![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEifQlVtIoJmS-g3mpuQRuummtvHLOpjA_W8m9rc4p1tjGuOOZoUXT680Z1c5jtFvB2bn77OFhLfKwlVsJnrTIBiOEHUlsc4Fqa3oaS3wIvw-XUjf4WwgFzkZXpTs8fLB1am12YKqdIbZK51/s400/paisatge_montseny_0.jpg)
dimarts, 29 de març del 2011
Pràctica de correcció (2). Adreçat a tot l'alumnat. Sobretot PPAS.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEifQlVtIoJmS-g3mpuQRuummtvHLOpjA_W8m9rc4p1tjGuOOZoUXT680Z1c5jtFvB2bn77OFhLfKwlVsJnrTIBiOEHUlsc4Fqa3oaS3wIvw-XUjf4WwgFzkZXpTs8fLB1am12YKqdIbZK51/s400/paisatge_montseny_0.jpg)
Pràctica de correcció (1). Adreçat a tot l'alumnat. Sobretot PPAS.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhdgWUnhPMlQtUOPo2FA3VbCQGaUQhapF7MKBmKv3COIEymTjbADkoEbw1YRgcI8CM0lNRG9rfcNdCWtcvuaZYXOTMshwXGm-yYPpyMXgs9u3WP7QYvw2CVA-UGONZuJ1lskfLAODjT56Jx/s400/1PremiPaisatgeDelta2006.jpg)
dilluns, 28 de març del 2011
Els amics de les Arts. Una cançó per a l'ESO.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhAqke8Rb6ujyeiktamoISJrOQrr59uTR7jC2VwBehU5feLbulcNQTd575bt3SQvJtmEr1X1Y3uH-wj4aBWiCXYrILy9gossFFgpHzjNpRkZmL38TkszqzE0BKem5Latc4WIhNEyxD8Xnt6/s400/portada-bed-breakfast-els-amics-de-les-arts.jpg)
El complement de Règim verbal. Adreçat a tot l'alumnat.
Ex:
-Contribueix a la causa.
-S'avé amb els amics.
-Dubta de tot.
Els verbs que demanen complement de règim es classifiquen segons la preposició que porten, anem a citar-ne alguns:
a: contribuir a, aspirar a, renunciar a, acostumar-se a...
de: recordar-se de, oblidar-se de, constar de, gaudir de...
en: tardar en, pensar en, consistir en, creure en...
amb: avenir-se amb, adir-se amb, comptar amb...
Per localitzar aquest complement primer cal cercar el verb i després observar si està acompanyat per alguna preposició. Cal recordar que sovint algunes preposicions estan amagades:
del: de + el.
al: a + el.
pel: per + el.
!! EXERCICIS:
-Afegeix un complement de règim a cada un dels verbs següents:
renunciar a, creure en, dedicar-se a, contribuir a, gaudir de, penedir-se de, adonar-se de, oblidar-se de, pensar en, transformar-se en, fixar-se en, comptar amb, aspirar a, dubtar de, creure en.
-Assenyala els complements de règim que hi ha a cada oració:
1. En Pep s'adona de tot, però no confia en ningú.
2. Es desinteressa dell problema i no es digna a escoltar-nos.
3. Es baralla amb tothom i no s'apiada de ningú.
4. Em refio de la seva capacitat de resposta.
5. Em recordo de tu, però m'he oblidat del teu nom.
diumenge, 27 de març del 2011
Ortografia: Per tot i Pertot. Adreçat a tot l'alumnat.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi-VnbmJnHvJtIi4X6Y1ZtpsDgO7HKq7I7eZoaUdqSNrmXyGr3PA5v1trV8cJhKmzFb1wm_rrm5gJkX23jXYELckULu9uUMjpow0aPzD_N0hxKMlfvd3Dy0vNdjgKGLr7Bd3Wg7iyR-KqAr/s400/castellers.jpg)
"Jo, entre solidaris". Una narració per Sant Jordi.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgXbwi_RGGfdBjun6griiBe_ewsnlNKtzfbeyJjjxnqXrj-ko0Ma1luNq5zelptppkMLk6-vd7CDnI4ZC7vpTgS4C4fBbgviYVUIy-6dh-KcHWbPu84GgUo_nMUsHBdH9BoGFb2E9bHJEa8/s400/faldaslocas_grande.jpg)
http://relatscurts.tmb.cat/ca/relat/lliure/964
!! EXERCICI: -Podeu redactar narracions o petits relats a sota d'aquesta fitxa o a les dues obertes al mes de març, la de poesia i la de narracions.
dimecres, 9 de març del 2011
Frases fetes amb 'gat'. Adreçat a tot l'alumnat.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjQgZtqe5RuSVssAu0QCzVQHpyn_4_SgorEzZ9uTnSItSJDuzT-XQ2LNgs2mLSJw4jb_FFEBBeUoW7Zpfjuge7qpnQUFSJ_JjyhshrbrFXySkCbi57ziZrg1ZZD5PmJVzvjK1rLTaxvM2vz/s400/gat.jpg)
En la nostra quotidianitat podem trobar moltes frases fetes que tinguin com a protagonistas els animals. Anem a veure’n unes quantes sobre els gats, aquests petits mamífers que sempre van a la seva i que són una mica independents, però això sí, tenen set vides! Aquí n’adjunto algunes de destacades, però de ben segur que n’hi ha més.
.Donar gat per llebre: enganyar a algú.
.Semblar un gat escorxat: ser una situació complicada.
.Ser un gat de frares: ser una plaga.
.Ser un gat vell: ésser veterà en alguna cosa o tenir experiència.
.Orgue de gats: reunió de persones on tothom crida i ningú s’entén.
.Haver-hi quatre gats: haver-hi poca gent o poc quòrum en aquell lloc.
.Estar com el gat i el gos: estar enemistats contínuament.
.Haver-hi gat amagat: haver alguna cosa que s’amaga per no ser coneguda.
.La curiositat va matar el gat: sovint, saber més no portarà beneficis, sinó que et pots sentir decebut o emportar-te ensurts.
.Agafar el gat: embriagar-se.
.Tenir o estar gat: embriagar-se.
.Tenir més vides que un gat: sortir de les dificultats amb habilitat i lleugeresa, fins i tot evitant la mort en algunes ocasions.
,Se t'ha menjat la llengua el gat: no saber què dir en una situació concreta i ofensiva.
N.B. Per cert, quan plou molt, els anglesos sabeu que diuen? “It’s raining cats and dogs”, o el que és el mateix, ‘està plovent gats i gossos’, una frase equivalent a ‘està plovent a bots i barrals’.
!! EXERCICIS:
-Pensa en un animal pel qual sentis simpatia i realitza una cerca a Internet o en algun diccionari o blog per trobar frases fetes sobre aquest, explicant el seu significat.
-Redacta un oració amb cadascuna de les frases fetes que has trobat on es vegi clarament el seu sentit.
-Escriu una petita reflexió sobre quin pot ser l’origen de les frases fetes, concretament les vinculades als animals, sobretot aquestes que has cercat en l’activitat 1.
-Cerca les diferents ascepcions que apareguin en un diccionari de la paraula ‘gat’. Et dono una pista d’un significat, hi ha un joc d’infants que porta el gat al seu nom i aquest nom és el mateix d’un altre joc que es juga amb el tauler d’escacs.
dilluns, 7 de març del 2011
Ortografia: tres paraules que fan dubtar: abans, avanç i avenç. Adreçat a tot l'alumnat.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi45NLihrdX6z4G_7dH5tyBT22xHOhkh_nhMOlMSBlTh39UXJuCn2RJaZxy2mlfkAqiW0JBvMaJKjpTIY3SmzTdlcsW47CbHKc3_pNFi_seF_nN2zRGgNnaIeVjp7pwM-0Yj9SVogWFlHkU/s400/Ortografia.jpg)
dimecres, 2 de març del 2011
Narracions per Sant Jordi. Adreçat a tot l'alumnat.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEil5ZDy6uo0y5iRR1HfAJ046OugZxkxTv5mtzF7qt4l0ilwD2ViK7otscyBFp54ohBxtoMnL0Z8zEgedNSdw-jsBOEMeQohL_8W43d1whJbBzsvP3QcneAuYhSw2brJAfbPuMOvHb7jGZ0W/s400/20090423-llibre%252520i%252520rosa%252520%252520b.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhrSyKCbXzR6t_cl4YzFjL9IFzOk074ckA-r1FroAW2p3EGwwq94Ye9DxfHZWWbpr1NXCdsFcZnmco26cYTUuNShydfxQPOM-zA9y_cqLyTOTUh0-rZ5aocquCHp5wOkMDBdoig8NRpRi3C/s400/marraco-de-lerida.jpg)
Poesies per Sant Jordi. Adreçat a tot l'alumnat.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhQ0uWwCDJDwbRRuwm6GXiqJbTEFt0lP2eVhKgCRgReAsXP84FlXHm8xaglcbPzOAZzaqQ4vyhhe2bkFz4xpeLS2nPAGSmVO1rWZDN0ZGEROdXQhCq-91LmN8p9qt98_lRlUE7ge7BXJuKq/s400/columnes.jpg)