diumenge, 21 d’abril del 2013

Mots que ens fan trencar el cap. Adreçat a tot l'alumnat.



Revisem alguns mots que molt sovint confonem, per manca d'atenció:


.Quan:

Indica temps.

Ex:

-Quan vindràs?



.Quant:

Marca quantitat.

Ex:

-Em podria dir quant val aquest llibre?




.Tan:

Equival a 'tan' castellà.

Ex:

-Era tan amable, que generava simpatia.




.Tant:

Equival a 'tanto' castellà.

Ex:

-Ha venut tant, que avui ho celebrarà.




.Enlaire:

Amunt, per l'aire.

Ex:

-Tothom mans enlaire, què jugarem!




.Pertot:

A tot arreu.

Ex:

-He vist ocells pertot.


N.B. No confondre amb 'per tot' (construcció amb una preposició)




.Enlloc:

A cap lloc.

Ex:

-El desaparegut no el van trobar enlloc.


N.B. No confondre amb 'en lloc' (que equival a 'en lugar de').



(Imatge extreta de: monoblogueadll2010.blogspot.com. Dibuix de Rosalina Caeiro)


!!EXERCICIS:

1. Diferencia les següents parelles de mots amb una oració.

Quan / quant

Tan / tant

Enlaire / en l'aire

Pertot / per tot

Enlloc / en lloc


2. Cerca d'altres parelles de paraules, per exemple sis més que puguin generar conflictes en l'escriptura. S'han d'escriure igual separades o molt semblants, com a la fitxa.

6 comentaris:

  1. 1. Diferencia les següents parelles de mots amb una oració.

    Quan / quant
    Quan ens veurem un altre cop?
    Quant valen els pebrots?

    Tan / tant
    Era una casa tan bonica.
    Tinc tant de fred

    Enlaire / en l'aire
    Mans enlaire o mataré a algú
    Mira en l'aire quants ocellets

    Pertot / per tot

    Hi ha gent pertot
    Per tot s''enfada

    Enlloc / en lloc

    No esta enlloc el Joan

    En lloc de queixar-te ajuda!

    2. Cerca d'altres parelles de paraules, per exemple sis més que puguin generar conflictes en l'escriptura. S'han d'escriure igual separades o molt semblants, com a la fitxa.



    aparell/aparat

    caixa/capsa

    em/hem

    que/què

    vella /bella

    veure /beure

    bota/bóta

    ResponElimina
  2. Hola Carla,

    Correccions:

    Finalitza les oracions amb un punt; està.

    Bé, la resta d'exercicis, 'aparell' i 'aparat' són sinònimes.

    Tens tres positius.

    JM.

    ResponElimina
  3. 1. Diferencia les següents parelles de mots amb una oració.

    Quan / quant
    Quan et vegi et donaré un petó.
    Quant temps falta?

    Tan / tant
    Era tan gran com el seu germà.
    Hem va agradar tant veure't que vull repetir un altre cop.

    Enlaire / en l'aire
    Hem va tirar enlaire i semblava que tocava el cel.
    En l'aire hi ha molts avions.

    Pertot / per tot
    Es queixava pertot.
    Per tot el món volia viatjar ella.

    Enlloc / en lloc
    Així no aniràs enlloc.
    En lloc de portar-te malament, fes els deures.

    ResponElimina
  4. Hola Carla,

    Correccions:

    està, i et cal posar un punt al final de les oracions.

    D'acord, m'anoto la feina.

    Gràcies per participar.

    JM.

    ResponElimina
  5. 1.Diferencia les següents parelles de mots amb una oració:
    -Quan/Quant
    Quan fa que ets a l'acadèmia?
    Quant costa el jersei blau?
    -Tan/Tant
    Tan ma fa si vens o no.
    En Jordi fa tant exercici que no se com no es cansa.
    -Enlaire/en l'aire
    En Pere va llençar a en Pau enlaire.
    Has vist quants núvols hi ha en l'aire?
    -Pertot/per tot
    Els artistes veuen diners pertot.
    La Mònica té raons per tot.
    -Enlloc/en lloc
    No he trobat el comandament enlloc.
    En lloc de parlar, escriu!

    2.Cerca d'altres parelles, per exemple sis més, que puguin generar conflictes en l'escriptura. s'han d'escriure igual,separades o molt semblants, com a la fixa:
    -és/es
    -dona/dóna
    -fora/fóra
    -be/bé
    -soc/sóc
    -ves/vés
    vos/vós

    ResponElimina
  6. Hola Carolina,

    Molt bé, dos positius!

    Gràcies per participar.

    JM.

    ResponElimina