dijous, 30 de gener del 2025

El nom. Definició. Estructura. Sintaxi. Classificació. Gènere i nombre. Adreçat a tothom

Definició:

És una categoria gramatical que té gènere i nombre. Designa persones, animals, coses o conceptes. S’estructura de la següent manera:

Estructura:

Lexema (significat bàsic) + morfema (información gènere / nombre)

Sintaxi:

.El nom fa de nucli del SN i pot dur especificacions i complements.

SN à (esp.) + nucli + (complements)

.Com especificadors nominals funcionen els determinants (articles possessius, demostratius, indefinits i numerals) i com a complements nominals: el SPrep, SAdj, SN o una oració subordinada.

.El SN pot fer totes les functions que fa un nom dins de l’oració: subjecte, CN, CD, CI, entre d’altres.

Classificació:

Nom:

A) Concret:

Comú:

1. comptable:

individual: ex à roure

col·lectiu: ex à ramat

 

2. no comptable:

Ex à cotxe

 

Propi:

Antropònim: Joan

Topònim: Barcelona

 

B) Abstracte:

Ex: llibertat

 

Gènere i nombre:

Formació del masculí i femení

A) Formació bàsica

.Masculí à Femení –a: noi, noia; gat, gata.

.Canvis ortogràfics:

P à b: llop, lloba

T à d: nebot, neboda

C à g: amic, amiga

U à V: jueu, jueva

S à SS: gos, gossa

L à l·l: Camil, Camil·la

.Recuperació de la n etimològica:

Cosí, cosina; germà, germana,; orfe, òrfena.

B) Canvi de vocal en noms acabats en e, o, u:

Pediatre, pediatra; monjo, monja; reu, rea.

C) Terminacions pròpies:

-ina, -essa, -òleg /-òloga, -or, -riu:

Gall, gallina; heroi, heroïna; metge, metgessa; psicòleg, psicòloga; actor, actriu.

D) Formació del masculí en –ot a partir del femení:

Bruixa, bruixot; guilla, guillot

E) Lexemes diferents per al masculí i femení:

Amo, mestressa; marit, muller; toro, vaca; oncle, tia

F) Noms masculins i femenins:

-aire à el / la drapaire

-ista à el / la futbolista

-cida à el / la homicida

G) Noms invariables:

La girafa (mascle / femenina); la cadernera (mascle / femella)

TINGUES PRESENT

Noms que canvien de significat segons el gènere:

Noms que admeten masculí i femení:

Masculí:

El canal (via d’aigua)

El canalla (malvat)

El clau (de clavar)

El còlera (epidèmia)

El fi (finalitat)

El llum (aparell)

El pudor (modèstia)

El son (dormida)

Femení:

La canal (canonada)

La canalla (mainada)

La clau (d’obrir i tancar)

La còlera (ràbia)

La fi (acabament)

La llum (claror)

La pudor (tuf)

La son (ganes de dormir)

El mar / la mar

El vessant / la vessant

El vodka / la vodka


Noms masculins

Afores, avantatge, avió, compte, corrent, costum, deute, dot, dubte, espinacs, llegums, lleixiu, pebre, pendent, senyal, titella.

 

Noms femenins

Allau, anàlisi, aroma, calor, cercavila, claror, dent, icona, nespra, olor, postres, remor, resplendor, sida, suor.

 

Formació del plural

A)    Formació bàsica

.Nom singular + s:

Torre, torres; ull, ulls.

.Canvi a/e:

Dona, dones; taula, taules.

.Canvis ortogràfics:

Barca, barques; platja, platges; pasqua, pasqües.

.Recuperació de la n etimològica:

Carbó, carbons; germà, germans.

B)     Agust acabats en –s, -ç, -x, -ix, -tx > + -os

Pis, pisos; lluç, lluços; reflex, reflexos; feix, feixos; despatx, despatxos.

.N’hi ha que dupliquen la s:

Accés, accessos; mosso, mossos; nas, nassos.

C)    Acabats en –sc, -st, -xt, -ig > -s / -os:

Casc, cascs / cascos; test, tests / testos; pretext, pretexts / pretextos; bateig, bateigs / batejos

D)    Invariables

.Dies de la setmana:

Dilluns, dimarts... excepte: dissabte, diumenge.

.Acabats en –us:

Sinus, fetus, globus...

.Plans o esdrúixols acabats en –s:

Llapis, atles...

.Alguns compostos:

Milhomes, salvavides...

.Altres:

Alicates, calçotets, postres, pessigolles...

 

[Font: CÒRDOVA, Núria, FREIXES, Andreu. (2017). Llengua catalana. 2n Batxillerat. Competència lingüística. Fonètica, morfologia, sintaxi, lèxic, Castellnou Edicions, Barcelona]

[Imatge extreta de: sgformadorsconsultors.cat]

 

EXERCICIS:

1.      Escriu el femení dels mots següents:

Avi:

Heroi:

Vidu:

Marit:

Actor:

Gegant:

Alumne:

Burgès:

Advocat:

Poeta:

2.      Ídem de l’anterior:

Mestre:

Cantaire:

Filòleg:

Príncep:

Ambaixador:

Gendre:

Reu:

Jutge:

Amo:

Marxant:

3.      Canvia el gènere dels noms següents:

Cavall:

Marrà:

Tigre:

Elefant:

Conill:

Canari:

Abella:

Girafa:

Ase:

4.      Fes el mateix que l’exercici 3:

Porc:

Perdiu:

Cabra:

Pit-roig:

Furot:

Merla:

Gall d’indi:

Guatlla:

Toro:

5.      Pensa i escriu el masculí dels mots següents:

Bruixa:

Pediatra:

Florista:

Monja:

Modista:

Tia:

Dida:

Hostessa:

6.      Escriu cinc mots femenins amb cadascuna de les següents terminacions.

-a:

-essa:

      7.  Redacta una oració amb cada paraula:

           La fi:

           La llum:

           El pudor:

           La canal:

            La còlera:

8.      Escriu l’article corresponent davant de cada mot.

__ afores; __ costum; __ resplendor; __ senyal; __ front; __ postres; __ aromes; __ anàlisis; __ calor; __ dubte; __ remor; __ deute; __nespra; __ xocolata; __ suor; __ llegum.

9.      Subratlla la forma correcta de cada parella.

Dubte (intens / intensa); costum (pervers / perversa); senyal (lluminós / lluminosa); resplendor (profund / profunda); estratagema (adequat / adequada); anàlisi (sintàctic / sintàctica); dent (corcat / corcada); front (ample / ampla).

10.  Escriu el plural de:

Origen:

Camió:

Jardí:

Veça:

Platja:

Pasqua:

Fre;

Veí:

Capità:

Pluja:

Examen:

Beduí:

11.  Per què algunes paraules tenen dues possibilitats de fer el plural? Explica-ho a partir d’exemples.

12.  Pensa i escriu vuit mots que tinguin dues opcions de fer el plural.

13.  Escriu les dues formes de plural possibles en els següents mots:

Rusc:                                            casc:

Basc:                                            disc:

Assaig:                                          test:

Bosc:                                             raig:

Passeig:                                         tast:

Faig:                                             safareig:

Gust:                                             desig:

Cost:                                             gest:

14.  Canvia el nombre dels noms següents:

Tesis:                                          mitges:

Parèntesis:                                   milhomes:

Globus:                                       atles:

Pelvis:                                         dimarts:

Sinus:                                          crisis:

Alicates:                                       calces:

Llapis:                                          anàlisis:

Diabetis:                                       guants:

15.  Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit les activitats. Quines dificultats t’han sorgit i per què? Com les has resoltes?

dilluns, 27 de gener del 2025

Conte en valors: "La guineu i la cigonya". Adreçat a tothom

 

Hi havia una vegada una guineu molt bromista que decidí convidar a una cigonya a menjar a la seva casa. La sorpresa arribà quan, en entrar la cigonya en la residència de la guineu i veure la taula parada, es trobà en què havia preparat una sopa deliciosa, però que l’havia servida en plats plans. Aquesta situació suscità una gran preocupació ja que ella, dotada d’un bec allargat, tot just podia provar-la per molt que ho intentés.

Decebuda, la cigonya aviat s’adonà que de la broma de mal gust que li estava gastant la guineu, però no digué res. Al contrari, a la primera oportunitat, la convidà a la seva casa i llavors preparà un exquisit guisat que serví en un recipient de coll llarg i estret, en el qual la guineu no podia posar el seu musell. La guineu, molt avergonyida, no pogué més que resignar-se, mentre la cigonya clamava:

-Amiga, em vas fer passar fam deliberadament quan em vas convidar a la teva casa, i avui has rebut el mateix tracte que em vas dispensar.

Aquesta història ens mostra que hem de tractar els altres com desitgis que et tractin a tu i, si no ho fas, llavors no et queixis de les conseqüències.


(Extret de la revista “Pronto”. Traducció: Josep Maria Corretger. Basat en una faula de Jean de La Fontaine)

[Imatge extreta de: La Galera. Il·lustració: Francesc Infante]


EXERCICIS:

1. Realitza un resum d’aquest conte en valors.

2. Explica el significat de les paraules de color lila.

3. Subratlla la forma correcta de les següents parelles:

Aconvidar / convidar                        rabosa / guineu                    sucità / suscità

Donar-se compte / adonar-se            decepcionar / decebre         musell / mussell

4. Què significa parar la taula?

5. Per què la guineu havia servit sopa en plats plans?

6. Com la cigonya paga amb la mateixa moneda a la guineu?

7. Esmenta cinc adjectius que apareguin al conte.

8. Les accions del conte et resulten familiars, per què?

9. Fòrum: de vegades obrem sense posar-nos al lloc dels altres? Per què? Ho fem deliberadament? Quin és el motiu?

10. Què has après amb la lectura d’aquest conte. Raona la teva resposta.

divendres, 24 de gener del 2025

Faltes ortogràfiques d'ús habitual. Adreçat a tothom

 


Veiem algunes de les faltes ortogràfiques que es repeteixen una i altra vegada. Per què fem faltes ortogràfiques? Ben simple, per desconeixem de la llengua, perquè intuïm com s’escriu, perquè ens guiem per la fonètica i el que escoltem, perquè ens falta lectura i molta, perquè ens fa mandra revisar una ortografia o un diccionari. Si us hi fixeu bé, ja no les realitzareu més.


FALTA

CORRECCIÓ

RAONAMENT

aquet

aquest

Tot i que la essa no es pronuncia, s’escriu.

automóvil

automòbil

Les síl·labes -mòbil i mots derivats s’escriuen en be alta en català i accent obert.

acompanyo al pare

acompanyo el pare

El CD no porta la preposició a.

calitat

qualitat

Errada per traducció literal del castellà.

cantitat

quantitat

Errada per traducció literal del castellà.

darrera

darrere

Amb e la forma correcta de l’adverbi.

de que

que

Sempre que l’oració quedi bé, caurà la preposició que.

deport

esport

Confusió del mot. Per traducció literal del castellà. Deport són activitats a l’aire lliure.

desde

des de

Per confusió amb l’escriptura de la forma en castellà.

desprès

després

És adverbi de temps. Amb l’accent obert significa participi del verb desprendre o generós.

disfrutar

gaudir

És un castellanisme. S’empra molt oralment de manera incorrecta.

dóna

dona (verb)

L’accent en aquest verb es va suprimir en l’Ortografia catalana del 2017.

el llum

la llum

La llum és la línia, i el llum és l’aparell.

els demés

els altres

Errada per traducció literal del castellà.

em dóna igual

m’és igual / no m’importa

Errada per traducció literal del castellà.

en mig

enmig (adv)

L’adverbi de lloc s’escriu junt.

en que

en què

Preposició + article sempre s’accentua: a què, en què...

es simpàtic

és simpàtic

Quan per traducció equival a es en castellà s’accentua, perquè és del verb ser.

és pentina

es pentina

Quan per traducció equival a se en castellà no s’accentua, perquè és un pronom.

había

havia

En be baixa i sense accent les terminacions -ia.

hem miro

em miro

No es pot conjugar la forma “jo em miro”. És un pronom.

hi han

hi ha

No existeix amb ena. És invariable.

l’hi va donar

li va donar

La forma Li es refereix a un objecte.

li va regalar la llibreta

l’hi va regalar, la llibreta a l’amiga.

La forma Li fa referència a dos objectes.

llimpiar

netejar

Per traducció literal del castellà.

pasar

passar

No existeix amb una essa aquest mot en català.

patera

pastera

Confusió amb el castellà.

per el

pel

Per traducció literal del castellà. Contracció de la preposició + l’article.

perque?

per què?

Quan és pregunta s’accentua i s’escriu separat.

perque...

perquè...

Explicació, resposta. Junt i amb accent.

pot ser

potser (possibilitat)

A la millor succeeix allò.

possar

posar

No existeix amb doble essa.

sóc

soc (verb ser)

L’accent en aquest verb es va suprimir en l’Ortografia catalana del 2017.

tinc que / de

he de / d’+ vocal

Calc de l’estructura castellana. No existeix en català.

tenda

botiga

En una tenda venen comestibles i de vegades, productes de merceria. En una botiga es venen articles de comerç de poc volum.

vénen

venen (de venir)

L’accent en aquest verb es va suprimir en l’Ortografia catalana del 2017.

 

[Imatge extreta de: UVG]

EXERCICIS:

1. Anomena quines són les faltes que realitzes més a nivell ortogràfic.

2. Escull cinc faltes que has aportat a l’exercici 1 i fes com la fitxa.

FALTA

CORRECCIÓ

RAONAMENT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Cerca un mot que trobis mal escrit en un mitjà de comunicació i corregeix-lo. Per què penses que s’ha escrit malament? Descuit? Desconeixement? Intuïció? Com ho hagués pogut resoldre?

4. Vols reduir les teves faltes ortogràfiques? Realitza un diccionari ortogràfic amb les teves faltes. De manera que quan tinguis un dubte sobre aquella paraula, si consultes el teu diccionari ortogràfic, la veuràs ben escrita a la vora.

Ex:

C

Cantabe → cantava

5. Pràctica reflexiva: atura’t i medita sobre els errors ortogràfics que realitzes. Per què fas faltes ortogràfiques? Pensa en el motiu. Com ho podries corregir?