dimecres, 7 d’octubre del 2015

Treballem el "Tirant lo Blanc" a 1r Batxillerat A. Adreçat a Batxillerat



En aquesta fitxa treballarem el "Tirant lo Blanc" a la classe de 1r de Batxillerat A. Per tant, aquí està prohibit enganxar resums del 1r de Batxillerat B. Totes les activitats vinculades a l'obra caldrà enganxar-les aquí. La distribució dels capítols a classe no exclou que tothom hagi de llegir els capítols assenyalats. Veure el següent enllaç pels fulls 2 i 3 del document:




En el present enllaç us podreu descarregar tota l'obra "Tirant lo Blanc" de Joanot Martorell en versió original. Aquesta obra no s'ha de llegir tota, sinó els capítols que ens demanen a l'enllaç anterior:



Tothom haurà de presentar els dos capítols a classe el dia esmentat pel professor, només s'admetrà en cas de malaltia, llavors, el primer dia de classe que vingués l'alumne/a malalt/a s'exposaria el capítol. Està escrit en "valencià" del segle XV, per tant, caldrà llegir el capítol més d'un cop per entendre'l bé. La distribució dels capítols del 1r de Batxillerat A és la següent.

117 i 118---Bochra A.

119 i 120---Bouchra Agh.

121 i 126---Érika

127 i 146---Siham

147 i 162---Marc

163 i 189---Mariam

214 i 215---Sokhna

220 i 228---Ghizlane

229 i 230---Chaimaa

231 i 232---Sara 

233 i 248---Adrián

260 i 261---Xavi

262 i 263---Aouatif

264 i 265---Belén

266 i 267---Éric

268 i 269---Julud

271 i 272---Justice

273 i 274---Dayana

280 i 281---Soukaina

284---Bochra

435---Bouchra

437---Érika

470---Siham

471---Marc

472---Mariam

473---Sokhna

474---Ghizlane

479---Chaimaa



.Els números romans, per a qui encara no els conegui:




o més resumit:




.Avaluació:

Cada capítol valdrà 0'5p si no s'ha copiat, s'exposa sense mirar el paper i està complet)


.Pel·lícula de Tirant lo Blanc en castellà:

https://www.youtube.com/watch?v=8VxW0hYdaLk


(Imatges extretes de: elperiodico.cat, slideshares.net, xtec.cat)


!!EXERCICIS:

1. Realitza el resum del capítol que has exposat a la classe. Recorda que:

.Els capítols s'enganxaran a la part de sota de la fitxa on hi posa: "publica un comentari".

.Recomanable fer-ho primer en un word, per si falla Internet, i fer només un clic d'enganxar un cop, sinó, s'enganxa dues vegades i n'he d'esborrar una. Sobretot introdueix separació per paràgrafs per facilitar la lectura.

.Has de fer una entrada per capítol, i no una entrada per dos capítols.

.Cal posar el número del capítol primer en números romans i entre parèntesi cristians.

Ex:

CCLXVI (266)

.Escriure el títol del capítol original a sota de la numeració de capítols en xifres.


Ex: 

CCLXVI (266)

Resposta que fa la Viuda a Tirant


.No t'oblidis d'escriure el teu nom i cognoms, curs i grup a dalt de tot de la fitxa.

.Si t'equivoques de curs a l'hora d'adjuntar el resum descompta qualificació.

.Compte les faltes ortogràfiques que retallen la nota.

.Està absolutament prohibit copiar el resum d'algun lloc. 

.El treball del resum per capítols és individual.

.Cal tenir un compte de Gmail per respondre la fitxa a sota de tot.

.Quan hagis enganxat la fitxa verifica que hagi aparegut a la pàgina corresponent, sinó no s'ha enganxat.

.Immediatament després d'exposar el capítol a classe hi ha 24h per enganxar-lo a la fitxa ho es penalitza un positiu per dia.


2. Escull un personatge de l'obra "Tirant lo Blanc. Episodis amorosos" i realitza una petita explicació del que coneixes fins ara.

3. Fòrum: t'agrada el "Tirant lo Blanc. Episodis amorosos"? Per què? Tens dificultats per llegir l'obra? Amb quins problemes et trobes?

4. Explica les diferències que existeixen entre l'obra "Tirant lo Blanc. Episodis amorosos" i el film "Tirant lo Blanc" de Vicente Aranda.

5. Cerca informació de Joanot Martorell i realitza una presentació en prezzi o un powerpoint amb els aspectes més destacats de la seva vida i obra. Penja'l a l'Slideshare i adjunta aquí l'enllaç. Aquesta activitat val dos positius.

38 comentaris:

  1. Bochra Ahaidar El Mezraoui 1r Batxillerat A

    CXVII (117)

    Com Tirant fon arribat en Constantinoble,e les raons que l’Emperador li dix

    Tirant arriba al Constatinoble. L’emperador li diu que l’emperadriu esta trista i dolguda per la mort del seu fill atacat per els turcs en una batalla i que també s’havia amagat a una cambra fosca. La reacció de Tirant va ser ajudar-li i donar-li consells per tal de no pensar-hi massa en la mort del seu fill.

    ResponElimina
  2. Bochra Ahaidar El Mezraoui 1r Batxillerat A

    CXVIII (118)

    Com Tirant fon ferit en lo cor ab una fletxa que li tirà la deessa Venus perquè mirava la filla de l’Emperador

    Tirant estava mirant a la Carmesina (filla de l’emperador), mentre que l’emperador li estava parlant. Al cap d'una estona es traslladen a la cambra. Tirant estava molt trist i Diafebus (cosí del Tirant), li va preguntar el motiu per qual estava trist però no va voler respondre. El seu cosí va intuir el que li passava i va començar a burlar-se d’ell per que estima y no es prou valent com per demostrar-ho.

    ResponElimina
  3. Hola Bochra,

    Capítol 117

    Correccions

    a Constantinoble, està, pels turcs (no "per els"), en una cambra, ajudar-lo, de no pensar.

    Tens 4 positius. Corregeix les faltes a la llibreta.

    JM.

    ResponElimina
  4. Hola Bochra,

    Capítol 118

    Correccions:

    a Carmesina, pel qual, perquè, i (no "y").

    Tens cinc positius.

    JM.

    ResponElimina
  5. Bouchra Aghbalou Fartakh 1r Batxillerat A

    CXIX (119)

    Raons de conhort que fa Diafebus a Tirant perquè el veu pres ab lo llaç d’amor.

    Tirant tenia un cosí , que es deia Diafebus per tant ell li havia donat un consell perquè Tirant pateix per un mal de amor. Així que amb el temps va confessar el seu amor a Carmesina de la qual ell estava enamorat. Després d’haver passat tot, Tirant se'n va a parlar amb el seu capità per explicar el que li havia passat i si feia falta consolar-li. Un dia Diafebus, va entrar a la cambra on estava Tirant per poder explicar la relació de confiança que duien, ella i la noia que es deia Estefania, era filla del Duc de macedònia, s’explicaven tot. De l’altra banda, apareix la dida Carmesina i li va explicar pel mal que havia sentit no era per l’amor sinó que pels mals de mar.
    Finalment, Tirant li va explicar tot al seu cosí (Diafebus), però ell no sap perquè tirant segueix patint molt, tindria que estar molt feliç d’haver vist a la Carmesina a la missa.

    ResponElimina
  6. Bouchra Aghbalou Fartakh 1r Batxillerat

    CXX (120)

    Lamentació d’amor que fa Tirant.

    Tirant estava molt enamorat d’ una noia, però el seu amor per aquella noia era impossible , és a dir els seus sentiment i el que sentia la noia eren diferent , els sentiments de Tirant eren mes forts i verdaders, Tirant era un noi que mai en la seva vida va perdre alguna batalla, però un amor així e impossible va fer que tirant perdés. Així que Tirant pensa; (El estima de veritat, però no sempre el serà amat).

    ResponElimina
  7. Hola Bouchra,

    Capítol 119

    Correccions:

    després d'un títol mai es posa punt, d'amor, després d'haver passat de tot, consolar-la, d'altra banda, Tirant, hauria de ("tenir que" no existeix).

    El resum et fa pujar una mica la qualificació. 3 positius. Corregeix les faltes.

    JM.

    ResponElimina
  8. Hola Bouchra,

    Capítol 120

    Correccions:

    els seus sentiments, el que sentia la noia era diferent, més forts, i impossible, Tirant. El que estima.

    Detecto parts copiades i adaptades de:

    Marta Cabello 1r BatxA
    Tirant lo blanc resum capítol CDLXX(120). Breu de comiat tramès per Tirant a la
    sua Princesa.


    Aquest capítol tracta de Tirant que estava enamorat d'una noia, però el seu amor no es corresponent, és a dir aquesta noia no sentia el mateix que sentia Tirant per ella. Era una persona que mai a la vida havia perdut una lluita i l'amor que sentia per aquesta noia l'ha va fer perdre-la . Tirant pensa que les persones que estimen correctament tenen mala sort.

    Per tant, ho sento, d'aquí tens 0.

    JM.

    ResponElimina
  9. Siham Bouhraza 1r Batx A 4-11-15

    CAPÍTOL CXXVI

    COM TIRANT SATISFÉU EN LES RAHONS QUE LO EMPERADOR LI DEMANAVA

    La princesa fa cridar a Tirant després de dinar per ballar i parlar. Tirant es dirigeix al palau. Aquest va ballar al costat de l’emperador fins que va anar a la habitació per parlar amb Carmesina. Allà Carmesina li diu a Tirant que veu que ho esta passant malament. Ella vol que l’expliqui allò que el preocupa. Ell li diu a Carmesina que no vol que sàpiga ningú el seu secret. La princesa li diu pel que més estima que s’ho expliqui i aquest contesta que si el seu pare s’assabenta d’aquest secret el matarà. Per que Tirant li expliqui el secret, ella jura que no s’ho diria a ningú. Així doncs Tirant va confessar que estima a una persona.

    ResponElimina
  10. Siham Bouhraza 1r Batx A 4-11-15

    CAPÍTOL CXLVI

    LA SENTÈNCIA QUE LO EMPERADOR DONÀ CONTRA LOS CAVALLERS DUCHS E COMTES QUE PRESOS EREN

    Diafebus va anar a l’habitació de la princesa ,però primer es va trobar amb Estefania aprofitant l’ocasió aquest li va declarar-li el seu amor. Més tard Diafebus reclama que la princesa li deixi besar-li les mans i els peus per honor de Tirant. La princesa no accepta i s’enfada.
    El que sí aconsegueix Diafebus és tocar els pits d’Estefania i besar-li la boca. En aquest capítol Carmesina explica a la seva amiga Estefania el que sent per Tirant.


    ResponElimina
  11. Hola Siham,

    El capítol 126 està copiat d'aquí:

    Capítol 126
    La princesa fa cridar a Tirant després de dinar per parlar i ballar. Quan Tirant ho sap, es dirigeix al palau. Ballen molta estona davant l’emperador fins que se’n va a la seva habitació i ells se’n van a parlar. Carmesina li diu que veu com ho està passant malament i que s’ho expliqui, ell no vol explicar-ho, no vol que ho sàpiga. La princesa li diu que pel que més estima en el món s’ho expliqui i ell li contesta que si arriba aquest secret al seu pare el matarà. Ella jura que no ho dirà a ningú. Tirant confessa que estima a una persona.

    Cristóbal.

    http://galileogalileitirantloblanc.blogspot.com.es/2013/04/tirant-lo-blanc-episodis-amorosos.html

    Tens un zero d'aquest capítol.

    JM.

    ResponElimina
  12. Hola Siham,

    El capítol 146 també està copiat, en aquest cas del "Rincón del vago", ho sento. Tens un zero, no has fet el que s'havia de fer.

    http://html.rincondelvago.com/episodios-amorosos-en-tirant-lo-blanc.html

    JM.

    ResponElimina
  13. Capítol CXLVII:

    A una carta que Estefania va escribir a Diafebus, ella li deia que volia ser la seva esposa i s'entregaria completament a ell. Estefania a més li regala joies i part de la seva fortuna i li jura per el seu nom que mai anirà en contra seva.


    Capítol CLXII:

    Estefania i Diafebus ajuden a Tirant, ja que la princesa anirà l'endemà amb l'emperador de la ciutat, així que queden a la cambra de la princesa. Una dona anomenada Plaerdemavida els va espiar ja que sospitava i va fer-se la dormida.

    ResponElimina
  14. Hola Marc,

    D'entrada calia fer dues aportacions per capítol i no una. Tampoc has posat ni el capítol en números aràbics ni el títol.

    Correccions

    En una carta, va escriure.

    Sumes 5 positius en total.

    JM.

    ResponElimina
  15. Mariam Chellouchi El Asri

    Capítol LCXIII (163)

    Lo somni que Plaerdemavida féu

    El capítol comença quan a donzella Pelaerdemavida li explica a la princesa el seu últim somni premonitori. El somni deia que Tirant i la princesa van tenir jocs sexuals a la cambra i que Diafebus i Estefania també van tenir relacions sexuals.

    L'emperador i la princesa van a missa i en sortir es troba amb Tirant. Quan tirant anava a acomiadar-se de la seva amant secreta va caure del cavall.

    ResponElimina
  16. Mariam Chellouchi El Asri

    Capítol LCXXXIII (183)

    Les grans festes que l'emperador féu fer per amor dels embaixadors del soldá

    La princesa es trobava en la seva cambra quan de sobte entra Tirant. Ella li exigeix que se'n vagi però ell es nega. Però finalment la princesa cau als seus braços un altre cop. Mentre estaven copulen, de sobte a la cambra entra l'emperadriu i l'emperador. Però Tirant aconsegueix amagar-se abans.

    L'emperador fa una festa de 8 dies amb tot el regne. Però la festa és interrompuda per un desconegut que lluità i derivà a tots els cavallers. Tirant s'enfrontà amb ell però el desconegut aconsegueix escapar. Als minuts es descobreix que aquest home era Diafebus.

    ResponElimina
  17. Hola Mariam,

    Correccions capítol 163

    la donzella, Plaerdemavida, Tirant.

    Compte que portaves retard. Sumes 4 positius.

    JM.

    ResponElimina
  18. Hola Mariam,

    Correccions capítol 183

    copulant, derrotà (no "derivà").

    Sumes 4 positius més. Anota't les faltes al quadern de bitàcola.

    JM.

    ResponElimina
  19. Sokhna Diop 1r Baxillerat A

    CCXIV (214)
    Plaerdemavida es troba parlant amb Tirant i li demana que veli i protegeixi al seu estimat, Hipòlit.

    ResponElimina
  20. Sokhna Diop 1r Baxillerat A

    CCXV (215)
    La Viuda Reposada es troba a la cambra de la princesa, mentre parla amb ella i li explica mentides sobre Tirant. La viuda enganya a la jove dient-li que el sou enamorat és un home dolent que nomes ha anat a les seves terres per quedar-se amb les seves fortunes i treure-li la virginitat per després matar-la. Llavors la princesa s’ho creu tot i es posa a plorar.

    ResponElimina
  21. Hola Sokhna,

    Correccions capítol 214

    Vetlli (no "veli").

    El resum és molt curtet, sumes 2 positius.

    JM.

    ResponElimina
  22. Hola Sokhna,

    Correccions capítol 215

    seu enamorat, només.

    Aquest una mica millor, sumes tres positius.

    JM.

    ResponElimina

  23. Ghizlane Ech Echally 1r Baxillerat A

    CCXX (220)
    La resposta que l'emperador va donar a Tirant

    Tirant sol·licita el matrimoni de Estefania de Macedònia amb Diafebus, però no vol fer-los l'aprovació i li passa tot el seu poder a la seva filla, però només amb l'acord de la seva dona; totes dues van donar la seva aprovació i van marxar. Estefania va començar a queixar-se per a fer un matrimoni amb una gran festa, en la qual li respongué Tirant "si ja t'han donat l'aprovació, ¿per a què necessites fer una festa?". Tirant es va retirar de seguida, i Plaerdemavida li va perseguir, per a parlar amb ell, la qual li va dir "que no ha d'ocultar més en secret el seu amor a la Princesa.





    CCXXVIII (228)

    Raonament que fa la duquesa de Macedònia a la princesa

    La Viuda Reposada li adverteix a la princesa sobre el perill de tindre relacions amb Tirant, per què només l'està utilitzant, a la qual li respongué Carmesina molt disgustada amb la notícia que li ha fet arribar sobre Tirant, que no portarà més vida llicenciosa amb Tirant. Plaerdemavida li avisa del perill de la viuda Reposada.

    ResponElimina
  24. Capítol CCXXIX(229): COM PLARDEMAVIDA DÒNA ESFORÇ A L'ÀNIMO DE TIRANT

    Plaerdemavida li aconsella a Tirant que lluites per Carmesina, el seu amor.
    El dia següent, apunt de marxar amb l'emperador, es va quedar boca-obert i sense paraules per com anava vestida. Portava una samarreta transparent que se l'hi veia tot.
    L'emperador s'adona de que,Tirant, esta distret i pensa que a de centrar-se més per ser millor guerrer.

    ResponElimina

  25. Capítol CCXXX (230): LES RAONS QUE PASSAREN ENTRE TIRANT E LA PRINCESA E PLAERDEMAVIDA

    L'emperdor li pregunta a Carmesina si accepta matrimoni amb Tirant, però ella s´ho pensa i no vol dir fins que torni de la guerra.
    Plaerdemavida diu que farà qualsevol cosa per ficar a Tirant al llit de la princesa.

    ResponElimina
  26. Hola Ghizlane,

    Correccions capítol 120

    d'Estefania.

    D'acord, veig coses que no has escrit tu, perquè no hi ha faltes.

    Dos positius.

    JM.

    ResponElimina
  27. Hola Ghizlane,

    Correccions capítol 228

    adverteix (sense "li"), perquè.

    Detecto parts copiades. "Llicenciosa" és una paraula molt culta que segur que no la coneixes.

    Dos positius.

    JM.

    ResponElimina
  28. Hola Chaima,

    Correccions capítol 228

    aconsella (sense "li"), lluiti, bocabadat (no "boca-obert"), i se li veia tot, s'adona que, està, ha de centrar-se.

    Corregeix les faltes al quadern de bitàcola per no repetir-les.

    Sumes 4 positius.

    JM.

    ResponElimina
  29. Hola Chaimaa,

    Correccions capítol 230

    L'emperador, pregunta a (sense "li"), el matrimoni, i no ho vol dir, posar ("ficar" és molt col·loquial)

    Corregeix les faltes. Un pèl curt, però bé, sumes 3 positius.

    JM.

    ResponElimina
  30. !!Alerta:

    Compte amb les còpies perquè hi ha molta gent que copia i no llegeix el llibre, a més, presenten textos sense faltes i paraules que el qui les usa no sap ni què volen dir. Si copiem no aprendrem res, i a l'examen ho notareu, perquè caldrà comentar un fragment en versió original o parlar sobre algun personatge.

    Enganxaré a gairebé tothom, potser algun se n'escaprarà, emperò a l'examen ja veuré la barbaritat de faltes que fa i s'anirà posant a lloc, dins la realitat i fora de les falsedats.

    Estem a Batxillerat i han d'evitar-se aquestes accions d'alumne/a d'ESO.

    Gràcies.

    JM.

    ResponElimina
  31. CCXXXL (231) Com Plaerdamavida posà a Tirant en el llit de la princesa

    Plaerdemavida ajuda a Tirant a estar a prop de la princesa. Mentre l'emperador menjava ell es fica a la cambra de la princesa i Plaerdemavida el fica en un lloc on hi havia un forat per on vigilava a la princesa i la veia quan era nua per dutxar-se.
    Finalment, la donzella, Plaerdemavida, agafa a Tirant i l'ajuda a ficar-se fins del llit de la princesa.

    ResponElimina
  32. CCCXXLL(232) Reprensió que fa Plaerdemavida a Tirant

    Plaerdemavida parla amb Tirant i li diu que serà sincera amb ell. Aquesta també li diu que ha donat molt per el i s'ha esforçat. I com li parla molt seriosament li diu que ha de lluitar per l'amor de Carmesina, la princesa, i ella, Plaerdemavida, l'ajudaria.
    I com Plaerdemavida diu Tirant ha de ser igual de valent en l'amor com en la guerra i a de ser sincer amb la princesa , si no acabara perdent l'honor.

    ResponElimina
  33. Hola Sara,

    Correccions capítol 231

    Tot correcte, només cerca sinònims de "fica": posa, s'introdueix...

    5 positius.

    JM.

    ResponElimina
  34. Hola Sara,

    Capítol 232

    per ell, diu, (posar una coma després), ha de ser sincer, acabarà.

    Pensa sinònims de "li diu" (tres vegades).

    4 positius, molt bé!

    JM.

    ResponElimina
  35. Aouatif Mazar 1r A Batx. Social

    CCLXII. Rèplica que fa l’Emperadriu a Hipòlit(262)

    Hipòlit va confessar a l’emperadriu el seu amor i va demanar-li que dormissin junts ja que l’ estimà molt. L’emperadriu va acceptar i van passar la primera nit junts. Després va entrar la donzella de la reina però aquesta va callar y no va dir res, després va venir l’emperador a preguntar com estava la seva reina, mentrestant Hipòlit es va amagar a baix del llit fins que se’n va anar l’emperador, després van estar tot una setmana junts. Abans de que se’n vagi Hipòlit la reina li va donar una joia preciosa.

    ResponElimina
  36. Aouatif Mazar 1r A Batx. Social

    CCLXIII. La comparació de la vinya que fa Hipòlit a l’Emperadriu (263)

    La donzella Eliseu parla amb Hipòlit, li diu que no vol que ell passi més temps amb la reina ja que enganya l’emperador, després Hipòlit diu unes paraules a la donzella i aquesta se sent molt admirada. La donzella parla amb l’emperadriu i li diu que Hipòlit està amb ella per la seva riquesa i que si ella fos rica estaria amb ella.

    ResponElimina
  37. Hola Aouatif,

    Correccions capítol 262:

    i, abans que, que se n'anés.

    El resum és correcte. Sumes 0'9p.

    JM.

    ResponElimina
  38. Hola Aouatif,

    Has fet un bon treball i una perfecta exposició. Sumes 1p més.

    Corregeix les faltes al quadern de bitàcola.

    JM.

    ResponElimina