dimarts, 19 d’octubre del 2010

Repassem ÉS i ES. Adreçat a tot l'alumnat.

L'és és una de les faltes més eternes del català i molt estesa entre l'alumnat. La seva solució és ben simple però que et fa meditar una mica i posar-hi un pèl de sentit comú per a fer-ho bé.

ÉS: verb ser.
EX: -En Joan és un noi agradable.

També apareix en participis: -at/-ada, -ats/-ades.
EX: -És cansat fer deures cada dia.


ES: pronom. Apareix en lloc d'un nom o subjecte, és a dir, que aquest darrer no fa acte de presència a l'oració.

EX: -Es va llançar de cap a la piscina.

Això que és tan senzill és una falta que perdura al llarg del curs perquè l'alumnat no s'hi fixa prou. No s'atura a fer les coses de manera lògica i recordem que tot té una lògica.
A veure si navegueu amb habilitat com aquest vaixell quan feu l'exercici.


!! EXERCICI:

-Posa accent on calgui a ES, segons sigui verb o pronom i esmenta-ho en cada oració. EX: és alt (verb). Aquí teniu unes oracions perquè us hi trenqueu una mica el cap. Després d'un parell de minuts també dubtareu, atès que tindreu la ment fatigada. Atureu-vos i mediteu cada oració. Teniu tres minuts per fer-lo, mireu el cronòmetre. A més rapidesa millor per tenir-ho clar.

.La Maria es molt simpàtica amb la resta de la classe.

.Es molt important arribar puntual a les reunions.

.Es va sentir un crit.

.Si es així jo potser m'hi apunto.

.Es o no es seria una frase similar a la que digué Shakespeare.

.Aquesta roba es porta molt, ara.

.Es diu que apujaran els preus a causa de la crisi.

.Es un tema al qual ens tornarem a referir.

.La Mireia es renta les dents de seguida.

.En Pere es pentina i els nois es reuneixen per aprofitar el temps.

.No és de bona educació menjar xiclet i llaminadures a l'aula.

.Es com a verb sense accent seria una falta ortogràfica.

.L'estudiant es pot fer molt de mal si no té cura quan escala.

.Un esbarzerar és un conjunt gran d'esbarzers.

.Els nois es deien coses els uns als altres.

.Ja n'estic fart, si es ell, me'n vaig.

.La Sagrada Família es el pilar de Catalunya.

.Es va trencar de seguida, la taula.

.La Júlia es va asseure molt de pressa a classe.

.El Martí es va trencar la cama esquiant.

.El mòbil es va espatllar al cap de dos anys.

.Si es intel·ligent ben aviat entrarà en raó amb la resta.

.Ella es banya a la platja.

14 comentaris:

jingjing ha dit...

!! EXERCICI:-Posa accent on calgui a ES, segons sigui verb o pronom i esmenta-ho en cada oració.


.La Maria es molt simpàtica amb la resta de la classe.(és; verb)

.Es molt important arribar puntual a les reunions.(és; verb)

.Es va sentir un crit.(es; pronom)

.Si es així jo potser m'hi apunto.(és; verb)

.Es o no es seria una frase similar a la que digué Shakespeare.(és; verb)

.Aquesta roba es porta molt, ara.(es; pronom)

.Es diu que apujaran els preus a causa de la crisi.(es; pronom)

.Es un tema al qual ens tornarem a referir.(és; verb)

.La Mireia es renta les dents de seguida.(es; pronom)

.En Pere es pentina i els nois es reuneixen per aprofitar el temps.(es pentina; pronom)(es reuneixen; pronom)

.No es de bona educació menjar xiclet i llaminadures a l'aula.(és; verb)

.Es com a verb sense accent seria una falta ortogràfica.(és; verb)

.L'estudiant es pot fer molt de mal si no té cura quan escala.(es; pronom)

.Un esbarzerar és un conjunt gran d'esbarzers.(és; verb)

.Els nois es deien coses els uns als altres.(es; pronom)

.Ja n'estic fart, si es ell, me'n vaig.(és; verb)

.La Sagrada Família són els pilars de Catalunya.Es va trencar de seguida, la taula.(es; pronom)

.La Júlia es va asseure molt de pressa a classe.(es; pronom)

.El Martí es va trencar la cama esquiant.(es; pronom)

.El mòbil es va espatllar al cap de dos anys.(es; pronom)

.Si es intel·ligent ben aviat entrarà en raó amb la resta.(és; verb)

.Ella es banya a la platja.(es; pronom)

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Jingging!
excel·lent!

M'ho anoto, segueix practicant que estaràs entre les millors de la classe.

Una abraçada.
JM.

saba ha dit...

1.La Maria es molt simpàtica amb la resta de la classe.(és = verb)

2.Es molt important arribar puntual a les reunions. (és = verb)

3.Es va sentir un crit.(Es = pronom)

4.Si es així jo potser m'hi apunto.(és = verb)

5.Es o no es seria una frase similar a la que digué Shakespeare. (és = verb)

6.Aquesta roba es porta molt, ara.(Es = pronom)

7.Es diu que apujaran els preus a causa de la crisi.(Es = pronom)

8.Es un tema al qual ens tornarem a referir. (és = verb)

9.La Mireia es renta les dents de seguida. (Es = Pronom)

10.En Pere es pentina i els nois es reuneixen per aprofitar el temps.
(Es pentina = pronom) (Es reuneixen = Pronom)

11.No és de bona educació menjar xiclet i llaminadures a l'aula. (és = verb)

12.Es com a verb sense accent seria una falta ortogràfica. (és = verb)

13.L'estudiant es pot fer molt de mal si no té cura quan escala.
(Es = pronom)

14.Un esbarzerar és un conjunt gran d'esbarzers.(és = verb)

15.Els nois es deien coses els uns als altres. (Es = Pronom)

16.Ja n'estic fart, si es ell, me'n vaig. (és = verb)

17.La Sagrada Família són els pilars de Catalunya. (Es = Pronom)

18.Es va trencar de seguida, la taula. (és = verb)

19.La Júlia es va asseure molt de pressa a classe. (Es = Pronom)

20.El Martí es va trencar la cama esquiant. (Es = Pronom)

21.El mòbil es va espatllar al cap de dos anys. (Es = Pronom)

22.Si es intel·ligent ben aviat entrarà en raó amb la resta.(és = verb)

23.Ella es banya a la platja. (Es = Pronom)

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Saba!
tot bé, menys la 17.

JM.

Shaista ha dit...

!! EXERCICI:-Posa accent on calgui a ES, segons sigui verb o pronom i esmenta-ho en cada oració.


1.La Maria es molt simpàtica amb la resta de la classe.(és: verb)

2.Es molt important arribar puntual a les reunions. (és: verb)

3.Es va sentir un crit.(Es: pronom)

4.Si es així jo potser m'hi apunto.(és: verb)

5.Es o no es seria una frase similar a la que digué Shakespeare. (és: verb)

6.Aquesta roba es porta molt, ara.(Es: pronom)

7.Es diu que apujaran els preus a causa de la crisi.(Es: pronom)

8.Es un tema al qual ens tornarem a referir. (és: verb)

9.La Mireia es renta les dents de seguida. (Es: Pronom)

10.En Pere es pentina i els nois es reuneixen per aprofitar el temps.
(Es pentina = pronom) (Es reuneixen: Pronom)

11.No és de bona educació menjar xiclet i llaminadures a l'aula. (és: verb)

12.Es com a verb sense accent seria una falta ortogràfica. (és: verb)

13.L'estudiant es pot fer molt de mal si no té cura quan escala.
(Es: pronom)

14.Un esbarzerar és un conjunt gran d'esbarzers.(és: verb)

15.Els nois es deien coses els uns als altres. (Es: Pronom)

16.Ja n'estic fart, si es ell, me'n vaig. (és: verb)

17.La Sagrada Família són els pilars de Catalunya.Es va trencar de seguida, la taula (Es: Pronom)

18.Es va trencar de seguida, la taula. (és: verb)

19.La Júlia es va asseure molt de pressa a classe. (Es: Pronom)

20.El Martí es va trencar la cama esquiant. (Es: Pronom)

21.El mòbil es va espatllar al cap de dos anys. (Es: Pronom)

22.Si es intel·ligent ben aviat entrarà en raó amb la resta.(és: verb)

23.Ella es banya a la platja. (Es: Pronom)

saba ha dit...

17 La Sagrada Família són els pilars de Catalunya.Es va trencar de seguida, la taula.(Es = Pronom)

oliver ha dit...

Oliver Hernàndez Perales.

La Maria és molt simpàtica amb la resta de la classe.

És molt important arribar puntual a les reunions.

Es va sentir un crit.

Si és així jo potser m'hi apunto.

És o no és seria una frase similar a la que digué Shakespeare.

Aquesta roba es porta molt, ara.

Es diu que apujaran els preus a causa de la crisi.

És un tema al qual ens tornarem a referir.

La Mireia és renta les dents de seguida.

En Pere es pentina i els nois es reuneixen per aprofitar el temps.

No és de bona educació menjar xiclet i llaminadures a l'aula.

És com a verb sense accent seria una falta ortogràfica.

L'estudiant es pot fer molt de mal si no té cura quan escala.

Un esbarzerar és un conjunt gran d'esbarzers.

Els nois es deien coses els uns als altres.

Ja n'estic fart, si és ell, me'n vaig.

La Sagrada Família són el pilar de Catalunya.

Es va trencar de seguida, la taula.

La Júlia es va asseure molt de pressa a classe.

El Martí es va trencar la cama esquiant.

El mòbil es va espatllar al cap de dos anys.

Si és intel·ligent ben aviat entrarà en raó amb la resta.

Ella es banya a la platja.

el petit FOLLET ha dit...

.La Maria és molt simpàtica amb la resta de la classe.

.Es molt important arribar puntual a les reunions.

.Es va sentir un crit.

.Si és així jo potser m'hi apunto.

.És o no és seria una frase similar a la que digué Shakespeare.

.Aquesta roba es porta molt, ara.

.Es diu que apujaran els preus a causa de la crisi.

.És un tema al qual ens tornarem a referir.

.La Mireia es renta les dents de seguida.

.En Pere és pentina i els nois es reuneixen per aprofitar el temps.

.No és de bona educació menjar xiclet i llaminadures a l'aula.

.És com a verb sense accent seria una falta ortogràfica.

.L'estudiant és pot fer molt de mal si no té cura quan escala.

.Un esbarzerar és un conjunt gran d'esbarzers.

.Els nois es deien coses els uns als altres.

.Ja n'estic fart, si es ell, me'n vaig.

.La Sagrada Família és el pilar de Catalunya.

.Es va trencar de seguida, la taula.

.La Júlia es va asseure molt de pressa a classe.

.El Martí es va trencar la cama esquiant.

.El mòbil es va espatllar al cap de dos anys.

.Si és intel•ligent ben aviat entrarà en raó amb la resta.

.Ella es banya a la platja

Jose Ariza ha dit...

.La Maria es molt simpàtica amb la resta de la classe.(és; verb)

.Es molt important arribar puntual a les reunions.(és; verb)

.Es va sentir un crit.(es; pronom)

.Si es així jo potser m'hi apunto.(és; verb)

.Es o no es seria una frase similar a la que digué Shakespeare.(és; verb)

.Aquesta roba es porta molt, ara.(es; pronom)

.Es diu que apujaran els preus a causa de la crisi.(es; pronom)

.Es un tema al qual ens tornarem a referir.(és; verb)

.La Mireia es renta les dents de seguida.(es; pronom)

.En Pere es pentina i els nois es reuneixen per aprofitar el temps.(es pentina; pronom)(es reuneixen; pronom)

.No es de bona educació menjar xiclet i llaminadures a l'aula.(és; verb)

.Es com a verb sense accent seria una falta ortogràfica.(és; verb)

.L'estudiant es pot fer molt de mal si no té cura quan escala.(es; pronom)

.Un esbarzerar és un conjunt gran d'esbarzers.(és; verb)

.Els nois es deien coses els uns als altres.(es; pronom)

.Ja n'estic fart, si es ell, me'n vaig.(és; verb)

.La Sagrada Família són els pilars de Catalunya.Es va trencar de seguida, la taula.(es; pronom)

.La Júlia es va asseure molt de pressa a classe.(es; pronom)

.El Martí es va trencar la cama esquiant.(es; pronom)

.El mòbil es va espatllar al cap de dos anys.(es; pronom)

.Si es intel·ligent ben aviat entrarà en raó amb la resta.(és; verb)

.Ella es banya a la platja.(es; pronom)

david ha dit...

.La Maria es molt simpàtica amb la resta de la classe.
(és --> verb)

-Es molt important arribar puntual a les reunions.
(és --> verb)

-Es va sentir un crit.
(es --> pronom)

-Si es així jo potser m'hi apunto.(és --> verb)

-Es o no es seria una frase similar a la que digué Shakespeare.(és --> verb)

-Aquesta roba es porta molt, ara.(es --> pronom)

-Es diu que apujaran els preus a causa de la crisi.
(es --> pronom)

-Es un tema al qual ens tornarem a referir.
(és --> verb)

-La Mireia es renta les dents de seguida.
(es --> pronom)

-En Pere es pentina i els nois es reuneixen per aprofitar el temps.
(es pentina --> pronom)

-No es de bona educació menjar xiclet i llaminadures a l'aula.
(és --> verb)

-Es com a verb sense accent seria una falta ortogràfica.
(és --> verb)

-L'estudiant es pot fer molt de mal si no té cura quan escala.
(es --> pronom)

-Un esbarzerar és un conjunt gran d'esbarzers.
(és --> verb)

-Els nois es deien coses els uns als altres.
(es --> pronom)

-Ja n'estic fart, si es ell, me'n vaig.
(és --> verb)

-La Sagrada Família són els pilars de Catalunya.Es va trencar de seguida, la taula.
(es --> pronom)

-La Júlia es va asseure molt de pressa a classe.
(es --> pronom)

-El Martí es va trencar la cama esquiant.
(es --> pronom)

-El mòbil es va espatllar al cap de dos anys.
(es --> pronom)

-Si es intel·ligent ben aviat entrarà en raó amb la resta.
(és --> verb)

-Ella es banya a la platja.
(es --> pronom)



DAVID RODRIGUEZ

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola alumnat!

-Shaista bé.

-Saba bé.

-Oliver bé.

-Gabriel: quatre errors i la resta bé. Són:

es molt important, es pentina, és pot, es ell. Corregeix-los.

-Ariza bé, ho has fet tu sol o has mirat que posava la resta? Si un s'equivoca no passa res, vull que practiqueu i si a més ho feu bé, millor.

-David bé.

Seguiu participant. Gràcies.
JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola David!
tot correcte, ara fes-ho bé a l'examen i no fallis mai més "l'és".

Gràcies per participar.

JM.

Eva San Jose Clemente ha dit...

La Maria és molt simpàtica amb la resta de la classe. (verb)

Es molt important arribar puntual a les reunions.(pronom)

Es va sentir un crit.(pronom)

Si és així jo potser m'hi apunto.(verb)

Aquesta roba es porta molt,ara.(pronom)

Es diu que pujaran els preus a causa de la crisi.(pronom)

És un tema al qual ens tornarem a referir.(verb)

La Mireia es renta les dents de seguida.(pronom)

En Pere es pentina i els nois es reuneixen per aprofitar el temps.(pronom els dos)

No és de bona educació menjar xiclet i llaminadures a l'aula.(verb)

L'estudiant es pot fer molt de mal si no té cura quan escala.(pronom)

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Eva!
totes bé, menys la segona. Revisa-la i justifica l'errada.

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;