A nivell
escrit el so de la [b] es representa amb una be alta o amb una ve
baixa.
Ex:
bicicleta,
abans, visita, rebuig, nevat, autobús, veïnatge...
Una manera
d’escriure correctament una b o una v, és fer ús de la memòria
ortogràfica, o bé, veure l’evolució del mot a través d’altres
llengües romàniques, com ara, el castellà, on podem veure que
gairebé sempre coincideix l’escriptura d’aquestes grafies.
Tanmateix,
podem trobar unes normes que ens facilitaran la seva distinció.
.QUAN
ESCRIVIM B?
1.
Davant de la ela i de la erra. Per tant, trobem els grups següents:
-BL- i -BR-
Ex:
Repoblació,
bibliobús, blauet...
Arbre,
empobrir, bronquis...
2.
Darrere de la ema, i apareix el grup -MB-
Ex:
Combinar,
penombra, simbomba...
!!S’escriu
V darrera de la ena. Per tant, apareix el grup: -NY-
Ex:
canvi,
enviar, reinventar...
!!!Excepcions:
tramvia,
circumval·lació.
3.
S’escriviu b quan dins de la mateixa família trobem mots amb p, i
s’escriu v quan dins de la mateixa família trobem mots amb u.
Ex:
B→
P: lloba-llop, saber-sap, caber-cap...
V→
U: nevar-neu, escrivim-escriure, suavitat-suau...
Pel que fa
als verbs, hem de tenir presents
els següents casos:
.S’escriuen
amb V:
-Les
terminacions de l’imperfet d’indicatiu dels verbs de la primera
conjugació:
-ava,
-aves, -ava, -àvem, -àveu, -aven.
Ex:
-Quan
cantaves la cançó dels U2, et saludàvem des de lluny.
-Sempre
anàveu tan de pressa que mai fèieu tard.
-Les
formes auxiliars del passat perifràstic d’indicatiu (vaig, vas,
va, vam o vàrem, vau o vàreu, van o varen).
Ex:
-Ens ho van
fer saber quan vàrem arribar.
-Ahir me’n
vaig haver d’anar d’hora.
-El
verb haver:
Ex:
-No havia
pogut visitar l’àvia.
-Havent
vist el partit de futbol, veig que la defensa del Barça ha de
millorar.
-S’escriuen
amb B els verbs trobar, arribar, acabar.
Ex:
-M’he
trobat una cartera amb diners i l’he retornada.
-Arribava
avui al vespre.
-Quan
acabarà el partit de ping-pong?
ELS
PSEUDODERIVATS
Són un
tipus de paraules cultes que deriven directament del llatí i que
podem trobar en el nostre vocabulari habitual i actual. Poden
presentar variacions de tipus ortogràfic respecte als mots primitius
o derivats d’una mateixa família de mots.
PSEUDODERIVATS
|
|
Calb, calba
|
Calvície
|
Cervell
|
Cerebral,
cerebel
|
Corba
|
Curvilini,
curvatura
|
Llavi
|
Labial
|
Moviment
|
Mòbil,
mobilitat
|
Prova
|
Probabilitat,
probable
|
Saber
|
Savi, saviesa
|
Per un
altre costat, podem trobar una sèrie de mots que únicament es
diferencien a nivell escrit si porten una be alta o una ve baixa.
AMB
B
|
AMB
V
|
Baca (del
cotxe)
|
Vaca
(animal)
|
Baga (nus o
llaçada)
|
Vaga
(aturada laboral)
|
Ball
(dansa)
|
Vall
(depressió entre muntanyes)
|
Bellesa
(qualitat de bonic)
|
Vellesa
(ancianitat)
|
Bena (tira
de teixit)
|
Vena (vas
sanguini)
|
Beure
(ingerir líquids)
|
Veure
(percebre per la vista)
|
Bol
(recipient)
|
Vol (acció
de volar)
|
Bola (cos
esfèric)
|
Vola (del
verb volar)
|
Bot (salt)
|
Vot (acció
de votar)
|
Buit (que
no és ple)
|
Vuit
(numeral)
|
Finalment,
hi ha un llistat de mots que no coincideixen amb el castellà i això
fa que a l’hora d’escriure’ls ens puguem equivocar.
S’ESCRIUEN
AMB B
|
S’ESCRIUEN
AMB V
|
Automòbil,
basc, berruga, biga, bolcar, calb, mòbil, oblidar, rebentar,
saba, trobador.
|
Advocat,
alcova, almívar, aprovar, avet, avi, avorrir, avortar, canviar,
cavall, comprar, covard, endívia, espavilar, esvelt, fava,
gavardina, govern, gravar, llavi, núvol, pavelló, prova, rave,
savi, sivella, taverna, trèvol, vaixell, vernís, voltor.
|
(Adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura 2n ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2010)
(Imatge extreta de: Wikipèdia)
!!EXERCICIS:
1.
Realitza un esquema amb els aspectes més destacats d’aquesta fitxa
sobre la b i la v.
2.
Escriu una b o una v en següents mots.
__i__lioteca,
__eritat, pro_a, immò_il, re_entar, cor_a, co_ard, ga_ardina,
es_elt, tram_ia, om_ra,
ha_ia,
arri_a_a, pro_a_le, cur_atura, sa_iesa, _ena
(teixit), _aga (nus), _ol (recipient), tro_ador, fa_a.
3.
Pensa i escriu un derivat de:
cervell:
corba:
l
llavi:
moviment:
prova:
saber:
calb:
4.
Completa
les oracions amb la forma adequada de l’imperfet d’indicatiu del
verb entre parèntesi.
A)
En Joan es _____________ (marejar) quan ____________ (viatjar) en
cotxe.
B)
Ells ____________ (estudiar) junts per la tarda.
C)
La meva amiga no _____________ (participar) gaire en el concert.
D)
Vosaltres no ____________ (ballar) suficientment bé.
E)
En Josep Maria ______________ (desitjar) conèixer en Bruce
Springsteen.
5.
Redacta el passat perifràstic del verb decidir.
6.
Inventa un exercici de gamificació per treballar a l’aula amb els
pseudoderivats.
7.
Cerca el pseudoderivat amagat.
-Traçat
de carretera que acostuma a ésser perillós. ( )
-Conjunt
de coneixements que acumula una persona al llarg del temps. ( )
-Adjectiu
que indica que una cosa és possible que s’arribi a donar o
succeir. ( )
-Part
que forma part del crani posteroinferior
dels humans. ( )
-Aparell
sense filaments que hom emprar per telefonar a algú. ( )
8.
Redacta una oració amb cadascun dels mots que venen a continuació.
-Beure:
-Veure:
-Baga:
-Vaga:
-Bol:
-Vol:
-Ball:
-Vall:
-Bot:
-Vot:
9.
Explica la diferència que hi ha entre:
Bena
/ vena; abocar / evocar; buit / vuit; abans / avanç; bellesa /
vellesa.
10.
Autoavalua’t: reflexiona i comenta sobre com t’han sortit els
exercicis d’aquesta fitxa. Quines dificultats t’han sorgit i per
què? Com les has resolt? Raona les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada