divendres, 8 de març del 2013

Quan escrivim NN? Adreçat a tot l'alumnat.



Compte, que la doble ena us vigila!
S'escriuen amb doble ena, NN:

.Les següents paraules i els seus derivats:
annex, bienni, connectar, ennegrir, innat, innecessari, innocent, innovar, tennis (també 'tenis'), entre d'altres.
.Després de síl·laba tònica es dobla la ena:
Anna (i derivats), perenne, cànnabis.
.Mots compostos amb els prefixos CON-, EN-, IN-:
connatural, innoble, innat...
Bé, ara et toca a tu treballar una mica!
.Per ampliar i reforçar informació:
(Adaptat de: xtec.cat)

(Imatge extreta de: saatchi-gallery.com.uk)


!!EXERCICIS:

1. Digues les paraules que estan ben escrites i les que no.

conexió, annex, ínndex, inat, conatural, Susana, inocentment, tennis, mil·lenni, trieni, ennegrir.

2. Proposa un exercici per fer amb paraules o oracions amb la doble ena.

3. Redacta deu oracions amb paraules que portin doble ena.

4. Amplia aquesta fitxa amb més mots que s'escriguin amb NN.

4. Fòrum: què hauries de fer per no equivocar-te amb la doble ena? on falles? com podries millorar? raona la teva resposta.

dijous, 7 de març del 2013

Quan escrivim N? Adreçat a tot l'alumnat.



Si parlem d'ella, la lletra, estem fent referència a la ena. Quan l'escriurem? anem a veure-ho!


.Davant de les consonants, sempre que no siguin B, P i M (perquè llavors escriurem la ema), o també l'escriurem davant F quan s'acompanya de prefixos CON-, EN-, IN-:

Ex:

canvi, confessar, envestir, intel·ligent...


Excepcions:

tramvia, circumstància, premsa, impremta, somriure, circumval·lació.



.Cal posar atenció amb aquestes tres paraules que sovint confonem:

Conte: narració curta adreça per a nens o adults.

Ex:

-Avui he llegit un conte clàssic adaptat als nostres dies.


Comte: títol nobiliari.

Ex:

-El comte de Barcelona té moltes propietats.


Compte:

1. La factura.

Ex:

-Em podria portar el compte? gràcies.


2. Vigila.

Ex:

-Para compte a l'hora de creuar un carrer, cal mirar a ambdues bandes.


A la propera fitxa ja parlarem de la doble NN!




.Pots ampliar o reforçar continguts a:



(Adaptat de: xtec.cat)

(Imatge extreta de: diccionaridelasalut.ministres.xtvl.tv)




!!EXERCICIS:

1. Amplia la fitxa de la ena amb més paraules.

2. Redacta deu oracions amb paraules vinculades a la ena.

3. Proposa un exercici amb oracions o paraules que continguin ena i ema a la vegada.











dimecres, 6 de març del 2013

Quan escrivim M? Adreçat a tot l'alumnat.






Parlem de la lletra B, coneguda per be. Anem a veure quan l'escriurem:


.Escriurem M davant de B, P, M i F:

1. Davant de B:

Ex:

cambra, rambla, tomba...



2. Davant de P:

Ex:

campanya, campanar, campestre...



3. Davant de M:

Ex:

emmetzinar, emmalaltir...


Excepcions:

benparlat, enmig, tanmateix, benpensat...



4. Davant de F:

Ex:

àmfora, triomf...



.Escriurem MP en alguns casos davant de T:

Ex:

comptaquilòmetres, temptar, comptar, assumpte...


També l'escriurem davant de consonant:

Ex:

parallamps, temps, exempció...




N.B. Ara et toca a tu ampliar aquesta fitxa amb més exemples.


.Pots ampliar o reforçar dins:




(Font: usuaris.tinet.org)

(Imatge extreta de: 123rf.com)



!!EXERCICIS:

1. Amplia la següent fitxa amb més exemples. Si algú l'ha respost, cerca exemples no apareguts.

2. Redacta deu oracions amb paraules que s'escriguin amb M o MP.

3. Proposa un exercici on apareguin paraules o oracions amb M o MP, però no el resolguis, que ja ho farà algú altre.

4. Fòrum: on ens equivoquem amb la B? per què cometem aquests errors? reflexiona sobre la teva escriptura.

5. Inventa una petita narració on apareguin deu paraules escrites amb be.

dimarts, 5 de març del 2013

Els determinants (5). Els indefinits. Adreçat a tot l'alumnat.






Són els determinants que no defineixen exactament a qui o a què és refereixen, no concreten la persona, l'animal o cosa. També poden actuar com a pronoms.


Són els següents:

algun, alguna, alguns, algunes

(Els seus pronoms serien: algú, alguna cosa o quelcom)
               


un, una, uns, unes.

(El seus pronoms serien: un, una, un hom, hom -persona qualsevol-)



cap, ni un, ni una, ni uns, ni unes.

(Els seus pronoms serien: ningú, res, cap cosa)



tot, tota, tots, totes.

tots dos, totes dues.

(Els seus pronoms serien: tot, tothom)



cada u / cada un, cada una, cada uns cada unes.

cadacú, cadascuna, cadascuns, cadascunes.

altre, altra, altres, altres.


(Els seus pronoms serien: cadascú, cada u, altri -una persona qualsevol, desconeguda-.)


qualsevol, qualsevulla, qualssevols, qualssevulles.



N.B. Cal posar atenció en els casos:

.'Algun' i 'cadascun' no s'accentuen en català perquè són mots aguts que finalitzen en -un, en canvi, en castellà sí.

.'Un altre noi', 'una altra banda', cal tenir cura a l'hora de fer la concordança de gènere i nombre atès que són fonament de moltes faltes i sovint podem veure escrit: "une altre banda".

.'Qualsevol' i 'qualsevulla' fan referència al singular:

Ex:

-Qualsevol noi i qualsevulla noia.


Incorrecte:

-Qualsevol noia (perquè barregem un indefinit masculí amb una paraula femenina)


.D'altra banda, 'Qualssevol' i 'qualssevulla' fan referència al masculí plural i al femení plural:

Ex:

-Pot venir qualssevol dels nois.

-A veure, qualssevulla de les noies que s'atreveixi a sortir a la pissarra.



.També és correcte escriure:

Cada u.

.'Altri' s'empra en un registre més culte..


(Imatge extreta de: flickr.com/photos)

(He consultat: jaimesegundo.edu.gva.es)




!!EXERCICIS:

1. Amplia aquesta fitxa escrivint deu oracions on apareguin indefinits amb qualsevol funció  i com a pronoms.

2. Subratlla la forma correcta de les següents oracions:

.(D'una altre banda / D'una altra banda / D'un altra banda) podem treballar d'aquesta manera.

.(Qualsevol / Qualssevulla / Qualsevulla) noia pot venir a la sortida.

(Qualssevol / Qualsevol / Qualsevulla) dels nois està aconvidat.

.(Un altra vegada / Una altre vegada / Una altra vegada) no t'ho admetré.

.(Algun / Algún / Alguns) interessat pot assistir a la reunió.

.(Cadascún / Cadascú / Cadas cu) de vosaltres pot aconseguir-ho.

.(L'altre / L'altra) dia no vaig arribar a temps al concert.

.Aquest treball el farem (tot / tots / totes) dos.

.Compte, que ja són les (dos / dues).


3. Proposa un exercici amb oracions per fer amb indefinits però no el resolguis, que ja ho farà alguna companya teva o company.


4. Fòrum: què és el que et porta problemes dels indefinits? què podries fer per tal de millorar-ho? penses que són senzills o que també és fàcil equivocar-se? argumenta la teva resposta.

















dilluns, 4 de març del 2013

Eulàlia Tort: Converses amb Teresa Forcades. La vida d'una monja liberal. Adreçat a Batxillerat.





L’Eulàlia és una periodista especialitzada en temes religiosos. Treballa com a guionista de TV3, també per a diverses editorials i s’especialitza en comunicació. Recentment ha editat el llibre Converses amb Teresa Forcades, per Edicions Dau dins de la col·lecció Retrats. Aquest volum va ser veritablement un encàrrec que li va fer l’editor Toni Barnils i que li ha portat un any de feina mitjançant les deu entrevistes que portà a terme amb Teresa i que foren pouades amb gran vàlua. Al llibre hi ha diversos capítols referents tant a la teologia com a la medicina, per captivar l’atenció d’ambdós públics. 

Si fem una petita pinzellada en la nostra protagonista, veurem que Teresa Forcades i Vila (Barcelona, barri de Gràcia, 1966) va estudiar la carrera de medicina a la Universitat de Barcelona i posteriorment fou Màster en teologia per la Universitat de Harvard el 1997, més endavant es doctorà amb Salut Pública el 2004. En els darrers anys ha editat tres llibres: La Trinitat, avui  (2005), que és la seva tesi doctoral, Els crims de les grans companyies farmacèutiques (2006), La teologia religiosa en la història (2007).

Actualment, exerceix com a monja del monestir de sant Benet (Montserrat) des del 1997, el monestir de les dones que està ubicat proper al dels homes, Montserrat. Com que era una dona teòloga i metge, a més de mediàtica, per aquest motiu l’autora, recolzada per l’editor de l’obra va creure interessant entrevistar-la, perquè podia atraure a dos públics diferents, l’interessat per la vida monacal i l’atret pel món de la medicina, a més que era una persona que interessava escoltar. De fet, la monja Teresa es va donar realment a conèixer expressant el seu parer sobre la grip A que ens va afectar fa poc temps, concretament poc més de tres anys i que no era necessari malbaratar milions comprant aquelles vacunes, que simplement eren un negoci per als seus fabricants i un dèficit pels governs. 

Teresa és una teòloga molt feminista i atrevida, no té pèls a la llengua quan expressa les seves opinions, rigoroses i acurades, directes a la columna vertebral. No té por d’allò que vol transmetre i ho explana lliurement i amb valentia, sense pors. Per això dins l’obra en qüestió podem trobar que tant ens parla de l’avortament, com de la reproducció sexual, com de la medicina i tot allò que l’envolta, com ara el món farmacèutic, però també d’una crítica al capitalisme desbocat en el qual estem immersos de fa anys i que només serveix comprar i comprar, produir i vendre, puntal de la nostra economía, però no està fora del seu àmbit, recordem que la Teresa és una monja especialitzada en medicina i que a més està molt culturitzada. Treballa dins de la seva comunitat religiosa, seguint el lema “ora et labora”, resa i treballa, però sempre dins aquest entorn discriminatori religiosament parlant i que tan l’amoïna, que les dones religioses no puguin exercir religiosament en una cerimònia i que sempre necessitin un home per a portar a terme aquest ofici. Dins el monestir resen cinc oracions diàries. Els oficis dels monjos i monges es divideixen segons l’orde religiós en Hores majors o principals, les oracions més llargues: Matines, a primera hora del dia, al matí o en sortir el sol, normalment, a les cinc del matí. Laudes durant el matí (cap a les set o vuit del matí). Vespres, a mitja tarda (per les sis). Completes (a la nit i abans del descans nocturn). També en oficis més breus, anomenats Hores menors: Terça (entre laudes i la missa, a mig matí). Sexta (cap al migdia) i Nona (a primera hora de la tarda). Segons l’orde poden variar però acostumen a ser set o vuit oficis diaris. La Teresa en fa cinc al seu monestir.

L’autora també va fer vida uns dies dins el monestir de sant Benet per a conèixer-ne la realitat i com vivia la Teresa, així copçar millor les idees per al llibre i d’una manera més precisa. Una vida completament lliurada al treball dins del monestir. Calia tenir un mínim de trenta anys per entrar-hi i dins un monestir es genera també molt estrès ni que no ho sembli. Hi ha una abundant activitat, més de la que ens pensem, així ens ho van fer arribar les paraules de l’autora.

Però la Teresa, no defuig cap tema i un i altre cop ens parla de les farmacèutiques i de la corrupció que les envolta, l’afany per vendre i vendre i comercialitzar els medicaments, molts milions en joc, com comenta, i tothom en vol ser partícep. Com afirma Teresa, les farmacèutiques primen l’economia de l’empresa a la salut de les persones, cosa que mai ningú diria que fos així, però ella domina aquest món. També recorda que la disfunció sexual femenina no existia i que la van inventar per vendre productes per combatre-la. L’Eulàlia comentà en boca de Teresa que les agències espanyoles que hi ha al govern es dediquen a aprovar o no el medicament, posant en segon pla a les persones. Segons Teresa Forcades, les farmacèutiques pateixen més per la promoció que no pas per investigar i crear nous fàrmacs per vèncer malalties pandèmiques. Temps en què sobresortí per criticar a l’OMS que determinava la grip A de pandemia i així les farmacèutiques s’enriquirien obligant a tothom a vacunar-se.

Aquesta periodista experta en temes religiosos ens parlà que dins l’ésser humà entren en joc la rua, capacitat de transcendència que tenim dins nosaltres i la psique, les emocions que suporta el nostre cos. És la medicina occidental la que es preocupa per integrar el cos dins els fàrmacs, així ho veia Teresa.

En la xerrada-entrevista es va deixar clar que la Teresa és una admiradora d’Hugo Chávez i dels seus discursos polítics que escolta íntegrament, que ha viatjat quatre vegades a Veneçuela i que està al corrent de tot el que passa en aquell país. Sap que Chávez va aconseguir reduir l’analfabetisme i la pobresa, i per això és un model a seguir i que molts governs voldrien. També comenta que aquí ens arriba una imatge desvirtuada d’aquest polític, de fet, és el que pretenen els mitjans de comunicació.





Teresa Forcades també opina de l’església. Està a favor de la creença, però amb el dogma és crítica. Passa pel sedàs els dogmes i els reinterpreta. Així doncs, per exemple, fitarem que capgira els dogmes marians, els referents a la Verge Maria. Troba que hi ha una excessiva clericalització, és a dir, que els clergues es posen massa en temes polítics i fins i tot, generen controvèrsia en alguns països. Ella els recomana ésser més fidedignes a l’Evangeli i no tant a les polítiques i governs.

Però Teresa és una monja i teòloga molt valenta, res l’atura, sempre va a la seva i expressa allò que pensa, per això sovint l’hem trobada enmig d’alguna polèmica, com també ha rebut pressions des del Vaticà i per bisbes. Altrament, ella se sent una dona lliure i tot allò que manifesta ho argumenta. Teresa anhela una església més feminista i on les dones puguin exercir oficis religiosos.
 
L’Eulàlia com a curiositat, ens digué que fou la tieta de Buda qui organitzà la primera manifestació a nivell mundial. Al final del llibre hi ha un interessant recull de l’antologia evangèlica amb els textos que més estima Forcades. També clama un espai per a la mort, tothom el necessita als darrers dies de la seva vida i anar-se’n dignament. Veu algunes morts potser massa idolatrades i sense espai per a la intimitat.

Teresa glossa que estudiar era cosa només d’homes al món monacal, recordem la destacada editorial PAM, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, o bé la revista Serra d’Or, per tant, només ells podien difondre el coneixement, els estudis, en canvi, les monges estaven ancorades a fer pastes, ceràmica, mantenir la botiga de records del monestir i això l’encoleritza.

Tota la comunitat religiosa de sant Benet recolza la tasca i les idees de Teresa Forcades, però ella no atura la seva agenda diària, fa conferències, concedeix entrevistes, sempre va amunt i avall, segueix difonent el seu coneixement i pensament amb uns valors ben sòlids. És potser la monja catalana més mediàtica que tenim, però tot ho fa dins el seu lema: amor i seguir a Jesús, atès que ell és el nostre guia i no el Papa.

Finalment, l’autora va comentar l’anècdota recollida al llibre que la política Marina Geli no pensava que les monges eren intel·ligents i per això i després de sentir les opinions de Forcades davant de l’afectació que hi hagué a Catalunya de la grip aviària a l’hivern del 2009, tota decidida va trucar al monestir per parlar amb l’abat i pressionar a la monja, sí, amb l’abat, es va equivocar de monestir, s’adreçà al dels monjos. Llavors l’abat va comentar-ho a l’abadessa, per això no afectà per res a la Teresa que segueix forta de conviccions. Ella, aquesta monja tan coratjosa ens deixa una lliçó més, convida a tothom a ser crític, com ho és ella amb un altre dels pilars que ens afecten, el model econòmic, una riquesa mal repartida i desigual. En alguns moments, em ve a la memòria el padre Apel·les, pel caràcter de Teresa, però sempre amb més seny, coneixement i honestedat, tot i que no amb menys rebel·lia. D’un atreviment, valentia i inquietud que li han portat diversos perjudicis i més d’un l’ha criticat d’estar desinformada o no dir tota la certesa, potser per enveja i desprestigiar-la.

Va ser una mena d’entrevista entre l’editor i l’autora, un partit de tennis palpitant, un debat a dues mans força colpidor, i amb l’esquer de la Teresa Forcades, una monja que defensa el paper de la dona i parla sense embuts de l’avortament, la salut, la política, la religió, l’economia, per això de manera sovintejada apareix als mitjans de comunicació per expressar allò que creu, necessitem més gent com ella. Una dona sàvia del nostre temps i plenament compromesa amb la societat contemporània.

Josep Maria Corretger 
 
Març del 2013


.Fonts consultades:




(Imatges extretes de: edicions Dau i eulaliatort.blogspot.com)




!!EXERCICIS:

1. Realitza un petit resum d'aquest article.

2. Fòrum: Què en penses de l'actitud d'aquest monja-metge tan valenta? creus que ens fa falta més persones com ella? et sembla adequada la seva actitud? raona la resposta.

3. Anota i escriu el significat de quatre paraules que desconeguis d'aquest article.

4. Proposa un exercici lingüístic o literari per fer amb aquest article però no el resolguis, que ja ho farà algun company teu.

divendres, 1 de març del 2013

Pràctica d'examen (6). Adreçat a Batxillerat.











N.B. Clica al text per fer-lo més gran.



(Article extret de: El Triangle, 8 de febrer del 2013)


(Imatge cercada de: bienestar-natural.es)





!!EXERCICIS:


1. Escriu un sinònim de les paraules anotades. Si algú ha respost la fitxa has de pensar d'altres solucions.

llangueix:

manipular:

servir-se:

avantsala:

desfeta:

sancionar-los:

irrespirable:


2. Escriu un antònim de les paraules anteriors. Si algú ha respost la fitxa n'has de cercar d'altres.


3. Contextualitza dins el text i en UNA LÍNIA què representen dins del text.

"Però ja ni els seus crítics es molesten a denunciar-ho".

"Estoy en política para forrar-me".


4. Explica el significat de la següent frase feta:

"Estar en peu de guerra".


5. Realitza un resum del text. Recorda que no pots fer referència ni al text ni a l'autor. Tampoc pots copiar res ni opinar. Som-hi!


6. Fòrum: coneixies la realitat de la televisió al país valencià? per què penses que es produeix? sabies que fa anys que prohibeixen el senyal televisiu de TV3? no formen part dels països catalans? veus que és una qüestió política i que a més mostren allò que ens volen fer creure, com un rentat de cervell?


7. Redacta un text de 100 paraules on expliquis què mires quan obres la televisió. Penses que tenim massa canals de televisió i que hi ha molts programes teleescombraries? 

!!Recorda que ha de tenir un títol i una estructura visual. Al primer paràgraf has d'introduir i mai OPINAR. Per millorar el text pots emprar sinònims i connectors.

8. Fòrum: què en penses de l'evolució de la televisió al llarg dels anys? de l'era analògica a la digital? els canals de televisió: fins al 1983 hi havia TV1, TV2 amb emissions catalanes. El 1983 es creà TV3. El 1989 el Canal 33. El 1991 entraren a escena: Telecinco, Antena 3... i ara amb l'era digital hi ha un futimer de canals que ni t'aclares, alguns d'ells especialitzats en diverses àrees que si t'atreuen pots estar allí davant dia i nit il·luminat per la tele. Penses que ha anat massa ràpida aquesta evolució? que repeteixen massa pel·lícules i programes perquè ja no saben què emetre? expressa la teva opinió. Podeu destruir la televisió!

La meva paraula preferida (15): "Escodrinyar". Adreçat a tothom.

.Escodrinyar:

Examinar una cosa, explorar-ne totes les circumstàncies de manera minuciosa.

Ex:

-El govern no para d'escodrinyar els assumptes d'alguns polítics pels afers de corrupció.


.Justificació:

És una paraula interessant i caldria usar més. Potser s'empra poc per desconeixença. Si l'utilitzes et desmarcaràs de la resta.


(Adaptat de: DIEC2)

(Imatge extreta de: montjuicpoetic.blogspot.com)



!!EXERCICIS:

1. Redacta deu oracions on aparegui la paraula escodrinyar i es vegi clarament el seu significat.

2. Quina és la teva paraula preferida aquest més? Quina és la paraula que t'agrada pel seu so o que has après i t'ha encuriosit?

3. Proposa un exercici per fer amb la paraula escodrinyar. Posa-hi inventiva!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;