serà.
(Fotografia: Josep Maria Corretger)
!!EXERCICIS:
1.
Redacta quatre oracions amb «és» i quatre més amb «es».
2.
Digues si són correctes o no les oracions següents sobre «es». Si
no és correcta, justifica el perquè i corregeix-la.
.La meva mare es una de les
persones que més estimo.
.Ahir, ella és va perdre dins
del bosc.
.No podia suportar que és perdés
una classe.
.En Joan es molt amable amb els
seus companys.
.Lluís Llach es un cantant mític
del Principat.
.Demà no és el dia del càncer.
.Es massa d’hora per fer-ho.
.No sabia que és mengés les
ungles.
.Potser es renta la cara després
de llevar-se.
.Es molt intel·ligent, com ho és
la Mariona.
3.
Inventa un exercici per treballar «és» / «es», però no el
resolguis que ja ho farà algú altri.
4.
Rellegeix els teus quaderns de català i anota aquí vuit oracions on
apareguin «és» o bé «es» on hagis realitzat un error
ortogràfic. Escriu la frase malament, corregeix-la i argumenta
perquè t’has equivocat.
5.
Reflexiona a nivell personal perquè escrius malament «és» / «es».
T’ha ajudat la present fitxa a corregir aquest error ortogràfic?
Com? Sabràs aplicar la regla lògica per escriure correctament «és»
i «es»? Raona les teves respostes.
6.
Proposa una altra falta que et preocupi perquè la realitzes
contínuament i jo mateix, el professor, o una companya de classe et
contestarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada