dimarts, 11 de febrer del 2025

Conte en valors: "Una decisió perillosa". Adreçat a tothom

 

Un dia, el príncep d’un regnat llunyà decidí atacar el regne veí, molt més poderós que el seu. Així, un dels seus majordoms ordí un pla per a què el jove príncep s’adonés del seu gran error. Cada matí, a l’aurora, sortia amb una fona a les mans. I, hores més tard, retornava amarat per la rosada. El tercer dia, el príncep intrigat, el cridà:

-“Digue’m, on vas cada matí amb la fona i per què vens cobert de rosada?”, li preguntà.

-“Altesa, cada matí em dirigeixo a un arbre on acostuma a haver-hi una cigala que gaudeix de les gotes de rosada, aliena a què darrere, una mantis s’estira per a llençar el seu mortal atac sobre ella. Però aquesta, centrada en la cigala, no sap que al darrere hi ha un pardal que està a punt d’acabar amb la seva vida. Pobre ocell, que ignora que jo l’observo amb una fona a la mà. Aquestes tres criatures estan tan centrades en allò que tenen al davant que no veuen el perill a la seva esquena”, respongué.

Al dia següent, el príncep, entenent el missatge del seu criat, ordenà cancel·lar el seu pla d’assalt.

Aquesta història ens mostra que no hem de prendre decisions fonamentals sense estar segurs que no hi hagi amenaces que impedeixin el nostre èxit.

(Extret de la revista “Pronto”. Traducció: Josep Maria Corretger)

[Imatge extreta de: iStock]

 

EXERCICIS:

1. Realitza un resum d’aquest conte en valors.

2. Cerca al diccionari i explica el significat de quatre paraules de color lila que desconeguis.

3. Pensa i escriu un sinònim de:

Ordí:                                            aurora:

Altesa:                                          aliena:

4. Al conte apareix una mantis. Quin tipus d’animal és? Cerca una imatge i descriu-la.

5. El príncep havia pensat bé el pla d’atac o bé era improvisat?

6. Com el majordom fa que el príncip s’adoni de la seva equivocació?

7. Quina conclusió ens dona la lectura d’aquest conte?

8. Al conte apareix una matis, sembla un insecte sensible, creus que seria capaç de vèncer una serp? Per què?

9. Opinió: el que tenim al davant sovint ens distrau dels veritables perills? Raona la teva resposta.

10. Fòrum: planifiques bé les coses abans de portar-les a terme? Per què?

dijous, 6 de febrer del 2025

L'adjectiu. Definició. Estructura. Sintaxi. Classificació. Gènere i nombre. Gradació. Adreçat a tothom

 


Definició:

És una categoria gramatical que complementa el nom i li dona alguna qualitat o característica.


Estructura:

SAdj à (esp.) + adjectiu + (complements)

.Especificador: adverbis: Molt alegre.

.Complements: SPrep.

Ex:

-Estic ple d’incerteses. (CAdj)


Sintaxi:

El SADJ pot fer de CN, atribut o CPred:

Ex:

-Gos escaldat àCN

-És simpàtic à Atribut

-S’ha tornat positiu à CPred


Classificació:

.Adjectius especificatius / restrictius:

Afegeixen al nom una qualitat que serveix per a diferenciar-lo d’altres.

Ex:

-Reconstruïa la casa pairal.


.Adjectius explicatius:

Afegeixen una qualitat ja coneguda o inherent.

Ex:

-La mar blava.


.Gènere i nombre:

A)   Formació bàsica

.Masculí singular à femení singular –a: net, neta    

.Masculí plural –s à femení plural –es: nets, netes

.Canvis ortogràfics:

U à V: tou, tova, tous, toves

T à D: mut, muda, muts, mudes

C à G/GU: feixuc, feixuga, feixucs, feixugues

C à QU: fresc, fresca, frescs / frescos, fresques

IG à J/G; TJ/TG: lleig, lletja, lleigs/ lletjos, lletges

S à SS: escàs, escassa, escasses, escassos

.Canvis en l’accentuació:

Genuí, genuïna, genuïns, genuïnes

.Recuperació de la n etimològica: sa, sana, sans, sanes

.Canvis en la vocal:

-e à -a: negre, negra

-o à -u: minso, minsa

.Terminacions pròpies (-òleg / -òloga; -eu/-ea):

filòleg, filòloga; europeu, europea

 

B)    Terminacions –s, -ç, -x, -ix, -tx (4 formes)

masculí

Singular

Plural -os

 

Gris

Dolç

Fix

 

 

Grisos

Dolços

               Fixos


femení

Singular

Plural -es

 

Grisa

Dolça

Fixa

 

Grises

Dolces

Fixes

 

 

C)   Terminacions –sc, -st, -xt, -ig (4 formes, doble plural masculí)

masculí

Singular

Plural –s/-os

 

Fosc

Trist

Mixt

 

 

Foscs/foscos

Trists/tristos

Mixts/mixtos

 


femení

Singular

Plural -es

 

Fosca

Trista

Mixta

 

 

Fosques

Tristes

Mixtes

 

 

D)   Terminacions –aç, -iç, -oç (3 formes)

        singular

     plural

masculí

femení

masculí

femení

      Audaç

      Feliç

      Precoç

 

       Audaç

       Feliç

       Precoç

   Audaços

   Feliços

   Precoços

     Audaces

     Feliços

     Precoces

 

E)    Altres terminacions (invariables)

 

singular

plural

-al, -el, -il

Igual, fidel, fàcil

Iguals, fidels, fàcils

-ble

Amable, noble

Amables, nobles

-aire

Xerraire, rondinaire

Xerraire, rondinaires

-ista

Egoista, narcisista

Egoistes, narcisistes

-ar, -or

Escolar, anterior, posterior

Escolars, anteriors, posteriors

-ant, -ent

Elegant, ignorant, prudent

Elegants, ignorants, prudents

 

Gradació

Positiu

No duu indicació d’intensitat i, per tant, expressa la qualitat sense cap matís afegit: ràpid, lent, lleig.

Comparatiu

Igualtat

Tan + adjectiu + com: tan bo com

Superioritat

Més + adjectiu + que: més bo que

Inferioritat

Menys + adjectiu + que: menys bo que

No + tan + adjectiu + com: no tan bo com

Superlatiu

Relatiu

El/la + substantiu + més / menys + adjectiu + de:

La corredora més intel·ligent del món.

Absolut

S’hi afegeix -íssim, -íssima: boníssim, grandíssima.

O bé els quantificadors: molt, massa, ben, tot: massa bo, ven ensopit, tot content.



positiu

comparatiu

superlatiu

Bo

Dolent

Millor

Pitjor

Òptim

          Pèssim

Gran

Petit

Alt

Baix

Major

Menor

Superior

Inferior

Màxim

Mínim

Suprem

Ínfim

 

 

 

 






[Font: CÒRDOVA, Núria, FREIXES, Andreu. (2017). Llengua catalana. 2n Batxillerat. Competència lingüística. Fonètica, morfologia, sintaxi, lèxic, Castellnou Edicions, Barcelona]

[Activitats extretes o adaptades del llibre citat]

[Imatge extreta de: correcció en català]

 

EXERCICIS:

1. Completa les formes que falten.

brut

bruta

bruts

brutes

Sobri

 

 

 

Idoni

 

 

 

Continu

 

 

 

 

2. Ídem de l’anterior.

 

culta

 

 

 

 

amples

 

 

 

 

pobres

 

 

homogenis

 

 

 

 

aspres

 

agra

 

 

 

3. Completa la taula i escriu totes les formes possibles per al masculí plural.

 

 

grisos

 

 

dolça

 

 

 

fluixa

 

 

ros

 

 

 

lleig

 

 

 

 

 

romanesos

 

 

4. Completa la següent taula amb les dues terminacions dels adjectius:

precoç

 

 

 

Audaç

 

 

 

Veloç

 

 

 

Feliç

 

 

 

Atroç

 

 

 

capaç

 

 

 

 

5. Pensa i escriu la forma correcta de cada adjectiu:

Estel (lluent):

Aigua (bullent):

Professora (exigent):

Llet (calent):

Moda (elegant):


6. Canvia el gènere dels següents sintagmes:

Boletaire afable à

Client loquaç à

Dibuixant culte à

Psiquiatre xerraire à

Pilot prudent à


7. Escriu un derivat de cada mot amb la terminació -dissa o -osa per a formar l’adjectiu.

Xisclar à

Esgarrifar à

Trencar à

Fondre à

Greix à

Vàlua à

Avantatge à

Gas à


8. Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit les activitats d’aquesta fitxa, quines dificultats t’han sorgit i com les has resoltes.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;