Era
obedient jo, sense saber què obeïa, com si anés buidant de mi mateixa tot
desig. Com aquell dia que l’avi em va trobar parlant amb el noi de ca l’adroguer.
Es feia el trobadís sempre quan jo tornava de plaça, amb la cistella al coll m’esperava
i tot, quan jo no arribava a l’hora. M’explicava que aviat guanyaria prou per
mantenir una dona. Així que va ser al meu costat l’avi em va clavar una plantofada
i em va arrossegar pel braç fins a casa. I allí va desgranar la lletania dels
seus insults amb un únic tema: “Ja tens a qui assemblar-te”. Aquell dia va
sortir fins i tot la seva dona, la mare de la meva mare, com si hagués de
quedar ben demostrat que tota una determinada ascendencia femenina tenia el
poder de perpetuar la mena d’animal viciós que jo era.
I
mentre m’adonava de la satisfacció que il·luminava la cara de la Paula, pensava
que era cert que res no tenia a veure amb ells, i que una herència de
perversitat arribava fins a mi a través de l’àvia desconeguda i la mare. Una
perversitat que tenia unes limitacions ben concretes i es produïa com un fat
del qual eres responsable. Em semblava lògic tal com ho explicava l’avi, perquè
no havia trobat cap home al meu voltant que em produís el més lleu desassossec,
ni tan sols curiositat, i l’avi no em parlava pas del plaer d’unes mans sobre
la meva pell, d’uns ulls entendrits sotjant-me, del desig d’un poder que ni ell
ni jo no podíem endevinar. El que l’avi volia de mi era molt clar d’entendre:
que no dirigís la paraula, que no em deixés emprendre per cap representant del
sexe contrari. L’home era com una fera en la jungla, només animals del seu
mateix pelatge podien atrevir-s’hi. Si no me’n podia passar, ell em trobaria un
marit quan fos hora. Un marit que em deixaria ben guardada a casa, mentre ell
compliria el ritual mantingut des de segles en el clan mascle.
No
puc pas dir que em semblava cruel l’actitud de l’avi, una plantofada no volia
pas dir signe de crueltat, encara que fes mal, car les seves manasses no
regulaven l’efecte. No me l’estimava i res més. Si l’amor es pot reduir a
termes de dependència, puc dir que l’avi depenia del que jo feia, era amatent a
les conseqüències dels meus actes, fins i tot tenia dipositades en mi grans
esperances. I un bon dia de nou es van veure confirmades. De dalt de l’alta
casa, el destí, en forma de vella Pujades, va atorgar-me la gràcia com una
pluja benigna, no merescuda.
M’havien
trobat una col·locació. Vaig iniciar-me en l’art de l’agraïment. Fins llavors
no m’havia adonat del que m’havia estat concedir. Ni tan sols quan m’havien
portat al convent, no havia comprès que era un do que se m’atorgava. I m’havien
pres aquell do, no m’esqueia. Si algun dolor profund persistia havia
desaparegut pudorosament amagat, i aquella vida de cada dia m’anava bé perquè
no m’exigia cap esforç i jo engolia el menjar amb l’avidesa, i una lenta
plenitud feia via al meu entorn. Tote m semblava bé, les obscenitats de l’escombriaire,
les furtives carícies del noi de ca l’adroguer, la xerrameca de la cuina, el
llarg camí quan tornava del mercat de la Guineueta, i els homes jugant a cartes
dos cops per setmana, amb un vocabulari que em sabia de memòria i ja he
oblidat, que descrivia la carta protagonista.
(Fragment
extret del capítol 4 de: CAPMANY, Maria Aurèlia, (2017), Feliçment,
jo soc una dona, Barcanova Editorial, Barcelona)
(Imatge
extreta de: Grup 62)
EXERCICIS:
1.
Presenta
en format digital la figura de Maria Aurèlia Capmany.
2.
Realitza
un comentari literari d’aquest fragment de l’obra.
3.
Descriu
el personatge Carola Milà i l’avi.
4.
En
aquest fragment apareixen alguns trets característics de la narrativa de Maria
Aurèlia Capmany. Esmenta’ls amb exemples.
5.
Quines
dificultats ha d’afrontar Carola Milà en el seu dia a dia?
6.
Aporta
un fragment de l’obra que vulguis destacar i comenta el perquè.
7.
Quin
és el propòsit que té l’autora amb l’obra Feliçment,
jo soc una dona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada