Definició:
És una categoria gramatical que complementa el nom i li
dona alguna qualitat o característica.
Estructura:
SAdj à (esp.) +
adjectiu + (complements)
.Especificador:
adverbis: Molt alegre.
.Complements: SPrep.
Ex:
-Estic ple d’incerteses.
(CAdj)
Sintaxi:
El SADJ pot fer de
CN, atribut o CPred:
Ex:
-Gos escaldat àCN
-És simpàtic à Atribut
-S’ha tornat
positiu à CPred
Classificació:
.Adjectius
especificatius / restrictius:
Afegeixen al nom una
qualitat que serveix per a diferenciar-lo d’altres.
Ex:
-Reconstruïa la casa pairal.
.Adjectius
explicatius:
Afegeixen una
qualitat ja coneguda o inherent.
Ex:
-La mar blava.
.Gènere
i nombre:
A)
Formació bàsica
.Masculí singular ∅ à femení singular –a: net, neta
.Masculí plural –s à femení plural –es: nets, netes
.Canvis ortogràfics:
U à V: tou, tova, tous, toves
T à D: mut, muda, muts, mudes
C à G/GU: feixuc, feixuga, feixucs, feixugues
C à QU: fresc, fresca, frescs / frescos, fresques
IG à J/G; TJ/TG: lleig, lletja, lleigs/ lletjos,
lletges
S à SS: escàs, escassa, escasses, escassos
.Canvis
en l’accentuació:
Genuí, genuïna, genuïns, genuïnes
.Recuperació de la n etimològica: sa, sana, sans, sanes
.Canvis en la vocal:
-e à -a: negre, negra
-o à -u: minso, minsa
.Terminacions
pròpies (-òleg / -òloga; -eu/-ea):
filòleg, filòloga; europeu, europea
B) Terminacions –s, -ç, -x, -ix, -tx (4 formes)
masculí |
|
Singular ∅ |
Plural -os |
Gris Dolç Fix |
Grisos Dolços Fixos |
femení |
|
Singular ∅ |
Plural -es |
Grisa Dolça Fixa |
Grises Dolces Fixes |
C)
Terminacions –sc, -st,
-xt, -ig (4 formes, doble plural masculí)
Singular ∅ |
Plural
–s/-os |
Fosc Trist Mixt |
Foscs/foscos Trists/tristos Mixts/mixtos |
femení |
|
Singular ∅ |
Plural -es |
Fosca Trista Mixta |
Fosques Tristes Mixtes |
D) Terminacions –aç, -iç, -oç (3 formes)
singular |
plural |
||
masculí |
femení |
masculí |
femení |
Audaç Feliç Precoç |
Audaç Feliç Precoç |
Audaços Feliços Precoços |
Audaces Feliços Precoces |
E) Altres terminacions (invariables)
|
singular |
plural |
-al, -el, -il |
Igual,
fidel, fàcil |
Iguals,
fidels, fàcils |
-ble |
Amable,
noble |
Amables,
nobles |
-aire |
Xerraire,
rondinaire |
Xerraire,
rondinaires |
-ista |
Egoista,
narcisista |
Egoistes,
narcisistes |
-ar, -or |
Escolar,
anterior, posterior |
Escolars,
anteriors, posteriors |
-ant, -ent |
Elegant,
ignorant, prudent |
Elegants,
ignorants, prudents |
Gradació
Positiu |
No duu indicació
d’intensitat i, per tant, expressa la qualitat sense cap matís afegit: ràpid,
lent, lleig. |
|
Comparatiu |
Igualtat |
Tan + adjectiu +
com: tan bo com |
Superioritat |
Més + adjectiu +
que: més bo que |
|
Inferioritat |
Menys + adjectiu
+ que: menys bo que No + tan +
adjectiu + com: no tan bo com |
|
Superlatiu |
Relatiu |
El/la +
substantiu + més / menys + adjectiu + de: La corredora més
intel·ligent del món. |
Absolut |
S’hi afegeix
-íssim, -íssima: boníssim, grandíssima. O bé els
quantificadors: molt, massa, ben, tot: massa bo, ven ensopit, tot content. |
positiu |
comparatiu |
superlatiu |
Bo Dolent |
Millor Pitjor |
Òptim Pèssim |
Gran Petit Alt Baix |
Major Menor Superior Inferior |
Màxim Mínim Suprem Ínfim |
[Font: CÒRDOVA, Núria,
FREIXES, Andreu. (2017). Llengua catalana. 2n Batxillerat. Competència
lingüística. Fonètica, morfologia, sintaxi, lèxic, Castellnou Edicions,
Barcelona]
[Activitats extretes o adaptades del llibre citat]
[Imatge extreta de:
correcció en català]
EXERCICIS:
1. Completa les formes
que falten.
brut |
bruta |
bruts |
brutes |
Sobri |
|
|
|
Idoni |
|
|
|
Continu |
|
|
|
2. Ídem de l’anterior.
|
culta |
|
|
|
|
amples |
|
|
|
|
pobres |
|
|
homogenis |
|
|
|
|
aspres |
|
agra |
|
|
3. Completa la taula i escriu totes les formes possibles per al masculí plural.
|
|
grisos |
|
|
dolça |
|
|
|
fluixa |
|
|
ros |
|
|
|
lleig |
|
|
|
|
|
romanesos |
|
4. Completa la següent
taula amb les dues terminacions dels adjectius:
precoç |
|
|
|
Audaç |
|
|
|
Veloç |
|
|
|
Feliç |
|
|
|
Atroç |
|
|
|
capaç |
|
|
|
5. Pensa i escriu la
forma correcta de cada adjectiu:
Estel (lluent):
Aigua (bullent):
Professora (exigent):
Llet (calent):
Moda (elegant):
6. Canvia el gènere dels
següents sintagmes:
Boletaire afable à
Client loquaç à
Dibuixant culte à
Psiquiatre xerraire à
Pilot prudent à
7. Escriu un derivat de
cada mot amb la terminació -dissa o -osa per a formar l’adjectiu.
Xisclar à
Esgarrifar à
Trencar à
Fondre à
Greix à
Vàlua à
Avantatge à
Gas à
8. Autoavalua’t:
reflexiona sobre com t’han sortit les activitats d’aquesta fitxa, quines
dificultats t’han sorgit i com les has resoltes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada