.La vocal neutra
Quan
pronunciem una lletra que està a cavall d’una A i d’una E, sense ésser ni l’una
ni l’altra, estem parlant de la vocal neutra. Ambdues lletres es pronuncien de
forma diferenciada en posició tònica, generen confusió en posició àtona. El so
resultant que es genera a partir de la A i la E, és un so característic
únicament del català oriental, és la coneguda vocal neutra, i la seva
representació és: [ə]. Pot generar confusió atès que amb aquest so es
representen dos sons diferents, la A i la E.
Ex:
panet
[català
oriental: [ə]]
ORIENTACIONS
PER ESCRIURE LA VOCAL NEUTRA
|
|
VOCAL NEUTRA A FINAL DE MOT
|
EXCEPCIONS
|
.Els mots i
adjectius femenins que acaben en vocal neutra s’escriuen amb –A: faldilla,
grisa.
.El plural dels
mots que finalitzen en vocal neutra s’escriuen amb –ES: faldilles, grises.
.Es produeixen
alguns canvis ortogràfics:
-ca à -ques: boca-boques
-ga à -gues: amiga-amigues
-ça à -ces: adreça-adreces
-ja à -gües: llengua-llengües
-gua à -qües: obliqua-obliqües
|
.Els noms femenins que acaben amb –E:
Base, calvicie, catástrofe, classe,
efígie, espècie, fase, febre, flaire, frase, hecatombe, higiene, imatge,
llebre, mare, piràmide, sèrie, torre…
|
.Els noms i els adjectius masculinis
que acaben en vocal neutra s’escriuen amb –E:
Cotxe negre / cotxes negres.
|
.Els noms masculins que acaben en:
-arca: monarca
-cida: suicida
-ista: pianista
-ma: drama
-ta: hipócrita
.Paraules com:
Dia, papa, nòmada…
|
.Si la penúltima lletra dels verbs és
una vocal neutra, aquesta s’escriu amb –E:
Passejàvem, cantaries…
|
No n’hi ha.
|
.Les formes verbals acabades en vocal
neutra s’escriuen amb -A:
Passejava, cantava.
|
.Formes verbals acabades en –e:
Corre, omple, obre, vine; i els
infinitius de la 2ª conjugació: perdre, viure...
|
VOCAL NEUTRA ENMIG D’UN MOT
|
EXCEPCIONS
|
.Els mots derivats s’escriuen igual
que els primitius.
Ex:
Casa-caseta
Neta-neteta
Pes-pesar
Pas-passar
|
.Els verbs néixer, treure, jeure s’escriuen amb -A- quan la primera síl·laba
és àtona.
Ex:
Neixo, neixes, neix, naixem, naixeu, neixen.
|
.Les vocals O I U en posició àtona
Quan
ens trobem la lletra O en una síl·laba àtona hem de pronunciar-la com una U.
Ara bé, d’altres vegades caldrà escriure una O (sopar) i unes altres una U
(butxaca). En canvi, si és tònica, serà oberta o tancada (dona). Aquest
fenomen, com succeïa amb la vocal neutra, no és general en tot el domini
lingüístic català.
ORIENTACIONS
PER ESCRIURE O/U
|
|
O/U
ÀTONES A FINAL DE MOT
|
EXCEPCIONS
|
.Els noms i els adjectius masculins
acabats en O o U àtona s’escriuen amb –O.
Ex: pinso, flonjo.
|
.No n’hi ha.
|
.El plural dels noms i dels adjectius
masculins que acaben en –O o –U àtones s’escriu amb –OS.
Ex: carros.
|
.Els mots invariables (-US) com:
Focus, globus, tipus, cactus, tifus, eucaliptus, lapsus, fetus…
|
.En català central la 1a persona del
present d’indicatiu acaba en –O.
Ex: cuino.
|
.No n’hi ha.
|
.Un seguit de mots masculins que
acaben en diftong decreixent –AU, -EU, -IU, -OU.
Ex: correu, cacau, estiu, europeu,
trofeo, trineu, enrenou.
|
.No n’hi ha.
|
.Alguns mots acaben en –U.
Ex: ambigú, continu, individu, ingenu,
perpetu, tribu, ritu, vidu…
|
.No n’hi ha.
|
O/U
ÀTONES ENMIG D’UN MOT
|
EXCEPCIONS
|
.Escriurem O o U segons com s’escriu
la síl·laba tònica de la mateixa família.
Ex:
Pont à
pontet; punt à puntet;
Jugo à
jugaré; dono à donaria
|
.Són excepcions els pseudoderivats.
Ex:
Calvicie, juvenil, curvatura…
|
.Els verbs cosir, collir, sortir, escopir, tossir s’escriuen amb O quan
l’accent no recau en el lexema.
Ex: collit, sortís…
|
.No n’hi ha.
|
.Els verbs poder i voler
s’escriuen amb O quan l’accent no recau en el lexema.
Ex: voldríem, podràs…
|
.Les formes del present de subjuntiu i
de l’imperatiu dels verbs poder i voler s’escriuen amb U.
Ex: vulgui, vulguis, vulgui, vulguem,
vulgueu, vulguin.
|
RECORDA
L’ORTOGRAFIA DELS SEGÜENTS MOTS
|
Afaitar, arravatar-se, assassí,
assemblea, avaluar, avantatge, avaria, avorrit, botifarra, brúixola,
bufetada, cacau, capítol, cartolina, cònsol, davant, escurçó, efeminat,
emparar, Empordà, enyorar, gent, Hongria, joventut, malenconia, meravella,
monestir, muntanya, muntar, rancor, sanefa, treball, sofrir, sospir,
subornar, sufocar, supèrbia, suportar, torró, trofeo, turmell, vernís…
|
!Regla
per escriure’ls bé:
.Quan en castellà porten una A en
català una E.
Ex:
Evaluar (castellà) – avaluar (català)
.Quan en castellà porten una E en
català una A.
Ex:
Cartulina (castellà) – cartolina
(català)
|
(Material adaptat
de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura. 3r ESO, Editorial
Teide, Barcelona, 2007)
EXERCICIS:
1. Per
què és fonamental detectar les vocals neutres? Quina confusió provoquen?
2. Assenyala
la vocal neutra en els següents mots.
equivocada,
carretera, imparable, assemblea, rebregat, maragdes.
3. Classifica
les vocals O i E segons siguin obertes i tancades d’acord amb la teva variant
dialectal.
dolor,
terra, reposa, valent, sonora, atmosfera, pròxima, moment, insconscient.
4. Pensa
i escriu el plural de:
plaça
única, figa negra, platja lletja, corretja maca, llengua fantàstica.
5. Emplena
els buits amb la vocal adequada.
j_venització, b_squerol, b_cal, c_rvatura, esp_rtista,
d_lcificar, m_cositat, tit_lar, enr_ssir, f_rner, c_nsular, p_mer, _b_nista,
b_rnús, r_spl_ndir, _scullera, r_bí.
6.
Escriu una oració amb cada parella de mots.
acte / acte; lliura / lliure; taulada / teulada; ramat /
remat; torre / torra; espècie / espècia.
7.
Resol l’enigma: quina dificultat ens aporten els
pseudoderivats?
8.
Realitza un petit esquema amb allò essencial que cal
recordar d’aquesta fitxa.
9.
Endevinalles: pensa el mot vinculat a aquesta fitxa per a
cada definició.
.Persona que treballa el banús i altres fustes de textura
fina per tal de fer-ne mobles.
.Peça d’abric llarga amb mànigues, que pot portar
caputxa, i amb un cinturó, que es posa especialment abans i després del bany a
casa.
.Obra feta amb pedres grosses o blocs tirats a l’aigua
per formar un dic contra les onades.
.Persona que representa un país a l’estranger.
10. Autoavalua’t:
reflexiona sobre quines dificultats t’han sorgit durant el treball en aquesta
fitxa. Què has fet per resoldre-les?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada