.Morfologia del verb i perífrasis verbals
El
verb és una categoria gramatical que expressa una acció, un estat o un procés.
A la vegada, és el nucli del sintagma verbal (SV). D’aquí que no pugui existir
un SV sense un verb. El SV pot acompanyar-se d’altres sintagmes que actuen com
a complements verbals.
Ex:
-En
Pere balla.
En
Pere (SN)
balla
(SV)
SN+SV=O
-En
Pere balla una sardana.
En
Pere (SN)
balla
una sardana (SV)
balla
(V)
una
sardana (CD)
SN+SV=O
El
verb està format per un lexema o radical, que conté el significat del mot, el
mateix succeïa amb el substantiu i l’adjectiu. El verb també té un morfema o desinència, que aporta la
informació de tipus gramatical: la persona, el nombre, el temps, el mode,
l’aspecte, i a més és variable.
Ex:
pint-o
(jo, ara)
pintaran
(ells/es, després)
pintàveu
(vosaltres, abans)
Els verbs regulars
són els que tenen el mateix lexema en totes les formes verbals i que a més
presenten les mateixes desinències que la resta de verbs de la seva conjugació.
Els verbs irregulars,
en canvi, presenten variacions en el lexema o no es conjuguen d’igual manera
que el verb model (regular) de cada conjugació.
MORFEMES
|
CARACTERÍSTIQUES
|
Persona
|
.Informa sobre qui realitza l’acció,
el subjecte de l’oració. Estarà en 1ª, 2ª o 3ª persona.
|
Nombre
|
.Indica si el subjecte està en
singular o en plural.
|
Temps
|
.Marca el moment en què es realitza
l’acció: en present, passat o futur.
|
Mode
|
.Assenyala l’actitud del parlant. En
tres modes verbals diferents:
-Indicatiu:
expressa una acció que ha esdevingut real, amb independència del temps en què
es realitzi.
-Subjuntiu:
s’empra quan l’acció verbal expressa allò que és desitjat, dubtós, possible o
irreal.
-Imperatiu:
s’utilitza en les oracions exhortatives i s’usa per donar ordres i
instruccions.
|
Aspecte
|
.Indica si l’acció del verb està
acabada o encara continua. Parlem de dos aspectes:
-Aspecte
perfectiu o perfet:
Significa acció acabada. En formen
part els temps de passat i els temps compostos.
-Aspecte
imperfectiu o imperfet:
L’acció es focalitza en el transcurs,
la durada o la continuïtat de l’acció verbal. L’acció no estarà finalitzada.
|
.La conjugació verbal
És
el conjunt endreçat de totes les formes verbals que presenta un verb
classificades en temps verbals. Els verbs catalans tenen tres conjugacions:
.La 1ª conjugació:
Inclou
els verbs que tenen l’infinitiu acabat en –ar. Ex: cantar.
.La 2ª conjugació:
Engloba
els verbs amb l’infinitiu acabat en –er o –re, i excepcionalment, els verbs dir, dur. Ex: batre, témer.
.La 3ª conjugació:
Conté
els verbs que tenen l’infinitiu acabat en –ir. Ex: dormir, servir.
Dins
d’aquesta conjugació podem distingir entre els verbs purs, i els verbs
incoatius.
-Els verbs purs:
són els verbs que segueixen el model dormir,
és a dir, no porten l’increment –eix-, en els temps verbals de present.
-Els verbs incoatius:
són els verbs que contenen l’increment –eix- entre el lexema i la terminació de
les tres persones del singular i la tercera del plural en el present
d’indicatiu i de subjuntiu. Aquests verbs es conjuguen com el verb servir.
Ex:
Present
d’indicatiu: serveixo, serveixes, serveix, serveixen
Present
de subjuntiu: serveixi, serveixis, serveixin
Per
un altre costat, s’ha de distingir entre les formes personals que es conjuguen segons
les persones gramaticals i les formes no personals. Aquestes darreres no
distingeixen ni persona ni temps. Són l’infinitiu (ballar), el gerundi
(ballant) i el participi (ballat).
.Les perífrasis
verbals
Són
una agrupació de dues o més formes verbals que expressen una sola idea. Mentre
que el primer verb que la formen està conjugat i funciona com a acompanyament,
el segon va en infinitiu, gerundi o bé participi, i és el que aporta el
significat.
Les
perífrasis que porten un infinitiu fan referència al futur i tenen un valor
progressiu. Les perífrasis de gerundi tenen un valor reiteratiu i la
particularitat de temps present, i les de participi tenen el sentit d’una acció
passada.
PERÍFRASIS
VERBALS
|
||
D’INFINITIU
|
VALOR
|
EXEMPLE
|
Anar a + infinitiu
|
imminència
|
-Anava a comprar.
|
Començar a + infinitiu
|
imminència
|
-Començava a dibuixar.
|
Posar-se a + infinitiu
|
imminència
|
-Em posaré a estudiar ja.
|
Tornar a + infinitiu
|
reiteració
|
-Tornarem a provar-ho.
|
Caldre + infinitiu
|
obligació
|
-Cal esforçar-se sempre.
|
Haver de + infinitiu
|
obligació
|
-He de llevar-me d’hora.
|
Deure + infinitiu
|
probabilitat
|
-Deuen ser els de sempre.
|
Poder + infinitiu
|
possibilitat
|
-Podràs portar-me el pa?
|
Voler + infinitiu
|
intencionalitat
|
-Vols fer-ho ara?
|
Acabar de + infinitiu
|
temporalitat
|
-No acaben d’arribar.
|
Estar a punt de + infinitiu
|
imminència
|
-Està a punt de pintar.
|
No deixar de + infinitiu
|
reiteració
|
-No deixa de molestar
|
DE
GERUNDI
|
VALOR
|
EXEMPLE
|
Estar + gerundi
|
durada
|
-Està mirant la finestra.
|
Anar + gerundi
|
durada
|
-Anava ballant pel carrer.
|
Continuar + gerundi
|
durada
|
-Continuava llegint.
|
Seguir + gerundi
|
durada
|
-Seguia fotografiant.
|
Acabar + gerundi
|
conseqüència
|
-Acabava generant poemes.
|
DE
PARTICIPI
|
VALOR
|
EXEMPLE
|
Tenir + participi
|
finalització, resolució
|
-Tinc escrits molts contes.
|
Quedar + participi
|
conseqüència
|
-Sempre quedava encantat.
|
Deixar + participi
|
conseqüència
|
-M’ha deixat parat.
|
Donar per + participi
|
finalització
|
-Dona per sabuda la lliçó.
|
.Tipus de verb
El
predicat realitza la funció essencial dins del sintagma verbal. És allò que
s’explica del subjecte. Pot ésser de dos tipus:
.Predicat nominal:
(PN) quan el verb és copulatiu.
.Predicat verbal:
(PV) si el verb és predicatiu.
Els verbs copulatius tenen la funció
d’enllaçar el subjecte i el predicat de l’oració. No tenen significació, per
tant, són buits de contingut. Són: ser, estar, semblar, parèixer.
Ex:
-Sembles
fascinada per aquell noi.
Els verbs predicatius es classifiquen
en:
.Verbs transitius:
Poden
portar un complement directe.
Ex:
-La
Marta no canta molt bé.
.Verbs intransitius:
No
necessiten un complement directe.
Ex:
-En
Joan sempre llegeix.
.Impersonals:
Són
verbs que no tenen subjecte, com ara, haver-hi.
Quan van en tercera persona expressen fenòmens meteorològics.
Ex:
-Plou
i fa sol.
.Reflexius:
Són
els verbs l’acció dels quals recau sobre el subjecte.
Ex:
-Em
pentino pel dematí.
.Pronominals:
Són
verbs que es conjuguen amb un pronom feble de la mateixa persona que el
subjecte.
Ex:
-El
policia s’ha desencantat amb aquell individu.
.Defectius:
Són
els verbs que no tenen una conjugació verbal completa, sinó que els manca
alguns temps. Per exemple: caldre, soler.
(Material adaptat
de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura. 3r ESO, Editorial
Teide, Barcelona, 2007)
EXERCICIS:
1.
Separa
el lexema i els morfemes dels verbs següents:
pintem,
cantaria, hauria dormint, calla, llegia, estudien, interessa, sap.
2.
Parteix
dels verbs de l’exercici anterior i esmenta:
verb
d’origen, persona, temps, mode, aspecte.
3.
Esmenta
el valor que tenen les perífrasis següents:
.Cal
córrer lentament.
.No
podem llegir detingudament.
.Deuen
ser dos quarts de vuit.
.Ara
em poso a navegar per Internet.
.El
públic continuava visionant l’obra teatral.
.Has
de practicar més esport.
4.
Redacta
una oració amb cada verb i que contingui una perífrasi amb el valor indicat.
.Reiteració
(jugar)
.Probabilitat
(trobar-se)
.Començament
(fer)
.Imminència
(guanyar)
.Intencionalitat
(menjar)
5. Digues
si els verbs llistats són transitius, intransitius, impersonals, reflexius, pronominals,
copulatius, defectius.
conèixer,
semblar, pertànyer, xiular, desguassar, entendrir, aconsellar, alinear, morir,
veure, albirar, escortar, dutxar-se, asseure’s, galopar, ésser, soler,
dissuadir, néixer, seure.
6.
Crea
una gamificació per treballar el sintagma verbal a l’aula.
7.
Justifica
l’ús de l’accent o de la dièresi en les següents formes verbals:
argüex,
traduïm, obeíem, produíeu, conduïu, fóra, cantàveu, féu, induït, fiïs.
8.
Argumenta
per què no porten dièresi les formes verbals següents:
traduint,
agrairia, comprarà, córrer, voldrien.
9.
Escriu
l’infinitiu, el gerundi i el participi de les formes verbals que hi ha a
continuació.
rèiem, coneguessin, vegis, beuràs, sortíssim.
10. Explica la diferència que existeix
entre les parelles de mots següents:
parlàvem
/ parlaven perdéssim /
perdessin dormíssim /
dormissin
11. Digues si són certes o falses les
afirmacions següents:
.Les
formes no personals del verb són l’infinitiu, el gerundi i el futur.
.Els
verbs regular pateixen només pateixen variacions a les desinències.
.Una
perífrasi verbal expressa tantes idees com verbs té.
.Un
verb transitiu sempre porta un complement directe.
.L’estructura
haver de + infinitiu és una perífrasi
de probabilitat.
12. Reescriu les afirmacions que no
siguin correctes de l’activitat 11 i fes-les correctes.
13. Cerca un petit fragment literari on
apareguin cinc perífrasis, copia el fragment, i esmenta de quina tipologia són.
14. Autoavalua’t: reflexiona amb
sinceritat sobre com t’han anat les activitats relatives al sintagma verbal,
amb quines dificultats t’has trobat i com les has resoltes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada