dilluns, 15 de desembre del 2025

Els gèneres d'opinió. Adreçat a tothom

[Imatge extreta de: TV Costa Brava]

A la premsa és on trobem més textos de caire argumentatiu. Els gèneres d’opinió que trobem de manera sovintejada són els següents:

 

L’ARTICLE D’OPINIÓ

És un article on un col·laborador d’un diari en concret expressa opinions, judicis, o idees personals sobre temes d’actualitat o d’interès general. En l’escrit es tracta d’un fet o notícia d’actualitat, quelcom anecdòtic viscut per l’autor/a, una crítica a alguna cosa succeïda, denúncia d’algun esdeveniment, reflexió sobre alguns aspectes quotidians.

.L’editorial

És un article d’opinió on s’expressa la posició de la revista o diari sobre un tema d’actualitat. Mai va signat, i està creat pel consell de redacció de la publicació en representació dels periodistes que hi treballen. Apareix editat a les primeres pàgines del diari, molt proper a la portada. Compte, que un editorial és masculí, no confondre amb l’empresa que edita llibres, la editorial.

 

EDITORIAL

El català, en hores baixes

Diari Segre, 30 de novembre del 2025

L’ús habitual exclusiu del català ha retrocedit a pràcticament tots els territoris de Catalunya, segons els resultats de l’Enquesta d’Usos Lingüístics de la Població 2023 publicats dijous. Només les denominades comarques centrals registren el mateix percentatge que en el sondeig anterior, que data de 2018, amb un 59,6%, mentre que la caiguda és generalitzada a la resta. Destaca el descens de les comarques de Girona, que passen del 54,1% al 45% d’ús habitual del català, i l’Alt Pirineu i Aran, que baixa del 58,8% al 50,5%. I si ens hem d’alegrar d’alguna cosa és que a Ponent, així com Alt Pirineu, Terres de l’Ebre i la Catalunya central, són els únics territoris que superen el 50%. A l’altre extrem s’ubica l’Àrea Metropolitana, amb la llengua per sota del 25% d’utilització. Són dades preocupants, que donen molt a pensar i que demostren que alguna cosa, o moltes coses, no s’estan fent bé si només un de cada dos habitants de Catalunya utilitza la llengua pròpia de forma habitual. En primer lloc hem de fer autocrítica i reconèixer que no ens costa gens, o molt poc, canviar d’idioma quan l’interlocutor se’ns dirigeix en un altre. Una cosa seria educació, en el cas que no ens entengui en català, i una altra submissió, si ho fa per posar-nos a prova o només per tossuderia. També és habitual que no utilitzem la llengua autòctona si qui tenim davant ens sembla “diferent”, ja sigui pel color de pell o pels seus trets físics que l’identifiquen com d’un altre país. Però, a més del que puguem fer a nivell individual, calen més iniciatives de les administracions, i més ara que la Generalitat té un departament de Política Lingüística que ha de vetllar per l’ús i difusió de la nostra llengua.

I aquí també seria necessari fer un toc d’atenció a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) ja que TV3 o 3CAT, com es denomina ara i com a servei públic que és, s’hauria de preocupar més perquè primi el català en tots els seus àmbits. I no ens referim només a la “competència” del castellà. Només cal mirar la graella de programes, tant actuals com anteriors, per comprovar que l’anglès guanya terreny a passos gegantescos a costa del català. Aquí van alguns exemples: Eufòria Dance KidsEufòria Dance StreetEpic NailsBricoheroesCoolhuntersLove CostCover... I segur que al Diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans (DIEC) és fàcil trobar paraules per traduir aquests títols. Per cert, aquesta eina bàsica per a la llengua acaba d’aprovar la inclusió de vocables com mangajacuzziaiguagimtaitxíwoksushimozzarellabúfalacaputxino falàfel. Està molt bé que el DIEC s’adapti als usos quotidians però costa entendre que paraules tan arrelades a Ponent com tiet tieta no hagin estat acceptades encara.

 

.La columna

És un article d’opinió que està redactat per una persona que col·labora de manera habitual a la publicació, i que disposa d’un columna fixa, a diari, o bé, de manera setmanal. Per exemple, recordem les columnes d’èxit d’en Josep Maria Espinàs escrites en diaris com l’Avui i més tard a El Periódico de Catalunya, publicades diàriament.

 

Miquel Pueyo

La broma de Lleida

Diari Segre, 14 de desembre del 2025

La boira és més que un fenomen atmosfèric: és una manera de mirar. Fa anys, a Lleida en dèiem “broma” i en coneixíem una tipologia tan àmplia –encelada, gebradora, pixanera, terrera– que semblava un parent proper, d’aquells que canvien d’humor sense avís previ. Els escriptors de Ponent l’han convertida en un espill del nostre caràcter: Agelet i Garriga hi veu una bresca sensual; Màrius Torres, una fidelitat espiritual; Viladot hi endevina un lloc on ens defensem de nosaltres mateixos. Fins i tot Josep Vallverdú, que la qualifica d’“immensa presó”, explica que la boira posa a prova el pensament, la paciència i la resistència íntima.

Tanmateix, hi ha un consens antic: la boira s’ha d’experimentar caminant. Sense presses, pels camins de l’horta, a la vora de les séquies, entre el brancam humit i els camps adormits. És aleshores que l’entorn de la ciutat recupera un tempo primitiu i els sons –una campana que repica, un motor que remoreja– arriben com si vinguessin de molt lluny, difuminats per un coixí espès i misericordiós. El món, sota la boira, es fa més habitable i afavoreix una coexistència delicada entre vius i morts, un espai simbòlic en què els que som i els que ja no hi són poden caminar plegats sense espantar-nos.

Durant anys he sortit de nit amb les gosses de casa i si hi ha boira nocturna, torno a experimentar aquella invisibilitat confiada que em porta records de la infantesa: el fanalet minúscul a la cantonada del carrer Tallada, el fum de la locomotora barrejant-se amb la broma suspesa, la mà de mon pare a la meua mà. La boira té aquesta facultat: plegar el temps com qui doblega un llençol i fa conviure el nen que vaig ser amb l’home que soc.

Recordo la Quera, la meua primera gossa, negra com el carbó. Aquell matí en què les seues pupil·les van quedar cobertes per un retall de boira vaig entendre que, en la mort d’un gos, hi ha un gest suau de la natura perquè l’adeu no sigui tan dolorós.

Potser per tot plegat la boira actua sobre nosaltres com una pedagogia de lentitud. Ens obliga a afinar els sentits, a escoltar abans de veure-hi, a caminar sense jutjar. Fins i tot, també ens recorda que avançar no sempre vol dir córrer: de vegades, simplement acceptar que, sota aquesta volta humida, la vida continua, obstinada i misteriosa.


LA CARTA DEL LECTOR O LA CARTA AL DIRECTOR

Són cartes escrites pel lector on s’expressa l’opinió, es comenta quelcom, es presenta una queixa, un agraïment, s’aporta matisos a alguna notícia. Sempre versen sobre un tema d’actualitat, ja sigui a nivell mundial, nacional, o del teu poble o ciutat. En d’altres ocasions, poden tractar sobre temes més personals. És una de les seccions més llegides d’un rotatiu. Acostumaven a començar dient: “Senyor director/a”: però en algunes publicacions ja s’ha suprimit aquesta mítica entrada i ja s’entra de manera directa als articles dels lectors/es.

Imma Monsó

És agradable, enmig de la calor, descobrir nous autors que no has llegit encara. I aquest estiu he descobert una escriptora catalana, l’Imma Monsó, que m’ha agradat molt i de la qual no havia llegit mai res. Les tres novel·les que, gràcies al bon servei de les biblioteques municipals, he resseguit són Tot
un caràcter, Un home de paraula i L’aniversari, i el recull de contes Millor que no m’ho expliquis. El ric lèxic de l’autora, la seva ironia, la cultura que traspua, els arguments que trama amb uns desenllaços molt ben trobats i la descripció dels personatges des d’una fina sensibilitat femenina, m’han captivat. Em sembla que he topat amb una molt bona escriptora de casa nostra. I ha sigut una lectura fàcil, amena. Bona per a l’estiu. Del tot recomanable.

Maria Àngels Manén Folch, Barcelona


Sobre el joc del Pokémon Go

És al·lucinant que un joc pugui moure’s i estendre’s tan ràpidament per tot arreu. Déu n’hi do, la capacitat d’aquesta tonteria d’induir nens, joves i adults a jugar-hi.

Des de fa poc ja tenim aquí el joc de manera oficial. Tant els Mossos d’Equadra com la Policia Nacional han començat a difondre entre els ciutadans consells pràctics per evitar perills a la via
pública. Alguns dels problemes registrats fins ara estan relacionats amb la invasió d’espais privats o restringits, com les comissaries. Una autèntica bogeria.

Anna Maria Muntada Batlle, Granollers

 

N.B. Pots ampliar sobre aquest gènere periodístic en el següent enllaç:

https://sites.google.com/a/xtec.cat/exercicis-de-catala-i-castella-cam/cartes-al-director

 

LA CRÍTICA

És un escrit que emet un judici de valor sobre quelcom que s’ha vist o llegit: un llibre, una film, una obra de teatre, un concert de música, un programa de televisió, una exposició d’un museu, entre d’altres. Sempre pel que fa a l’aspecte artístic o cultural. El crític plasma la seva opinió atès que ho ha viscut, o bé, se’l considera un expert en aquell tema, posteriorment, justifica allò que relata d’acord amb el seu criteri. En tota publicació hi ha els crítics especialitzats en literatura, música, cinema, teatre.


CRÒNICA

Lax’n’Busto obre la càpsula del temps

El grup de pop-rock en català, format el 1986 al Vendrell, transporta a l’adolescència al públic del festival de Cap Roig en el seu retorn als escenaris més de 20 anys després

El concert de Lax'n'Busto que va tenir lloc ahir al Festival de Cap Roig.

El concert de Lax’n’Busto que va tenir lloc ahir al Festival de Cap Roig. / José Irún

Tatiana Pérez

Calella de Palafrugell13 D’AG. 2025

Lax’n’Busto fa anys que s’han guanyat el cel. No necessiten innovar ni muntar parafernàlies amb jocs de llum i pantalles a l’escenari per adaptar els concerts al 2025 perquè el què toquen ho toquen molt bé i això és el que volien escoltar els més de 2.000 espectadors, que van esgotar les entrades al festival de Cap Roig. La seva música, de sempre. I prou.

La quinta gironina, i algun de fora la província, dels 80s i 90s va obrir la càpsula del temps tornant a escoltar en directe les cançons de Pemi Fortuny i companyia. El grup de pop-rock en català, format el 1986 al Vendrell, ha tornat després de més de 20 anys gairebé per casualitat. Uns concerts solidaris a Luz de Gas van ser els detonants de l’inici d’una nova gira, amb poques actuacions, davant l’aclaparadora resposta dels seguidors de la popular banda i els jardins botànics de Calella de Palafrugell en van ser testimoni. «Moltes gràcies per la rebuda, no ens en sabem a venir d’aquesta gira. Tot ha sortit molt fluït. Si l’any passat ens arriben a dir que seríem aquí aquesta nit, no ens ho hauríem cregut. Val la pena per vosaltres i per nosaltres. Va passant el temps, però aquí seguim», va assegurar Pemi als seus 59 anys. Miami BeachMés que la meva sangTinc fam de tuEmiliano ZapataJúliaTrepitja FortPer una copaLa meva terra és el marLlença’t... No n’hi havia de preferides. Totes van ser igual de celebrades, cantades i ballades. Els «boomers», sobretot els «grandets», «anaven molt forts».

 

L’ACUDIT GRÀFIC

És una il·lustració que trobem en una publicació, generalment, un diari o revista, on es realitza una crítica de caire humorístic sobre una notícia vigent o un fet quotidià. És l’autor/a qui decideix què plasmarà a la imatge, i que sovint, pot acompanyar amb diàlegs breus, per tal que s’entengui millor. Apareix en les primeres pàgines del diari, a les pàgines d’opinió.

[Diari El 9. Febrer del 2003]

 

LA TERTÚLIA

La trobem en les programes radiofònics, de televisió, o també, de manera presencial. Són un grup de persones que es reuneixen per a conversar o discutir sobre un tema d’actualitat o quelcom específic. Un exemple, seria quan es pregunta als polítics en un programa de televisió pautats per un temps d’intervenció. Les persones que participen en una tertúlia s’anomenen tertulians o contertulians. Acostumen a ésser gent intel·lectual, artistes, científics, sociòlegs, psicòlegs, analistes, i de cert renom dins del seu àmbit.

[Extreta de: clubedacriatividade]


EL DEBAT

Quan en un programa de ràdio o televisió trobem dues o més persones que parlen sobre un tema. On cadascú aporta la seva posició i defensa la seva tesi. En època de campanya electoral, s’acostumen a realitzar debats polítics amb els candidats.

[Agència EFE: Quique García]

 [Adaptat de: DIVERSOS (2023). Situacions. Llengua Catalana i Literatura 2. Llibre de consulta, Vicens Vives, Barcelona]


EXERCICIS:

1. Explica amb les teves paraules què és un editorial.

2. Qui escriu en una columna?

3. Llegeix la columna de Miquel Pueyo, La broma de Lleida, i explana de què tracta.

4. En què consisteix una carta al director?

5. Redacta una carta al director/a per a un diari.

6. Cerca una carta al director en premsa que sigui positiva i resumeix el seu contingut.

7. Què és una crítica?

8. Quina és a finalitat de l’acudit gràfic? On el podem trobar?

9. Comenta la diferència que hi ha entre la tertúlia i el debat.

10. Digues si són certes o falses les següents afirmacions.

A) L’editorial sempre està escrita pel director/a del rotatiu.

B) L’editorial aporta l’opinió d’una persona en concret del diari.

C) En una columna hi pot escriure tothom que ho desitgi.

D) En una carta al director/a sempre hi apareixen crítiques.

E) L’explicació sobre una obra de teatre s’anomena crítica.

F) Només podem trobar crítiques de cinema, música i cine.

G) Una acudit gràfic és una tira còmica i apareix a les pàgines finals del diari.

H) En una tertúlia hi poden participar tota mena de persones sense ésser experts en un tema.

 I) En un debat no és necessari que els participants parlin per torns.

11. Corregeix les afirmacions que són falses de l’exercici anterior.

12. Digues quin tipus de gènere d’opinió és el següent escrit i per què.

BURILLES A LA PLATJA

M’agradaria informar els fumadors que la sorra de la platja no fa desaparèixer les burilles de cigar que aquests senyors hi deixen, ni les enterra al fons de tot. Ni tan sols les dissol. I és molt desagradable estendre la tovallola i trobar-se aquesta marranada. I ja no diguem dels nens que juguen amb la sorra i se les troben. ¿Tan difícil és sortir a fumar fora de la platja? ¿O dur una capseta per emportar-se les burilles? També podria preguntar si no poden estar-se una hora o dues sense fumar, però això seria un altre debat. Que fumi qui vulgui però que no embrutin la platja. És una qüestió higiènica. La platja és de tots i tots tenim dret a tenir-la neta.

Jordi Aznar Martínez, Barcelona

13. Autoavalua’t: aporta els dubtes que t’hagin sorgit durant el treball de la present fitxa dels gèneres periodístics.


diumenge, 14 de desembre del 2025

Els millors còmics de 2n C. Adreçat a tothom

 Aquests són els còmics que van sortir més ben aconseguits de 2n C. Si cliques a sobre de la imatge els podràs ampliar. Esperem que t'encantin!

[Autora: Miruna Miró]



[Autor/a: Sara Solís]

[Autor/a: Aran Estruga]



[Autora: Noha Ghazaoui]

dimarts, 9 de desembre del 2025

El còmic. Aprofundiment. Adreçat a tothom

 

Continuem ampliant una mica més el còmic amb una sèrie d’activitats per ampliar i reforçar continguts sobre el còmic, i on també aprendràs quelcom més, vinculat als plans, i que també serveix per al cinema.

N.B. Pots ampliar alguns continguts interessants sobre el còmic en aquest enllaç:

https://ioc.xtec.cat/materials/G_SO13/segona_quinzena//index.html

[Imatge extreta de: Xtrafondos]


EXERCICIS:

1. Cerca informació sobre un còmic que t’encanti i realitza les següents qüestions:

-Presentació del còmic:

-Autor/a amb cognom:

-De quants exemplars consta la col·lecció?

-Personatges destacats del còmic:

-Per què has escollit aquest còmic i no un altre?

2. Defineix els següents conceptes a l’entorn del còmic:

Delta:

Bafarada:

Cartutx:

Interjecció:

Vinyeta:

Il·lustració:

3. Aporta el mot correcte per a cada definició:

A) Llengueta que s’encara al personatge que parla:

B)Globus que inclou el que diu un personatge:

C) Quadre que inclou la il·lustració en una pàgina:

D) Part que enllaça dues vinyetes que es relacionen entre elles:

E) Enfocament que té la il·lustració segons desitgi l’autor/a:

F) Si en una vinyeta et trobes [BOOM!!!] què és?:

4. Dins del còmic apareix el pla, què és i per què és important dins d’una vinyeta? Et donem una pista... escull un tipus de pla i explica en què consisteix.

https://ioc.xtec.cat/materials/G_SO13/segona_quinzena/3_eleccio_enquadrament.html

5. Crea una tira còmica que sigui divertida com les que apareixen a la premsa. Recorda que ha de ser en hortizontal.

6. Identifica cadascun dels personatges de còmic que apareixen a la imatge de la fitxa i esmenta el seu nom.

7. Fòrum: esmenta quins són els teus còmics preferits. Per què et fascinaven? Creus que d’aquí a uns anys continuaràs llegint còmics? Per què?




dijous, 4 de desembre del 2025

Conte en valors: "El talent". Adreçat a tothom


Cert dia, una nena arribà a casa amb les notes del col·legi. Els seus pares, en veure la disparitat de les qualificacions de la petita, s’estranyaren i, sense posar-se d’acord sobre com actuar, decidiren anar a visitar un mestre savi que era capaç de trobar la solució a qualsevol dubte.

-Mestre, la meva dona i jo tenim un problema amb la meva filla -digué el pare només entrar-. Ens portà les notes del col·legi amb diferents resultats. Té una qualificació alta en dibuix i una pèssima nota en matemàtiques.

-I què pensen fer al respecte?, -intervingué el mestre.

-Per això venim la meva esposa i jo. Per a què ens aconselli què fer perquè cada un pensem una cosa.

-Si depengués únicament de vostè, què faria?

-Ho tinc claríssim! Jo la posaria d’immediat a classes particulars amb un professor de matemàtiques per tal que millorés les seves qualificacions.

-Neci -li respongué el savi-. El meu consell és que la posi de manera imminent a rebre classes particulars amb un professor de dibuix.

Aquest conte ens permet veure que el millor regal que pots donar als teus fills és ajudar-los a trobar i desenvolupar el seu talent. Tots servim per alguna cosa, emperò no tots servim per al mateix.

(Extret de la revista “Pronto”. Traducció: Josep Maria Corretger)

[Imatge extreta de: emporda.info]


EXERCICIS:

1. Realitza el resum d’aquest conte en valors.

2. Explica el significat de les paraules assenyalades en color lila.

3. Cerca un sinònim de:

Disparitat:

Pèssima:

4. Els mots immediat i imminent són sinònims? Per què?

5. Per què els pares s’adrecen al savi?

6. Per què el savi proposa al pare que vagi a classes de dibuix i no de matemàtiques?

7. Si tu haguessis estat el savi, què haguessis recomanat al seu pare i per què?

8. Comenta la següent afirmació:

El millor regal que pots donar als teus fills és ajudar-los a trobar i desenvolupar el seu talent.

9. Quin aprenentatge pots extraure d’aquest conte en valors per al teu dia a dia?

10. Fòrum: estàs d’acord amb el que succeeix en aquest conte? Per què? Raona la teva resposta.