dilluns, 30 de maig de 2011

Avui anem en tren (2). Adreçat a tot l'alumnat.




Us proposo endinsar-nos un pèl més en el món dels trens, però aquest cop ho farem amb frases fetes. Quines frases us vénen ara mateix a la ment, jo us en podria dir algunes:



-Estar com un tren: ser molt atractiu o maco/a.



-Agafar l'últim tren: aprofitar la darrera oportunitat d'una cosa.



-En quin tren has arribat?: se li diu a la persona que no que desconeix allò que tothom sap.



-Anar en el tren de les dues: anar a peu. (Típica del dialecte valencià).



-Anar en el tren de cànem: anar en espardenyes. (Típica del dialecte valencià).




!! EXERCICIS:


-Realitza una recerca exhaustiva per internet i aporta cinc frases fetes que tinguin al tren com a protagonista i escriu el seu significat.



-Redacta una oració amb cada frase feta de l'exercici anterior.



-Escriu les parts essencials que apareixen en un bitllet.



-Cerca el nom de cinc cançons si pot ser catalanes que tractin sobre els trens, escriu el nom del cantant i grup que la canta i l'any en què aparegué. Si no en trobes cap te les deixo escollir en anglès o castellà també.

-Escriu el nom de cinc pel·lícules que tractin sobre els trens, el seu director i l'any d'aparició.

-Inventa una petita historieta de cinc a deu línies amb el tren com a element vertebrador i on apareguin alguns dels elements del seu camp semàtic o frases fetes.

















Avui anem en tren (1). Adreçat a tot l'alumnat.




El tren és un mitjà de transport que té molt vocabulari específic i que si algun dia no t'hi has aturat o no hi viatges molt, de ben segur que se t'escaparan paraules tècniques, com per exemple:



-Saps com s'anomenen els cables que donen electricitat al tren?





-Com en diuen de la peça en forma de "T" que hi ha a sobre del tren i que uneix locomotoca i fils elèctrics?






Doncs bé, en aquesta fitxa n'apendràs algunes:



Pantògraf, balast, catenària, via, raïl, travessa, bogi, revisor, locomotora, frens, bitllets, estació, ferrocarril, vigilant de seguretat, cap d'estació, agulles, enllumenat, ample de via, seient, cabina de control, vagó dormitori, encreuament de vies, eix, pas a nivell, viaducte, canvi d'agulles.





Que tingueu un bon viatge!






!! EXERCICIS:


-Escriu el nom dels 7 elements que apareixen a la fitxa, si és necessari utilitza un diccionari ideològic o visual.



-Cerca al diccionari cinc paraules d'aquesta fitxa que no coneguis i escriu el seu significat.



-Redacta una oració amb cadascuna de les paraules escollides a l'exercici anterior.



-Amplia el vocabulari d'aquesta fitxa aportant vuit paraules amb el seu significat del camp semàntic dels trens.


-Anomena cinc trens coneguts a nivell mundial. Pista: Saps com s'anomena el tren que unia París amb Istambul?



















Cloenda del programa Compartim Converses a Rubí. Adreçat a l'alumnat d'ESO.



El proppassat 13 de maig es va portar a terme la cloenda del programa Compartim Converses de l'institut J.V. FOIX. L'acte es realitzà a la plaça d'una escriptora coneguda per tothom, Montserrat Roig. En total foren 14 alumnes els que realitzaren amb èxit les parelles lingüístiques, dedicar una sessió setmanal de pati a parlar en català en unes converses de temàtica lliure.




L'acte fou amenitzat per una petita actuació musical de bateria i saxo, només instrumental i una obreta de teatre força intercultural. Llavors, vingué el lliurament de diplomes als coordinadors LIC de cada centre. Finalment, l'alumnat participant rebé un petit obsequi del CNL de Rubí.



M'agradaria donar l'enhorabona a tots els que vàreu complir amb èxit fins al final i així millorar la conversa en català. Recordeu el que sempre us dic: "Sense català no hi ha paradís!".



S'han guanyat ben a pols el seu diploma:



Juan Daniel Vélez, Sergi Monzó, Roberto Montero, Abid Boussou, Meritxell Montsech, Amir Hanza, Mohamed Oulad, Kamal Berrade, Naufal Ahaidar, Meriem Aknibess, Marian El Moussaoui, Jordi López, Marwan Kachbal i Santiago Marín.



Moltes felicitats a aquest gran equip!


Josep Maria Corretger


Coordinador LIC del JV Foix.

dimecres, 25 de maig de 2011

Paraules amb Trans- i amb Tras- Adreçat a tot l'alumnat.




Un dubte que molt sovint ens fa ballar el cap és a base del prefix Trans- o de les paraules que comencen per Tras-, no considerades prefixos. Per exemple, amb l'ús de l'oralitat hi ha moltes paraules que les transgredim (amb trans-), que les utilitzem malament i llavors dubtem en la seva escriptura.



trasplantament o transplantament?



Si analitzem ràpidament el cas observarem que en francès és transplantation i en anglès transplant, transplantation. Llavors, podria ser que per influència d'aquestes llengües escrivíssim amb trans- el mot transplantament, però no hauria de ser així, perquè en castellà és trasplante i en català caldrà escriure trasplant o transplantament.






Per cert, sabeu com es diu l'aparell que apareix en aquesta fitxa? Pista. Comença, per Tra...






Algunes pautes teòriques:



-S'escriuen amb trans- paraules que continguin aquest prefix que cal pronunciar amb essa sonora:



transacció, transalpí, transoceànic, transatlàntic, transhumància, transportar, transmetre, transpalet (o portapalets), transistor, transgressor, transigent, transmutació, transbordar, transcendental, transceptor (híbrid de transmissor i receptor de ràdio), transcórrer, transferir, transeünt, transcriure, transcripció, transferència, trànsfuga, trànsit, transfusor, translimitar, transmutable, transpiració.





Algunes d'aquestes poden doblar la S i moltes són específiques de la ciència:



transsiberià, transsexual, transsubstancial, transsudar, transsònic i que potser poc usareu.






-Paraules amb Tras-:



Cal tenir molta cura perquè n'hi ha diverses i sovint les pronunciem o escrivim amb "n" quan no en porten, en veiem algunes:



trastorn (i derivats: trastornar), traspassar, traslluir, trasbals, trascolar, traspàs, traster, trastornar.






Una regla que mai falla:




-Escriurem Tras- davant de V, M, P, C, T i L:



Per exemple:




traspunxar, trasmudar, traspassament, trascamar (moure les cames per caminar).





!! EXERCICIS:




-Amplia la llista de la fitxa fent una recerca per internet o en un diccionari i afegeix deu paraules amb Trans- i deu més amb Tras- que no apareguin a la fitxa.



-Redacta deu oracions amb les paraules que més t'hagin agradat de l'exercici anterior.



-Anotar el significat de cinc paraules amb Trans- i cinc més amb Tras- que no coneguis.








dijous, 19 de maig de 2011

Frases fetes amb Gos (2). Adreçat a tot l'alumnat.




Eus aquí la segona part de la fitxa dedicada a les frases fetes amb gos. N'hi ha moltes més, no és pas una llista tancada o exhaurida, però aquestes són les més conegudes per la gran majoria. Alguna és un pèl vulgar. Desitjo que passeu una bona estona llegint-les. Les frases fetes són un dels temes més agradables que hi ha per treballar una llengua.


-Esser de color de gos quan fuig: esser d'un color indescriptible.


Curiositat: La Trinca usà aquesta frase feta a la cançó El Danubi blau (1971) on musicava Strauss.



-Estar més sèrio que un gos quan caga: estar molt seriós. (típica d'Olot)


-Estar més content que un gos amb un os: estar molt satisfet.



-Inflar el gos: exagerar, fer una cosa més gran del que sembla.



-Semblar un gos davant d'una fleca: estar molt encantat o badoquejant. (Típica d'Olot)



-Tractar o tenir com un gos: tractar malament, amb grosseria o sense consideració.



-Tirar algú als gossos: renyar-lo molt fort.



-No deixar algú bo ni per als gossos: escridassar-lo o malfamar-lo molt.



-Dir-li a algú més que a un gos: insultar-lo molt.



-Estar donat als gossos: estar molt irritat.



-Una ventada que arrabassa la cua als gossos: una ventada molt forta.



-No escapar-se d'un gos de la mateixa cadellada: esser víctima d'una venjança. (Típica de l'Empordà)



-Entrar a missa com els gossos: anar-hi sense devoció.




N.B. Material extret del Diccionari Català-Valencià-Balear.




!! EXERCICI:


-Cerca en llibres o per internet vuit frases fetes més amb gos que no apareguin en cap de les dues fitxes i escriu el seu significat.


-Redacta cinc oracions amb cinc frases usades a l'exercici anterior.


-Si t'ha agradat la fitxa, proposa altres temes per a cercar frases fetes.






Alegria d'Antònia Font. Una cançó per a l'ESO.



Us proposo una cançó molt maca d'un grup de .... , disculpeu, no us ho puc dir. Ja ho descobrireu. A veure si sou capaços d'esbrinar i d'escriure correctament els mots que hi falten escoltant la cançó. Penseu que els Antònia Font són un grup important dins el pop-rock català i que segueixen fent història.


Que la gaudiu força!!


Link per escoltar-la:





Alegria


Cau es sol de s'horabaixa dins s' ________,


damunt la mar __________ es _________.


Cau es sol de s'horabaixa _________ i __________,


me sala i _________ sa pell.



Es __________


i una pluja suau de pols _________.



Cau es sol de s'horabaixa i ____________

___ gent se dutxa i _______ es carrers.


Cau es sol de ___________ dins ___ meu cor,


tothom m'estima i jo _______ tothom.



Falla ___ ______,


___ ________ no vendran cacauets.



Alegria, ses ______ se _______ de riure,


es dies ________, i es ____ _____________


ses ________ entre ses cases.



Alegria, ses ________ en sincronia,


i es ovnis se pinyen i ________ un _________


per sempre dins ____ meva vida... alegria.



Cau ___ sol de s'horabaixa dins __ horitzó


damunt la mar ________ es avions.


Cau es _____ de s'horabaixa ______ i __________,


me _____ i m'__________ sa pell.




___ municipals, ___ evident,


fan aparcar ____ a sa gent.



Alegria, ses ______ se ________ de riure,


es dies __________, i ___ _____ il·luminen


ses __________ entre ses cases.




Alegria, ses ________ en _________,


i es _______ se pinyen i deixen un _________


per sempre dins ___ meva vida...



Alegria, ses velles se ______ de ______,


es dies _______, i ___ fars __________


ses __________ entre ____ cases.



I alegria...



Cançó "Alegria" d'Antònia Font, dins el disc "Alegria" (2002)



!! EXERCICIS:


-Escolta la cançó quatre vegades i escriu les paraules que hi falten. Recorda que una cançó sempre repeteix la tornada, per tant, això t'ajudarà.


-Cerca informació del grup Antònia Font i redacta una petita biografia de tres a cinc línies.


-Explica breument de què tracta la cançó, quin missatge t'ha transmès i justifica si t'ha agradat o no.


-Sabries explicar en quin dialecte de la llengua catalana és cantada aquesta cançó? Raona-ho amb paraules de la lletra.


-Escull la frase que més t'hagi agradat de la cançó i explica el perquè de la teva tria.

N.B. No cal que feu tots els exercicis, només els que més us vinguin de gust.




































































































































Frases fetes amb Gos (1). Adreçat a tot l'alumnat.




Les frases fetes són molt interessants de cercar-les per temàtiques: parts del cos, animals... i és més senzill trobar-ne una gran quantitat. Avui m'he aturat amb la paraula Gos, val a dir que és una paraula rica amb frases. Anem a veure'n algunes:



-Tenir gossos fermats a la porta: tenir molts deutes. (Típica de l'Empordà)



-Fer de gos o anar al darrera com un gos: seguir algú servilment.



-Semblar un gos bastonejat: estar arrupit o molt esporuguit.



-Viure com un gos, Portar una vida de gos, Anar com un gos: portar una vida molt treballosa, escarrassar-se.



-Morir com un gos: morir malament, sense sagraments o sense companyia de ningú.



-Viure o estar com gat i gos: viure en discòrdia, sense harmonia.



-No valer els budells d'un gos: esser mancat de vàlua, esser menyspreable.



-Divertir-se com un gos amb un joc de bitlles: no divertir-se gens. (Típica de Puigcerdà)



-Estar fet un gos de llança: esser molt peresós. (Típica de Cullera)



-Esser més gos que el gos d'en Pandorga: esser molt peresós. (Típica de Castelló de la Plana)



-Haver-lo mossegat el gos d'en Mandra: esser molt malfeiner. (Típica de l'Empordà)



-Lligar els gossos amb llonganisses: gaudir de gran abundància i benestar.



-Tenir el gos agarrat a les costelles: tenir molta mandra. (Típica de València)



-Fer tanta falta com els gossos a missa: esser inútil, no fer gens de falta.


Curiositat: Fins i tot els Beatles a la cançó "A hard day's night" (1964) en van utilitzar una: "It's been a hard day's night and I'd been working like a dog", que en català seria: treballar com un gos: 'treballar molt'.



N.B. Material extret del Diccionari Català-Valencià-Balear.



!! EXERCICI:


-Cerca una paraula o un camp temàtic i realitza una recerca per internet o en blogs a veure si trobes deu frases fetes d'aquell àmbit, cal que escriguis el seu significat.


-Redacta deu oracions utilitzant les frases amb gos que més t'agradin.

dimarts, 10 de maig de 2011

Concurs La teva paraula preferida. Adreçat a tot l'alumnat.




La teva paraula preferida és un concurs que organitza el Consorci per a la Normalització de Rubí i també el Pla Educatiu d'Entorn de Rubí, juntament amb Ràdio Rubí. Està adreçat a tota persona que visqui o treballi a Rubí, i si algú desitja participar-hi, també pot fer-ho. Però sempre des del 5 de maig fins al 16 de juny del 2011.

Consisteix en escollir una paraula que us agradi en català, ja sigui en grups o de manera individual. També es pot participar portant la teva butlleta a la biblioteca de Rubí, a Ràdio Rubí:



Biblioteca Mestre Martí Tauler: Carrer Aribau, 5



Ràdio Rubí: (Complex Cultural l'Escardívol) al Servei Local de Català: Carrer Santa Maria, 17, 1r pis.






Penso que és un concurs molt interessant i que tothom hi hauria de participar, ànims ja tardeu!



!! EXERCICI:


-Escriu la teva paraula preferida a sota on hi diu "comentaris" i el perquè de la seva elecció.








dilluns, 9 de maig de 2011

"Murri". Una paraula un pèl confusa. Adreçat a Batxillerat i PPAS



Una paraula que en alguns llocs de les contrades catalanes varia de sentit és "murri". A la província de Barcelona té el significat 'd'espavilat', de tenir picardia a l'hora de fer una cosa. Per exemple, podríem dir:


-El futbolista fou murri en aixecar la pilota per sobre del porter i fer gol.


Però a la província de Lleida li donen un altre sentit, de caire més negatiu, i suposo que no serà per la boira de l'entorn, generalment, vol dir 'babau'.


-Aquell nou és un pèl murri si no prepara l'examen, ja que podria aprovar.


Fins i tot, en un programa esportiu de Catalunya Ràdio, dirigit per Joaquim Maria Puyal vaig sentir parlar una vegada dels diferents sentits d'aquest mot.


Llavors, si cerquem al diccionari el significat d'aquesta paraula ens trobarem que té dos significats possibles que es contradiuen o si més no ascepcions, i dos més un desvinculat i un altre més lligat als anteriors:


1. Taciturn (silenciós).


2. Malacarós . Que té mala intenció, que és hàbil en la dolenteria.


3. Sagaç, astut, picardiós, hàbil per a aconseguir allò que pretén.


4. Vagabund que circulava en colla, amb dones i fills, robant i captant.


Bé, ja veieu que és una paraula ben rica en significats i que tant pot usar-se amb un sentit més positiu (astut) o negatiu (malacarós), tot dependrà de les vostres intencions. Ah, sí, i el seu femení és "múrria":


-Aquella noia fou ben múrria en avançar al corredor a l'arribada.


Sabries dir quin sentit hi veus aquí?


Bé, per això us he enganxat el déu missatger, Hermes, que té un posat ben murri.



Per cert, una paraula que s'hi assembla és "murrina", material fet d'una pedra que els romans anomenaven murra.


!! EXERCICI:


-Redacta vuit oracions, quatre en les quals "murri" tingui un sentit positiu i unes altres quatre on el tingui "negatiu. Si et queden forces, pots redactar-ne quatre més utilitzant els altres dos sentits.

dimarts, 3 de maig de 2011

Maria del Mar Bonet "Mons apart". Adreçada a tot l'alumnat.






Us proposo una cançó molt bonica versionada per Maria del Mar Bonet, cantautora mallorquina i que fou un dels pilars del moviment musical català iniciat als anys seixanta i que durà fins als setanta, la Nova Cançó.





"Mons apart"

Jo no ____ com has guardat la bellesa entre _______

ni com vas poder fugir de ________ que ____ ________

Quan et llepo les ferides ______ al fons el teu ________

el que no puc _________: que hem nascut en ______ apart.


Més ______ dels oceans, més _____ del crit del mar

on la ______ té _______ _________ per Alà

on la llum cau dels ______, sobre un ______ _________

___ trobat els nostres _____, en un ____ que hem _______


En aquest temps que ens ___ _____

no _____ la veritat

fem un _______ per al nostre amor.

ple de vida, entre la mort.


___________ acompanyem els estels

el camí que hem _________

el teu cor amb el meu ____

per _______ dels mons apart.


Amb la _______ i la _______ que hem _______ a ______

no tenim altre moment, no ___ pogut ____

la ________ de la mort, dels nostres mons separats

______ que doni el nostre amor, tot ____ que pot donar.

Tot ____ que pot ______.



Lletra original Bruce Springsteen "Worlds apart" dins el disc "The Rising" (2002)

Versió de Maria del Mar Bonet dins "Amic, amat" (2004)



!! EXERCICI:


-Escolta tres vegades la cançó i escriu les paraules que hi falten sense fer cap consulta a la xarxa.


-Explica de què tracta aquesta cançó?


-Creus que té en compte la interculturalitat? Justifica la resposta.


-Realitza una petita recerca per internet tant de Maria del Mar Bonet com de Bruce Springsteen i escriu una petita biografia de cadascú amb cinc línies per artista. Tenen vincles musicals comuns?

Matitzar o matisar? Adreçat al PPAS i Batxillerat.




Verbs com matisar i matisar són formats a partir de les paraules matís i improvís; són de la primera conjugació i només afegeixen la terminació -ar com a les paraules genuïnes de la primera conjugació.



Però moltes vegades per influència d'altres verbs es formen amb el sufix -itzar, com per exemple:


organitzar, formalitzar i d'aquí que tinguem tendència sobretot en l'oralitat i menys a nivell escrit a escriure: matitzar o improvitzar, supervitzar (incorrectes). A més aquestes paraules acabades amb -isar es pronuncien amb -essa sonora.


Recordar que els derivats d'aquests verbs s'escriuen amb 'S', per tant les formes correctes serien:


matisar, improvisar, supervisar, revisar...

N.B. La fotografia fa referència a un d'aquests verbs, sabeu dir quin és?




!! EXERCICI:


-Escriu cinc oracions en les quals apareguin paraules acabades amb -isar.


-Amplia el petit llistat d'aquesta fitxa fent una recerca per internet amb més paraules acabades amb -isar.














Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;