L’ACCENTUACIÓ
Mitjançant l’accent gràfic
indiquem la marca de la vocal tònica d’una paraula, d’acord amb les normes
ortogràfiques. En català podem trobar dos tipus d’accent segons l’obertura de
les vocals: obert o greu (à, è, ò) i tancat o agut (é, ó, í, ú).
La síl·laba tònica la podem
trobar en posicions diferents d’una paraula, això fa que puguem distingir tres
tipus de mots polisíl·labs.
MOTS
|
S’ACCENTUEN
|
EXEMPLES
|
OBSERVACIONS
|
Aguts:
La
síl·laba tònica és la darrera.
|
Quan acaben en:
-a,
-e, -i, -o, -u, -as, -es, -is, -os, -us, -en, -in.
|
anglès,
capgròs, café, racó, avió…
|
No s’accentuen les paraules
agudes que finalitzen en diftong decreixent: perdiu.
|
Plans:
La
síl·laba tònica és la penúltima.
|
Quan no finalitzen en:
-a,
-e, -i, -o, -u, -as, -es, -is, -os, -us, -en, -in.
|
córrer,
fenòmens, estómac…
|
S’accentuen les paraules planes
que finalitzen en diftong decreixent:
cantàveu,
ballàveu…
o
triftong:
quèieu…
|
Esdrúixols:
La
síl·laba tònica és l’antepenúltima.
|
Sempre s’accentuen.
|
església,
ràdio, matemàtiques, pólvora…
|
S’accentuen els adverbis que
finalitzen en –ment:
Ràpidament,
tènuament…
|
Per un altre costat, podem trobar
tot un seguit de mots que pronunciar-los malament, porta com a conseqüència una
escriptura de manera errònia.
AGUTS
|
PLANS
|
ESDRÚIXOLS
|
timpà,
futbol, hanbol, hoquei, interval, Tibet, xassís, iber, fluor, policrom.
|
rèptil,
atmosfera, cardíac, míssil, policíac, torticoli, medul·la, termòstat, tèxtil,
intèrfon, amoníac, omòplat.
|
diòptria,
èczema, aurèola, període, olimpíada, pneumònia, políedre, Himalaia,
elèctrode.
|
Podem trobar una llista de mots
majoritàriament monosíl·labs que, d’acord amb les normes anteriors no haurien
de portar accent, ara bé, cal accentuar-los per distingir-los d’altres mots que
tenen la mateixa ortografia, emperò amb un significat diferent, encara que amb
el context puguem descobrir quin mot tractem. Aquesta tipologia d’accent
s’anomena diacrític.
L’Ortografia catalana (2017) de
l’Institut d’Estudis Catalans va simplificar la llista a tan sols
quinze accents diacrítics, per tal de facilitar l’aprenentatge de la
llengua a tot/a nouvingut/uda i va matisar que aquesta sèrie de mots no
accentuats podrien deduir-se pel context. Així doncs, actualment, des del maig
del 2017 ja no és necessari accentuar:
bota, coc, dones, feu (verb),
fora (verb), joc, meu, molt (verb), mora, net, os.
PARAULES AMB ACCENT DIACRÍTIC
|
Bé: allò que procura un avantatge.
Plural: béns. Ex: -El teu padrí té pocs béns immobles.
adverbi, conjunció, interjecció. Ex:
-És pel teu bé.
Be: xai, corder. Plural: bens. Ex: -Té el corral ple de bens.
|
Déu: divinitat, ésser suprem.
Plural: Déus. Ex: -Creu en Déu.
Deu: font. Numeral. Verb deure. Ex:
-El meu poble no té cap deu. Ah, doncs el meu en té deu i això que
l’alcaldessa no deu diners.
|
És: 3ª persona del singular del
verb ‘ser’. Equival a ‘se’ castellà. Ex: -Ella és alta.
Es: pronom feble. Article salat.
Plural de la lletra e.
Ex: -Es pentina molt bé. (Pronom)
-Tanca es cavall. (Article salat)
-Escriu unes es extraordinàries.
(Lletra e)
|
Mà: extremitat. Ex: -Em va xocar
la mà.
Ma: possessiu àton. Ex: -Ma
germana és la millor del món.
|
Més: adverbi, quantitatiu, nom
masculí.
Ex:
-Encara en vull més. (Adverbi)
-Ja no podia menjar res més.
(Quantitatiu)
-El signe de més indica suma.
(Nom)
Mes: nom masculí (part de l’any),
participi del verb ‘metre’ (posar), conjunció adversativa, plural del
possessiu àton ‘ma’.
Ex: -Aviat arribarem al mes d’abril.
(Part de l’any)
-L’han mes en llibertat.
(Participi)
-Sabia que no aprovaria, mes ho
va aconseguir. (Conjunció adversativa)
-Mes amigues. (Plural possessiu)
|
Món: la Terra.
Ex: -Un dels seus somnis era donar
la volta al món.
Mon: possessiu àton: “el meu”.
Ex: -Mon pare era una gran
persona.
|
Pèl: filament que creix a la pell.
Ex: -Als braços no parava de
sortir-li pèl.
Pel: contracció de per + el.
Ex: -Pel nostre carrer hi ha molt
trànsit.
|
Què: naturalesa d’una cosa, el quid
de la qüestió. Els quès.
Ex: -No sabia el què passava.
Que: relatiu, conjunció,
quantitatiu.
Ex: -Em sembla que és simpàtic.
(Relatiu)
-Sempre comenta el que li
convé. (Conjunció)
-Que bonic. (Quantitatiu)
|
Sé: verb ‘saber”.
Ex: -No sé si podré acabar-me la
novel·la a temps.
Se: pronom feble.
Ex: -Se sabia la jugada d’escacs de
memòria.
|
Sí: adverbi afirmatiu.
Ex: -Els socis accionistes de
l’empresa van decidir votar sí a la proposta del pressupost.
Si: pronom reflexiu o recíproc.
Conjunció. Nota musical. Nom masculí: ‘interior’.
Ex: -Parla de si mateix. (Pronom
reflexiu o recíproc)
-Desconeixia si vindria.
(Conjunció)
-L’escala musical és do, re, mi,
fa, sol, la, si, do. (Nota musical)
-En el seu si hi havia amagat el
pensament. (Interior)
|
Sòl: superfície del terreny.
Ex: -El sòl del meu tros és
productiu.
Sol: astre. Nota musical. Adjectiu.
Verb ‘soler’.
Ex: -El sol escalfa de valent.
(Astre)
-Has interpretat bé la clau de
sol? (Nota musical)
-Va haver d’anar sol al cinema.
(Adjectiu)
-Sols anar a practicar algun esport?
(Verb)
|
Són: verb ‘ser’.
Ex: -Tots els membres de l’equip són
els guanyadors.
Son: acte de dormir. Ganes de
dormir. Possessiu àton: ‘el seu’. Verb ‘sonar’ en balear.
Ex: -Tenia un son mogut. (Acte de
dormir)
-No tenia gens de son. (Ganes
de dormir)
-Son germà és molt atractiu.
(Possessiu)
-Jo son bé es violí. (Verb)
|
Té: verb ‘tenir’.
Ex: -Té el cinquè d’anglès aprovat.
(Verb)
Te: pronom feble. Arbust, infusió.
Nom de la lletra T.
Ex: -La revista? No te la donaré.
(Pronom feble)
-Em podria posar una tassa de
te? (Infusió)
-Va equivocar-se en escriure
dues tes seguides. (Lletra)
|
Ús: acció d’usar. Forma de la
primera persona del singular del present d’indicatiu en balear i alguerés.
Ex: -Ha fet un ús incorrecte de la
paraula. (Verb)
-Ús aquesta eina. (Verb en
balear i alguerés)
Us: pronom feble. Plural de la
lletra u.
Ex: -Us animo a seguir treballant.
(Pronom feble)
-La teva germana escriu molt
bé les us. (Lletra)
|
Vós: pronom fort equivalent a ‘tu’
emprat per donar més categoria social, més edat, a un desconegut, a Déu, a un
sant.
Ex: -He escoltat quelcom sobre vós.
(Pronom fort)
Vos: pronom feble.
Ex: -Podeu fer-vos un regal? (Pronom
feble)
|
REMARQUES:
.També s’escriu
accent diacrític en els plural d’aquests mots esmentats si coincideix
gràficament amb el dels mots sense accent diacrític.
Ex: béns, déus, pèls, sís,
sòls.
No en porten: mans, mons.
.No s’aplica l’accent
diacrític en els compostos i derivats dels mots següents:
adeu, adeu-siau, marededeu,
pregadeu, redeu, semideu, almon, rodamon, a contrapel, a l’empel, repel,
entresol, subsol, vertisol.
.En canvi, sí
que posarem accent diacrític en els mots compostos que s’escriuen amb guionet,
ja que, els seus components mantenen la forma gràfica:
Ex:
déu-vos-guard (salutació),
mà-llarg, més-adient, pèl-llarg, pèl-ras, pèl-roig.
LA DIÈRESI
És el signe gràfic que
representem amb dos punts (¨) i que cal posar a sobre de la I i de la U per
indicar que aquestes vocals s’han de pronunciar d’una manera diferent.
UTILIZEM LA DIÈRESI
|
EXEMPLES
|
|
.Per indicar que la I i la U no
formen un diftong amb la vocal anterior. Ho sabrem pronunciant la paraula.
|
[Sense
dièresi: són diftongs]
Heroi,
peu, fluid…
|
[Amb
dièresi: trenquen el diftong]
Heroína,
peüc, fluïdesa, raïm…
|
.Per indicar que una I entre
vocals no forma diftong amb la vocal següent. Sempre serà una vocal tònica.
|
[Sense
dièresi: són diftongs]
Veia,
duia, noia…
|
[Amb
dièresi: són vocals]
Agraïa,
coïen, produïes…
|
.Per indicar que la U dels
grups GU i QU davant de les vocals E i I es pronuncien.
|
Aqüeducte, aigües, pingüí,
lingüística…
|
Segons
aquestes normes serien molts els mots que haurien de portar dièresi, tanmateix
els lingüistes i gramàtics van decidir restringir-ne l’ús. D’aquí que trobem les següents excepcions,
és a dir, no posarem dièresi quan:
1.
Les paraules s’accentuen.
Ex:
país...
2.
Els derivats que porten un prefix seguit de les vocals I i U.
Ex:
antiinflamatori, infrautilitzar...
3.
Els mots que acaben amb els sufixos –isme, -ista.
Ex:
egoisme, panteista.
4.
Els acabaments llatins –us, -um.
Ex:
Màrius, mèdium.
5.
En l’infinitiu, el gerundi, el futur i el condicional dels verbs acabats en
vocal + ir.
Ex:
conduir,
conduint, conduiré...
Fonts consultades:
.INSTITUT D’ESTUDIS CATALANS,
(2017) Ortografia catalana, IEC,
Barcelona.
(Material adaptat de:
DIVERSOS, Llengua catalana i literatura. 3r ESO, Editorial
Teide, Barcelona, 2007)
(Ampliació: Josep Maria
Corretger)
EXERCICIS:
1. Simplifica
la regla d’accentuació de les paraules agudes i planes, per una que et sigui
més senzilla de recordar.
2. A
partir d’un exemple, comenta la diferència entre sí i si.
3. Escull
tres parelles de mots que formen part del llistat de l’accent diacrític i
explica el seu significat. Llavors, escriu una oració amb cada significat.
4. Del
llistat de paraules de l’accent diacrític, quines són les que et provoquen més
errors d’escriptura i per què? Què has fet per a resoldre-ho?
5. Pensa
i escriu cinc mots que portin dièresi i argumenta el perquè.
6. Escriu
tres paraules de cada terminació: -itat, -al, -itzar.
7. Realitza
un esquema sobre l’accent diacrític o sobre la dièresi.
8. Comenta
la diferència que hi ha entre la llengua catalana i la llengua castellana pel
que fa a l’accentuació de les vocals.
9. Realitza
el teu top ten d’errors ortogràfics sobre l’accentuació i justifica l’errada
ortogràficament.
ERRORS ORTOGRÀFICS D’ACCENTUACIÓ
|
JUSTIFICACIÓ ORTOGRÀFICA
|
1.
|
|
2.
|
|
3.
|
|
4.
|
|
5.
|
|
6.
|
|
7.
|
|
8.
|
|
9.
|
|
10.
|
|
10. Explica
amb les teves paraules i a partir d’exemples, quan s’accentuen les paraules
agudes, planes i esdrúixoles.
11. Accentua
quan sigui necessari les paraules que hi ha a continuació:
cantaveu, produieu, obliques,
desgràcia, quocient, anis, estimessiu, espai, algun, indret, hoquei, fredolic,
vagarivol, meitat, Ramon, fenomens, examen, miop, oboe, aureola, ibers,
magnetofón, interval, reptil, dioptries, hándbol, bruixola, periode, rubeola,
torticoli.
12. Posa
dièresi on calgui i classifica les paraules segons la graella de sota.
frequència,
antiguitat, tasques, obeit, beneim, questionari, restituirà, bilingüe, feia,
fruien, traidor, solàrium, antiimperialista, reduissis, renuncii, egoisme,
médium, país.
TRENCA
EL DIFTONG DECREIXENT
|
INDICA
QUE CAL PRONUNCIAR LA U
|
SÓN
EXCEPCIONS
|
|
|
|
13. Argumenta per què s’accentuen o no els mots següents:
arròs, fenomen, església,
ballésiu, sòl, cantàveu, anaven, Raimon, Berlín, cadira.
14. Digues
si són agudes, o esdrúixoles. Posteriorment, pronuncia-les correctament amb veu
alta.
timpà, rèptil, medul·la,
diòptria, futbol, atmosfera, període, olimpíada, tèxtil, míssil, xassís,
handbol, Tibet, omòplat, policíac, pneumònia, fluor, iber, termòstat, rèptil.
15. Crea
una gamificació per tal de treballar l’accentuació i la dièresi.
16. Fòrum:
estàs a favor o en contra de la simplificació del llistat de paraules que
formen part de l’accent diacrític per part de l’Institut d’Estudis Catalans el
maig del 2017? Per què? Penses que faciliten l’escriptura als nouparlants?
Raona les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada