.Mots
homònims
Són els
mots que tenen una mateixa forma, emperò, un significat diferent. De
fet, la mateixa paraula ens ho diu: homo- (del grec, el mateix) i
-onoma (paraula).
Ex:
-Coll:
1. Part del
cos humà.
2.
Depressió a la carena d’una serralada per la qual se sol passar
per anar d’un vessant a l’altre.
.Mots
homòfons i mots homògrafs
Dos mots
són homòfons quan coincideixen amb la pronúncia, ara bé, no en la
grafia.
Ex:
buit:
que no conté res.
Vuit: el
número.
D’altra
banda, dos mots són homògrafs quan únicament coincideixen en la
grafia, però no en la pronúncia.
Ex:
son: el
seu.
son:
ganes de dormir.
Quan no
tenim una coincidència completa entre la grafia i la pronúncia
entre els mots que tractem, llavors direm que són homònims
parcials.
Ex:
cigne:
ocell de la família dels
anàtids, voluminós, de 120 a 150 cm de llargada, i de coll llarg i
esvelt.
signe:
allò amb què quelcom és
representat.
Per contra,
els mots que s’escriuen i es pronuncien igual són homònims
perfectes.
Ex:
nou:
fruit de la noguera.
nou:
el número.
.Mots
polisèmics
Un mot
polisèmic és el que té diferents significats que s’interelacionen
entre ells. Per tant, s’entén dos o més significats. Serien les
diferents accepcions del diccionari. És a dir, dins de la paraula es
recullirien mitjançant un número o una barra.
Ex:
Peu:
1. Part
terminal de les extremitats de l’home.
2. Nom
donat a diverses peces, eines, objectes, etc, construïts o disposats
de manera més o menys semblant a un peu d’home o d’algun animal.
En aquest
cas hi ha una relació de semblança entre els dos mots.
D’altra
banda, si ens fixem amb el mot got:
1. Vas de
vidre.
2.
Quantitat de líquid que cap en un got.
Veurem que
el nom de l’objecte ha denominat la mesura o quantitat de líquid
que hi cap. S’estableix una relació per metonímia.
Aquesta
imatge extreta de blocs.xtec.cat t’ajudarà com a esquema de la
lliçó.
!Per
ampliar o reforçar:
(Adaptació:
Diversos, (2008). Llengua catalana i literatura, 2n ESO, Editorial
Teide, Barcelona)
!!EXERCICIS:
1.
Explica la diferència que hi ha entre un mot homòfon i un mot
homògraf.
2.
Cerca tres mots polisèmics i justifica per què ho són.
3.
Per què creus que és positiva la polisèmia a nivell de llengua?
4.
Esmenta si els presents mots són polisèmics o no:
mon,
copa, torre, banc, moll, colònia, comèdia, collar, cap, besar.
5.
Explica la diferència que hi ha entre els mots següents:
vénen
/ venen; comte / compte; llençar / llançar; esperant-se /
esperança
6.
Digues quins d’aquests mots són homòfons i quins són homògrafs:
maça,
deu, moc, mag, bena, sol, arena.
7.
Realitza un esquema-dibuix amb paraules polisèmiques i homònims. A
l’estil de la imatge.
(Imatge
extreta de; catala2punt0)
8.
Defineix què és una paraula monosèmica i esmenta’n cinc.
9.
Inventa un exercici original per treballar els mots homònims,
polisèmics, homòfons i homògrafs.
10.
Autoavalua’t: escriu una petita reflexió sobre com t’han sortit
els exercicis i amb quines dificultats t’has trobat i per què? En
què t’ha ajudat la present fitxa per a millorar?