Dins la
essa podem trobar dos tipus de pronunciació:
-Com
a essa sonora: les cordes vocals vibren en pronunciar-la.
Ex:
nosa, ozó,
crisi, atzucac...
-Com
a essa sorda: les cordes vocals no vibren en
pronunciar-la.
Ex:
sorra,
massís, cert, març...
D’altra
banda, la essa sonora s’escriu amb Z o amb
S.
-Escrivim
S:
.Entre
vocals.
Ex:
casa, rosa,
base...
-Escrivim
Z:
.A
principi de mot:
Ex:
zoo, zel,
Zàmbia, zeta...
.Darrere
de consonant:
Ex
dotze,
quinze, setze, horitzó...
.Entre
vocals:
Ex:
trapezi,
nazi, Amazònia, topazi...
!!Excepcions:
Els
derivats i els compostos de dins, fons i trans, atès que es
pronuncien amb essa sonora.
Ex:
enfonsar,
endinsament, transalpí...
A
continuació llistem un seguit de mots que s’escriuen amb una essa
entre vocals, emperò, que corresponen al so de la essa sonora. Són
pronunciades sovint de manera equivocada, amb un so sord.
Adhesió,
anàlisi, anestèsia, apoteosi, arrasar, tendresa, asil, timidesa,
centèsima, Cèsar, cohesió, col·lisió, concisió, corrosió,
decisió, dosi, duresa, entusiasme, episodi, estupidesa, exclusiu,
exposició, èxtasi, feblesa, fusible, gasa, gasosa, inclusió,
invalidesa, lesió, lleugeresa, museu, musulmà, nasal, oasi,
precisió, obesitat, paisatge, països, paràsit, paràlisi,
parèntesi, persuasió, pobresa, Tunísia, presagi, psicosi,
residu, síntesi, Àsia, tesi, casino, tristesa, posició.
|
La essa
sorda s’escriu amb les lletres S, SS, C i Ç.
LA
S i LA SS
La
S la podem trobar en qualsevol posició.
Ex:
salut,
posa, gos, festa, casa...
La
SS (doble essa) únicament s’escriu entre vocals.
Ex:
fressa,
passa, tassa, mossa...
Les
paraules que acaben en -GRESSIÓ, -GRESSOR, -MISSIÓ, -MISSOR,
-PRESSIÓ, -PRESSOR s’escriuen amb SS.
Ex:
regressió,
agressor, emissor, emissió, repressió, repressor...
També
podem trobar que molts mots fan el sufix amb
-ESSA:
Ex:
baró—baronessa;
abat---abadessa...
Els
mots que en femení finalitzen amb -ÈS formen el femení afegint una
-A:
Ex:
anglès---anglesa;
marquès---marquesa; hongarès---hongaresa...
Hi
ha una sèrie de mots que porten una essa i sovint, pel seu so ens
podem equivocar en l’escriptura:
esbós,
simbomba, safrà, Saragossa, sentinella, cabàs, sofre, Còrsega,
arròs, llapis, tapís, Sardenya, gaspatxo, safir, mescla, vernís,
quars, sòcol, sanefa, dansa, asteca, Cadis, tros, paràsit.
Per
un altre costat, alguns altres mots que s’escriuen amb doble essa i
que hem de recordar són:
cassola,
pissarra, massapà, mostassa, arrissar, massís, pallissa, carrossa,
mosso/a, discussió, casset, tassa, excessiu, embarassar, terrissa,
pòlissa, hissar, tossut.
LA
C i LA Ç
La
C s’escriu davant de la E i de la I.
Ex:
cianur,
cicatriu, ceba, cec...
La
Ç s’escriu davant de A, O, U, i també a final de mot.
Ex:
vençut,
caça, esforç, eriçó...
Els
sufixos -ANÇA i -ENÇA s’escriuen amb Ç.
Ex:
temença,
creença, esperança, recança...
Excepcions:
Els
mots no derivats:
dansa,
defensa, nansa, extensa.
S’escriuen
amb C els grups consonàntics -CC-, -SC- i -XC-.
Ex:
accés,
ascens, excedir...
Convé
tenir en ment aquest llistat de mots que s’escriuen amb Ç:
Adreça,
alçar, amenaçar, avançar, balanç, braç, caçar, calç,
calçar, cançó, capaç, començar, comerç, dolç, eriçó,
escorrça, escurçó, estruç, façana, força, glaç, llaç,
llança, llençar, llençol, lliçó, lluç, maça, març, peça,
pinça, plaça, puça, raça, terç, torçar, traç, veloç,
xoriço, feliç.
|
!!Podeu
ampliar informació en els següents enllaços:
(Adaptat
de: DIVERSOS, Llengua
catalana i literatura 2n ESO,
Editorial Teide, Barcelona, 2010)
(Imatge
extreta de: pirates i google imatges)
!!EXERCICIS:
1.
Classifica els següents mots segons el so de la essa sigui sord o
sonor.
Missa,
centre, passió, paràlisi, cosí, pèsol, premsa, frase, missatge,
castell, peça, amazona, classe, vers, prosa, alzina, surera, massís,
març, crisi, atzucac, casal.
2.
Escriu una S o una Z segons on calgui:
anàli__i,
__oològic, dipò__it, po__ar, ca__ino, anè__tè__ia, __ebra,
co__ir, __iga-__aga, do__i, topa__i, pròte__i, divi__ió, col__e,
en__e, re__ar, __el, horit__ó, na__i, domè__tic, impo__ible.
3.
Pensa i aporta cinc mots que acabin en -ANÇA i cinc més que acabin
en -ENÇA.
4.
Escriu CC, SC o SC segons on calgui:
ex__el·lent,
a__és, e__és, e__enari, a__endent, a__elerar, di__iplina, e__epció,
a__eptar, a__epció, e__itació, e__entricitat, a__enturar, a__edir,
e__epcional, e__edir, a__ens.
5.
Explica la diferència entre les parelles de mots següents:
cec / sec;
ceba / seva; signe / cigne; sessió / cessió; sona / zona; raça
/ rasa.
6.
Escriu S o C segons on calgui:
__ecall,
__iment, __empre, __endrer, __iutat, __in__eritat, __elva, __edir,
__eballot, __ilen__i, __etmanal, __ivella, __etrilleres, __irerer,
__ípia, __ebar, __erebral, __èmola, __egellar, __ebre.
7.
Crea una gamificació per tal de treballar la essa sorda i la essa
sonora a l’aula.
8.
Escriu S, SS o Z en aquests mots:
ma__apà,
on__e, a__eure, cla__e, quar__, llapi__, gar__a, dipò__it,
__elobert, pa__ti__er, __olfeig, barnú__, verní__, __oologia,
ca__os, metge__a, Eu__ebi, __ero, et__ètera, À__ia.
9.Escriu
S, SS, C, Ç, o Z en els mots següents:
a__ide__a,
dol__, belle__a, edi__ió, ca__erna, magat__em, pla__a, __enyera,
guit__a, __inisme, co__os, pin__ell, a__e, a__eguran__a, deixade__a,
et__ibar, e__mor__ar, tor__ar, pu__a, bron__e.
10.
Cerca un fragment d’un text literari i copia’l de nou sense les
S, SS, C, Ç i Z, posteriorment, afegeix-lo aquí per tal que algun/a
company/a el resolgui.
11.
Realitza un esquema sobre allò més important que has de recordar de
la essa sorda i de la essa sonora.
12.
Autoavalua’t: reflexiona amb arguments sobre com t’han sortit els
exercicis de la present fitxa. Quines dificultats t’han sorgit i
per què? Com les has resolt? Què et servirà d’aquesta fitxa en
el teu dia a dia?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada