dilluns, 26 de maig del 2025

Conte en valors: "El sastre i el client". Adreçat a tothom

Cert dia, un senyor que necessitava un vestit es dirigí a una de les millors sastreries de la ciutat, on l’atengueren amb gran eficàcia. El client llavors se n’anà a casa, confiant en rebre en breu el seu vestit nou. Al dia següent, un empleat de la sastreria li lliurà la seva peça, amb un somriure i sense demanar res a canvi. Feliç per tenir el seu vestit, emperò, estranyat per no haver hagut de pagar, l’home decidí tornà a la botiga. L’atengué el mateix amable senyor que li agafà mesures el dia anterior.

-Algun problema senyor?

-Cap. El vestit em queda perfecte. He vingut perquè encara no m’han cobrat res. Això és normal?

-Senyor, en aquesta casa considerem sempre que tots els nostres clients són cavallers perfectes i ens faria vergonya demanar-los el pagament de les seves peces de roba.

-Però, i si algun no arriba a pagar mai?

-Llavors, aquella persona deixa de ser un cavaller i ja no tenim cap inconvenient en reclamar-li el pagament.

L’home pagà el seu vestit i marxà a casa, una mica perplex.

Aquest conte ens mostra que, fins que no es demostri el contrari, sempre s’ha de confiar en el bon fer de les persones.


(Extret de la revista “Pronto”. Traducció: Josep Maria Corretger)

[Imatge extreta de: Dreamstime]

 

EXERCICIS:

1. Realitza un resum d’aquest conte en valors.

2. Explica el significat de les paraules de color lila.

3. Pensa i escriu un sinònim de:

L’atengueren:                                                               estranyat:

Inconvenient:                                                               perplex:

Confiar:                                                                      lliurà:

4. Aporta un fragment d’estil directe que aparegui al conte.

5. Qui deixa anar la següent pregunta i per què?

-Però, i si algun no arriba a pagar mai?

6. Per què se sorprèn el client?

7. Finalment, el client paga el vestit? Quan?

8. Al conte, el venedor es refia del client. Això acostuma a succeir en l’actualitat? Per què?

9. Cerca una notícia a Internet que versi sobre la confiança d’una persona en una altra.

10. Quin ensenyament dona aquest conte en valors?




dimarts, 20 de maig del 2025

El teatre. El text teatral. L'espectacle del teatre. Les formes teatrals. Adreçat a tothom

 

És l’art i la tècnica de representar obres tràgiques, dramàtiques o còmiques. Normalment, les representacions teatrals sorgeixen dels textos literaris que creen una història de ficció. Ara bé, aquests textos només tenen realment sentit quan es representen a l’escenari davant d’un públic.

Una qualitat que difereix el teatre d’altres gèneres és que cada representació teatral és única i irrepetible: el públic no sempre és el mateix; els actors i actrius introdueixen matisos nous en les seves interpretacions, amb els gestos, veu, en resposta a l’atenció que reben dels espectadors en cada representació. Tot i llegir el text teatral, mai serà el mateix haver-lo vist representat.

D’altres trets distintius del teatre són els següents: els fets s’explanen durant el temps de la representació; la història no l’explica el narrador, sinó els mateixos personatges, i la narració evoluciona, mitjançant els diàlegs.

Aquests elements esmentats condicionen el text teatral, atès que, no està pensat per a què el llegim sols i en silenci, sinó que desitja ésser escoltat, compartit i veure les emocions dels assistents.

EL TEXT TEATRAL

El text d’una obra dramatitzada és un text literari i té unes característiques peculiars.

ELEMENTS DEL TEXT TEATRAL

L’ESTRUCTURA

Sol constar d’actes i d’escenes:

.Un acte: part extensa de l’obra separada de les altres per una pausa llarga. L’equivalent al capítol de la novel·la. Tradicionalment, les obres consten de tres actes, emperò, algunes en tenen més. Els actes també poden anomenar-se quadres.

.Una escena és una part d’un acte en què intervenen diversos personatges.

EL DIÀLEG

És una forma d’expressió del teatre. Gràcies a aquest recurs viu i directe, l’acció de l’obra avança i també permet conèixer el caràcter dels personatges. En el text teatral apareix en lletra rodona, i a continuació dels noms dels personatges, que s’escriuen en lletra versaleta.

EL MONÒLEG

És un discurs que realitza un personatge sense adreçar-se a ningú en concret, quan està sol o s’allunya d’altres personatges. Té la funció s’adreçar-se directament a l’espectador per confessar-li els seus pensaments secrets.

LES ACOTACIONS

Són les notes explicatives que l’autor/a redacta en lletra cursiva en la introducció de cada acte o escena, o bé, al marge dels diàlegs del repartiment. Faciliten i orienten la direcció i la interpretació en la posada en escena. També ajuden el lector a fer-se una idea mental més concreta de les escenes i d’allò que s’hi esdevé.

 

L’ESPECTACLE DEL TEATRE

En la representació d’una obra de teatre entren en funcionament diversos elements.

Autor/a

També anomenat dramaturg/a. És la persona que imagina l’obra i l’escriu per a què sigui interpretada. També en realitza la proposta escènica, és a dir, estableix com i en quin ordre han de donar-se a conèixer els fets, a través dels diàlegs dels actors i actrius.

Director/a

S’encarrega de posar en escena el text teatral. Pot haver o no escrit l’obra. Dirigeix la interpretació del repartiment i coordina tots els elements necessaris per a representar l’obra.

Actors/actrius

Artistes que seguint les indicacions de la direcció, interpreten i donen vida als personatges ideats per l’autor/a.

Escenografia

Conjunt d’elements que serveixen per crear l’atmosfera adequada en l’espai escènic on es representa l’obra: els decorats, la il·luminació, el vestuari, el maquillatge, l’attrezzo (conjunt d’accessoris de decoració, de mobiliari...), la tramoia, la música. Acostuma a haver un equip tècnic que s’encarrega d’aquests elements, amb especialistes per a cada cosa, que són coordinats per la direcció o per una direcció tècnica.

Públic

Conjunt de persones que assisteixen a la representació com a espectadors. Un espectacle en viu i en directe requereix la presència de públic perquè acabi de complir la seva funció.

Espai teatral

Pot ésser ben divers: des d’un espai a l’aire lliure, com per exemple, un teatre grec, fins a un espai tancat, com és un edifici construït amb un escenari per a representar-hi obres. El teatre a més de l’escenari i els seients del públic també incorpora d’altres elements: el teló, el decorat, la bateria de llums, l’attrezzo, el prosceni, la tramoia, el camerino, fossat de l’orquestra, la pinta o teler, les bambolines, l’amfiteatre o tribuna, la platea o pati de butaques, el bastidor.

 

Visualitza les parts del teatre. Clica a sobre de la imatge per a ampliar-la.

LES FORMES TEATRALS

Al teatre hi trobem tres grans formes teatrals: la tragèdia, la comèdia i el drama. La majoria de les obres de teatre s’agrupen en un d’aquests tres subgèneres.

CARACTERÍSTIQUES DE LA TRAGÈDIA, LA COMÈDIA I EL DRAMA

LA TRAGÈDIA

.El protagonista és un heroi o una heroïna, que es veu portat per grans passions i s’ha d’enfrontar a grans adversitats que li causen un profund sofriment. Això el condueix a un final fatal: la seva mort o el traspàs d’éssers estimats.

.Representa el conflicte entre l’heroi i el destí, que és una raó divina o sobrehumana a la qual l’heroi s’ha de sacrificar perquè és una força superior a ell.

.L’objectiu de l’obra és provocar sentiments d’horror i de pietat a fi que els espectadors s’identifiquin amb el sofriment del protagonista i se sentin alliberats d’afliccions com la culpa i el dolor.

.El text presenta un estil dialogat de to elevat i generalment està escrit en vers.

LA COMÈDIA

.El protagonista és una persona senzilla que, representa el prototip d’un defecte o un vici que trobem en la societat.

.Planteja conflictes de la vida quotidiana que es poden resoldre i que acostumen a tenir un final feliç.

.L’argument es pot presentar en forma de paròdia (imitació d’una persona per fer-ne burla), sàtira (ridiculització dels defectes), caricatura (exageració dels fets i els personatges) o farsa (simplificació i deformació de la realitat).

.L’objectiu de l’obra és fer una crítica divertida de la conducta dels humans. Malgrat el to humorístic, té una intenció moralitzadora.

.El text presenta un estil dialogat viu, directe, col·loquial i amb tocs humorístics, com ara frases de doble sentit, malentesos, equívocs, exageracions.

EL DRAMA

. El protagonista sol ser un personatge de dimensions humanes que viu intensament els conflictes amb què es troba en la vida. Aquests conflictes poden ser emotius (problemes d’amor, d’amistat...), socials (enfrontaments per raons culturals, ideològiques, econòmiques...) o psicològics (problemes de personalitat, situacions traumàtiques...).

.L’argument de l’obra mostra la complexitat de la vida dels humans. Hi apareixen de manera cohesionada els moments dolorosos o tràgics i els moments divertits o còmics. Es diu que el drama és un gènere mixt, entre la tragèdia i la comèdia. Té un desenllaç és incert.

.El text té un estil adequat per a l’edat i la situació familiar i social de cada personatge.

Pel que fa a l’àmbit del teatre musical, sobresurten l’òpera, que combina la música i els diàlegs cantats de to elevat; i el musical, que combina música i el ball, les cançons i els diàlegs cantats i parlats. Els moments amb més intensitat dramàtica acostumen a ser protagonistes amb la cançó principal.

[Font: DIVERSOS, (2020). Llengua Catalana ESO, Barcanova Innova, Barcelona]

(Imatges extretes de: Stagemilk, Pinterest)


EXERCICIS:

1. Què és un text teatral? Esmenta’n les principals característiques.

2. Explica amb una frase cada mot:

El monòleg:

Les acotacions:

3. Esbrina de quin gènere teatral és cada afirmació.

A) Parla sobre la manera de fer de les persones.

B) Es pretén que l’espectador pateixi com el protagonista.

C) Mescla moments tristos amb d’altres de divertits.

D) Apareix el conflicte sobre l’heroi i el seu destí.

E) Conté una trama que pot mostrar diversitat de conflictes.

4. Comenta la diferència que existeix entre el gènere teatral musical de l’òpera i el musical.

5. Explana el significa de les següents paraules vinculades al teatre.

Attrezzo:

Prosceni:

Teló:

Camerino:

Fossat:

6. Ídem de l’anterior.

Platea:

Bambolines:

Tramoia:

Bastidor:

7. En què es diferencien l’escena i l’acte dins del text teatral?

8. Cerca un fragment escrit d’una obra de teatre i digues les característiques que hi apareixen.

9. Et posem la imatge d’unes obres de teatre i has de dir si formen part de la tragèdia, comèdia, drama, o musical (òpera o musical).




[Imatges extretes de: artpictures; leemead; teatrebarcelona]

10. Dibuixa un escenari teatral on hi apareguin els elements principals, penja’l a Pinterest i enllaça’l aquí.

 


dimarts, 13 de maig del 2025

L'adverbi. Morfologia. Definició. Classificació. Adreçat a Batxillerat


Definició

Categoria gramatical invariable que pot modificar un verb, un adjectiu o un altre adverbi.


Sintaxi

L’adverbi pot actuar com a CC del verb del conjunt de l’oració. També pot fer d’especificador d’un altre adverbi o d’un adjectiu.

Ex:

-Ens veiem demà al poble.

-No es troba gaire bé. Està molt nerviosa.


Recorda:

La partícula pas afegeix diversos matisos a les frases negatives:


.Reforça la negació:

Ex:

-No ho pensis pas, això!


.Nega una suposició implícita:

Ex:

-Vas anar al concert? No hi he anat pas, jo.


.Expressa una probabilitat:

Ex:

-No has vist pas el retolador?


.Nega parcialment un enunciat anterior.

Ex:

-Han prohibit aparcar. No pas a mi.


Comparacions:

Ex:

-Pinta millor que no pas.


Classificació

Segons la forma

.Simples:

Avui, bé, aquí, etc.


.Locucions adverbials:

amb prou feines, de gom a gom, en dejú, etc.


Segons la funció

1. Complements:

.Complement verbals:

Ex:

-Viu malament.


.Modificador oracional:

Ex:

-Sortosament, el Barça va guanyar la Copa del Rei.


2. Especificadors:

.Especificador adjectival:

Ex:

-Tenim una actuació molt destacada.


.Especificador adverbial:

Ex:

-Pensa molt de pressa.


3. Connectors:

.Connector oracional / textual:

Altrament, mentrestant, conseqüentment.


.Relatius adverbials:

Fan de CC del verb i de nexe subordinant:

on, quan, com, quant.

Ex:

-Quan pugui vindré.


.Adverbis interrogatius:

apareixen en oracions interrogatives directes o indirectes:

on, quan, com, quant.

Ex:

-On estàs? No m’ha comentat quan ho farà.


Segons el significat

.Manera:

bé, ràpidament, a la babalà, així, ensems, debades, etc.


.Temps:

ahir, després, avui, adés, anit, llavors, etc.


.Lloc:

aquí, lluny, allà, pertot, prop, dalt, avall, etc.


.Quantitat:

molt, poc, massa, prou, bastant, un xic, etc.


.Modalitat (afirmació, negació, dubte):

sí, no, tampoc, potser, fins, etc.


ADVERBIS

TIPUS

ADVERBIS

LOCUCIONS ADVERBIALS

ALTRES

De manera

Bé (ben davant adjectiu o adverbi), mal (malament), com (interrogatiu), així, millor, pitjor, alhora, sols, només, almenys, arreu, exprés, corrents, debades, gairebé, quasi, sobretot, tot (davant adjectiu o adverbi).



A bastament, a ull nu, a cau d’orella, a contracor, a repèl, a correcuita, a dojo, a la babalà, a la deriva a l’engròs, a males penes, a peu, xano-xano, a ultrança, comptat i debatut, amb un no res, de cap, de franc, fil per randa, si més no, si fa no fa, a les palpentes, al cap i a la fi.

Adverbis formats sobre un adjectiu (en femení)+ el sufix -ment: amablement, ràpidament, tristament.

De temps

Quan, adés, llavors, aleshores, sempre, sovint, tothora, mai, després, abans, ja, aviat, tard, encara, avui /hui, ahir, demà, enguany, anit.

De nit, de dia, a la matinada, al matí, de bon matí, al migdia, a la vesprada, al capvespre, al vespre, a deshora, destemps, a hores d’ara, tot al llarg de, al present.

Locucions formades pel gerundi del verb haver+el participi passat d’un verb: havent acabat, havent anat.

De lloc

On, ací, aquí, allà, enlloc, onsevulga/onsevulla, dins/dintre, fora, davant, darrere, endavant, sobre, damunt, davall, sota, amunt, dalt, baix, prop, lluny.

D’allí estant, d’ací i d’allà, pertot arreu, de fora estant, cap endins, cap enfora, al davant, al darrere, cap al davant, a la dreta, a l’esquena, a sobre, a sota, al damunt, cap amunt, cap avall, a dalt, abaix, al capdamunt, a l’entorn, a la vora, als afores.


De quantitat

Molt, poc, més, quant, menys, tant (tan davant adjectiu o adverbi), bastant, massa, força, prou, gens, res.

A més, a més a més, a més de, d’allò més, més o menys, si més no, un poc, una mica, un xic, no gens, no gaire, gens ni mica, bona cosa, un grapat, un munt.


MODALITAT


D’afirmació

Sí, també, prou, àdhuc.

Fins i tot, ... i tot, en efecte, per descomptat, sens dubte, i tant, de veritat, de debò, no cal dir-ho.

Certament, efectivament, justament, indubtablement, evidentment.

De negació

No, ni tampoc, pas.

De cap manera, en ma vida, en absolut, no pas, no gens, i ara.


De dubte

Potser.

Si de cas, tal vegada, ta volta, qui sap, a la millor, si molt convé, què et diu que, per ventura.

Possiblement, probablement.

Recorda:

Locució adverbial: és una expressió fixa d’una llengua que equival a un adverbi. Solen constar d’una preposició i un substantiu. També pot estar formada per una preposició i adjectiu o adverbi.


PECULIARITATS DELS ADVERBIS

.Els adverbis acabats en -ment es formen a partir de la forma femenina de l’adjectiu:

ràpidament, pobrament...

Quan hi ha dos adverbis acabats en -ment, s’ha de mantenir la terminació en els dos adverbis o bé només en el primer.

Ex:

Opció 1:

ràpidament i eficaçment

Opció 2:

ràpidament i eficaç.


És incorrecte:

ràpid i eficaçment.


L’adverbi malament s’escurça davant participi o adjectiu:

Ex:

mal fet, mal executat.


.La forma ací és habitual en alguns parlars com ara el pallarès i també en valencià:

Ex:

Ací ja Vicent Andrés Estellés.

.Els dies de la setmana en una situació de futur o de passat immediat són adverbis, i per tant, no porten article:

Ex:

-Vindré dilluns.

.Cal distingir res (pronom), gens (adverbi) i gens de (determinant).

Ex:

-No beu res / no beu gens / no beu gens d’aigua.

.Mentrestant és un adverbi temporal equivalent a durant el temps que s’esdevé un fet. No s’ha de confondre amb la conjunció mentre o mentre que.

Ex:

-Li faré arribar avui. Mentrestant, fes el que puguis.

-Mentre et dutxes, preparo la maleta.

-Mentre que tu t’hi desplacis, jo estic salvat.

.Tan davant d’adjectiu o adverbi:

Ex:

-És tan espavilat com ella.

-Pinta tan bé que enamora.

.Tant davant d’un nom o quan funciona com complement verbal:

Ex:

-No tardis tant.

-No miris tant la televisió.

També escrivim tant quan elidim l’adjectiu o l’adverbi.

Ex:

-Era atrevit, però no tant com en primera instància.


[Material consultat: FREIXES, Andreu, i Núria Còrdova (2017), Competència lingüística. Fonètica, morfologia, sintaxi i lèxic. Llengua Catalana. 2n Batxillerat, Castellnou Edicions, Barcelona]

[Imatge extreta de: bàsquet plus]


EXERCICIS:

1. Explica què és una locució adverbial mitjançant un exemple. En què es diferencia d’un adverbi?

2. Què signifiquen les següents locucions adverbials?

A la babalà:

De bocaterrosa:

A collibè:

A la gatzoneta:

3. Relaciona cada locució adverbial amb el seu significat:

Locucions adverbials:

bitllo-bitllo, trascantó, xano-xano, orri, de sotamà, a l’encop, de gairell, a balquena., de soca-rel.

Significats:

espatllar-se o perdre’s, alhora, en abundància, íntegrament, al comptat, d’amagat, de costat, d’una manera imprevista, a poc a poc.

4. Redacta una oració amb cadascuna de les locucions adverbials que tenen a veure amb els diners.

.A compte:

.A la bestreta:

.A l’engròs:

.A preu fet:

.De bursada:

5. Subratlla la forma correcta de cada parella de mots.

A) Hi ha caragols (per tot / pertot).

B) (En lloc / Enlloc) de mirar la televisió podries fer els deures.

C) Per a jugar a voleibol has de llançar la pilota (en l’aire / enlaire).

D) Quan puguis vinc (ací / aquí) que et donaré les instruccions.

E) Amb l’edat no veig (gairebé / gaire bé) de lluny.

F) Els jugadors arribaren (a l’hora / alhora) de disputar l’encontre.

G) (Pot ser / Potser) que no arribin a temps al concert.

6. Esmenta quina funció realitza pas en les oracions següents:

A) M’agrada més el futbol que no pas el tenis.

B) No has trobat pas el meu llibre?

C) No facis pas una cosa semblant!

D) Tots van anar al mateix lloc equivocat. No pas jo, que vaig encertar la direcció.

E) No estic pas satisfet del resultat del meu equip a la Champions.

7. Llegeix i explana el significat de cada expressió llatina:

A) a posteriori:

B) ad hoc:

C) ad libitum:

D) de facto:

E) de iure:

F) ex professo:

G) ex cathedra:

H) grosso modo:

8. Cerca una expressió equivalent als següents adverbis:

suara:

debades:

tostemps:

adesiara:

ensems:

tost:

de continent:

9. Esmenta quin dels quatre significats tenen les locucions adverbials següents:

Locucions:

a betzef, a balquena, a cop calent, a la babalà, a manta, a rajaploma, de bursada, a tort i a dret, a ull, a dojo, de cap a peus, de cop i volta, de fit a fit, de sobte, sense solta ni volta.

Significats:

irreflexivament, abundantment, sobtadament, manera de mirar.

10. Glossa la diferència que hi ha entre tan i tant, mitjançant un exemple de cada.

11. Escriu una paraula o expressió equivalent per a cada locució adverbial.

A les palpentes:

A cremadent:

A gavadals:

En doina:

A borbollons:

En sopols:

De corcoll:

D’esma:

A empentes i rodolons:

12. Ídem de l’anterior:

Sense embuts:

De biaix:

A tort i a dret:

D’amagatotis:

A contracor:

A cau d’orella:

A preu fet:

Fil per randa:

A deshora:

13. Relaciona els adverbis i les locucions adverbials de temps amb el seu significat corresponent.

Adverbis i locucions:

adés, antany, dejorn, a trenc d’alba, a hora baixa, a boqueta de nit, a deshora.

Significats:

de bon matí, quan es fa de dia, fa poc, a una hora intempestiva, a la tarda, quan es fa fosc, en temps passat.

14. Crea i inventa una activitat original per a treballar els adverbis i les locucions adverbials.

15. Cerca una imatge per a una locució adverbial. Si algun alumne hi ha participat, no es pot repetir la locució.

16. Posa una nom amb una locució adverbial a la imatge que acompanya la fitxa.

17. Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit els exercicis de la present fitxa. Dubtes que t’han sorgit i per què?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;