Dins
del periodisme podem trobar els gèneres informatius, que tenen la finalitat
l’exposició d’uns fets tal i com s’han esdevingut en la realitat, i els gèneres
interpretatius, que són els que empra la periodista per presentar el seu punt
de vista sobre els fets. Així doncs, en els gèneres informatius podem trobar:
la notícia, la crònica, el reportatge i l’entrevista. Per un altre costat, les
columnes, els articles d’opinió, les crítiques i les editorials.
FUTBOL INTEGRADOR PER ALS MENORS MIGRANTS
Un
jove futbolista marroquí impulsa un projecte social per a nens immigrants I una escola de futbol en una
vila del Marroc
FEDE
CEDÓ
Alella
“He
de transmetre als joves tot el que el futbol m’ha donat a mi”. Mohamed
el-Gaadaoui (Marroc, 1990) és un activista esportiu que impulsa diverses
iniciatives d’integració de menors immigrants no acompanyats a través de
l’esport rei a Catalunya, però alhora avança en un projecte solidari a Buyafar,
una vila amaziga a prop de Nador, per crear una escola de futbol.
El-Gaadaoui,
que actualmente és el responsable de l’àrea esportiva de la Federació Catalana
de Futbol al Maresme i ambaixador de la fundació solidària de l’entitat, no
amaga que darrere de tots els projectes hi ha una intenció socialitzadora. Als
menors que arriben a Catalunya se’ls ofereix l’oportunitat “d’integrar-se
inculcant-los els valors de l’esport”, un objectiu que, lamenta, “no sempre
s’aconsegueix”. D’altra banda, el fet que la principal campanya es dugui a
terme a Nador permetrà difondres des del Marroc un missatge per convèncer els
joves que anhelen emigrar a Espanya “que no trobaran aquí el paradís promès,
que els estan enganyant amb falses expectatives”, com passa amb la majoria dels
menors immigrants no acompanyats que arriben a Catalunya.
Ell
mateix és un clar exemple de com l’esport en general i el futbol en concret pot
arribar a ser una gran eina integradora. Segon fill d’una família humil, sense
recursos econòmics, va poder jugar a futbol quan va arribar a Catalunya gràcies
a l’ajuda de clubs com l’Atlètic Masnou o el CD Masnou, que li van permetre
abonar les quotes d’inscripció fent feines a l’entitat i a les instal·lacions
esportives.
Mostrar la crua realitat als joves
marroquins que anhelen emigrar a Espanya també és un objectiu.
En
Moha, com se’l coneix en el món del futbol de la comarca, ha mobilitzat les
autoritats marroquines i l’ambaixada d’Espanya perquè donin suport a la
iniciativa. Tot i així, reconeix que res no podria ser possible sense el suport
del seu club de tota la vida, la UE Alella, on el seu equip s’ha abocat a la
iniciativa i ja estan començant a recollir material esportiu per enviar al
Marroc.
“És
un projecte d’intercanvi d’oportunitats” que il·lusiona i que alhora “pot
ajudar a generar llocs de treball en una zona molt deprimida”. La instal·lació
d’una escola de futbol també promourà el futbol femení, discriminat al país
magribí. A més, s’impartiran tallers perquè des d’allà adquireixin plena
autonomía en l’organització de l’activitat esportiva. Mentrestant, des de
Catalunya, es promouran accions solidàries com l’apadrinament de jugadors o la
formació d’entrenadors.
En
aquest sentit, la UE Alella ja és una entitat referent en accions solidàries. A
part de les habituals campanyes de recollida de material esportiu que envien a
països necessitats, disposen d’una aula d’estudi a les seves instal·lacions on
els menors en risc d’exclusió reben el reforç dels voluntaris.
(Notícia
extreta de: La Vanguardia, dilluns 15 de juliol del 2019)
(Fotografia de: Llibert Teixidó)
EXERCICIS:
1. Realitza un breu resum primer
escrit i posteriorment oral d’aquesta notícia.
2. Llegeix la notícia i justifica si
pertany al gènere informatiu o interpretatiu.
3. Participa en un debat a l’aula
sobre la notícia: “Futbol integrador per als menors migrants”.
4. Explica el significat d’aquests
mots segons el context:
inculcant-los,
anhelen, s’ha abocat, l’apadrinament.
5. Digues si són certes o falses les
següents afirmacions sobre la notícia.
.El-Gaadaoui
ajuda els joves migrants per emplenar el seu temps lliure i combatre
l’avorriment.
.El-Gaadaoui
actualment ocupa el càrrec de president de la Federació Catalana de Futbol al
Maresme.
.L’objectiu
del programa solidari que es porta a Nador és mostrar la realitat que es
trobaran els migrants en arribar a Catalunya.
.Gràcies
a la creació d’una escola de futbol al Marroc es pretén promoure el futbol
femení.
.El-Gaadaoui
va iniciar aquest projecte sobre el futbol solidari pel seu propi peu i sense
l’ajuda de ningú.
6. El mot futbol en català sovint es pronuncia malament, per culpa de la
llengua castellana, i a més, no s’accentua. Per què?
7. Opinió: què en penses de la
iniciativa sobre el futbol de El-Gaadaoui? Veus factible atrapar a la gent a
través de l’esport? Per què? Pensa, reflexiona i explica un projecte que seria
interessant de portar a terme.
8. Pensa i escriu un altre títol per a
aquesta notícia extreta de La Vanguardia.
9. Redacta una notícia d’aquest estil
on es presenti una iniciativa solidària.
10. Autoavalua’t: com t’han sortit les
activitats de la present fitxa? Amb quines dificultats t’has trobat i per què?
Com les has resoltes?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada