divendres, 8 d’agost del 2025

Conte en valors: "La tassa de cafè". Adreçat a tothom

 Un alumne preguntà al seu mestre com devia actuar davant d’algú que li havia fet dany.

-Et donaré la resposta amb un bon exemple -exclamà el professor-. Imagina’t que vas caminant pel carrer amb una tassa plena de cafè i , de sobte, algú es creua amb tu, t’empenta i fa que s’espargeixi el cafè per tots els costats. Per què creus que s’ha espargit el cafè?

L’alumne, sorprès per l’estranya pregunta, respongué: “Doncs perquè una persona m’ha empentat”.

-Resposta equivocada -incidí el mestre-. Vas dispersar el cafè perquè hi havia cafè a la teva tassa. Si hi hagués hagut te haguessis llençat el te. El que tens a la tassa és el que es derramarà. Per tant, quan la vida et sacudeix el que sigui que tinguis a dins teu, vessarà. D’allò que estigui plena la tassa, només tu ets el responsable. Així que la pregunta que hauries de fer-te a tu mateix es:

-Què hi ha a la meva tassa? Quan la vida es posi complicada, què desprendré? Alegria, agraïment, pau, humilitat...? O coratge, amargura, ràbia, desdeny...? Sigui el que sigui, ets tu qui ho escull.

Aquesta història ens mostra que, quan la vida t’empenyi sense avisar, sortirà el que portes a dins. Per això, omple’t d’allò que t’agradaria donar.



(Extret de la revista “Pronto”. Traducció: Josep Maria Corretger)

[Imatge extreta de: Pixabay]


EXERCICIS:

1. Resumeix aquest conte en valors.

2. Per què el mestre dona una explicació amb arguments a un alumne?

3. Per què s’ha espargit el cafè segons el mestre?

4. Qui dirigeix el que hi ha a dins de la tassa?

5. Quin consell dona aquest conte per a la vida?

6. Pensa i escriu un sinònim de les paraules en color lila.

7. Explica el significat de:

Espargir:                                                                               desdeny:

8. Reflexiona i aporta un altre títol possible per a aquest conte.

9. A què es refereix la següent afirmació del conte?

“Per això, omple’t d’allò que t’agradaria donar”.

10. Argumenta què portes tu dins la teva tassa de cafè.

dijous, 31 de juliol del 2025

Els contes del llangardaix (4). "La tórtora". Adreçat a tothom

 

[Clica a sobre de la imatge per a ampliar-la] 

[Extret de Contes del llangardaix, de Josep Vallverdú, agost 2021, dins diari Segre]

 

EXERCICIS:

1. Què és una tórtora?

2. En què es diferencia d’un colom?

3. Qui diu aquesta afirmació:

“Jo no surto mai de per aquí i no sé res del que passa al poble”.

4. En aquesta frase: “Ja t’explicaré el què”. Per què el què s’accentua?

5. Com aconseguia l’aliment fa un any la tórtora?

6. Per què actualment la tórtora té problemes per aconseguir menjar?

7. On viu la tórtora?

8. Explica el significat dels següents mots:

Fressa:                                                               llosa:

Mandrós:                                                          contrallum:

9. Explica el significat de a frec de morro:

10. Qui és el so que emet la tórtora?

11. En Llanga i la tórtora aconsegueixen ser amics? Demostra-ho amb exemples.

12. Pensa i aporta un altre títol possible per a aquest conte.

 

dissabte, 26 de juliol del 2025

Els contes del llangardaix (3). "Me'n vaig". Adreçat a tothom

 

[Clica a sobre de la imatge per a ampliar-la] 

[Extret de Contes del llangardaix, de Josep Vallverdú, agost 2021, dins diari Segre]

 

EXERCICIS:

1. On dorm el Llanga?

2. Per què estava amagat?

3. Amb què compara els llamps?

4. Qui el va a veure?

5. Per què no hi va anar abans?

6. Per què en Tau ha d’anar a la muntanya? Saps quan tornarà?

7. Al conte es parla de la transhumància. Què és i per què es porta a terme?

8. De què s’alimenta en Llanga?

9. Què li porta en Tau per menjar?

10. Quin consell dona en Tau a en Llanga?

11. Què és una tórtora?

12. Per què en Llanga no les pot cridar?

13. El títol s’anomena “Me’n vaig”, a qui es refereix?

14. Fòrum: una de les característiques de les obres d’en Vallverdú, és que els animals prenen protagonisme. Per què creus que ho fa?

 

dimecres, 23 de juliol del 2025

Els contes del llangardaix (2). "Falta una ovella". Adreçat a tothom

 

[Clica a sobre de la imatge per a ampliar-la] 

[Extret de Contes del llangardaix, de Josep Vallverdú, agost 2021, dins diari Segre]

 

EXERCICIS:

1. Qui explana la història que apareix al conte?

2. Qui és en Tau i quin problema té?

3. Com aconsegueix escapar-se una ovella?

4. Què significa l’expressió “amb la cua entre les potes”?

5. Què és una cleda? Per a què s’empra?

6. Com troben l’ovella perduda?

7. Què li havia passat realment a l’ovella?

8. Què li succeeix al pastor de l’altre ramat?

9. A què es refereix la següent afirmació. Qui la diu, a qui, i per què?

-Visita-la tu que no et piquin les vespes.

10. Pensa i aporta un altre títol possible per a aquest conte.

11. Redacta un petit conte on els protagonistes siguin animals.

12. Explica la diferència entre una vespa i una abella.

diumenge, 20 de juliol del 2025

La literatura europea en llengua vulgar (1). Oralitat i escriptura. La lírica medieval. La poesia trobadoresca. Adreçat a Batxillerat


ORALITAT I ESCRIPTURA

Gran part d’aquesta literatura pel que fa a la creació i a la difusió de textos era de manera oral. Rarament es posaven per escrits. Aquest fet ha comportat que molts d’aquests tipus de manifestacions literàries s’hagi perdut i que els textos conservats siguin una petita representació.

Fins al segle XII, la diferència entre la literatura oral i la literatura escrita venia marcada per la llengua. L’àmbit d’escriptura era el llatí , i el de l’oralitat les llengües vulgars. Aquesta diferència també indicava el tipus de públic a qui es dirigien les obres i el grau de formalitat que tenien. En termes generals, els textos escrits anaven dirigits a un públic culte, que venien a ésser els clergues, i les obres orals anaven dirigides a un públic analfabet o poc avesat a la lectura, que tant podia ser noble com popular.

La transmissió de la literatura oral anava a càrrec dels joglars, que eren uns professionals de la recitació i que aprenien un repertori de memòria. Llavors, l’interpretaven als castells i a les places dels pobles. També tocaven instruments musicals, realitzaven jocs malabars i empraven abundància de recursos per a distraure el públic.

Al segle XII, s’enceta una nova etapa en la qual l’escriptura deixa de ser únicament del llatí i s’obre a les llengües parlades. A partir d’aquí els textos escrits en vulgar abundaren cada vegada més i estigueren més ben redactats, fins al punt d’igualar la perfecció estilística de la llengua llatina. 

 

LA LÍRICA MEDIEVAL

Les llengües vulgars s’empraven per a una poesia que expressava sentiments i vivències quotidianes. Era una poesia cantada, que es transmetia oralment, de manera que la major part de la producció lírica medieval s’havia perdut. Els poemes conservats foren compilats entre els segles XIII i XV per a ésser reproduïts en antologies líriques, afegint-hi de vegades la notació musical, emperò, aquests cançoners que només recollien obres cultes, no admetien la lírica tradicional.

D’aquesta manera, les cançons que des de sempre cantava la gent del poble mentre treballava o es divertia, pràcticament han desaparegut. Pel que fa a la Romània, tan sols s’han conservat rastres d’aquesta lírica popular perquè alguns poetes cultes (àrabs, jueus, francesos, catalans, castellans o gallecs) afegien estrofes de cançons tradicionals en els seus poemes. En són un exemple les kharges, que són unes estrofes breus en dialecte mossàrab que s’incloïen com a tornada en poemes cultes escrits en àrab o hebreu.

Pel que fa a la lírica popular produïda a la Romània durant l’edat mitjana, les cantigas d’amigo galaicoportugueses, els villancicos castellans, les chansons de femme franceses, entre d’altres, presenten trets similars, com per exemple, que el jo poètic sigui una dona, que es queixa de manera sovintejada de l’absència del seu enamorat. Per exemple:

Ai, amor, amor, amor,

quant serem los dos de un cor!

 

¡Ay, cómo tardas, amigo!

¡Ay, cómo tardas, amado!

 

[Dins Isabel de Riquer, La lírica medieval, DIVERSOS AUTORS, Lecciones de literatura universal, Madrid, Càtedra, 2003]

 

Fins al segle XII, a Europa només existia una lírica en llengua vulgar, era la poesia popular que ha deixat poques mostres, atès que, la lírica culta s’escrivia exclusivament en llatí.


LA POESIA TROBADORESCA

Apareguda al segle XVI a les cors d’Occitània mitjançant una forta alenada poètica, la poesia trobadoresca. Esdevé la primera lírica culta en llengua vulgar que va sorgir a Europa, perquè els autors s’expressaven en occità (o llengua d’oc) i no pas en llatí. Aquest tipus de poesia es caracteritzava perquè a diferència de la lírica tradicional que era anònima, els poemes occitans tenien autoria coneguda, estaven escrits per trobadors, que alhora eren compositors de música. Aquests poetes-músics estaven vinculats a les corts de la noblesa, que desplaçaren els monestirs com a centres impulsors de la cultura. En les seves obres tractaven els temes profans, allunyats de la temàtica religiosa, que solia caracteritzar la lírica culta anterior.

La lírica trobadoresca tenia pluralitat de temes, emperò, el principal és l’amor cortès, on es concep la relació amorosa com un pacte de vassallatge feudal: el trobador està sotmès a la dona que estima com un vassall al seu senyor, li jura fidelitat, i l’anomena domna o midons ( de domina, ‘senyora’, i meus dominus, ‘senyor meu’). Sovint apareixen pseudònims (senhals) per adreçar-se a la dama, perquè és una dona casada.

El poeta té la dama com a un ésser superior i distant, tanmateix, en la poesia trobadoresca hi trobem referències a la sensualitat i a l’amor carnal.

«[...] que jo i midons jaguem en la cambra en què ambdós fixem una preciosa cita, de la qual espero tant de plaer, que descobreixi el seu bell cos, besant i rient, i que el contempli contra la llum de la làmpada».

[Fragment del trobador Arnaut Daniel]

El gènere més conreat per la lírica occitana fou la cançó, que versa gairebé tota sobre l’amor cortès. El trobador expressa els seus sentiments mitjançant un llenguatge refinat, que va progressant al compàs d’una melodia. El jo poètic sempre és masculí i s’adreça a una dona. La poesia trobadoresca té rigor formal, es caracteritza per una curosa selecció de les paraules, subtilesa en l’expressió i l’ús de recursos literaris heretats de tradicions poètiques anteriors. A més de la cançó, també empraven altres gèneres com el sirventès i la pastorel·la.

Els trobadors componien els seus poemes per a un públic concret, format pels senyors de la cort a la qual pertanyien a un auditori particular, format pels senyors de la cort a la qual pertanyien. Solien ésser nobles que compaginaven la dedicació a la guerra i a la poesia, o bé professionals de prestigi. Tanmateix, els joglars eren els qui interpretaven els poemes i estaven al seu servei. Hi havia dues tipologies de joglars: els de lírica que havien de memoritzar la lletra i la música dels poemes i no tenien llibertat per modificar-les. D’altres podien arribar a compondre les seves pròpies obres i assolir la categoria de trobadors. L’altre tipus de trobadors eren els que cantaven cançons de gesta.

La poesia trobadoresca va tenir una gran difusió i fou determinant en l’evolució de la lírica europea que vindria, en els temes i els trets formals.


[Font: FERRAN, Alícia; BACARDIT, Ramon (2009). Història de la literatura catalana. Text i context, Cruïlla, Barcelona]

[Imatges extretes de: Universidad Gabriela Mistral, Milwaukee Independent, Historia National Geographic]

                    

EXERCICIS:

1. Com ens han arribat els textos medievals? Què comportava aquest fet?

2. Quina llengua s’emprava a partir del segle XII? Quina llengua es dirigia a les classes cultes i a les vulgars?

3. Qui eren els encarregats de transmetre la literatura oral? On interpretaven aquest repertori?

4. A més de recitar textos, quines altres funcions tenien els joglars?

5. Per què s’han perdut majoritàriament les poesies d’època medieval?

6. Esmenta el nom de composicions de lírica popular que s’han conservat.

7. On i quan sorgí la poesia trobadoresca?

8. Caracterització de la poesia trobadoresca.

9. Un dels temes destacats de la lírica trobadoresca és l’amor cortès, en què consisteix?

10. Quin és el gènere més utilitzat en la lírica occitana. Per què?

11. Destria si les següents accions les exercitava un trobador o bé un joglar.

A) No componien les cançons.

B) Componien les seves cançons.

C) Adreçaven les seves composicions a un públic específic.

D) Es dedicaven tant a composar com a fer de soldats.

E) Interpretaven els poemes a la cort.

F) Els _________ estaven al servei dels ________.

G) No podien modificar les composicions creades ni canviar-ne la música.

H) Podien aspirar a pujar de categoria.

12. Imagina’t que un/a company/a no ha pogut assistir a aquesta sessió. Realitza un esquema aportant allò essencial d’aquesta fitxa.

dijous, 17 de juliol del 2025

Els contes del llangardaix (1). "Qui soc?". Adreçat a tothom


Celebrem els 102 anys d’en Josep Vallverdú, un autor que he llegit molt i sempre he admirat, amb el recull de vint contes que va editar l’agost del 2021 al diari Segre, intitulat Els Contes del llangardaix, uns petits relats que passen en un poble de pagès on el seu protagonista és un llangardaix i les relacions que estableix amb d'altres animals i persones. D’un dels autors més estimats i més longeus de Catalunya.

[Clica a sobre de la imatge per a ampliar-la] 

[Extret de Contes del llangardaix, de Josep Vallverdú, agost 2021, dins diari Segre]

 

EXERCICIS:

1. Quins rèptils anomena el Mestre Llangardaix al conte?

2. Com es mouen els llangardaixos?

3. Què és un talla-robes? Cerca una imatge a la xarxa i descriu-lo.

4. Com es descriu el llangardaix?

5. Quina diferència hi ha entre una sangartana, un dragó, i un llangardaix?

6. On viuen els llangardaixos? I el Mestre Llangardaix?

7. Què li succeeix al llangardaix quan passa un ramat d’ovelles ben a prop seu? Com se salva?

8. Quina relació té aquest conte amb l’obra d’en Josep Vallverdú?

9. Què fascina a les sangartanes i als dragons? I als llangardaixos?

10. Explica una anècdota que tinguis amb un rèptil.

dilluns, 14 de juliol del 2025

Conte en valors. L'egòlatra. Adreçat a tothom

 

Un afamat novel·lista anava passejant per la ciutat quan, de sobte, es trobà amb un amic al qual feia molts anys que no veia.

-Home, Joan, quan temps sense veure’t! Te’n recordes d’aquells petits contes de misteri que vaig començar a escriure al bar de la universitat? Doncs amb el temps m’han convertit en un novel·lista d’èxit.

-Sí, sí, ho sé, estàs per tot arreu -respongué l’amic, que no pogué continuà parlant perquè l’escriptor l’interrompé, exclamant:

-I no només d’èxit d’aquí, al nostre país, sinó també fora de les nostres fronteres!

Durant mitja hora sense aturar-se, el novel·lista continuà parlant de si mateix, mentre el seu amic escoltava pacient i educadament. Parlava i parlava sobre els seus projectes, els seus èxits, els seus viatges, les seves entrevistes i les seves circumstàncies. De sobte, es deturà un instant, observà el seu amic als ulls i li digué:

-Bé, Joan, prou de conversar de mi, no? Ara xerrem de tu. Digue’m, què t’ha semblat la meva darrera novel·la?

Aquesta història ens mostra que un ego saludable permet funcionar al món de manera efectiva, mentre que un ego desmesurat és perillós i ens acabarà tancant totes les portes.

(Extret de la revista “Pronto”. Traducció: Josep Maria Corretger)

[Imatge extreta de: Escuela Ray Bolivar]


EXERCICIS:

1. Realitza un resum d’aquest conte en valors.

2. Cerca al diccionari dues paraules en color lila que desconeguis.

3. Pensa i escriu un sinònim dels següents mots i que s’adapti al text.

Afamat:                                                                            interrompé:

Pacient:                                                                            desmesurat:

4. Qui expressa la següent exclamació i per què?

-I no només d’èxit d’aquí, al nostre país, sinó també fora de les nostres fronteres!

5. Dins d’aquest conte trobarem diferents mots que s’emmarquen dins del camp semàntic de l’escriptor, esmenta’ls.

6. Subratlla la forma correcta de les següents parelles:

Recordar / enrecordar                       parlaba / parlava                         perillòs / perillós

País / païs                                          ho sé / ho se                                 De repent / de sobte

7. Esmenta un fragment d’estil directe que aparegui al conte, i justifica per què ho és.

8. Cerca o il·lustra aquest conte amb una imatge que s’hi adapti.

9. Crea un conte amb els mateixos personatges, emperò, amb un final diferent.

10. Fòrum: t’has trobat en alguna situació real semblant a la qual apareix al conte? Explíca-la.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;