.La
narrativa
Dins
del gènere narratiu podem trobar la rondalla. Una rondalla és una
història que hom narra per a una altra persona. Al qui li explica li
han fet arribar, via oral i ara és ell qui la transmetrà per tal
que perduri. Les rondalles acostumen a tenir un principis peculiars:
“Deu fer molts anys d’acò”, a l’estil dels contes. Al
principi de la narració hi acostuma a aparèixer la primera persona,
el narrador. Més endavant, la resta de la narració s’explicarà
en tercera persona. El narrador glossa tota mena de detalls i de
diàlegs per fer més viu el relat. A través del relat, els
personatges ens apareixen de dues maneres diferents.
.L’estil
directe i l’estil indirecte
En
els textos narratius els personatges s’introdueixen mitjançant dos
estils:
-
L’estil directe
És
quan es reprodueixen de manera literal les paraules dels personatges.
És a dir, amb forma dialogada.
Ex:
-Hola
Joan, com estàs? –Digué la Maria.
-Jo,
molt bé, i tu? –Respongué en Joan.
-Me
n’alegro, celebro que estiguis animat.
-
L’estil indirecte
És
l’explicació del que diuen els personatges en veu del narrador.
Justament, el contrari de l’estil directe.
Ex:
Era
al vespre, quan la Maria per casualitat es va trobar en Joan i
aquesta, li va preguntar com es trobava. En Joan li contestà que se
sentia molt bé.
.La
rondalla
Què
és una rondalla? T’atreveixes a definir-la? És una narració de
caire popular, sovint de transmissió oral, s’acostumen a explicar
de pares a fills des de temps immemorials. Combinen elements de la
fantasia amb d’altres de més reals, i s’amenitzen d’un
argument senzill per tal que siguin entenedores. La majoria de
vegades, tenen una vessant moralitzadora i en pots extraure un
ensenyament. La seva finalitat és la d’entretenir els infants. En
podem trobar de diverses tipologies: de caire fantàstic,
humorístiques, edificants en el seu exemple, humanitzadores, entre
d’altres.
(Adaptat
de: DIVERSOS, Llengua
catalana i literatura 2n ESO,
Editorial Teide, Barcelona, 2010)
(Imatge
extreta de: patilainz i lectures1esogrevol)
!!EXERCICIS:
-
Defineix amb les teves paraules què és una rondalla.
-
Explica una rondalla que t’hagin traslladat els teus pares o padrins i encara la recordis.
-
Comenta les diferències que hi ha entre l’estil directe i l’estil indirecte.
-
Cerca un fragment d’estil directe i transforma’l en estil indirecte.
-
Anota el nom de tres autors catalans que s’hagin encarregat de recollir rondalles.
-
Completa:
Les
rondalles s’han transmès per via _________. Contenen una mescla
d’elements tant _________ com __________. El seu principal objectiu
és transmetre un ___________ de tipus _________. Dins de les
rondalles podem trobar dos estils, l’estil ________ en forma
dialogada i l’estil ___________ on es glossa el que diuen els
____________.
-
Posa-hi inventiva i crea una activitat per treballar la rondalla i els estils directe i indirecte.
-
Autoavalua’t: comenta amb sinceritat com t’han sortit les activitats de la present fitxa. Amb quines dificultats t’has trobat? Com les has resolt? Amb què et quedes d’aquesta fitxa i que t’ha de servir per al teu dia a dia? Raona les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada