divendres, 28 de gener de 2011

Ortografia. Adreçat a tot l'alumnat.


!!EXERCICI:

-Corregeix tots els errors ortogràfics que vegis a les oracions.

1. Els nois tenen que pagar un berenar.

2. L'alcohol proporciona els joves efectes negatius.

3. La reforma de les pensions per el proper gener serà massiva.

4. (...) i no cal donar-li tant protagonisme a aquest tema.

5. Hi ha que fer els deures abans de l'últim dia.

6. Depèn del context on hi apareix.
7. Hi ha molta gent famosa, però d'aquestes persones no tots tenen èxit.



El còmic a 1r d'ESO. Adreçat a l'ESO.

Rita Martín, 1r d'ESO A


Mónica Sánchez, 1r d'ESO B


Aquests són els dos còmics més bonics que vàrem escollir a classe de català amb l'alumnat de 1r d'ESO. Han quedat molt bonics, oi?


!! EXERCICI:
-Ara pots cercar informació d'un còmic per internet i si t'atreveixes, realitza una petita presentació d'aquest còmic que tan t'ha agradat. Recorda que la informació que trobis no la pots copiar i enganxar, en canvi, sí que la pots resumir. També cal que citis la pàgina web que has consultat.



Correcció de textos. Adreçat a Batxillerat i PPAS.


!! EXERCICI:

-Us presento un text que conté una sèria d'errors evidents, no són ortogràfics sinó de vocabulari. Quan els hàgiu localitzat penseu i escriviu les possibles solucions.


La sort de molts


Hi ha molta gent famosa, però d'aquestes persones famoses no tots tenen la fama al cap. Cada cop més, la gent és més famosa per idioteses.

La gent és famosa només pel fet de sortir a la televisió, com a programes del cor o a programes de realitat. Anys enrere la gent era famosa pels seus actes o les seves virtuts, en canvi, les persones de la televisió només fan que passar l'estona criticant a uns i als altres.

La fama fa ajuntar-se amb gent de molts diners, encara que la fama ja t'aconsegueix diners. Moltes d'aquestes persones famoses acaben malparades, ja que com molts famosos, tracten amb drogues i alcohol.

En la meva opinió, crec que, la fama se l'ha de guanyar un mateix amb els seus actes i no pel fet de ser vencedor a un programa de televisió.



(nom i cognom)

dijous, 27 de gener de 2011

Ortografia. Pràctica del CD i CI. Adreçat a tot l'alumnat.


Aquesta fitxa és per reflexionar sobre el CD i el CI. Només recordar que:

.CD: no porta mai preposició. Respon a la pregunta Què o Quina cosa? formulada sobre el verb.

Ex: -Va colpejar el llibre.

.CI: porta preposició. Respon a la pregunta A qui o Per a qui? formulada sobre el verb.

Ex: -Va donar el regal a la Maria.

NB: La preposició sovint s'amaga en contraccions: al, del, pel, (serien A, De, Per), aquest és el petit parany que sempre ens fa equivocar, perquè posem AL, DEL, o PEL per al CI, quan no pot ser..


!! EXERCICI:

-Corregeix els errors que vegis en les oracions, la majoria versen sobre el CD i el CI.

.S'encarreguen de controlar (els avions / als avions).

.Va dividir (el país / al país).

.El govern va castigar (els controladors / als controladors).

.La norma perjudicava (els seus sous / als seus sous).

-Escriu vuit oracions que continguin un CD i vuit més que continguin un CI sobretot amb la preposició AL.

divendres, 21 de gener de 2011

Ortografia de repàs. Errors de les redaccions (3). Adreçat a tot l'alumnat.


Vaig afegint capítols a aquesta fitxa. Són errors de les redaccions, alguns descontextualitzats, però són aquests. És un exercici per reflexionar i anar millorant, sobretot que ningú s'ho prengui malament si se sent autor de l'oració utilitzada.


!! EXERCICI:

-Corregeix els errors que vegis ja siguin de puntuació, accentuació o concordança. Com a mínim, cada oració té un error, en altres en pot haver més d'un. Salut i bona ortografia!

-Això farà que els ingressos per impostos baixi.

-Volia fer pensar als polítics i responsables d'això de que ha estat un error.

-No està precisament per fer gaires tonteries.

-Cada tipus de llibre col·locat al seu lloc, així és perquè els lectors puguin trobar els llibres que els interessa.

-Perquè ens puguem concentrar més i també és per no molestar els altres.

-Et donaràn un paper amb aquesta data.

-No et conto res més, per si de cas no l'has vist.

-La pel·lícula és per tots els públics.

-Això si, aquets hauríen d'estar molt ben concienciats.

dijous, 20 de gener de 2011

Els documents administratius. Per al PPAS.


Us enganxo el link actualitzat dels documents administratius que serveixen tant pel català com pel castellà.

.Els documents administratius:


.Els tractaments protocol·laris:




dimarts, 18 de gener de 2011

Ortografia de repàs. Errors de les redaccions (2). Adreçat a tot l'alumnat.


Bé, aquí teniu uns quants errors més adaptats perquè feu una petita reflexió abans dels exàmens futurs. Penseu que són errors molt bàsics en l'escriptura i que feu una i altra vegada. A veure si feu diana i les encerteu totes!


!! EXERCICI:

-Subratlla la forma correcta en cada oració.

-És una llei que s'hauria d'haver (aplica't / aplicat).

-La gent que fuma està molt emprenyada (e / i ) indignada perquè el seu hàbit (s'acabat / s'ha acabat) en els llocs públics.

-Sóc una persona que (li agrada / l'hi agrada) molt l'esport.

-Presta serveis en aquesta empresa (des del dia / des de el dia) 9 de febrer del 2010.

-El consum de fruites i hortalisses bonificarà (a la teva salut / la teva salut) sense fi.

-No tinc (massa /masses) ganes de llegir aquest llibre.

-Tingué l'accident (havent menjat / després de menjar) en aquell restaurant.

-És un noi molt (després / desprès) amb tothom.

-(Després / desprès) acudiré a casa teva per anar al cinema.

-Vindré del viatge el proper (més / mes) de (Desembre /desembre).

-La Martina (està /esta /está) fent els deures amb celeritat.

-Els premis literaris han encetat una (altre / altra) edició.

-El director (del institut / de l'institut) era molt amable.

N.B. Els que tingueu dubtes podeu usar eines telemàtiques que apareixen linkades al blog, com ara l'Optimot.


Ortografia de repàs. Errors de les redaccions. Adreçat a tot l'alumnat.


Aquí us faig una petita memoranda d'alguns dels errors ortogràfics de les darreres redaccions. Això sí, he conservat l'error i quan ho he cregut convenient, he modificat l'oració.

!! EXERCICI:

-Subratlla la forma correcta del parèntesi en cada oració.



-Aquesta època (de l'any / del any) és molt bonica.

-L'snowboard, un esport que (es practica / és practica) amb la neu de les muntanyes.

-La taula estreta del winsurf (afavoreix / favoreix) el lliscament a l'aigua.

-(Hi han / hi ha) diferents modalitats de futbol per practicar.

-Aquest cap de setmana (a finalitzat / ha finalitzat) una altra edició del rally.

-El París-Dakar posa al límit (als pilots / els pilots) en més d'una ocasió.

-Pel desert hi ha milers de quilòmetres sense veure (un sol / una sola) ànima.

-[...] i no sols (és completa / es completa) amb entrenament físic.

-Sempre hi ha gent disposada (arribar / a arribar) al seu límit.

Ortografia de repàs. Adreçat a tot l'alumnat.


Per anar repassant una mica l'ortografia que anem fent, us adjunto un exercici molt senzill de fer. Però us poso dues condicions: l'heu de fer en un minut i sense dubtar. Engeguem el cronòmetre!

!! EXERCICI:
.Subratlla la forma adequada de cada oració.


-(Tinc d’anar / he d’anar) de pressa a casa amb la compra.

-La Joanna (ballava / ballaba) força bé.

-(Va dornar-se compte / va adonar-se) que aviat arribaria a l’institut.

-En Jordi (es va asseure / és va asseure) al sofà de la sala.

-(Fumar / fumà) perjudica seriosament la salut.

-(L’estómac / l’estòmac) és una part bàsica del cos.

-Quan pugui prendre (un café / un cafè).

-El meu (móvil / mòbil) va durar tan sols dos anys.

dijous, 13 de gener de 2011

Com citar obres, articles, blogs o pàgines web en un treball. Adreçat a l'ESO i Batxillerat.


Us presento una fitxa que serà de molta utilitat per a molts estudiants, atès que sovint se cita malament de referències extretes d'internet. També serà útil per a l'alumnat universitari. És un fitxa de lectura però a sota hi ha una petita activitat.


En primer lloc, cal saber que una cita serveix per justificar l'aportació que fas al treball, i en el cas de fer aportacions pròpies, caldrà justificar-les sempre o sinó no seran vàlides, en canvi, sí que serà important contrastar la informació i posicionar-se a favor o en contra d'un aspecte. Quan redactis el text intenta ser el màxim objectiu que puguis.

Cal partir sempre d’uns criteris unitaris al llarg de tot el treball, és a dir, si poses l’any darrere de l’autor, ho hauràs de seguir fent al llarg del treball, en canvi, si decideixes posar-lo al final de tot de la cita, caldrà que ho facis d’aquesta manera. El treball ha de mostrar cohesió i coherència quan cites una obra.

Caldrà que facis totes les cites al peu de pàgina amb la mateixa lletra i cos.

Hi ha la possibilitat de citar en un text d’aquesta manera :

« …. » (Espriu, 1985) i llavors fer referència en una nota al peu de pàgina a l’obra.

Com citar:

.Article: entre cometes “ “

.Llibre, revista, diaris:
en cursiva o subratllats.


Nota al peu de pàgina:

-Mai s'inverteix el cognom: Salvador Espriu, (1985), Antígona, Barcelona, Laia.
-Conté el nombre de pàgines on es troba la cita.
-En acabar cal pensar a justificar la cita.
-Si la cita té dos autors: el primer invertirà el cognom i el segon no:

EX: COELHO, E. i T. PETTIGREW.

T. PETTIGREW, (1998), "Applying Social Psychology to International Issues." Journal of Social Issues 54: pp. 663 - 675.


Bibliografia final del treball:

-Sense citar el nombre de pàgines, atès que apareixen al peu de pàgina.
-Caldrà separar la bibliografia de la webgrafia (cita de pàgines web).
-Si l’obra té dos autors: Tos dos autors invertiran el seu cognom.

EX: COELHO, P., i PETTOGREW, T.

PETTIGREW, T. (1998), "Applying Social Psychology to International Issues." Journal of Social Issues 54.


Nota al peu de pàgina d’una pàgina web, blog o vídeo:

-La pàgina web apareixerà entre angles de 45 graus –situats a la part esquerra del teclat-.

-Entre parèntesi caldrà que hi hagi el dia, mes i hora de quan ha estat consultada. Això és un requisit obligatori ja que les pàgines web sovint canvien de direcció o desapareixen de la xarxa.

<http://es.wikipedia.org/wiki/Cultura_de_Nueva_Zelanda> (consultada el 16 de desembre, a les 21:16 h)

-Un video del You Tube o de qualsevol altra web, també pot citar-se al peu de pàgina.

EX: <http://il.youtube.com/watch?v=sUNNmVfW41U> (consultada el 12 de desembre, a les 10:15 h)


Webgrafia final del treball:


-Si la pàgina web inclou un vídeo o un article caldrà fer-ho així:

'More complicit in Iraq jail abuse', bbc World News, 26 August 2004, at http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/americas/3596686.stm.


-La pàgina web anirà escrita sense l’angle de 45 graus a l’inici i al final.

http://es.wikipedia.org/wiki/Cultura_de_Nueva_Zelanda


!! EXERCICI:

-Escriu 10 cites d'obres literàries, blogs o pàgines web, diferenciant si són una nota al peu de pàgina o apareixen a la bibliografia o webgrafia final.

dimarts, 11 de gener de 2011

Dues webs recomanades. Adreçat a tot l'alumnat


Avui us recomano dues pàgines web interessants. La primera és una pàgina que ha fet un particular amb molts temes vinculats a la llengua catalana i als dialectes, s'anomena Bon català i la segona és una pàgina web que han creat els mitjans de comunicació catalans tant a nivell oral com escrit per tal de resoldre dubtes, sobretot de neologismes o aspectes gramaticals, també funciona com a diccionari i té fitxes ortogràfiques, i que porta el títol: És a dir.




!! EXERCICI:

-Mitjançant la pàgina web de l'ÉS A DIR, cerca informació sobre quan hem d'utilitzar el "doncs" i quan no és correcte. Anota altres sinònims de "doncs", per tal de no repetir el mot en un text i escriu una oració amb cadascun d'aquests.

-Entra en una altra pàgina ortogràfica com l'Optimot, cerca els usos del gerundi i explica quan no és correcte el seu ús.

-Redacta deu oracions cinc amb "doncs" i cinc utilitzant gerundis de manera correcta.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;